Autor Wątek: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.  (Przeczytany 277673 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ziemniakento

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 07, 2007, 01:55:39 pm »
Hmm...to troche takich porad:

1. Zawsze miej pod ręką książkę odnoszącą się do tematu, który realizujesz. Robię komiks o dzikim zachodzie, mam encyklopedie dzikiego zachodu pod ręką.

2. Najprzyjemniejszą pracą jest faza początkowa, gdy masz dzieło w ołówku. Pózniej, gdy dochodzi tusz, musisz być nieomylny!

3. Początkowo uważałem, że komiks bezproblemowo można narysować na A4. Bardzo się myliłem...rysując komiks na A4 wkrótce odczujesz brak miejsca. A3- wg mnie najlepszy format do rysowania

I na koniec: nie wierzcie tutorialom na stronie Wilq'a. Stwierdzenie, że rysownik powinien bać się linijki jest jak najbardziej bezsensowne  ;) [/img]

Offline Michi13

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 07, 2007, 02:55:09 pm »
Mam pytan:

Są dwa różne komiksy , z różnymi ałtorami .
Wpadli oni na pomysł aby bochaterów umieścić w jednym komiksie .
Jak oni mają go narysować.
Np. na jednym obrasku jeden ałtor rysuje swoją postać i natym samym obrasku drugi ałtor swoją postać .
Jak to jest  :?:

Offline Anonimowy Grzybiarz

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 07, 2007, 03:21:04 pm »
Cytat: "Michi13"
Mam pytan:

Są dwa różne komiksy , z różnymi ałtorami .
Wpadli oni na pomysł aby bochaterów umieścić w jednym komiksie .
Jak oni mają go narysować.
Np. na jednym obrasku jeden ałtor rysuje swoją postać i natym samym obrasku drugi ałtor swoją postać .
Jak to jest  :?:


Najczęściej jeden rysownik rysuje całą historię, w tym obu bohaterów.

P.S. Bohaterów, a nie "bochaterów", obrazku, a nie "obrasku" i autor, a nie "ałtor" . Na tym - osobno, a nie razem ;) Nie miej mi tego za złe.Takie błędy po prostu walą po oczach...  :)

Offline Ziemniakento

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 07, 2007, 03:25:09 pm »
Cytat: "Michi13"
Mam pytan:

Są dwa różne komiksy , z różnymi ałtorami .
Wpadli oni na pomysł aby bochaterów umieścić w jednym komiksie .
Jak oni mają go narysować.
Np. na jednym obrasku jeden ałtor rysuje swoją postać i natym samym obrasku drugi ałtor swoją postać .
Jak to jest  :?:


Wg. mnie ten rysownik, który leppiej potrafi oddać historię powinien zająć się stroną graficzną. Historie wiadomo powinni tworzyć obaj tfurcy.

Offline Michi13

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 07, 2007, 03:29:39 pm »
z orto. zawsze byłem (bardzo :( ) słaby

Offline Anonimowy Grzybiarz

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 07, 2007, 03:30:15 pm »
Cytat: "Ziemniakento"

Wg. mnie ten rysownik, który leppiej potrafi oddać historię powinien zająć się stroną graficzną. Historie wiadomo powinni tworzyć obaj tfurcy.

Lub ten, który lepiej stawia kreski realistyczne, jeśli komiks ma być realistyczny  ;) Z tymi "tfurcami" to ty ta specjalnie?

Offline turucorp

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 07, 2007, 04:07:03 pm »
Cytat: "Michi13"
Jak to jest  :?:


to jest np. tak jak w "Meltdown", w ktorym dwoch tworcow, reprezentujacych dwa rozne style, robilo kazdy swoja postac a tla i postacie drugoplanowe w zaleznosci od tego komu bardziej podchodzilo.
Fachowych wypowiedzi Grzybiarza i Ziemniakento pozwole sobie nie komentowac :roll:

Offline Ziemniakento

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 07, 2007, 04:54:31 pm »
Cytat: "Anonimowy Grzybiarz"
Cytat: "Ziemniakento"

Wg. mnie ten rysownik, który leppiej potrafi oddać historię powinien zająć się stroną graficzną. Historie wiadomo powinni tworzyć obaj tfurcy.

