Wyniki zacne. Z pierwszej piatki mam wszystko prócz NWN2 z którymś jakimś cudem nie miałem dotąd w ogóle do czynienia (nawet po screenie bym nie poznał), ale zbieram się od miesiąca z okładem, zeby sprawdzić wreszcie wymagania systemowe i pomyslec nad kupnem.
Ta piątka pokryła się w zasadzie z tym co będzie się z tego roku pamiętać za kilka wiosen. Niewiele wiecej warte było poświęconego czasu.
Ciekawe jest, że cała czołówka to kontynuacje starszych hitów. Nowsze, jeszcze lepsze, jeszcze miodniejsze, a do tego znane. Wydaje się, że coraz cieżej bedzie się innym producentom wybić ponad stworzoną w ostatnich latach czołówkę. Dobrych serii jest już tyle, że co raz to nowe odsłony zupełnie wystarczają większosci graczy. Coś kompletnie nowego musiałoby być naprawdę genialne by wybić się ponad pewniaki. A bez doświadczenia z poprzednich podobnych produkcji jest to z pewnoscią niezwykle ciężkie.
Wydaje mi sie, że będzie to teraz zauważalny i stały trend i także w tym roku zachwycać będziemy się raczej reedycjai starych hitów, lub, co najwyżej, drugimi, lepszymi od poprzedników, odsłonami debiutanckich gier które osiągnęły umiarkowany poziom i sukces (dzięki zjadliwemu poziomowi zarówno wykonania jak i pomysłowości).
Na osobny rozdział zasługuje Dark Crusade. Jest to chyba najlepszy w historii dodatek do RTS'a. Prócz dwóch bardzo rózniacych się od reszty ras, "total warowej" kampanii, wprowadzono szereg świetnych modyfikacji dokonujac wydawałoby się niemozliwego - świetnie balansując 7 (SIEDEM!) grywalnych, a przy tym odmiennych od siebie stron konfliktu! Materiał na Nobla. DoW zasluzenie pozostaje przez kolejne miesiace najlepszą sieciową strategią.
Herosi. Mnie ta produkcja nie zachwyciła. Powrót do trójki zrozumiały, grafika w porzadku, ale wbrew przewidywaniom nie przykuła mnie na długie godziny do monitora. Ba! znudziała mi się wręcz nieprzyzwoicie szybko. Może to wina tego, że na moim sprzecie nie śmigała za szybko, wydaje mi się jednak, że problemem są zdecydowanie gorsze niz w trójce mapy. Za duzo olnej przestrzeni, za mało "mięsa". Rozumiem, że w 3d-plenerze nie mozna już robić przejść na szerokośc postaci itd. ale autorzy powinni jakoś ten problem rozwiązać, żebym nie nudził się podczas własnej tury przemierzając bezsensownie kilometry pustego terenu. Ciekawe co na to Disciples 3?
Dalej Medieval. O ile DoW pozostaje najlepszą strategią sieciową, to najlepsza strategią w ogóle jest z pewnoscią Medieval. Lata doswiadczeń, kolejne odsłony cudownej serii nieodmiennie wyznaczającej poziom konkurencji zaowocowały kolejnym cudem. Skoro już wersja "podstawowa" jest takim cudem to strach się bac nadchodzacych modów, które były wszak zawsze najważniejszym punktem kolejnych odsłon Totalnej Wojny. Dzieki nim powinna pozostac na piedestale jeszcze przez wiele miesiecy, jesli nie lat (przykro mi ale niezbyt wierze w chłopaków od EU
- Medieval wydaje się być poza ich zasięgiem)
Na koniec mamy Obliviona. Bardzo tą grę cenię i uwazam za najlepszego erpega bierzącego roku, ale wydaje sie, ze nie stanowi aż takiej klasy jak DoW, czy Medieval. Zalet nie bedę wymieniał, bo pora późna, a ja jeszcze chce sie wyspać, zauwaze tylko subiektywnie, że moja miłośc do Obliviona będzie tak długa, jak długo nie doczekamy się kolejnego porządnego "izometrycznego" erpega którego nie było od czasów BG2 (no moze jeszcze ID2). Może w tym roku?