trawa

Autor Wątek: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.  (Przeczytany 192395 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

fragsel

  • Gość
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #435 dnia: Styczeń 06, 2014, 10:32:18 am »
Więc poza aspektem prawnym jak ten pomysł się Wam podoba ? Powiedzmy, że będzie to nie komercyjna fanowska produkcja

Myślę, że powinieneś spróbować robić coś swojego. Bo dla kogo chcesz robić te kopie Hobbita?
Dla fanów komiksu? Jak widzisz kopiowanie twarzy z klatek filmowych nikomu tu nie imponuje i nikogo nie ciekawi...

No chyba, że robisz to, żeby poćwiczyć technikę. W takim razie na dzielenie się efektami jest jeszcze za wcześnie. Poćwicz sobie na klatkach, a jak przejdziesz z etapu odtwórczego na twórczy wtedy wróć i wrzuć linka do swoich prac. Ocenimy (i tacy jak ja czytacze i mnóstwo tu też fachowców)

Aha, jeszcze jedno.
no i to wcale nie jest taka szybka robota... Bo to cos robiłem ponad godzinę.

wymiar włożonego czasu pracy choć dla ciebie istotny nie jest tu decydującym czynnikiem
pewnie, że postawię piątkę i temu co robił pracę domową z matmy w 15 minut i temu co w 45 (bo naprawdę się ludzie postarali), na konkurs jednak poślę tego co ją potrafi zrobić w pamięci w 2...


Offline nexus6

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #436 dnia: Styczeń 26, 2014, 09:40:59 am »
Mam pytanie do obeznanych w temacie - zacząłem prace nad własnym komiksem, czarno- białym. Finalnie skany będą obrabiane w photoshopie i teraz nie wiem jaki wystarczy tryb, aby pliki nie były za duże (plansze będą miały format A2, ale poszczególne kadry będą skanowane oddzielnie i razem złozone do kupy w komputerze). Czy tryb skala szarości będzie dobra? Wystarczy 8 -bitów? W koncu to tylko czarno-białe grafiki...

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #437 dnia: Styczeń 26, 2014, 12:59:40 pm »
Mam pytanie do obeznanych w temacie - zacząłem prace nad własnym komiksem, czarno- białym. Finalnie skany będą obrabiane w photoshopie i teraz nie wiem jaki wystarczy tryb, aby pliki nie były za duże (plansze będą miały format A2, ale poszczególne kadry będą skanowane oddzielnie i razem złozone do kupy w komputerze). Czy tryb skala szarości będzie dobra? Wystarczy 8 -bitów? W koncu to tylko czarno-białe grafiki...

ech, juz tyle razy pisalem  :roll:
skanujesz w czerni-bieli, w 600 dpi, po zeskanowaniu przepisujesz na szarosci, skladasz, obrabiasz, efekt koncowy zapisujesz w szarosciach, 600 dpi, format A4, jesli w photoshopie to mozesz skompresowac bezstratnie w LZW.
format A2 bez sensu, chyba, ze bedziesz docelowo drukowal w takim formacie  :shock: (drukowalem z A4 do A0 i przy tej rozdzielczosci nie ma problemu z powiekszaniem)
BTW dawno juz nie widzialem zeby ktos poslugiwal sie okresleniem 8 bit, jak chcesz byc wlasciwie zrozumiany to sugeruje przesiadke na system metryczny i rozdzielczosc w dpi.

Offline nexus6

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #438 dnia: Styczeń 26, 2014, 02:00:55 pm »
To co napisałeś w większości to już wiem. Głównie mi chodziło o te 8 bitów. W photoshopie w zakładce obraz jest do wyboru tryb oraz ile bitów ma być na kanał. To akurat chyba nie ma nic wspólnego z rozdzielczością. A różnica w wielkosci pliku przy 8 bitach, 16 czy 32 jest znacząca.

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #439 dnia: Styczeń 26, 2014, 02:57:06 pm »
To co napisałeś w większości to już wiem. Głównie mi chodziło o te 8 bitów. W photoshopie w zakładce obraz jest do wyboru tryb oraz ile bitów ma być na kanał. To akurat chyba nie ma nic wspólnego z rozdzielczością. A różnica w wielkosci pliku przy 8 bitach, 16 czy 32 jest znacząca.

