Autor Wątek: Deklaracja ataków  (Przeczytany 2249 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kacper Kacper

Deklaracja ataków
« dnia: Marzec 08, 2007, 07:19:17 pm »
Temat wisi już od kilku dni na BP, nie jestem w stanie dojść do jednoznacznego porozumienia z wszystkimi tamtejszymi użytkownikami, a wiem, że jest część graczy odwiedzających tylko to forum.

Okej, zaczynamy.

Wychodzimy od tego cytatu:
Cytat: "Podręcznik"
Tam gdzie gracz ma prawo wyboru atakowania Postaci bądź zwykłych żołnierzy musi wyznaczyć, który model (-e) zamierza zaatakować, zanim wykona rzut na trafienie.
(str. 75).

Czyli przed każdym rzutem mogę powiedzięć co próbuję trafić, nie ma obowiązku deklarować przed wszelkimi rzutami "ile ataków w kogo?". Nie muszę rzucać wszystkimi kośćmi naraz. Pozwala mi to nie marnować niepotrzebnie x ataków na głupiego maga - nie ranię martych modeli.
Na potwierdzenie, że w kilka miejscach podręcznik pozwala na rzucanie pojedynczo:

Cytat: "Podręcznik"
Czasem będziesz musiał w grze Warhammer wykonać rzut naprawdę dużą liczba kostek, by rozstrzygnąć na przykład efekty strzelania czy walki wręcz. By zaoszczędzić na czasie, najlepiej wykonać rzut wszystkimi kostkami naraz. Wskazówki dotyczące rzucania całymi partiami kostek znajdziesz w akapicie: "Szybki rzut kostkami" w rozdziale Strzelanie."
(str.1)


Cytat: "Podręcznik"
<tu następuje opis ze można rzucić naraz 10 kostkami jak strzela się 10 łucznikami itp.> ... Podobny system można wykorzystać również podczas walki wręcz."
(str.31)

Cytat: "Podręcznik"
W celu ustalenia ewentualnych trafień, rzuć K6 za każdy walczący model. Jeżeli Twoi żołnierze moja więcej niz. jeden Atak, musisz rzucić K6 za każdy przysługujący modelowi Atak. <dalej jest opis ze 10 elfów rzuca 10 kostkami - nie napisano ze trzeba rzucić jednocześnie (aby nie było niedomówień) - oraz opis jak się trafia>


Idziemy dalej:

Cytat: "Podręcznik"
Jeśli model styka się z więcej niż jednym wrogiem, ma prawo, gdy przychodzi jego kolej<wspomniana niżej> ataku, wybrać na cel jednego z nich.
(if model is touching more than one enemy, it can choose which one to attack when it is its turn to strike)
(str. 32)

Tutaj przeciwnicy mojego stanowiska mówią o "kolejce" atakującego, czyli znowu "faza deklaracji ataków w danej ww". Wg mnie kolej ataku w przypadku modelu o współczynniku Ataki=3 przypada trzykrotnie w ciągu każdej tury WW. Ten cytat jednoznacznie zmusza do wyboru dokładnie jednego wroga. Zanim wysuniemy dalsze wniosku przeczytajmy:

Cytat: "Podręcznik"
Jeżeli model dysponuje więcej niż jednym atakiem, ma prawo podzielić ataki zgodnie ze swoją wolą, o ile jego wybór został jasno określony przed rzutami na trafienie.
(If a model has more than 1 attack, it can divide its attacks as the player wishes so long as this is made clear before rolling to hit)
(str. 32)

Po pierwsze, proszę nie przyczepiać się sformułowania "przed rzutami", które może sugerować, że cele deklaruje się przed wszelkimi rzutami (dosłowne tłumaczenie to "przed turlaniem").  Dużo ważniejsze jest to, iż cytat ten pozwala na dowolny podział ataków modelu pomiędzy przeciwników. W przypadku, gdyby przed ostatni cyatat mówił o deklaracji wszystkich ataków naraz, to nie zmuszałby do deklaracji wszystkich w dokładnie jednego przeciwnika. W przypadku, gdy deklarujemy przed każdym, pojedynczym atakiem nasz cel trafiania, to cytaty te ze sobą nie kolidują, gdyż dwóch celów pojedynczym atakiem deklarować się po prostu nie da.

