Cyberpunk - nurt w literaturze science-fiction, oraz filmie (przenoszony czasami także na obszar muzyki, sztuki, mody i nowych mediów). Za ojca literackiego cyberpunku uważa się Williama Gibsona, autora powieści (m.in. Neuromancer, Graf Zero, Mona Lisa Turbo) oraz wielu opowiadań. Cyberpunk zdaje się być uosobieniem peiperowskiej zasady "3M - Miasto, Masa, Maszyna". Te trzy elementy składowe stanowią esencję cyberpunku. Akcja rozgrywa się najczęściej w ogromnych, przeludnionych miastach-molochach, bohaterami są jednostki "wyjęte spod prawa" - hakerzy, uliczni samuraje, czy drobni przestępcy (-punk). Clue cyberpunku to jednak Maszyna - cyberprzestrzeń i dek - szybki komputer. Ponadto niebagatelną rolę odgrywa cybernetyka - cybernetyczne wszczepy wszelkiego autoramentu, od sztucznych oczu, po sztuczne mięśnie i wzmocnione organy wewnętrzne (cyber-). Fuzja wymienionych elementow składa sie na mieszankę wybuchową o nazwie cyberpunk. Rozkwit gatunku nastąpił w latach 80., lecz jego dość sztywne ramy narzucające koncepcję świata powodują, że po jakimś czasie trudno stworzyć coś ciekawego i interesującego. Autorzy zaczęli naginać świat stworzony przez Gibsona. Pojawił się np. nurt postcyberpunkowy stworzony przez Neala Stephensona.
ale niektorzy znawcy wrzucaja do cyberpunka wszystko co dzieje sie w przyszlosci i nie jest space opera