Autor Wątek: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.  (Przeczytany 231156 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Memling

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #405 dnia: Grudzień 14, 2012, 08:08:27 pm »
Okej, znalazłem przykładową analizę krytyczną komiksu (akurat trafiłem na analizę komiksu Śledzia w ostatnich "Zeszytach Komiksowych") :)
http://polskikomiks.info/ - informacje o polskim komiksie

Offline harek

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #406 dnia: Grudzień 20, 2012, 11:40:49 am »
Parę dni temu padło tu pytanie o komiksowy font z polskimi znakami. Może przypadnie Wam do gustu moja realizacja? Zapraszam: http://szuuu.arekhinc.pl/dziki-dzikus/

p.s. dzięki za link do KaeReLowego wyrobu.

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #407 dnia: Grudzień 20, 2012, 03:48:27 pm »
Parę dni temu padło tu pytanie o komiksowy font z polskimi znakami. Może przypadnie Wam do gustu moja realizacja? Zapraszam: http://szuuu.arekhinc.pl/dziki-dzikus/

p.s. dzięki za link do KaeReLowego wyrobu.
Zacnie, kolejny do kolekcji nie zaszkodzi. Dzięki wielkie.
Swoją drogą - też walczyliście ostatnio ze znikającymi fontami w Corelu?

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #408 dnia: Marzec 05, 2013, 01:35:54 pm »
Problem jest.
Mam już na kartce tusz, skanuję (300 dpi, szarości, do .tiff) i wrzucam do PS. Gdy zaczynam się bawić poziomami to pojawia się problem zbyt "ząbkowanych" krawędzi tuszu. Z kolei, gdy pojadę suwakiem w drugą stronę to pojawia się za dużo artefaktów, a sama czerń ma w sobie zbyt dużo wszelakich przebarwień.  Na szczęście po położeniu koloru rzecz nie ma już takiego znaczenia, ale przy samej czerni i bieli widać, że estetyka czerni leży i kwiczy.
Drogie Bravo, co robię źle? Czy problemem jest nieumiejętne stosowanie suwaków, czy i/lub niezbyt wysoki poziom tuszowania?
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2013, 01:42:25 pm wysłana przez Macias »

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #409 dnia: Marzec 05, 2013, 01:57:18 pm »
Problem jest.
Mam już na kartce tusz, skanuję (300 dpi, szarości, do .tiff) i wrzucam do PS.

a ile razy mowilem, zeby skanowac w 600 dpi, w czerni-bieli, a dopiero w PS przepisac do szarosci?

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #410 dnia: Marzec 05, 2013, 02:04:46 pm »
a ile razy mowilem, zeby skanowac w 600 dpi, w czerni-bieli, a dopiero w PS przepisac do szarosci?
I to załatwia całą sprawę?
Abstrahując od mało pewnej ręki w zakresie tuszu.

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #411 dnia: Marzec 05, 2013, 02:23:33 pm »
I to załatwia całą sprawę?

tak, bo skanujac w cz-b nie masz tych wszystkich "odbarwionych artefaktow", a skanujac w 600 dpi "zageszczasz" ilosc pikseli, czyli znikaja "zabki" (widac je przy duzych powiekszeniach na ekranie, ale to normalne i tylko na ekranie), przepisujac zeskanowany obraz do szarosci (po zeskanowaniu) masz dalej czarno-bialy rysunek, zmieniajac rozdzialke na 300 dpi, robisz to tylko pod kolor (lub nakladanie szarosci), ewentualnie do prezentacji na sieci (ale to najczesciej 72 dpi), czysta czer-biel do druku zawsze w 600 dpi w formacie bezstratnym (czyli np. tiff z kompresja w LZW)

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #412 dnia: Marzec 05, 2013, 02:48:37 pm »
Dzięki wielkie.
Korzystając z okazji - mam do zrobienia dwa rysunki na wizytówkę. Nie mam kompletnie pojęcia o poligrafii (na podyplomówce z grafiki uznano, że lepiej zamienić ją na zupełnie niepotrzebną z mojego punktu widzenia grafikę 3D, co boli, oj boli), bo dotychczas robiłem rzeczy tylko pod sieć, więc wspomagam się informacjami z sieci ile mogę. Niemniej jeśli mielibyście jakieś pomocvne uwagi, to byłbym wdzięczny.