Wybacz, ale sam wyraznie zaznaczyles, ze robisz w czerni-bieli, czyli normalnej bitmapie (1 bit), trybu szarosci uzywa sie w takiej sytuacji jedynie po to, zeby miec dostep do wiekszosci narzedzi i moc pracowac na warstwach. Roznica w bitach wplywa na jakosc przejsc tonalnych, ktore przy czarno-bialej grafice nie maja miejsca.
Z tego co sie orientuje wiekszosc ludzi pracuje w szarosciach na 256 odcieniach, czyli 8 bit.
O calej reszcie niuansow mozesz sobie poczytac tutaj:
http://help.adobe.com/pl_PL/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-73eea.html
przyznam szczerze, ze zajmuje sie grafika od 20 lat i jeszcze nie wpadlem na pomysl zeby grzebac w wielokanalowych, 32 bitowych trybach kolorow.

Offline nexus6

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #440 dnia: Luty 23, 2014, 01:53:46 pm »
Czy ktoś orientuje się co to za oprogramowanie na tym filmiku?


http://www.youtube.com/watch?v=vqH9ewGZKdA


Jakie w ogóle polecacie programy do rysowania? Raz ściągnełem demo manga studio, ale miałem mieszane uczucia i nie miałem cierpliwości aby w to się wgłebić, ale może warto? Na razie pracuje nad swoim komiksem robiąc szkice w szopie, majac w planach przerysowanie tego odręcznie, ale jakby się trafiło jakieś dobre oprogramowanie, to kto wie..

Weak Inker

  • Gość
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #441 dnia: Luty 23, 2014, 02:29:16 pm »
Czy ktoś orientuje się co to za oprogramowanie na tym filmiku?
http://www.youtube.com/watch?v=vqH9ewGZKdA
Sądząc po kolorystyce i układzie ikonek na pasku narzędzi, jest to Adobe Illustrator. Na drugie pytanie nie odpowiem, bo używam Gimpa i PS tylko do kolorowania.

Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #442 dnia: Marzec 10, 2014, 07:08:52 pm »
Jaka powinna być minimalna gramatura papieru przy cyfrowym druku w drukarni, żeby rysunki na jednej kartce nie prześwitywały z jednej strony na drugą? Wydrukowałem sobie coś na mojej domowej drukarce atramentowej na papierze 80 g/m2 i rysunki prześwitują. Z góry dzięki za odpowiedzi.

Offline breniary

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 616
  • Total likes: 0
  • Płeć: Mężczyzna
  • a Ty jaką masz wymówkę?
    • breniary paski komiksowe
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #443 dnia: Marzec 10, 2014, 11:04:21 pm »
Najlepiej chyba sprawdzić papier osobiście przy wydruku jednej kartki, jak farby nałoży się za dużo to prześwieci, druk atramentówką w domu na 80 nie jest chyba miarodajny, jeśli to zwykły offset bardzo chłonie taki atrament. Może 110g offset? Na drukarce cyfrowej? Zawsze wygląda solidniej. Jak patrzę na różne komiksy miewają na oko 130g kreda mat np. ale wydaje się bardziej sztywne, więc to mogą być inne powlekane wynalazki, może gładkie offsety xD
a Ty jaką masz wymówkę?

Offline nexus6

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #444 dnia: Marzec 11, 2014, 06:11:17 am »
Dla przykładu mogę ci podać na jakim papierze drukowano ALFY (a miałem je w ręku, to wiem, że to solidnie wyglądało, kartki sztywne, nie prześwitujące) - papier offsetowy kl. 3, 110 gr. W ostatnich ALFAch zeszli do 80 gr.  i to już nie było to. Szkoda, że obecnie zanikła tradycja drukowania takich informacji w stopce wydawniczej.
Sądze, że współczesne komiksy. np. Thorgale są drukowane na jakimś kredowym, matowym o gr. 90-100gr.

Offline RemiRose

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #445 dnia: Kwiecień 07, 2014, 11:46:32 am »
Jako, że w najbliższym tygodniu będę miał sporo wolnego czasu, rozpocząłem szlifowanie umiejętności pisania scenariuszy. Napisałem pierwsze pięć stron komiksu, o bohaterze działającym w Gotham City. Taki mały Fan fiction. Chciałbym sie dowiedzieć, zcy scenariusz jest dobrze rozpisany? Czy powinienem coś zmienić w zapisie? No i oczywiście najważniejsze, czy jest czytelny dla potencjalnego rysownika? Zamiesczam tu swoje pięć stron i szczerze licze na pomoc.
Whisper of Gotham no. 1
„Home, sweet home”
Strona 1(akcja toczy sie na dworcu kolejowym Gotham City)
1.1 Widok z góry na prawie pusty terminal dworca. Terminal jest w średnim stanie. Nie ma kilku krzeseł, ściany są pobrudzone itp.
1.2 Przenosimy się na zewnątrz. Widok z boku na nadjeżdżający pociąg.
1.3 Znajdujemy się wewnątrz wagonu nadjeżdżającego pociągu. W środku wagony siedzi tylko jedna osoba . Wysoki(ok. 180 cm), umięśniony, blondyn z kilkudniowym zarostem. Niebieskie oczy, przyjazne spojrzenie. Na jego twarzy widać lekki uśmiech. (Nazywa się James Rose i jest to główny bohater komiksu- Protector)
1.4 Pociąg się zatrzymuje.
1.5 Widok na wagon z boku. Z wagonu wychodzi tytułowy bohater, niesie ze sobą bagaże.
NARRACJA: Nie ma to jak w domu.


