trawa

Autor Wątek: "Magia i Miecz" (Talisman) - wszystko o grze  (Przeczytany 103356 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hamtaro666

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 18, 2007, 12:14:03 pm »
Jeśli chodzi o czasopismo Magia i Miecz to mam od pierwszego numeru do momentu kiedy od rpg bardziej mnie zaczęła interesować literatura s-f. Złotego Smoka mam wszystkie numery - na szczęście nie kupiłem prenumeraty - ale potem pojawił się Talizman i wtedy kupiłem i byłem w plecy na sporą jak na ucznia kasę.

Offline Adam Waśkiewicz

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 18, 2007, 12:25:56 pm »
Nie chodzi ;) - ten wątek jest poświęcony grze planszowej Magia i Miecz (polskiej wersji gry Talisman wydawanej oryginalnie przez Games Workshop), a nie czasopismu o tej samej nazwie. Ani tym bardziej innym erpoegowym magazynom w rodzaju wspomnianych przez Ciebie Złotego Smoka czy Talizmanu. I tyle w kwestii tego offtopica.

 Pozdrawiam,
 Adam

Offline Hamtaro666

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 18, 2007, 01:53:59 pm »
Doskonale o tym wiem - ale, że ktoś rzucił hasło, pozwoliłem się pochwalić. Jeśli moderator to uzna za rażący off-top, proszę o usunięcie moich postów bez banów i takich tam, uznałem, że czasami warto lekko nagiąć zasady, by wymienić swe wspomnienia. A jak wczęśniej wspomniałem - grę Magia i Miecz mam prawie w całości - i to właśnie w jednej z nich znalazłem profesionalną ulotkę o piśmie "MiM", nawet pamiętam jak napisałem do firmy list z prośbą o egzemplarze pisma bez odpowiedzi zresztą - więc na siłę wspólny mianownik można znaleść ;) pozdrawiam

Offline Kołata

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 18, 2007, 02:23:57 pm »
Witam!

Jestem wielkim miłośnikiem gry Magia i Miecz. Razem z kumplem zaczęliśmy w nią grać jako małe dzieciaki, ale nadal zdarza nam się spotykać na partyjkę, mimo 24 lat :)

Sam wykonałem kilka plansz autorskich, stworzyłem sporo postaci i zrobiłem kilkaset kart.

Ze 3 lata temu przerobiliśmy zasady gry według naszego pomysłu opartego w głównej mierze na grach RPG. Zasady są sporo bardziej skomplikowane, ale dość łatwe do zrozumienia. Wystarczy chwilę pograć. Za każdym razem gdy się spotykamy, wymyślamy coś extra :)

Chciałbym się z Wami podzielić naszym pomysłem - polecam wypróbowanie tych zasad. Gra robi się duuuużo fajniejsza.

Zacznijmy od
KARTY POSTACI:
Każdy gracz musi mieć kartkę papieru, na której będzie sobie zapisywał co trzeba. Obok leży normalna karta postaci.

Postać ma siłę i moc taką jak na karcie. Zapisujemy to ołówkiem na kartce. Do tego miejsce do wpisywania Levelu, Armor Classa w walce wręcz i Armor Classa w walce psychicznej. Oraz obszerne rubryki na Punkty Życia, Manę i Punkty Doświadczenia.

Jak już mamy taką kartkę gotową, należy ustalić ile PŻ ma postać na początek. W tym celu rzucamy 4 x k10 + tyle razy k6, ile postać ma siły.
Aby policzyć bazowe punkty many, rzucamy tyle k6 ile mamy mocy.

EKWIPUNEK
W przeciwieństwie do orginału, u nas postacie mogą nosić ekwipunek w inny sposób. Tzn nie max 4 rzeczy. Tylko coś na głowie, zbroję, miecz, tarczę, buty itd (jak w RPGach komputerowych) + 4 rzeczy extra (takie jak butelka wody, różdżka itp). Reszta na mułach itd.

ARMOR CLASS
Liczymy go w następujący sposób. Tyle ile jest ścianek na kostce mogących nam uratować utratę punktu wytrzymałości od przedmiotów takich jak zbroja, tyle dodajemy do armor classa. Np normalnie zbroja daje ochronę na 4,5,6, więc dodajemy 3 do AC. Za tarczę 2, hełm 1. Ciężka zbroja 5. Płytowa 4. Itd.
Proste.
Normalny AC w walkach psychicznych nie działa oczywiście. Natomiast nasz AC w walkach psychicznych wynosi tyle, ile mamy punktów mocy.

WROGOWIE
Napotkani wrogowie mają tyle AC ile siły/mocy. Punktów Życia tyle co siły/mocy x 10. Czyli na przykład smok ma 70 PŻ i 7 AC.