Offline peta18

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #413 dnia: Kwiecień 30, 2013, 04:07:28 pm »
Dzięki wielkie.
Korzystając z okazji - mam do zrobienia dwa rysunki na wizytówkę. Nie mam kompletnie pojęcia o poligrafii (na podyplomówce z grafiki uznano, że lepiej zamienić ją na zupełnie niepotrzebną z mojego punktu widzenia grafikę 3D, co boli, oj boli), bo dotychczas robiłem rzeczy tylko pod sieć, więc wspomagam się informacjami z sieci ile mogę. Niemniej jeśli mielibyście jakieś pomocne uwagi, to byłbym wdzięczny.
Tak jak turucorp pisal. Podsumowujac do poligrafii min. rozdzielczosc bitmapy (grey lub cmyk) to 225dpi, najlepiej jak to jest jednak 300dpi. Bitmapy czarno-biale min. 600dpi. Oczywiscie dochodzi jeszcze kwestia wielkosci (wysokosc x szerokosc) ale nie jest to istotne jezeli rysunki beda formatu np. A4. Skanuj 300 lub 600 dpi i finalnie wypusc tiffa (kompresja LZW) i bedzie ok.

EDIT: wlasnie teraz zauwazylem ze ten wpis jest z marca :) rysunki juz pewnie dawno zrobione :P
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 30, 2013, 04:19:19 pm wysłana przez peta18 »
Buk, Hodor i Dziczyzna

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #414 dnia: Maj 15, 2013, 12:02:56 am »
Tak jak turucorp pisal. Podsumowujac do poligrafii min. rozdzielczosc bitmapy (grey lub cmyk) to 225dpi, najlepiej jak to jest jednak 300dpi. Bitmapy czarno-biale min. 600dpi. Oczywiscie dochodzi jeszcze kwestia wielkosci (wysokosc x szerokosc) ale nie jest to istotne jezeli rysunki beda formatu np. A4. Skanuj 300 lub 600 dpi i finalnie wypusc tiffa (kompresja LZW) i bedzie ok.

EDIT: wlasnie teraz zauwazylem ze ten wpis jest z marca :) rysunki juz pewnie dawno zrobione :P
Rzecz poszła do klienta wczoraj, więc gdybym prędzej dorwał post, to byłby przydatny.
Ale ale, jak to właściwie jest z rzeczami kolorowanymi w fotoszopie, przy założeniu, że będą szły do druku. Z miejsca ciskamy w CMYK?
Jeśli tak, to z kolei co z sytuacją, gdy rzecz szła do netu, ale po jakimś czasie pojawiła się koncepcja druku? Zmieniamy wtedy na CMYK?
I rzecz zupełnie z innej mańki: Od jakiegoś czasu dziabię sobie ołówkiem. Niestety, nie rysuję raczej martwej i żywej natury, a rzeczy ze zdjęć (chwytam gazetę, otwieram na stronie X i ciskam to, co tam się znajduję). Progres przy nauce rysowania ze zdjęć jakiś jest. Powolny jak diabli, ale jest. Niemniej, gdy przychodzi do rysowania swoich (w sensie "z głowy") rzeczy, to w zasadzie nie widzę różnicy, między tym, co półtora roku temu, a teraz. Jest do dupy po prostu. Szczerze mówiąc zastanawiam się nad sensem całej tej zabawy, bo frustracji jest więcej, niż przyjemności.
Wiem, że bez materiałów poglądowych ciężko jest rozmawiać, ale miał ktoś z Was taki ślepy zaułek? Czy może to skupienie się na zdjęciach sprawia, że nie ruszam za bardzo do przodu?

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #415 dnia: Maj 15, 2013, 12:30:59 am »
Ale ale, jak to właściwie jest z rzeczami kolorowanymi w fotoszopie, przy założeniu, że będą szły do druku. Z miejsca ciskamy w CMYK?
Jeśli tak, to z kolei co z sytuacją, gdy rzecz szła do netu, ale po jakimś czasie pojawiła się koncepcja druku? Zmieniamy wtedy na CMYK?

nie, zadnego CMYK, wszystko w RGB, tyle tylko, ze z zalaczonym podgladem w CMYK.
dzieki temu masz aktywne wszystkie funkcje i filtry (w CMYKu nie wszystko da sie zrobic), dopiero po skonczeniu zapisujesz jako CMYK (nie wiem czy jest inny patent, ale ja po zapisaniu zamykam plik, otwieram ponownie i przepisuje na RGB jesli ma to byc wrzucone na siec, przy takim zabiegu kolory pozostaja bez zmian).

