Autor Wątek: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.  (Przeczytany 192217 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Superminimalizm

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #450 dnia: Lipiec 09, 2014, 06:13:37 pm »
Jaki polecacie skaner? Przymierzam się żeby kupić osobny skaner (nie w formie urządzenia wielofunkcyjnego) który zachowuje realny wygląd rysunku i koloru. Coś dobrego a niekoniecznie drogiego

Offline bowman007

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #451 dnia: Wrzesień 18, 2014, 09:13:44 am »
Może trochę nie na temat, może trochę głupie pytanie, ale czy jest ktoś z nas kto o tym nie myślał? Chodzi mi o stworzenie wydawnictwa i wydawanie komiksów "naszych marzeń" :biggrin:  Tak się zastanawiam jakie są plusy, jakie minusy i chciałbym rozpocząć dyskusję. Jest to na razie luźny pomysł, ale jestem osobą, która lubi sobie trochę pogdybać. Stan obecny na tą chwilę jest taki, że wiedza na temat wydawania komiksów jest znikoma, wiem tylko, że łatwo splajtować tj Manzoku, Mandragora, Tm-semic, czy późniejsze nieudane reaktywacje typu DK. Winą może były zeszytowe wydania, może zły okres, może za dużo było wydawane i wydawnictwa zjadały własny ogon, może coraz większa liczba kolekcjonerów, znawców, a coraz mniejsza liczba zwykłych dzieciaków, czytających SuperHero do poduszki. Czyli jak wydawać to tylko w twardej oprawie, oraz to co na pewno się sprzeda. Nie ryzykować w tytuły słabe, tylko kosztem droższej licencji, wydać takie Superman For Tomorrow. Doszliśmy do licencji. No właśnie ile takie coś kosztuje? Wiem, że są okresowe, nieokresowe, na wyłączność itp. Gdzie i kogo pytać o takie rzeczy? DC, Marvel, albo inne wielkie wydawnictwo ma jakiegoś maila, do działu sprzedaży licencji dla nowo wschodzących wydawnictw w Polsce ? :lol:  Drukarnia pewnie też będzie droższa dla zwykłego Kowalskiego, niż np dla Muchy, czy Egmontu, które mają pewnie jakieś umowy ze zniżkami, zresztą tyle tego drukują, że się nie dziwię. Jaki powinien być nakład? Myślę, że 1000 sztuk powinno rozejść się w mgnieniu oka, może trochę więcej. Ostatnio mi przyszło do głowy, że np można by przeprowadzić jakąś ankietę na forum. Wybrać tytuł, o którym marzymy, a wiemy, że raczej nikt go już nie wyda i zacząć zbierać forsę na kickstarterze. Ma ktoś już jakieś doświadczenia z wydawaniem komiksów, konkretne ceny licencji, kontakt z wielkimi wydawnictwami za sobą, a jest skłonny się nimi podzielić, to zapraszam do dyskusji.

Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #452 dnia: Wrzesień 18, 2014, 02:49:02 pm »
Tak się zastanawiam jakie są plusy, jakie minusy i chciałbym rozpocząć dyskusję.

To myślę, że lepiej ewentualne wypowiedzi na ten temat przerzucić do innego wątku, bo to jest temat poświęcony sprawom tworzenia, a nie wydawania komiksów.

No właśnie ile takie coś kosztuje? Wiem, że są okresowe, nieokresowe, na wyłączność itp. Gdzie i kogo pytać o takie rzeczy? DC, Marvel, albo inne wielkie wydawnictwo ma jakiegoś maila, do działu sprzedaży licencji dla nowo wschodzących wydawnictw w Polsce ? :lol:

Myślę, że nie uzyskasz odpowiedzi od wydawców, bo to są tajemnice handlowe. Ale są tu osoby, które zajmowały się wydawaniem, to może coś zdradzą.
Skoro rodzimi wydawcy jakoś dotarli do zagranicznych, to każdemu powinno się udać. Z tym że ktoś, kto chce wydawać raczej z użyciem crowdfundingu, nie wygląda na poważnego wydawcę - "Kupie od Państwa tę licencję za tyle, ale proszę dać mi miesiąc, aż uzbieramy pieniądze na zrzutce."...

