ogolnie rzecz biorac zazwyczaj w erpegach wystepują dwa sposoby tworzenia glownego bohatera:
awatar gracza, czysta tablica, którą tworzymy jak chcemy i robimy z nią co chcemy. nie posiada żadnej historii, sami ją tworzymy - jest to po prostu wcielenie gracza. tak jest w tesach, arcanum, newerwinterze1, might&magic, wizardry
ogniwo historii - bohater nie jest nikim przypadkowym, anonimowym, ma przydzieloną z góry historię i to często wokół niej toczy się fabuła gry. tu przede wszystkim torment, anachronox, deus ex.
Jest też mix obu stylów - możemy stworzyć bohatera według własnych wyobrażeń, ale mimo to posiada on, często ważną dla fabuły, historię czy (rzadziej) osobowość. Patrz NWN2 (i szczególnie Maska), DA:O. Teoretycznie łączy to najlepsze elementy obu sposobów.
w gotikach jest jeszcze inaczej - tutaj bohater nie ma ani historii i osobowości, ani nie możemy go przerobić na własną modłę. Jesteśmy skazani na nudnego pacana z paskudnym ryjem.