I ostatni cytat (mi nie potrzebny, ale osoby mojemu zdaniu przeciwne lubią go przytaczać):

Cytat: "Podręcznik"
Jeżeli model atakuje Postać przeciwnika, bądź inny pojedynczy, taki jak dowódca czy potwór, to nadwyżki zadanych ran nie przenosi się na walczących u jej boku zwykłych żołnierzy.
(str. 76)

"Jeśli rzucasz pojedynczo, to jakim cudem byłbyś w stanie wbić więcej ran niż model posiada?"

Po pierwsze, ja nie zmuszam do rzucania pojedynczo kostkami (chociaż pozwalam, gdy robi to różnicę), więc zdarzają się sytuacje, gdy atakuję większą liczbą ataków niż model atakowany posiada Żywotności, czasem z lenistwa, czasem, ale też czasem z braku wyboru (stykam się tylko z Postacią/dowódcą), lub po prostu nie liczę na wbicie 3 ran herosowi z ochroną na 3+ swoimi trzema atakami S3, dodatkowo pozostaje jeszcze kwestia ataków zadających więcej niż 1. ranę. To zdanie po prostu określa, co w takim wypadku mam robić, by nie było niepotrzebnych wątpliwości.

Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem.

Offline grzech76

Re: Deklaracja ataków
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 09, 2007, 07:23:26 am »
Cytat: "Kacper Kacper"

"Jeśli rzucasz pojedynczo, to jakim cudem byłbyś w stanie wbić więcej ran niż model posiada?"


zadając D3-D6 ran lub leśnoelficki mieczyk porównujący dowodzenie...

Offline BisonPL

Deklaracja ataków
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 09, 2007, 07:38:41 am »
Jak dla mnie najpierw jest deklaracja ataku i ich ilosci (np. 3 na tych z flanki, 3 na bohatera  z frontu, ktory nie jest w oddziale i reszta na oddzial z frontu). Nastepnie rzuca sie pokolei.
Jest to dosc logiczne i sprawiedliwe.
Gdyz:
a) jest zastosowanie zasady "nadwyzka ran"
b) jest mozliwosc pogromu w challengu (chociaz ten przyklad nie bardzo tu pasuje)
c) odwzorowuje to szybkosc i szal postaci w trakcie bitwy (np. bestialskie masakrowanie cial wrogow, szybkosc zadawaia ciosow, sprawdzenie czy aby napewno go zabilem) - dodaje to klimatu jesi ktos potrafi sobie wyobrazic jak np. Ent bije jedna lapa w oddzial lucznikow, druga walczy z herosem i jeszcze kopie kawalerie :)

Nie gram dlugo w Warhammera i moje teorie nie pretenduja do bycia idealnymi :).
To moje subiektywne i zdroworozsadkowe spojrzenia na te sprawe :)
b]Fight like the beast, die like the mass[/b]

Offline Kacper Kacper

Deklaracja ataków
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 09, 2007, 12:10:36 pm »
Cytat: "BisonPL"
Jak dla mnie najpierw jest deklaracja ataku i ich ilosci (np. 3 na tych z flanki, 3 na bohatera  z frontu, ktory nie jest w oddziale i reszta na oddzial z frontu). Nastepnie rzuca sie pokolei.
Jest to dosc logiczne i sprawiedliwe.
Gdyz:
a) jest zastosowanie zasady "nadwyzka ran"
b) jest mozliwosc pogromu w challengu (chociaz ten przyklad nie bardzo tu pasuje)
c) odwzorowuje to szybkosc i szal postaci w trakcie bitwy (np. bestialskie masakrowanie cial wrogow, szybkosc zadawaia ciosow, sprawdzenie czy aby napewno go zabilem) - dodaje to klimatu jesi ktos potrafi sobie wyobrazic jak np. Ent bije jedna lapa w oddzial lucznikow, druga walczy z herosem i jeszcze kopie kawalerie :)