Jaki powinien być nakład? Myślę, że 1000 sztuk powinno rozejść się w mgnieniu oka, może trochę więcej.

Piszesz o Superman For Tomorrow? Bo jeśli ogólnie, to zależy właśnie od tytułu, jakieś Batmany czy długo wyczekiwany Rork sprzedają się w miarę szybko, ale w mgnieniu oka to aż tak dużo rzeczy nie zejdzie (jest teraz dużo komiksowego dobra).

Sprawa jest do ogarnięcia - p. Studio Lain. Ale wydaje mi się, że oni trafiają w jakąś niszę (tzn. zobaczymy, jak im pójdzie - życzę sukcesów) i zaczynają rozsądnie (1. nakład bodaj 500 sztuk). Nie ma się co pchać od razu na głęboką wodę, zwłaszcza jak się nie ma doświadczenia w wydawaniu.

Offline Piskorsky

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #453 dnia: Październik 02, 2016, 07:34:29 pm »

Cześć, postanowiłem zahaczyć o ten wątek, gdyż mierzę się ze stworzeniem komiksu.
Właściwie to powstało już go 10 stron, ale wpadłem na pomysł, że zanim rozpędzę się z akcją i rysunkami zasięgnę porady odnośnie formatu, marginesów i innych technikaliów.

Po pierwsze jeśli chciałbym po go wydać, to jaki odpowiedni byłby format?
Rysunki powstają na planszy A3 i każda ze stron ma format A4 (połowa planszy). Niestety nie zostawiam miejsca na żadne marginesy czy akapity, bo wyszedłem z założenia, że i tak jako grafikowi przyjdzie mi składać wszystko na komputerze, a tam ew. kadrowanie/zmiana formatu nie są problemem. Dlatego chciałbym zasięgnąć porady wydawniczej, skąd czerpać takie dane?

Dodatkowo świat swojej historii oparłem na sadze i opowiadaniach Sapkowskiego, tzn. występują u mnie miejsca i postaci, które wymyślił Sapkowski stąd mój pomysł, by po skończeniu pracy lub w trakcie zasięgnąć jego opinii i zapytać czy będę mógł go oficjalnie wydać (tak by pojawił się w sklepach, empiku etc.). Czy takie rozwiązanie ma sens? Czy może lepiej unikać cudzych uniwersów w swoich albumach?


Co do skończenia historii, to mam już za sobą jeden 50-stronnicowy album pisany do szuflady, natomiast teraz przyświecają mi naprawdę dobra historia i zapał do rysowania, dlatego chciałbym go skończyć i wydać. Inspiruję się Thorgalem i oczywiście mistrzem Rosińskim dlatego mam przekonanie, że komiks znajdzie swojego odbiorcę.

Jeśli ktoś zna się na temacie, to proszę o dosyć szybką odpowiedź, gdyż zatrzymałem się w pracy, by dowiedzieć się czegoś więcej.
Załączam również jedną z pierwszych plansz komiksu.


« Ostatnia zmiana: Październik 02, 2016, 07:39:12 pm wysłana przez Piskorsky »

Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #454 dnia: Październik 02, 2016, 10:02:06 pm »
Po pierwsze jeśli chciałbym po go wydać, to jaki odpowiedni byłby format?
Rysunki powstają na planszy A3 i każda ze stron ma format A4 (połowa planszy). Niestety nie zostawiam miejsca na żadne marginesy czy akapity, bo wyszedłem z założenia, że i tak jako grafikowi przyjdzie mi składać wszystko na komputerze, a tam ew. kadrowanie/zmiana formatu nie są problemem. Dlatego chciałbym zasięgnąć porady wydawniczej, skąd czerpać takie dane?