I rzecz zupełnie z innej mańki: Od jakiegoś czasu dziabię sobie ołówkiem. Niestety, nie rysuję raczej martwej i żywej natury, a rzeczy ze zdjęć (chwytam gazetę, otwieram na stronie X i ciskam to, co tam się znajduję). Progres przy nauce rysowania ze zdjęć jakiś jest. Powolny jak diabli, ale jest. Niemniej, gdy przychodzi do rysowania swoich (w sensie "z głowy") rzeczy, to w zasadzie nie widzę różnicy, między tym, co półtora roku temu, a teraz. Jest do dupy po prostu. Szczerze mówiąc zastanawiam się nad sensem całej tej zabawy, bo frustracji jest więcej, niż przyjemności.
Wiem, że bez materiałów poglądowych ciężko jest rozmawiać, ale miał ktoś z Was taki ślepy zaułek? Czy może to skupienie się na zdjęciach sprawia, że nie ruszam za bardzo do przodu?

zalezy co chcesz uzyskac.
mozesz (na poczatek), po szkicu olowkiem (nawet na podst. zdjecia), nalozc tusz i dopiero jak z tego tuszu bedziesz zadowolony, sprobowac zrobic "z glowy" olowek i na to tusz, stosujac to co uzyskales/przecwiczyles na zdjeciach.
to jest troche dziwaczna metoda, ale mozna i tak, bo rysujac na podst. zdjec, mimowolnie lapiesz jakies tam proporcje, swiatlocien etc., ktore potem mozesz stosowac w rysowaniu "z glowy", a rysujac w tuszu wypracowujesz przy okazji swoja kreche.

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #416 dnia: Maj 16, 2013, 01:43:39 pm »
Dzięki turu za porady.
Co chcę uzyskać - przede wszystkim chce sobie wyrobić warsztat, żebym mógł narysować wszystko, bez potrzeby uciekania się do sztuczek typu "zmienię kompozycję kadru, bo rąk nie umiem narysować". Ja wiem, że trzeba rysować, rysować i jeszcze raz rysować, ale nie jestem pewien, czy rysowanie głównie ze zdjęć (plus pewnie kilka innych rzeczy) nie jest ślepym zaułkiem i wyrabianiem złych nawyków. Na lekcje mnie nie stać, więc muszę bazować na samouctwie i wewnętrznej motywacji.
Jak Wy uczyliście się rysować?

mxztplx

  • Gość
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #417 dnia: Maj 16, 2013, 02:17:43 pm »
By nauczyć się coś rysować musisz poznać zasady. Możesz przerysować zdjęcie 100 razy a "z głowy" potem ci się nie uda. Poznaj zasady - czyli bryły, proporcje, układanie światła w teorii. Np. chcesz narysować głowę ludzką - nie przerysowuj jej ze zdjęcia tylko sprawdź w poradniku budowę tej głowy. Jak umieszczone są oczy, uszy etc. Znając zasady będziesz tę głowę rysował z takiego ujęcia jaki chcesz.

Offline Macias

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #418 dnia: Maj 16, 2013, 02:57:11 pm »
By nauczyć się coś rysować musisz poznać zasady. Możesz przerysować zdjęcie 100 razy a "z głowy" potem ci się nie uda. Poznaj zasady - czyli bryły, proporcje, układanie światła w teorii. Np. chcesz narysować głowę ludzką - nie przerysowuj jej ze zdjęcia tylko sprawdź w poradniku budowę tej głowy. Jak umieszczone są oczy, uszy etc. Znając zasady będziesz tę głowę rysował z takiego ujęcia jaki chcesz.
No właśnie, teorię nieco zaniedbałem, bo byłem przekonany, że przede wszystkim trzeba ciskać ołówkiem, a reszta sama przyjdzie.

Offline jacek007g

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #419 dnia: Lipiec 14, 2013, 08:17:52 pm »
Cześć, mam pytania odnośnie tworzenia komiksów w wydaniu cyfrowym.

Zakładamy, że tworzę komiks, który ma być prezentowany online, ale chciałbym też go sobie wydrukować do celów własnych, tj. ma być on w miarę profesjonalnie przygotowany

1) format/rozdzielczość: w założeniu ma to być A4 i w takim formacie zamierzam go stworzyć, czyli 1:1. Nie ma sensu raczej tworzyć go w większym formacie, np. A3 i go skalować w dół, co nie? No i skoro drukuję, no to najlepiej 300dpi, chociaż i tak ma to znaczenie tylko w przypadku druku. I kolory w przestrzeni RGB, chyba nie będzie dużej rozbieżności kolorystyki przy druku?

2) spad: jaki jest minimalny spad dla komiksów w formacie A4? W sumie mógłbym sobie wziąć dowolny, np. 1 cm z każdej strony, albo w ogóle, ale jak wcześniej pisałem, chcę aby wyglądało to jak najlepiej, i jak najbardziej zbliżone do standardu.

 

anything