Nie gram dlugo w Warhammera i moje teorie nie pretenduja do bycia idealnymi :).
To moje subiektywne i zdroworozsadkowe spojrzenia na te sprawe :)


Że ci się wydaje, mnie nie przekonuje do niczego.

Cytat: "grzech76"
jąc D3-D6 ran lub leśnoelficki mieczyk porównujący dowodzenie...


Może nie czytałeś dalej, ale odpowiedź na zacytowane pytanie podałem bezpośrednio pod nim.

Offline grzech76

Deklaracja ataków
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 09, 2007, 01:22:50 pm »
Cytat: "Kacper Kacper"


Cytat: "grzech76"
jąc D3-D6 ran lub leśnoelficki mieczyk porównujący dowodzenie...


Może nie czytałeś dalej, ale odpowiedź na zacytowane pytanie podałem bezpośrednio pod nim.


umknęło mi. przepraszam.

przejrzalem na BP co na ten temat pisało - i prawie przyznalbym ci rację, ale ktoś potem zwrócił tam uwagę, że gdy pisze o rzucie koścmi, chodzi nie o daną specyficzną jedną, osobną za każdy atak, ale o kości w "fazie" w ogóle.

wydaje mi się zatem, że słuszniejsza jest teoria deklarowania wszystkich ataków uderzających w danym momencie (szarża lub wg inicjatywy) przed jakimikolwiek rzutami w "fazie" tej inicjatywy/szarży.

ale muszę przyznać, że masz sporo racji, ale skoro pisze: "...o ile jego wybór został jasno określony przed rzutami na trafienie..." to tym bardziej zwracam się ku tamtej opcji. I nie mam na myśli wszelkimi rzutami, ale rzutami danego modelu.

Offline Kacper Kacper

Deklaracja ataków
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 09, 2007, 10:53:10 pm »
To także zaznaczyłem wyżej, jest napisane w liczbie mnogiej ("przed rzutami", bo tak się przetłumaczyło tłumaczowi, zwróć uwagę na angielski cytat (kawałek niżej), nie można stwierdzić w nim liczby mnogiej słowa "rzut".

Cytuj
przejrzalem na BP co na ten temat pisało - i prawie przyznalbym ci rację, ale ktoś potem zwrócił tam uwagę, że gdy pisze o rzucie koścmi, chodzi nie o daną specyficzną jedną, osobną za każdy atak, ale o kości w "fazie" w ogóle.


Fajnie, że zwrócił, ale podręcznik to jedno, intuicja to drugie, on do podręcznika niestety nie raczył nawiązać. (aha i proszę jak nawiązujesz do argumentów z BP, to je jasno przedstaw, ja mogę wiedzieć o co chodzi, ty  możesz wiedzieć, ale na pewno się znajdzie osoba, która BP nie odwiedza)

Offline grzech76

Deklaracja ataków
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 12, 2007, 08:03:36 am »
Nie zaglądam na BP zbyt czesto, jak i na net ostatnio też nie więc nie chce mi się szukać. natomiast chodzi o to zdanie:

"...it can divide its attacks as the player wishes so long as this is made clear before rolling to hit"

czyli, musi podzielić ataki, przed rzutem. Nawet jednym. Ale te ataki przed rzutem muszą być podzielone. Czyli podzielone przed rzutem na pierwszy atak atak modelu. Ja nie potrafię tego inaczej zinterpretować.

JJ

  • Gość
Deklaracja ataków
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 12, 2007, 10:40:03 am »
Wieczorkiem odpiszę.