Możesz rysować 1:1 - jak chcesz wydać w A4, to rysujesz na A4 (marginesy sobie zobacz w jakimś komiksie, np. Thorgalu i rób podobne - mniej zabawy na komputerze). Możesz rysować na większym formacie (np. jedną całą planszę na kartonie A3, kiedy chcesz wydać w A4; wtedy marginesy oblicz proporcjonalnie). Porysuj, poskanuj, podrukuj - jak będziesz zadowolony z grubości kreski itp., to rysuj w dany sposób. Co kto lubi.
Przeczytaj ten wątek - jest tu sporo porad różnego rodzaju.

Dodatkowo świat swojej historii oparłem na sadze i opowiadaniach Sapkowskiego, tzn. występują u mnie miejsca i postaci, które wymyślił Sapkowski stąd mój pomysł, by po skończeniu pracy lub w trakcie zasięgnąć jego opinii i zapytać czy będę mógł go oficjalnie wydać (tak by pojawił się w sklepach, empiku etc.). Czy takie rozwiązanie ma sens? Czy może lepiej unikać cudzych uniwersów w swoich albumach?

Lepiej nie korzystaj z postaci, światów itp., z którymi mógłbyś mieć problem jeśli chodzi o prawa autorskie. Bo nawet jeśli stworzysz fajną historię, to właściciel praw autorskich może powiedzieć, że nie życzy sobie wydania, bo np. nie lubi komiksów. Lepiej twórz na swoje konto.

Co do skończenia historii, to mam już za sobą jeden 50-stronnicowy album pisany do szuflady, natomiast teraz przyświecają mi naprawdę dobra historia i zapał do rysowania, dlatego chciałbym go skończyć i wydać. Inspiruję się Thorgalem i oczywiście mistrzem Rosińskim dlatego mam przekonanie, że komiks znajdzie swojego odbiorcę.

Jeśli ktoś zna się na temacie, to proszę o dosyć szybką odpowiedź, gdyż zatrzymałem się w pracy, by dowiedzieć się czegoś więcej.
Załączam również jedną z pierwszych plansz komiksu.


Dobrze zrobiłeś. Obecnie na polskim rynku wychodzą setki komiksów. Tak dużo, że aż ludziom nie starcza pieniędzy na te bardzo dobre. Natomiast Twoja plansza (w zasadzie raczej dwie) wygląda amatorsko (oceniam jako czytelnik i rysownik amator). Tak więc nie liczyłbym, że jakiś polski wydawca to wyda, a nawet jeśli wydasz to sam, to wielkiego zainteresowania raczej nie będzie. Jak masz zapał i będziesz dzióbał dalej, to za jakiś czas powinno być dobrze (widać jakiś potencjał). Ale obecnie pieniędzy i sławy z tego moim zdaniem nie będzie. Sorki, jeśli odzieram Cię ze złudzeń, no ale tak to wygląda. Tak czy inaczej powodzenia.

Offline Piskorsky

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #455 dnia: Październik 03, 2016, 08:29:14 am »
Dobrze zrobiłeś. Obecnie na polskim rynku wychodzą setki komiksów. Tak dużo, że aż ludziom nie starcza pieniędzy na te bardzo dobre. Natomiast Twoja plansza (w zasadzie raczej dwie) wygląda amatorsko (oceniam jako czytelnik i rysownik amator). Tak więc nie liczyłbym, że jakiś polski wydawca to wyda, a nawet jeśli wydasz to sam, to wielkiego zainteresowania raczej nie będzie. Jak masz zapał i będziesz dzióbał dalej, to za jakiś czas powinno być dobrze (widać jakiś potencjał). Ale obecnie pieniędzy i sławy z tego moim zdaniem nie będzie. Sorki, jeśli odzieram Cię ze złudzeń, no ale tak to wygląda. Tak czy inaczej powodzenia.