Lub ten, który lepiej stawia kreski realistyczne, jeśli komiks ma być realistyczny  ;) Z tymi "tfurcami" to ty ta specjalnie?


Hmm...Grzybiarz to co ty powiedziałeś ja miałem na myśli: po prostu rysunek , który lepiej pasuje do scenariusza


PS. No jasne, rozzłościć cię chce ^^

Offline turucorp

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 07, 2007, 05:24:34 pm »
Albo sobie jeszcze troche pokomentuje :?
Cytat: "Ziemniakento"

1. Zawsze miej pod ręką książkę odnoszącą się do tematu, który realizujesz. Robię komiks o dzikim zachodzie, mam encyklopedie dzikiego zachodu pod ręką.

No jasne, a jak robie komiks np. o "glowonogach" (jak chociazby obecny na forum Glowonuk) to mam zawsze pod reka encyklopedie glowonogow? :oops:
Cytat: "Ziemniakento"

2. Najprzyjemniejszą pracą jest faza początkowa, gdy masz dzieło w ołówku. Pózniej, gdy dochodzi tusz, musisz być nieomylny!

W odroznieniu od sapera rysownik ma do dyspozycji takie "zabawki" jak korektor, papier, nozyczki, klej, skaner+program graficzny+tablet itp., nakladanie tuszu to tylko jeden z etapow.
Cytat: "Ziemniakento"

3. Początkowo uważałem, że komiks bezproblemowo można narysować na A4. Bardzo się myliłem...rysując komiks na A4 wkrótce odczujesz brak miejsca. A3- wg mnie najlepszy format do rysowania

Trzeba szybko powiadomic Adlera i Sledzia, ze bardzo sie myla rysujac plansze w A4  :shock:

Offline Anonimowy Grzybiarz

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 07, 2007, 07:01:56 pm »
Cytat: "turucorp"

Cytat: "Ziemniakento"

3. Początkowo uważałem, że komiks bezproblemowo można narysować na A4. Bardzo się myliłem...rysując komiks na A4 wkrótce odczujesz brak miejsca. A3- wg mnie najlepszy format do rysowania

Trzeba szybko powiadomic Adlera i Sledzia, ze bardzo sie myla rysujac plansze w A4  :shock:


Im to akurat ładnie rysuneczki wychodzą na A4(chociaż Kij Bija Adlerowi nie przebacze... Wg mnie to lenistwo bylo... :evil: ). A kiedy KRL przerzucił się na A3 z A4(jeszcze w czasach Produktu, nie wiem jak teraz sobie chlopak radzi na A4) Śledziu powiedział coś w stylu: "A3 mu służy" i to prawda była, Kaerelki wychodziły mu jeszcze ładniej.  :)  :p Sam też wolę komiks na A3 rysować...  :roll:
Pozdrawiam

Offline MK'WJT'C

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 07, 2007, 11:26:53 pm »
a ja się zastanawiam czy nie rzucić tuszu, w ołówku jest w miarę swojsko i czasem ciekawiej

Offline turucorp

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #26 dnia: Maj 08, 2007, 06:28:08 am »
Cytat: "Anonimowy Grzybiarz"
Sam też wolę komiks na A3 rysować...  :roll:


Wszystko to pieknie i ladnie, ale warto sobie uswiadomic, ze nie ma czegos takiego jak jedyny wlasciwy sposob rysowania komiksow :roll:
Rosinski czy Segrelles maluja na naprawde duzych formatach, Tomas Ott "wydrapuje" w formacie B5, ludzie maluja komiksy zarowno na scianach domow jak i na tych malych, kwadratowych karteczach do notowania.
To samo dotyczy techniki i narzedzi jakimi sa robione komiksy, praktycznie rzecz biorac nie ma zadnych ograniczen, wiec te wszystkie "porady" typu "encyklopedia, tusz i format A3" moga byc traktowane jedynie jako powierzchowna sugestia :roll:

Offline Ziemniakento

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #27 dnia: Maj 08, 2007, 07:01:48 am »
Turu, czytając twoje komentarze zdaje mi się, że z góry byłeś nastawiony na krytykę.