Strona 2(akcja dzieje się wciąż na dworcu)
2.1 James przechodzi przez terminal . Machając ręką w stronę zaskoczonych bileterów.
NARRACJA: To zdziwienie na twarzach pracowników dworca, jest przezabawne.
NARRACJA:  Jednak ktoś taki jak ja, zdarza się tutaj naprawdę rzadko.
2.2 James nadal przechodzi przez terminal.
NARRACJA: Linie kolejowe w Gotham zazwyczaj jeżdżą tylko w jedna stronę.
2.3 Zbliżenie na rozkład jazdy pociągów. Rozkład podzielony jest na dwie części. Po prawej stronie SA rozpisane odjazdy, a po lewej przyjazdy. Część z odjazdami jest pełna kursów do różnych miast(Metropolis, Star City itp.), o najróżniejszych godzinach. W części z przyjazdami znajduje się tylko jeden kurs, na dodatek z przesiadkami. Pociąg ten kursuje tylko raz w tygodniu.
NARRACJA:  Gotham to miasto, do którego nikt o zdrowych zmysłach nie wraca.
2.4 Uśmiechnięty James jedna ręką trzyma drzwi wyjściowe, spogląda ostatni raz w kierunku rozkładu jazdy.
NARRACJA: Ale przecież nikt nie wspominał, że ja jestem normalny.
2.5 James wychodzi.


Strona 3a
3.1 James chodzi wzdłuż jednej z Gothamskich ulic.
NARRACJA: Przez te pięć lat kilka rzeczy się u mnie zmieniło.
(Rozpoczynają się retrospekcje)
3.2 Scena z rozdaniu dyplomów.
NARRACJA: Ukończyłem medycynę.
3.3 Scena podczas, której James podaje rękę Green Lanternowi(Hal Jordan)
NARRACJA: Zawarłem kilka nowych znajomości.
3.4 Scena podczas, której James pokazuje przemawiającemu Lexowi Luthorowi serdeczny palec.
NARRACJA: Narobiłem sobie kilk.. wielu wrgów.
3.5 James uczestniczy w wykładach.
NARRACJA: Żyłem jak zwykły..
3.6 Scena podczas, której James pije drinki w jakimś klubie.
NARRACJA: Przeciętny…
3.7 Scen podczas, której James ląduje w łóżku z jakąś dziewczyną.
NARRACJA:  20 paro latek.


Strona 4b
(Wracamy do teraźniejszości)
4.1 James  przemierza ulicę, zaczyna padać.
NARRACJA: Jednak w Gotham… W Gotham wszystko jest po staremu.
4.2 Widok na walające się po ulicy śmieci.
NARRACJA: Zaśmiecone ulice.
4.3 James spotyka moknącego, ubranego jedynie w bluzę, próbującego się chronić przed deszczem kocem, bezdomnego.
NARRACJA: Bieda.
4.4 James zdejmuje kurtkę i ofiarowuje ją bezdomnemu. Z kieszeni widać wystający plik banknotów.
4.5 James w samej koszulce, kontynuuje spacer. Zaczepiają go dwie prostytutki.
NARRACJA: Nierząd.
PROSTYTUTKA1: Może chciałbyś się z nami zabawić?
PROSTYTUTKA2: Potrafimy spełnić twoje najskrytsze  marzenia?
JAMES: Wszystkie?
PROSTYTUTKA1: Oczywiście, że tak kociaku.
JAMES: W takim razie moim marzeniem jest, abyście poszły do kościoła, znalazły normalną, legalną, godną pracę, założyły szczęśliwe rodzinki i wypierdalały mi sprzed oczu.
4.6 James odchodzi pozostawiając zszokowane prostytutki.