Fakt, że wysłałem nieskończoną planszę (dopiero naniósłbym na nią tusz i kolory) i wydawało mi się, że raczej prezentuje poziom zbliżony do tego co jest w sklepach. No nic, rozumiem, że jeszcze muszę porysować, dzięki za konkretną odpowiedź.
Co do odpowiedzi na użycie świata Sapkowskiego, to pamiętam, że już wyszedł komiks w świecie wiedźmińskim, były to historie z Geraltem w roli głównej. Ja natomiast chciałem pożyczyć jedynie realia świata, a nie sztandarowego bohatera, więc może zgoda by była.

Offline misiokles

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #456 dnia: Październik 03, 2016, 09:23:27 am »
Ale czemu tak koniecznie się upierasz przy wiedźmińskich realiach, zamiast nie umieścisz tego w swoich never-never-landzie? Po co dokładać sobie problemów ze zgodami i skomplikowanymi prawami autorskimi, skoro już na starcie rysowania możesz nie zaprzątywać sobie tym głowy?

Offline Cringer

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #457 dnia: Październik 03, 2016, 09:51:24 am »
Ja natomiast chciałem pożyczyć jedynie realia świata, a nie sztandarowego bohatera, więc może zgoda by była.
to jedynie wiąże się dla Ciebie z masą problemów natury prawnej i finansowej. Za darmo to praw nie użyczy. Przy okazji pamiętaj że facet jest wielce obrażony na grę Wiedźmina, więc skory do rozmów może nie być.



Offline Koalar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #458 dnia: Październik 03, 2016, 10:18:55 am »
Fakt, że wysłałem nieskończoną planszę (dopiero naniósłbym na nią tusz i kolory) i wydawało mi się, że raczej prezentuje poziom zbliżony do tego co jest w sklepach.

Oceniałem to, co zaprezentowałeś. Jeśli jest to szkic planszy, to jeszcze różna cuda można zrobić (w końcu nie umiem ocenić, na ile szkic odpowiada ostatecznemu wyglądowi).
Możesz pokazać gotowe plansze. Jeśli pojawią się głosy - hej, fajne, ja bym to kupił, to jest szansa, że coś z tego będzie. Bo niestety często twórca nie umie obiektywnie ocenić swojego dzieła (kurcze, ludzie mówią, że to bachor, a ja kocham swoje dziecko najbardziej na świecie).

I tak jak inni dalej polecam tworzenie własnego świata. Po co ograniczać się i być skazanym na widzimisię kogoś innego? Lepiej stworzyć coś swojego i ewentualnie innym dyktować warunki (a, chcecie stworzyć film na podstawie mojego komiksu - no to przyjedźcie z walizeczką zielonych i pogadamy). Wiadomo, że łatwiej poruszać się w już gotowym świecie, czytelnik też może chętniej sięgnie po coś, co już zna. No ale to niesie za sobą różne problemy prawne (jak się upierasz, to stwórz 10 ostatecznych plansz, wyślij z opisem scenariusza do właściciela praw; będziesz wiedział, na czym stoisz).

Offline Kokosz

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #459 dnia: Październik 03, 2016, 10:58:01 am »
Ale czemu tak koniecznie się upierasz przy wiedźmińskich realiach, zamiast nie umieścisz tego w swoich never-never-landzie? Po co dokładać sobie problemów ze zgodami i skomplikowanymi prawami autorskimi, skoro już na starcie rysowania możesz nie zaprzątywać sobie tym głowy?

Piskorsky - pytanie kogo widzisz głównym bohaterem swojej opowieści. Jeśli koniecznie miałby to być Geralt, to przechlapane, ale jeśli mogła to by być zupełnie inna postać, to jej historię możesz osadzić w świecie bardzo podobnym do świata Wiedźmina, który jednak nie będzie naruszał praw Sapkowskiego.

pamiętaj, że Sapkowski ma prawa do postaci czy miejsc definiowanych zbiorem cech, imieniem itp. Ale nie ma praw do mieczy, elfów, magii czy murów obronnych. Jeśli nie użyjesz nazw własnych (Geralt, Ciri, Rivia, Temeria, Calanthe) i twoje postacie czy miejsca nie będą zbyt podobne do Sapkowskiego (białowłosy łowca potworów z dwoma mieczami, blizną na policzku i medalionem w kształcie wilka odpada), to możesz wymyślić i narysować przygodę, która będzie działa się w twoim własnym świecie, który jednak jest zgodny ze światem Wiedźmina i nie będzie naruszać praw autorskich. Aczkolwiek prawa autorskie to wymagający temat, musisz uważać. Zmiana literki w imieniu nie wystarczy.