Po pierwsze: miałem na myśli głównie początkujących rysowników, którzy nie posiadają możliwości zabawy w programach graficznych, a nożyczki, korektor, klej (których sam używam) wchodzą do gry w ostateczności. A co do plansz, czy ja mówiłem że nie można rysować w A4 czy B5? IMO wygodniej jest ciskać na A3 a tym co to robią na A4 chwała, bo oszczędzają na papierze. To tyle

Pozdrawiam ;)

Offline turucorp

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #28 dnia: Maj 08, 2007, 07:45:29 am »
Cytat: "Ziemniakento"

Turu, czytając twoje komentarze zdaje mi się, że z góry byłeś nastawiony na krytykę.


Alez oczywiscie, jak zwykle.

Cytat: "Ziemniakento"

Po pierwsze: miałem na myśli głównie początkujących rysowników, którzy nie posiadają możliwości zabawy w programach graficznych, a nożyczki, korektor, klej (których sam używam) wchodzą do gry w ostateczności.


Zakladam, ze mamy XXI wiek i praktycznie kazdy ma dostep do komputera i internetu, a tym samym moze sciagnac sobie chociazby darmowego Gimpa.
Zakladam rowniez, ze nawet poczatkujacy rysownik rozumie, ze komiksu nie robi sie po to zeby trzymac orginal w szufladzie, tylko po to zeby go upublicznic, co jest zwiazane z dalsza obrobka (czyli zeskanowaniem i wrzuceniem na siec lub wydrukowaniem).
Gumka, korektor, papier, klej, nozyczki i programy graficzne to takie same narzedzia jak olowek i tusz, warto o tym pamietac.
Nie ma ludzi nieomylnych, nawet najwieksi tworcy czesto poprawiaja swoje prace, czlowiek, ktory dostrzega wlasne bledy i potrafi je poprawic rozwija sie.
Jesli sugerujesz poczatkujacemu tworcy, ze po nalozeniu tuszu nic juz nie moze zrobic, wprowadzasz go w blad juz na samym starcie.

Cytat: "Ziemniakento"
A co do plansz, czy ja mówiłem że nie można rysować w A4 czy B5? IMO wygodniej jest ciskać na A3 a tym co to robią na A4 chwała, bo oszczędzają na papierze.


Praca na duzym formacie daje zludne wrazenie przestrzeni, w rzeczywistosci komiks jest przeciez pomniejszany, wiele szczegolow znika w druku, zbyt delikatne kreski znikaja calkowicie itp., o tym rowniez warto pamietac, szczegolnie jesli doradza sie taki format poczatkujacemu tworcy, ktory jeszcze nie wie na co moze sobie pozwolic.
Wlasciwe zakomponowanie planszy, uklad kadrow itd. sa znacznie wazniejsze niz sam format, na ktorym rysowany jest komiks.
Osobiscie uwazam, ze kazdy powinien rysowac na takim formacie na jakim mu najwygodniej, uwzgledniajac jednak mozliwosci dalszej obrobki.
Jesli sugerujesz poczatkujacemu rysownikowi, ze powinien robic na A3, to wytlumacz mu jak to pozniej zeskanowac i obrabiac (zmiejszanie na ksero nie jest bynajmniej najrozsadniejszym wyjsciem).

rowniez pozdrawiam.

Offline Binareus

Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #29 dnia: Maj 08, 2007, 09:27:02 am »
Ja zaczynałem od formatu A4 i do dzisiaj wstępny szkic robię na A4.
Turu nie wspomniał jeszcze, że na mniejszym formacie łatwiej pracuje się pod względem technicznym, arkusz można obrócić, obejmuje się całość wzorkiem, natomiast do większych formatów winno stosować się sztalugi lub stół kreślarski, ponieważ podczas rysowania gdy praca leży na płasko widzimy ją w innej perspektywie, nawet tworzący przy sztalugach podczas pracy mają w nawyku odchodzić co chwila o kilka kroków aby zobaczyć pracę z innej perspektywy.
Więc dla początkujących rada, zaczynajcie od mniejszych formatów i w miarę doskonalenia techniki, jeśli będziecie czuli taką potrzebę dopiero sięgajcie po większe formaty.