Autor Wątek: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.  (Przeczytany 283097 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Esthel

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #315 dnia: Listopad 07, 2009, 06:21:32 pm »
Mam pytanie o czcionki.

Jakie czcionki zostały wykorzystane w polskich wydaniach Hellboya, w Corto Maltese i w Calvinie i Hobbesie?
Nie chodzi o rozmiar rzecz jasna, a o konkretne nazwy fontów.

Pomocy  :)
pinia publiczna to dziwka

Offline xionc

  • Redakcja KZ
  • Radca bracki
  • *
  • Wiadomości: 4 564
  • Total likes: 1
  • Świecki krzewiciel wiary
    • age of reason
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #316 dnia: Listopad 08, 2009, 11:25:40 am »
Twoje zapytanie nie jest wystarczająco specyficzne. Spróbuj użyć dłuższych słów.

Offline AR-DZEJ

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #317 dnia: Sierpień 24, 2010, 07:16:07 pm »
pamiętam, że ktoś tu wstawił kiedyś tutoriala do PS o tym jak zrobić samemu efekt farby czy czegoś w tym stylu, a teraz za cholere nie mogę go znaleźć. Generalnie szukam czegoś ciekawszego niż wiaderko z farbą czy filtr do wykończenia pracy nad rysunkiem.

Offline TomaszŚwitała

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #318 dnia: Październik 14, 2010, 11:56:42 am »
Witam jestem nowym użytkownikiem forum i osobom zainteresowaną rysowaniem i tworzeniem komiksów...Jak patrze na forum osoby tworzące komiksy są po studiach ASP itp więc są to osoby doświadczone i wyuczone w fachu...niestety sam mam na razie 17 lat a wcześniej zajmowałem się jakiś czas sztuką Graffiti...bardziej projektowanie niż malowanie ale jakieś zawsze doświadczenie jest...Czy taka osoba jak ja ma szanse na to aby pojąć to wszystko?....jakieś ćwiczenia na początek polecacie?...czy po prostu Kartka+ołówek+Wyobraźnia=Komiks?....bo coś mi się w to wierzyć nie chce:D...jakie przedmioty do rysowania powinienem posiadać na samym początku przygody z rysowaniem komiksów?....a może są chętne osoby do poprowadzenia zielonej osoby?...nie chodzi mi tu o naukę rysowania krok po kroku ale o wprowadzenie do tego wszystkiego oraz ewentualnej drobnej pomocy:). Czy jest jakaś szansa w dzisiejszych czasach w jakiś sposób zasłynąć na rynku komiksów w Polsce oraz za Granicą?...czy po prostu jest on już zapełniony przez znane nazwiska?
Z góry dziękuję za pomoc i proszę o wyrozumiałość. :smile: !

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #319 dnia: Październik 14, 2010, 01:06:29 pm »
masz tutaj 22 strony tematu, wszystko podane na tacy, milej zabawy (skoro trafiles do odpowiedniego tematu, to nie powinienes miec problemu z jego przeczytaniem).

J.K. Gordon III

  • Gość
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #320 dnia: Październik 14, 2010, 01:24:39 pm »
Czy jest jakaś szansa w dzisiejszych czasach w jakiś sposób zasłynąć na rynku komiksów w Polsce oraz za Granicą?

Musisz płacić haracz Polskiemu Stowarzyszeniu Komiksowemu. Oni trzymają w garści wszystkich wydawców, serwisy i blogi - bez nich nie masz szans.

Offline Witz Worx

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #321 dnia: Październik 14, 2010, 01:34:30 pm »
Witam jestem nowym użytkownikiem forum i osobom zainteresowaną rysowaniem i tworzeniem komiksów...Jak patrze na forum osoby tworzące komiksy są po studiach ASP itp więc są to osoby doświadczone i wyuczone w fachu...niestety sam mam na razie 17 lat a wcześniej zajmowałem się jakiś czas sztuką Graffiti...bardziej projektowanie niż malowanie ale jakieś zawsze doświadczenie jest...Czy taka osoba jak ja ma szanse na to aby pojąć to wszystko?....jakieś ćwiczenia na początek polecacie?...czy po prostu Kartka+ołówek+Wyobraźnia=Komiks?...