Czytałeś komiks "Dom ze szkła"? Zmieniłbyś imię postaci, parę szczegółów w wyglądzie i mógłbyś spokojnie publikować to bez licencji Wiedźmina, bo nie naruszałoby praw.

I jeszcze jedna sprawa - poza naruszeniem praw Sapkowskiego możesz też naruszyć prawa CD-Project...
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2016, 11:51:54 am wysłana przez Kokosz »

Offline BlaskowitzPartTwo.rar

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #460 dnia: Październik 03, 2016, 11:23:59 am »
Fakt, że wysłałem nieskończoną planszę (dopiero naniósłbym na nią tusz i kolory) i wydawało mi się, że raczej prezentuje poziom zbliżony do tego co jest w sklepach.
Nie zgodzę się. Skoro chcesz rysować dynamiczne sceny (a widać, że chcesz), to musisz sporo popracować. Te linie ruchu i ujęcia postaci w ruchu są... kiepskawe. Ja bym tego nie kupił.

I nie traktuj tego proszę jako atak. Po prostu głupio by było jakbyś włożył w to pieniądze, a potem się nie sprzedało.

Offline Piskorsky

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #461 dnia: Październik 03, 2016, 11:59:37 am »
Ok dzięki za wszystkie głosy. Również te krytyczne w kwestii samego rysunku.

Więc od razu napiszę, że nie zależy mi na wiedźminie ani nawet za bardzo na świecie Sapkowskiego, po prostu jako początkującemu w temacie twórcy pasowało mi osadzenie historii w  czymś znanym, również przez odbiorców i przez to łatwiejszym, przystępniejszym.

Historia opowiada o magu, półelfie, który z Wysp Skellige wyrusza na pewną wyprawę w drużynie Jarla...
Wyspy Skellige i Jarl oczywiście pochodzą ze świata Sapkowskiego, dalsze losy czy losy samej wyprawy miały luźno nawiązywać jedynie do świata wiedźmina.
Aczkolwiek był pomysł na drugą część, która przedstawia już postać Wiedźmina (nie Geralta), i jego towarzysza.
To tyle, więcej błędów nie pamiętam, ale za wszystkie...

Okej, widzę, że lepiej dać sobie spokój z gotowym światem i rozrysować coś swojego, co trochę spowolni historię, ale może być inwestycją na przyszłość.

Offline spence

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #462 dnia: Październik 03, 2016, 05:38:14 pm »
Piskorsky, zacznij to może po stronie wrzucać na bloga jak już będziesz miał gotowe po stronie, a nie cały album na raz D:

http://atollcomics.blogspot.co.uk bardzo bardzo bardzo bardzo fajne rzeczy typ rozkminia w komiksach, oczywiście spoilery są grane, ale i tak dojebka.
https://kasetablog.wordpress.com - jak na razie, nowy adres, po przeprowadzce, zobaczymy jak dalej.

Offline C.H.U.D.Y.

  • Redakcja KZ
  • Szafarz bracki
  • *
  • Wiadomości: 2 223
  • Total likes: 0
  • Angry Comic Book Nerd
    • KZ
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #463 dnia: Sierpień 22, 2017, 03:24:14 pm »
WARSZAWSKA SZKOŁA KOMIKSU – ZAPISY NA WRZESIEŃ 2017
 
W dniach 2, 9, 23 i 30 września w Pracowni Rysunku DOMIN (Chmielna 98, Warszawa) odbędą się warsztaty tworzenia komiksów z udziałem Krzysztofa Gawonkiewicza i Grzegorza Janusza jako prowadzących. Łączny koszt kursu - 300 złotych.
 