DOŚWIADCZENIE (Exp)
Doświadczenie i poziomy można zdobywać w dwojaki sposób.
Metoda nr 1 to oczywiście walka. Za zabitego wroga dostajemy tyle Expa ile miał PŻ. Czyli za hobgoblina 30, za smoka 70 itd.
Druga metoda na zdobywanie doświadczenia to wykonywanie Questów (karczemne historie) i zwiedzanie plansz poza główną.
Np za wykonanie zadania z karczemnej historii jest 50 Expa, za przejście podziemii 100, a za przejście jakiejś trudnej planszy 200. Samemu można sobie ustalić wszystko.

Zdobyte doświadczenie sumujemy. Uzbieranie odpowiedniej ilości daje nam poziom :)

Progi:
30 - 1 poziom
100 - 2 poziom
200 - 3 poziom
400 - 4 poziom
800 - 5 poziom
itd
Progi te również są do ustawienia wg własnej woli.

Za każdy poziom dostajemy k10 PŻ, +1 do siły lub mocy do wyboru + extra k6 PŻ lub many, w zależności od tego, czy dodaliśmy sobie do mocy czy do siły.
Do tego gdy zdobywamy poziom, PŻ i Mana automatycznie się uzupełniają do pełna.


WALKA
Walki przebiegają następująco.
Jeśli wylosujemy kartę wroga mamy 2 możliwości. Możemy walczyć, lub uciekać (jeśli uważamy, że nie mamy szans =)).
W wypadku gdy uciekamy, tracimy połowę zdobytego doświadczenia oraz musimy się wykupić jednym dowolnym przedmiotem lub mieszkiem. Okup kładziemy na potworze. Kto go zabije zgarnia jego skarby =). Gdy nie mamy się czym wykupić, musimy walczyć. Jak postać zginie, to koniec. Należy wylosować nową.

Dużo częściej jednak będziemy staczać walkę. Najpierw sprawdzamy kto ma więcej siły nie licząc bonusów z przedmiotów, przyjaciół itd. Kto ma więcej, ten zaczyna walkę i atakuje pierwszy. Gdy jest po równo, to decyduje rzut kostką. Należy wziąć tyle kostek ile ma się siły włącznie ze wszystkimi bonusami, rzucić i zsumować wynik. Od tego wyniku odejmujemy AC trafionego i otrzymujemy wynik oznaczający ilość zadanych PŻ. I tak na zmianę, aż ktoś polegnie =)

Przykład:
Zawadiaka na 0 levelu z mieczem i hełmem walczy z goblinem siła 2. Zawadiaka ma siły 3, więc zaczyna. Rzuca 4 kostkami (3 siły + 1 za miecz). Wypada 1,3,4,5 = 13. Goblin ma 2 AC więc traci 11 (13-2) PŻ. Zostaje mu 9.
Potem goblin atakuje i rzuca 1,6. Zawadiaka traci więc 6 PŻ, bo ma jeden AC za hełm. Następnie zawadiaka rzuca 5,5,6,6 i dobija goblina. Zgarnia za niego 20 Expa.

CZARY:
Należy wg uznania podzielić czary na 5 poziomów. Od najsłabszych na 1 poziomie, do najpotężniejszych na 5 poziomie.

Należy mieć odpowiednią ilość Mocy, aby rzucać czary z danego poziomu. Mniej więcej tak:

1-2 Mocy – brak możliwości czarowania
3-5 Mocy – 1 poziom
6-8 Mocy – 2 poziom
9-12 Mocy – 3 poziom
13-16 Mocy – 4 Poziom
17 + Mocy – 5 Poziom

Wszystkie czary, które zdobywamy podczas gry, traktujemy jako Zwoje (nie wliczają się do przedmiotów). Zwoje mają to do siebie, że nie wymagają zużycia many i są jednorazowego użytku.

Ponadto można się uczyć czarów na pamięć. Ilość i poziom możliwych do opanowania na pamięć czarów zależy od Mocy poszukiwacza.

1-2 Mocy – brak możliwości zapamiętania czaru
3-5 Mocy – brak możliwości zapamiętania czaru
6-8 Mocy – 1 czar z 1 poziomu
9-12 Mocy – 1 czar z 2 poziomu, 2 czary z 1 poziomu
13-16 Mocy – 1 czar z 3 poziomu, 2 czary z 2 poziomu, 3 czary z 1 poziomu
17-21 Mocy – 1 czar z 4 poziomu, 2 czary z 3 poziomu, 3 czary z 2 poziomu, 4 czary z 1 poziomu
22+ Mocy - 1 czar z 5 poziomu, 2 czary z 4 poziomu, 3 czary z 3 poziomu, 4 czary z 2 poziomu, 5 czarów z 1 poziomu

Oczywiście czary te można się nauczyć tylko ze Zwojów, które się zdobyło. Czary wyuczone wymagają zużycia many przy rzucaniu. Ilość punktów many potrzebnych do rzucenia czaru określamy mnożąc jego poziom x 10. Czyli czar z 1 poziomu kosztuje 10 many, a z 5 poziomu 50 many.

Aby regenerować manę, należy medytować tracąc tury. