Witam
Dzis duzo, naprawde duzo czasu poswiecilem na myslenie o armii O&G.
Doszedlem do nastepujacego wniosku.
Orki i gobliny zyja na zasadzie symbiozy, orki nie wybijaja sie nawzajem bo maja swietny ubaw z trzaskania goblinow, dzieki goblinom zostalo wprowadzone kilka nowinek, chuki, lobby, grzybki itd. Natomiast gobliny nie stworzylyby tego wszystkiego, bez zdobyczy wojennych swoich duzych protektorow i nie rozprzestrzenilyby sie tak gdyby nie ochrona i sila wiekszych kuzynow.
Wniosek nasuwa sie taki iz w rozpisce nie moze zabraknac ani jednych, ani drugich, poniewaz moim zdaniem sie cos traci.
Dalej armia O&G jest armia uniwersalna, tak jak imperium.
Ja natomiast chcialbym odbiec od standardow na podzial na armie offensywne (nazwijmy je biale) i armie defensywne (powiedzmy analogicznie czarne), i stworzyc cos posrodku (szare) zawierajace w sobie widoczna symbioze tych dwoch hmm znaczaco rozniacych sie nacjii.
Jako ze jestem przeciwnikiem magii postaralem jej prawie nie uzywac.
Przedstawiam wam I z rozpisek, ktora chce zbierac i ktora ma byc zbalansowana. Pewnie bedzie ich jeszcze kilka ale sadze ze mi pomozecie (tylko szybciutko czas zakupow sie zbliza )
Dowodca z mojego punktu widzenia powinna byc jednostka wybitna, ociekajaca meskim magnetyzmem, pokazujaca swoim tylko wygladem ze on tu rzadzi. Najlepszy wybor na takiego pana to wedlug mnie Black Orc Warboss na Wyvernie, nie dosc ze Black Orc to jeszcze byl w stanie wychowac sobie wyverna i nie zginal. Mowi samo za siebie, niech wiec wyglada tak.
Black Orc Warboss, General; Choppa; Great Weapon
Drog's Dead Ard Armour,
Warboss Um's Best Big Boss At
Wyvern
Sadze ze jako taki wybitny osobnik, jest w stanie prowadzic kontygent na wojne.
Dobra ale co z reszta dowodcow. Jako ze nie sadze zeby taki Black Orc mogl zniesc mysl ze dzieli sie wladza z kims pokrewnym sobie, niedaj Boże z jakims zwyklym orkiem, to z mojego punktu widzenia nie widze juz zadnych orkow wsrod bohaterow.
Dowodca chociaz wspanialy musi czyms dowodzic. Przegladajac jednostki orcze, wybralem kilka pozycji ktore takze umiescilem w tej rozpisce. Sa to
2 oddzialy po 20 Orc Boyz, Choppa; Light Armour; Shield; Full CG
Jako podstawa formacja liniowa orkow musi sie znalezc w kazdej mojej rozpisce. Musi ich byc tez wiecej niz orczej elity wiec 2 takie oddzialy chyba starcza. Z dzikich orkow zrezygnowalem od razu, bo prawde powiedziawszy jak dla mnie sa za tepi (nawet jak na orka) i nei pasuja mi wygladem do calej armii (sork ale jak widze neandertali w skorach z kamiennymi toporkami, ktorzy maszeruja obok typow metalowej zbroii, z pieknie naostrzonym stalowym toporem to mnie szlag trafia i moj mozg po prostu tego nie przyjmuje)
Nastepnym problemem jaki sie u mnie pojawil byl wybor pomiedzy dzikami a rydwanami. Wybralem rydwany, bo szczerze powiem orki na dzikach wygladaja komicznie jak dla mnie oni prawie ziemi z ich grzbietow dotykaja.
Zostaly wiec rydwany tylko jakie. Goblinskie odrzucilem droga dedukcji, bo rozumiem szybsze, zasady fast i tak dalej. Dla mnei natomiast rydwan musi byc masywny, ciezki, i byc ciagniety przez silne stworzenia zeby sie ladnie rozbujac i wbic, zrobic wylom, w linii przeciwnika (2 wilki nawet mnie by nie uciagnely jakbym na sankach po sniegu jechal). Wiec oto kolejne 2 jednostki z mojego army lista.
2 jednostki Orc Chariot, 2 Orc Crew, Spear
No oczywiscie musi byc takze jakas elita, w tym wypadku wybor jest oczywisty Black Orki.
1 oddzial 20 Black Orcs, Choppa; Great Weapon; Heavy Armour; Full CG
Ok, moim zdaniem to by bylo na tyle jezeli chodzi o same orki. Zostaly gobliny. Swietnie tylko ze Black Orc jakby trzymal bezposrednia piecze nad goblinami, to by ich w pierwszej chwili powybijal bo by tego nie zniosl.
Problemem jest to ze ktos ta piecze musi trzymac, ktos kto bedzie sie podlizywal i wlazil tam gdzie koncza sie plecy Glownemu wodzowi, wielkiemu wojownikowi. Wybor oczywisty, gobliny tez maja bohaterow i nie beda patrzec na generala z zawiscia i zazdroscia, tylko beda sie staraly go udobruchac, oczywiscie tak na moje oko.
Powstaje wiec goblinski bohater, ktory krzyczy "cisza" i wszystkie gobliny milkna, wiec musi byc to wojownik ale taki, ktory juz sie czyms wkupil w ta bande zawodowych mordercow, czyli musial stuknac jakiegos pomniejszego orka albo dwoch. W moim mniemaniu wyglada on tak.