Krzysztof Gawronkiewicz, Grzegorz Janusz i Michał Chudoliński wraz z Pracownią Rysunku DOMIN zapraszają na cykl czterech spotkań dotyczących tworzenia historii obrazkowych. Za sprawą warsztatów przekonacie się, że twórcy komiksów to często jedno-dwuosobowe ekipy filmowe, kreujące od podstaw niesamowite światy poprzez słowa i nakreslone szkice.
 
Spotkania będą złożone z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna będzie dotyczyć podstaw medium komiksowego, jego historii oraz sposobów opowiadania historii, skupionych zwłaszcza na relacji bohater-miasto z naciskiem na Warszawę. Część praktyczna będzie dotyczyć prac nad scenariuszem oraz rysunkiem, w tym planowania planszy komiksowej i indywidualnych konsultacji. Nad tworzeniem plansz będą czuwać Krzysztof Gawronkiewicz oraz Grzegorz Janusz, autorzy uznanego komiksu w kraju i za granicą „Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona: Esencja. Romantyzm”.
 
Warsztaty są przeznaczone zarówno dla miłośników komiksu chcących zgłębić to medium jak i początkujących, chcących poznać zasady tworzenia opowieści obrazkowych. Na każde spotkanie wskazane jest zabranie własnych prac, które można skonsultować z prowadzącymi zajęcia.
 
Krzysztof Gawronkiewicz - Rocznik 1969. Grafik, malarz, myśliciel. Obok Przemka „Trusta” Truścińskiego jeden z weteranów polskiej młodej sceny komiksowej. Absolwent Liceum Plastycznego, potem Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Jego komiks „Esencja” wygrała pierwszy europejski konkurs zorganizowany przez telewizję Arté i wydawnictwo Gléant. Pierwsze sześć plansz komiksu polskich autorów zostawiło w pobitym polu ponad 600 projektów z całej Europy. Nagrodą w tym prestiżowym konkursie jest wydanie ukończonego, 32 planszowego komiksu we Francji.
 
Grzegorz Janusz - Urodzony w 1970 r., żonaty, dwie córki. Ukończył germanistykę na UW. Od 1989 r. mieszka w Warszawie. Autor raczej udanych opowiadań i scenariuszy komiksowych. Zadebiutował (pod pseudonimem) humorystyczną miniaturą literacką wydrukowaną w 1991 r. w czasopiśmie dla dzieci „Fantazja”, a jego pierwszy komiks ukazał się w 1995 r. w „Nowej Fantastyce” („Ratman spotyka Van Gogha”, rys. Tomasz Niewiadomski). Publikował także w „Playboyu”, „Misiu”, „Machinie”, „Gazecie Wyborczej”, „Frondzie” „Spirou”, „Lampie” oraz w polskich i niemieckich antologiach SF.
 
Michał Chudoliński - Socjolog, krytyk komiksowy i filmowy. W Collegium Civitas prowadzi zajęcia z zakresu popkultury amerykańskiej. Pracuje w Redakcji Filmowej TVP 1. Pomysłodawca bloga „Gotham w deszczu” (www.gothamwdeszczu.com.pl).
 
TERMINY: 4.09, 9.09, 23.09, 30.09 godz. 13.30 – 19.00
 
WIEK: 12-99 lat
 
KOSZT: 300 zł za komplet czterech spotkań
 
UWAGA! Nie istnieje możliwość zapisu na pojedyncze zajęcia. Lliczba miejsc ograniczona.
 
INFORMACJE i ZAPISY: Pracownia Rysunku DOMIN, ul. Chmielna 98, domin@domin.pl

Offline clandestino

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #464 dnia: Październik 08, 2017, 11:41:09 pm »
Ethan Van Sciver (Green Lantern, X-Men) założył kanał na YT. Szkicuje, tuszuje, a przede wszystkim - tłumaczy co robi krok po kroku.

https://www.youtube.com/user/fascistfrog/videos