ASP to nie jest żadna przepustka do swiata komiksu, więc w kontekście chęci do rysowania komiksów wogóle o tym  nie myśl.

Jesli chodzi o sztuczki związane z prowadzeniem narracji, polecam dwie książki poświęcone sztuce storyboardu, które wyszły w Polsce a zwłaszcza . Storyboardy i komiks są pokrewnymi dziedzinami, więc zdobytą tu wiedze będziesz mógł wykorzystac w swoich pracach

Co do rysunku...jest na rynku trochę podręczników o tworzeniu mangi, ostatnio nawet widziałem w empiku zestaw z pisakami, figurką do wyginania, linijkami  itp. Taki starter:). Na ebayu można zdobyć przeróżne podręczniki. Np Burne Hogarth, twórca Tarzana ma całą serię sygnowaną swoim nazwiskiem, są tam np. tomy poświęcone rysowaniu draperii czy dynamicznemu cieniowaniu. Niestety książki to dosyć drogie i z tego względu nigdy ich nie zdobyłem ani nawet nie obejrzałem.
Ja zaglądam czasem książeczki "Stan Lee - How To Draw Comics The Marvel Way" ( mimo, że jestem po ASP:), bo mądrość w niej wielka!

Papier i Narzędzia; Canson wypuścił jakiś czas temu cała serię bloków do rysowania mangi i komiksów.

CO do narzędzi do wyboru masz; ołówki zwykłe, techniczne, na grafity , niebieskie lub czerwone kopistyczne, przeznaczone do różnych etapów tworzenia szkicu. Do inkowania: piórko i tusz, pędzelek, lub cała gama pisaków występujących na rynku. Możesz też kompletnie się powyższymi radami nie przejmowac i tworzyc komiksy w kompie, przy uzyciu Photoshopa, Paintera czy np. Open Canvasa.
Minus taki, ze wymienione programy trochę kosztują.

Wybór należy do Ciebie. Powodzenia!

P.S. jak ja nie lubię spławiania młodych ludzi. Akurat chciałoby mi sie grzebać w 22 stronach blubrów, żeby znaleźć coś sensownego...eh

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #322 dnia: Październik 14, 2010, 01:58:30 pm »
P.S. jak ja nie lubię spławiania młodych ludzi. Akurat chciałoby mi sie grzebać w 22 stronach blubrów, żeby znaleźć coś sensownego...eh

jakie kuzwa "splawianie"?!
zasugerowalem zeby sobie na poczatek poczytal na miejscu i za free, a Ty wciskasz mu pare kilo ksiazek za fajana kaske, do tego bloki Cansona i zakup Photoshopa, jeszcze go wyslij do sklepu po tablet Wacoma i monitor Eizo  :roll:
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2010, 02:08:22 pm wysłana przez turucorp »

Offline Witz Worx

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #323 dnia: Październik 14, 2010, 02:27:57 pm »

jakie kuzwa "splawianie"?!
zasugerowalem zeby sobie na poczatek poczytal na miejscu i za free, a Ty wciskasz mu pare kilo ksiazek za fajana kaske, do tego bloki Cansona i zakup Photoshopa, jeszcze go wyslij do sklepu po tablet Wacoma i monitor Eizo  :roll:

Tururku, no nerw!
Pierwsze lepsze zagadnienie ze strony 13:
"Mam naprawdę głupie pytanie;). Zwykle robie dymki w komiksach używając Photoshopa i shapów z http://komorki.iwebland.com/index.php?ids=shapes& ... Czy wie ktoś może gdzie mogę znaleść "lepsze" dymki?"

-powiedz mi to, jak to może pomóc komuś początkujacemu?
facet potrzebuje kilku prostych rad na start a nie 22 stron forum, poruszajacych najprzeróżniejsze problemy o zróznicowanym stopniu zaawansowania , skierowane w przeróżne strony. Jestes rysownikiem, tez kiedyś zaczynałeś i z pewnościa jeszcze pamiętasz jak cenne były dla Ciebie wszystkie konkretne rady, że o przychylnym podejściu nie wspomnę.
ksiązka o storyboardzie i przeciętny podrecznik rysunków ( mangowy czy marvelowy) nie ważą pare kilo, z tego co się orientuje. Co do programów graficznych, zaznaczyłem, że kosztują, a o narzędziach typu tablet czy fajny monitor nie wspomniałem bo nie jestem przedstawicielem handlowym sklepu komputerowego. Jesli kogoś stac to kupuje,nawet wiele więcej. Ja tu tylko, dośc ogólnikowo informuje o możliwościach.

Ty mnie chyba zaczepiasz Turu, takie końskie zaloty, co?

Offline jakubg

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #324 dnia: Październik 14, 2010, 02:48:36 pm »

Moim zdaniem bloki Cansona można sobie na początek odpuścić, szczególnie te do mang i komiksów. Są chyba za drogie na takie pierwsze próby komiksowe. Ja w sumie korzystam z bloków Cansona, ale tych technicznych po 1,50zł za sztukę ( A4 ), albo 3zł ( A3 ). Myślę, że na początek nic więcej jeśli chodzi o papier nie jest potrzebne. Ładnie przyswajają pisaki i tusz, nic się nie rozmazuje itd.
Z podręczników żadnych póki co nie korzystałem, ale ten o storyboardach, który polecił Witz Worx wygląda dosyć solidnie i porządnie, chyba sam się na niego w końcu skuszę.
Jeszcze dodam, że jeśli ktoś nie ma doświadczenia w rysowaniu piórkiem to na początku może być dość ciężko i można się zrazić, np jak kupi się jakieś badziewne piórka. Na początek polecam pisaki Faber Castell ( lub inne tego typu ), Ecco pigment, są różne grubości końcówek, każdy znajdzie coś dla siebie, tutaj można je zobaczyć. Dobrą rzeczą są też pisaki pędzelkowe, z tańszych to także Faber Castell. Z czarnym co prawda nie miałem kontaktu, ale tych w odcieniach szarości raczej nie polecam. Te pisaki są już lepsze, sam mam taki czarny i sobie go chwalę. Jest też droższa opcja od Pentela, nie miałem z nim kontaktu, ale widziałem, że dużo rysowników się takim pisaczkiem posługuje i sobie go chwalą.
Ołówek to już indywidualna kwestia, ja czasem rysuję technicznym ( końcówka 0,5 bo 0,35 dość często się łamie co jest lekko denerwujące :wink:  ), a czasem najzwyklejszym ołówkiem za złotówkę. Raczej z wkładem typu H, bo te B lubią się rozmazywać.


To by chyba było na tyle, pozdrawiam!

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #325 dnia: Październik 14, 2010, 03:02:06 pm »
Ty mnie chyba zaczepiasz Turu, takie końskie zaloty, co?

jakbym zaczepial to bys sie natychmiast zorientowal, a nie musial pytac  :wink:
tak od strzalu to juz na pierwszej stronie tematu sa tutki chociazby Macieja, fakt, trzeba sie potem troche nagrzebac, ale bez przesady, az takiego bajzlu to w tym temacie nie ma.
Mi chodzi jedynie o to, ze troche bez sensu zaczynac od podrecznikow, dobrego papieru, niebieskich olowkow itp.
Ryza papieru ksero, olowek, ew. cienkopis i niech sie zastanowi co i w jaki sposob chce wlasciwie rysowac.
Jak mu sie wyklaruje, to nie widze problemu, moze sie opkupic podrecznikami, poeksperymentowac z narzedziami i programami.
Zupelnie serio, nie widze potrzeby "na starcie" kupowania np. podrecznika do storyboardu, bo to nauka narracji liniowej, bez kompozycji planszy, dymkow, onomatopei itp., troche wiecej sensu ma zaczynanie z podrecznikiem Marvela, ale on tez wykrzywia i czytany bez odpowiedniego dystansu/doswiadczenia moze wyrobic "glupie" nawyki, ktorych pozniej trudno sie pozbyc.
To samo z papierem i piorkami, trzeba zaczynac od rzeczy jak najbardziej prostych/uniwersalnych, zeby potem stopniowo sprawdzac, co nam w danym momencie najbardziej odpowiada, pasuje do stylu, w ktorym chcemy pracowac.
 
 

godai

  • Gość
Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #326 dnia: Październik 14, 2010, 03:26:38 pm »
Czy jest jakaś szansa w dzisiejszych czasach w jakiś sposób zasłynąć na rynku komiksów w Polsce oraz za Granicą?

Do Kawangardy trzeba chodzić.

Offline Witz Worx

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #327 dnia: Październik 14, 2010, 03:31:02 pm »
Z Cansonem się zgodze, że może na wyrost, chociaż sam sobie go chwalę po wielu, wielu nieudanych eksperymentach z różnymi papierami. Ale ich przedstawicielem tez nie jestem, więc równie dobrze może być papier xero ( ale przynajmniej w gramaturze minimum 80g.).
Podręcznik storyboardu nauczył mnie kilku prostych zasad o jakich na żadnej uczelni nie słyszałem. Owszem, kompozycji planszy tu nie uświadczysz, ale za to uczysz się jak zestawiajac ze soba kilka obrazków tworzyć płynną narrację, na co zwracać uwagę, na jakiej wysokosci powinny być pewne elementy względem siebie, żeby przy przechodzeniu z kadru na kadr oglądającemu zwyczajnie nie urywało głowy. Akurat z tym ma problem wiele osób półprofesjonalnie zajmujacych się komiksem, bo nikt nigdy ich tego nie nauczył i zostali zmuszeni do tego dochodzic sami niejako wyważając otwarte drzwi.

Oczywiście do Marvela trzeba dystansu, jak do każdego sciśle sprofilowanego podręcznika. Niemniej trochę wiedzy przydatnej nie tylko do tworzenia wyrobów marvelopodobnych w nim jest. O dziwo, sformuowanie w nim zasady sa dosyć uniwersalne i nie dotycza wyłacznie postaci w trykotach.

Offline turucorp

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #328 dnia: Październik 14, 2010, 04:13:22 pm »
Oczywiście do Marvela trzeba dystansu, jak do każdego sciśle sprofilowanego podręcznika. Niemniej trochę wiedzy przydatnej nie tylko do tworzenia wyrobów marvelopodobnych w nim jest. O dziwo, sformuowanie w nim zasady sa dosyć uniwersalne i nie dotycza wyłacznie postaci w trykotach.

I wlasnie dlatego staram sie nie radzic ludziom, ktorzy dopiero zaczynaja, zeby zaczynali od podrecznikow.
Bo takie rzeczy jak "dynamizacja postaci", kompozycja planszy, rozklad akcentow graficznych, ksztalt dymkow, to wszystko ma sens i w pewnym momencie jest wrecz niezbedne, ale jak sie juz wie, co i po co chcemy zastosowac.
ja nie wierze, ze 17-nastolatek, zaczynajac rysowac komiksy, jest w stanie swiadomie skompilowac rysunki, kadrowanie, kompozycje, ciag narracyjny i fabule, robiac to na podst. podrecznikow.
To ma sens jako dodatkowa pomoc, ale nie moze zastepowac intuicji i podstawowych cwiczen, czyli tego o czym mowia wszyscy klasycy.
Ryza papieru, olowek i pomysl na samego siebie, a cala reszta mozna sie zajac pozniej.

Offline TomaszŚwitała

Odp: Porady dla twórców, czyli jak robić komiksy.
« Odpowiedź #329 dnia: Październik 14, 2010, 07:50:30 pm »
Czyli tak jak myślałem na samym początku najlepiej kupić papier,szkicownik lub coś podobnego i rysować szkicować do bólu aż nie zacznie wychodzić:)!...dziękuję wszystkim za pomoc....tak jak ktoś tutaj napisał na samym początku na prawdę każda rada się przydaje!! i dziękuję za to wszystkim więc biorę się do rysowania:)....a co do podręczników hmmm w końcu polecacie początkującemu kupno ich?...bo jeśli ma to w znacznym stopniu pomóc to na prawdę jestem skłonny do kupna.

 

anything