Goblin Big Boss, Light Armour; Shield, Sword of Might, Wolf
Wilk musi byc zeby pokazac jako znak dostatku i dobrobytu, oczywiscie magiczny miecz takze jest na miejscu u takiej postaci.
Jako ze Gobliny sa z natury plochliwe, i lepiej czuja sie jak jest ich wiecej trzeba temu bohaterowi dac jakas gwardie. (Black Orc Warboss jej nie potrzenuje bo pewnie lubi sam pokazywac swoje mestwo, odwage i kunszt bitewny).
Postanowilem dac mu oczywiscie oddzial wilczej jazdy, z tym ze maksymalnie opancerzonym, wkoncu straz przyboczna i szefa, fakt koszte zasad szybkiej kawalerii, ale musi byc widac ze to nei uciekajaca holota.
1 oddzial 9 Goblin Wolf Riders, Spear; Light Armour; Shield; Full CG
Dalej kogos ten wodz musi prowadzic. Tutaj tez wybor byl dla mnie oczywisty, on musi prowadzic swoich wlasnych ludzi. Powstaje tak oto powstaly u mnie piechotne gobliny.
2 oddzialy 20 Goblins, Light Armour; Shield; Full CG
Tak patrzylem na ta armie i zobaczylem ze jeszcze troche punktow mi zostalo. Dopadla mnie wiec idea wlozenia czegos nieobliczalnego, wkoncu nieobliczalnosc to jedna, obok animosity, z glownych cech zielonoskorych. Wsadzilem wiec nocnych z kompletem fanatykow.
1 oddzial 20 Night Goblins, Shield; Full CG, 3 Fanatic
Wszystko ladnie i cacy, ale miala to byc armia zbalansowana, gdzie jest wiec strzelanie? Tu mialem maly problem, ale po jakims czasie przypomnialem sobie, moich dwoch grajacych imperium kolegow wystawia od 3 do 5 sztuk broni plujacych ogniem i zelazem. Sadze ze 4 to jak najbardziej optymalna liczba broni zasiegowej w mojej armii. Spoko u mnie armat brak, ale mozna cos podstawic w zamian. Tylko co Doom Diver, Chuki czy Lobby. No tak i tu znowu pokierowalem sie logika. Powiedzcie mi jak takich malych 3 goblinkow, naciaga lyzke od katapulty, wklada do niej taki olbrzymi glaz i strzela co tura?? Dla mnie jest to niemozliwe (jakby strzelalo co dwie mialbym dylemat bo byloby bardziej realistyczne dluzsze ladowanie przy takiej obsludze:wink: ). Zostaly wiec Chuki i DoomDiver.
2 jednostki Goblin Spear Chukka, 3 Crew
i
2 jednostki Goblin Doom Diver, 3 Crew
Niestety zostalo mi jeszcze kilka punktow, tylko w co je wsadzic. Troszku poglowkowalem i stwierdzilem ze przydalby sie koles, ktory by tymi machinami zarzadzal, bo gdzie tam goblinskiemu bohaterowi ktory chce ciachac wrogow mniejszych od siebie do zarzadzania maszynami? Wilk by mu sie nudzil. I doznalem szoku "ku*** przeciez w tej armii nie ma inzynierow". Ale pomyslelem chwilke i stwierdzilem, jezeli juz jakis goblin (pamietam o tym zeby podlizywac sie wodzowi) byl na tyle pokopany ze staral sie wyuczyc magii, to z pewnoscia jest na tyle sprytny zeby oceniac zasieg, sile naciagu, kierunek wiatru i tak dalej. Wstawilem wiec szamana goblinskiego, zwyklego oczywiscie bo obsluga to nie nocni. Stwierdzilem takze ze jezeli juz sie zgodzil dowodzic machinami, to z magia nei byl az tak mocno zwiazany. Sadze ze jezeli nauczyle sie odczytywac jeden zwoj to i tak dobrze. Oto moj jedyny szaman w rozpisce.
Goblin Shaman, Magic Level 1, z dwoma Dispel Scrollami
Kiedy zobaczylem statystyki koncowe bylem uchichany jak na swieto Patryka. Summary wyszedl taki:
Laczna ilosc modeli - 149
Laczna ilosc punktow - 1999
Sadze ze bylby z tego niezly artykul, ale na stronke szykuje cos specjalnego, pozatym zalezy mi na waszej ocenie dlatego umieszczam to na forum.
Aha
Gratulacja za przeczytanie tego do konca drodzy forumowicze.
Czekam na opinie.
Pozdrawiam
Edit:
Tutaj daje rozpiske nie wiem czemu, jest dla was nieczytelna ale ok tak to wyglada po kolei.
Bohaterowie
Black Orc Warboss, General; Choppa; Great Weapon
Drog's Dead Ard Armour,
Warboss Um's Best Big Boss At
Wyvern
Goblin Big Boss, Light Armour; Shield, Sword of Might, Wolf
Goblin Shaman, Magic Level 1, z dwoma Dispel Scrollami
Core
2 oddzialy po 20 Orc Boyz, Choppa; Light Armour; Shield; Full CG
1 oddzial 20 Night Goblins, Shield; Full CG, 3 Fanatic
2 oddzialy 20 Goblins, Light Armour; Shield; Full CG
1 oddzial 9 Goblin Wolf Riders, Spear; Light Armour; Shield; Full CG
Special
1 oddzial 20 Black Orcs, Choppa; Great Weapon; Heavy Armour; Full CG
2 jednostki Orc Chariot, 2 Orc Crew, Spear
2 jednostki Goblin Spear Chukka, 3 Crew
Rare
2 jednostki Goblin Doom Diver, 3 Crew