Autor Wątek: American Battlelines - opis nowego systemu bitewnego  (Przeczytany 2021 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sosna

American Battlelines - opis nowego systemu bitewnego
« dnia: Sierpień 21, 2005, 11:56:03 pm »
AMERICAN BATTLELINES – opis sytemu

American BattleLines firmy ODGW jest kompletnym systemem reguł do rozgrywania starć na poziomie batalionu/regimentu w okresie wojen toczonych w Ameryce Północnej w latach 1775 – 1865.



Reguły systemu obejmują, zatem nie tylko znane powszechnie Wojnę o Niepodległość Stanów Zjednoczonych i Wojnę Secesyjną ale także inne mniej znane konflikty: Wojnę o Niepodległość Teksasu i Wojnę Amerykańsko – Meksykańską.

Ogólnie o systemie

American BattleLines bazuje na znanym już polskim graczom innowacyjnym systemie modułowym, który został zastosowany po raz pierwszy w systemie Mein Panzer. System ten polega na stworzeniu zestawu reguł podstawowych w zupełności wystarczających do prowadzenia rozgrywki, wokół którego jest jednocześnie budowany system modułów dodatkowych wprowadzających zasady dodatkowe. Zasadą przy tym jest, iż mechanika gry nie zostaje zakłócona w żaden sposób, jeżeli gracze nie używają któregoś z modułów dodatkowych lub używają jedynie jego części.



Przepisy pozwalają graczom „dorosnąć” do zastosowania pewnych mechanizmów oraz wybrać te zasady, które im odpowiadają a odrzucić te, które uważają za zbyt szczegółowe. Takie przyjazne dla graczy podejście twórców gwarantuje zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy wiernością historycznego odwzorowania a „miodnością” i płynnością rozgrywki.

Skala gry

W American Battlelines 1 cal odpowiada 25 jardom w rzeczywistości. Jedna podstawka odpowiada jednej kompanii, czyli około 20-30 żołnierzom w rzeczywistości. Skala czasowa nie jest dokładnie określona – jedna tura w zależności od sytuacji może odpowiadać od 5 do 20 minut czasu rzeczywistego.




Opis oddziałów

Jak już wspomniano American BattleLines to system zakładający rozrywkę jednostkami wojskowymi w skali batalionu lub regimentu. Na jednostkę taką składa się (w zależności od jej rzeczywistej liczebności) od 1 do 10 podstawek modeli. Na jednej podstawce umieszczone jest od 1 do 4 figurek. Ilość modeli na podstawce uzależniona jest z kolei od rodzaju jednostki, jaką ta podstawka reprezentuje. Zazwyczaj do określonej ilości podstawek dołączona jest także sekcja dowódcza. Przykładowo widniejący przy regularnym regimencie piechoty Konfederatów zapis 10I/1F – oznacza, że regiment ten liczy 10 podstawek piechoty i jedną pieszą podstawkę dowodzenia. Ilość modeli na podstawce jest istotna gdyż określa jej skuteczność w walce oraz wytrzymałość na ponoszone starty - jedno trafienie w walce to jedna „zabita” figurka, zabicie zaś wszystkich figurek na podstawce skutkuje jej eliminacją.

Rozmiary podstawek różnią się w zależności od rozmiarów używanych modeli oraz rodzaju wystawianych jednostek. Generalnie piechota i artyleria używa podstawek o rozmiarach 1” x 1” cala, oficerowie ½” x ½” a kawaleria podstawek o rozmiarach 1” x  ½”.  

   

W systemie American BattleLines efektywność jednostek na polu bitwy bazuje na 3 następujących kryteriach: Morale, Uporządkowanie oraz Zaopatrzenie w Amunicję. Postępy rozgrywki wpływają na kumulatywną redukcję tych czynników a tym samym na zmniejszenie efektywności poszczególnych jednostek w grze.

Same oddziały w grze opisywane są za pomocą kilku faktorów:

Rok: data wejścia poszczególnych rodzajów oddziałów do służby;
TQ (Troop Quality): współczynnik wyszkolenia oddziału odpowiadający za efektywność podejmowanych przez ten oddział czynności w grze;
MM (Meele Modifier): współczynnik efektywności w walce wręcz;
FM (Fire Modifier): współczynnik efektywności w walce wręcz;
SK (Skirmish): możliwość wydzielenia z oddziału pododdziałów do walki w szyku rozproszonym;
Stands: ilość i rodzaj standów (podstawek) wchodzących w skład jednostki;
Weapons: rodzaj uzbrojenia będącego historycznie na wyposażeniu oddziału;
Notes: Dodatkowe adnotacje odnośnie oddziału, zdolności specjalne, stosowane taktyki, występowanie etc.

 

Będąca na wyposażeniu oddziałów broń jest opisywana za pomocą skuteczności na poszczególnych dystansach oraz szybkostrzelności. Artyleria natomiast dodatkowo posiada podział na kilka klas i rodzajów oraz dodatkowy współczynnik FF (Fire Factor) odpowiadający jej skuteczności.