Strona 5a
5.1 NARRACJA: Bezprawie
James zauważa w alejce bandę obleśnych typów, którzy znęcają się nad przypadkowo spotkaną parą.
5.2 James biegnie pomóc napastowanej parze. Rozpoczyna się walka.
5.3 Napastników jest sześciu James walczy chaotycznie. Jego styl to mieszanka, zapasów, judo i klasycznej walki ulicznej.  Jego ciosy są mało finezyjne, ale niesamowicie silne, brutalne.
NARRACJA: Brakowało mi tego.
5.4 James łamię szczękę jednemu z napastników.
NARRACJA: Tak długo siedziałem bezczynnie, prawie wyszedłbym wprawy.
5.5 James Rzuca jednym z napastników o ścianę.
NARRACJA: Wreszcie robię to, do czego zostałem stworzony.
5.6 James zostaje zaskoczony i dźgnięty nożem w plecy.
NARRACJA: Tak jest  Whisper powróc…
5.7 James zostaje wybity z rytmu. Napastnicy obijają go ze wszystkich stron.
5.8 Widok z punktu widzenia Jamesa. James traci przytomność.
Country Stories. Od komiksu, aż po film.
http://remirozanski.tumblr.com/

Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #446 dnia: Lipiec 03, 2014, 03:18:52 pm »
Ma ktoś może doświadczenie z GIMP-em i przygotowywaniem kolorowych plików do druku cyfrowego?
Postępowałem zgodnie z tutorialem i przy pomocy wtyczki separate+ przekonwertowałem plik xcf na kolory CMYK i wyeksportowałem jako jpg (wygląda nieźle). Czy taki plik nadaje się już do drukarni cyfrowej? Wcześniej przygotowałem plik z 4 warstwami CMYK, ale takiego w drukarni nie chcieli.
A może ktoś ma jakiś swój sprawdzony sposób na przygotowanie pliku do kolorowego druku cyfrowego? Interesuje mnie jakiś darmowy program.
Z góry dzięki za ewentualną pomoc.

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #447 dnia: Lipiec 03, 2014, 11:45:18 pm »
wyeksportowałem jako jpg (wygląda nieźle)
w takiej sytuacji moge jedynie przypomniec (kolejny raz), ze format jpg jest formatem STRATNYM, ktory wywala czesc pikseli z grafiki. Jezeli juz musisz konwertowac na jpg, to staraj sie nie dawac kompresji, przypomne rowniez, ze to co wyglada "niezle" na ekranie, niekoniecznie bedzie tak wygladac w druku (co mozna bylo zreszta zobaczyc ostatnio w kilku publikacjach "powaznych" wydawnictw, ktore mam wrazenie, tez wyslaly do drukarni skompresowane jpg) :/

Offline Dariusz Hallmann

  • Szafarz bracki
  • *****
  • Wiadomości: 3 391
  • Total likes: 0
  • Batman: Ben Affleck Case
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #448 dnia: Lipiec 04, 2014, 11:03:59 am »
to co wyglada "niezle" na ekranie, niekoniecznie bedzie tak wygladac w druku (co mozna bylo zreszta zobaczyc ostatnio w kilku publikacjach "powaznych" wydawnictw, ktore mam wrazenie, tez wyslaly do drukarni skompresowane jpg) :/
Mógłbyś podać tytuły tych publikacji?

Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #449 dnia: Lipiec 04, 2014, 12:07:11 pm »
w takiej sytuacji moge jedynie przypomniec (kolejny raz), ze format jpg jest formatem STRATNYM, ktory wywala czesc pikseli z grafiki. Jezeli juz musisz konwertowac na jpg, to staraj sie nie dawac kompresji, przypomne rowniez, ze to co wyglada "niezle" na ekranie, niekoniecznie bedzie tak wygladac w druku (co mozna bylo zreszta zobaczyc ostatnio w kilku publikacjach "powaznych" wydawnictw, ktore mam wrazenie, tez wyslaly do drukarni skompresowane jpg) :/

Wiem, że stratnym (brałem bez kompresji), ale  we wtyczce separate+ mam przy eksporcie do wyboru tylko formaty jpg, tif, psd i jakieś auto. Przy tif i psd kolorystyka zmienia się na jakąś zupełnie śmiechową, a jpg wygląda nieźle (trochę inaczej niż plik wyjściowy, trochę inaczej niż podgląd po konwersji na CMYK, ale nieźle). Pobawię się jeszcze tym auto i eksportem z programu (a nie z wtyczki), może będzie lepiej (może da się zapisać w innym formacie).
Generalnie chodzi mi o to, żeby nie było jakichś strasznych cyrków. Jak mam fioletowy, to może być ciemniejszy albo jaśniejszy, ale niech będzie fioletow(at)y, a nie granatowy albo niebieski.