W dawnych czasach, kiedy zaczynałem grywać w RPG, systemy autorskie były dla wielu miłośników tej formy rozrywki jedyną możliwością zagłębienia się w świat gier fabularnych. Zachodnie podręczniki były potwornie drogie i ciężkie do dostania, czasem na jakimś konwencie udawało się pokątnie dorwać dziesiąte ksero, ledwie czytelne. O polskich wydaniach zachodnich systemów nawet się nikomu nie śniło. Największy problem stanowiły kostki - te można było dorwać tylko przez znajomości (pamiętam, jak kolega miał jechać do rodziny do Anglii, i zbierał zamówienia, jakie komu kostki przywieźć, ale i tak nic z tego nie wyszło). Niektórzy moi znajomi do dziś zachowali sentyment do tworzonych przed laty systemów, i nie chce im się przesiadać na nowe, gotowe produkty, porzucić czegoś, w stworzenie czego włożyli wiele czasu, wysiłku i serca.
Teraz, kiedy zagraniczne erpegi są na wyciągnięcie ręki, a dla osób nie znających języków nie stanowi problemu zakup podręczników wydanych po polsku, tworzenie własnego systemu jest sposobem na dopasowanie świata czy mechaniki do własnych potrzeb i preferencji. Wiele osób korzysta z wydanych gier jako półproduktów, na podstawie ich mechaniki kreując własny świat, inni także techniczną stronę tworzą od podstaw, jeszcze inni opracowują tylko rozwiązania mechaniki, świat czerpiąc z dzieł literackich, filmowych, czy komiksowych. Każdy chyba gracz / MG podjął próbę (lub przynajmniej zamierzał) stworzenia własnego systemu; wiele z efektów takich prób zalega gdzieś na Sieci, nieznane nikomu poza najbliższym otoczeniem autora.
I dlatego bardzo cieszy mnie fakt, że ktoś poruszył ten temat, zachęcając amatorskich twórców RPG do podzielenia się z forumowiczami owocami swojej pracy.
Pozdrawiam,
Adam