 

Przebieg rozgrywki

Gra jest podzielona na tury. W czasie każdej tury gracze mogą jednokrotnie aktywować (poruszyć i wykonać inne dopuszczalne czynności) każdy ze swoich oddziałów. Każda tura dzieli się z kolei na 3 fazy:

Faza I to Przygotowanie – gracze ustalają inicjatywę, wykonują rzut na kompetencję poszczególnych oficerów i usuwają znaczniki z poprzedniej tury.

Faza II Aktywacje – gracze naprzemiennie aktywują swoje jednostki zgodnie z tabelą aktywacji (ustająca ile jednostek w może zostać poruszone w danej aktywacji), wtedy też jednostki są poruszane, prowadzony jest ogień, wykonywane są szarże, zmieniane szyki etc. Jednostka aktywowana otrzymuje żeton ”Activated” i nie może być ponownie w tej turze poruszona.

Faza III Walka Wręcz – jednostki zaangażowane w walce wręcz wskutek wykonanej szarży oraz jednostki będące celem szarzy wykonują swoje ataki. Ta faza jest symultaniczna i efekty walki wręcz są wprowadzane w życie natychmiast po jej zakończeniu.

Po zakończeniu tury rozpoczyna się następna tura. Ilość tur określa wybrany przez graczy scenariusz.

Zawartość podręcznika

Jak już wspomniano, aby skutecznie prowadzić rozgrywkę wystarczy zapoznać się z regułami podstawowymi gry, które odnoszą się do wszystkich aspektów ówczesnego pola walki. Reguły te zaś można dowolnie wzbogacać o zasady znajdujące się w Modułach (Drop Ins). Poszczególne Moduły rozszerzają zasady podstawowe o rozbudowaną strukturę dowodzenia, zasady specjalne odnośnie wykorzystania budynków i innych struktur, morale, artylerii, kawalerii, różnych rodzajów i taktyk walki piechoty etc.



Sam podręcznik do gry oprócz zasad zawiera drobiazgowe informacje odnośnie struktury oddziałów biorących udział w poszczególnych konfliktach oraz tabele uzbrojenia. Ponadto podręcznik zawiera wiele scenariuszy, kary referencyjne, zestaw żetonów – słowem wszystko, co niezbędne do prowadzenia rozgrywki.

Podobnie jak w przypadku systemu Mein Panzer także i w American Battlelines podręcznik do system został wydany w postaci wkładu do segregatora i został opatrzony indywidualnym kodem aktywacyjnym. Kod ten umożliwi posiadaczowi tego podręcznika na dostęp do jego elektronicznej wersji oraz nieodpłatny dostęp do wszelkich jego modyfikacji, wznowień i errat.

Modele

System American Battleliens może być używane dosłownie z każdym rodzajem modeli w dowolnej skali od 6 mm do 25 mm. Podręcznik zawiera tabele broni, odległości i poruszania dostosowane do każdej z tych skal.



System w Polsce będzie dystrybuowany z modelami w skali 10 mm produkcji GHQ z nastawieniem na okres Wojny Secesyjnej. Obecnie firma GHQ wydała pełną linię modeli do Wojny Secesyjnej obejmującą kilkadziesiąt rodzajów modeli piechoty (różne typy mundurów, pozy i funkcje), kawalerii, artylerii (za równo w wersji rozstawionej jak i transportowej) oraz modeli pomocniczych (sztaby, wozy taborowe, umocnienia polowe etc.). Blistery z modelami piechoty i kawalerii zawierają zazwyczaj 1 pełen regiment wraz z sekcją dowodzenia. Blistery artylerii zawierają 1 lub 2 działa – w zależności od kalibru działa może występować także obsługa oraz zaprzęgi.



Modele do gry będą dostępne na stronie Wargamera oraz we współpracujących z firmą sklepach.

Co w Polsce?

Firma Wargamer będzie prowadzić dystrybucję gry i podobnie jak w przypadku Mein Panzer i Micro Armour dołoży wszelkich starań, aby zaprezentować ją wszędzie tam gdzie to będzie możliwe. Z całą pewnością będziecie mogli zobaczyć grę na wszystkich większych konwentach gier, w czasie różnego rodzaju targów modelarskich i innych tego typu imprez. Ponadto, gra będzie prezentowana we współpracujących z Wargamerm sklepach z grami. Oczywiście zawsze można będzie zobaczyć American Battlelines „w akcji” w Klubie Gier Strategicznych przy Domu Wojska Polskiego w Warszawie w czasie zajęć klubowych (soboty w godz. 10 – 17).

Gra jest w języku angielskim, ale rozpoczęły się prace nad tłumaczeniem zasad podstawowych do gry oraz tabel pomocniczych. Materiały te zostaną jak zwykle opublikowane na stronie Wargamera (www.wargamer.pl)
ww.wargamer.pl

Sprzedaż i dystrybucja gier bitewnych i planszowych

 

anything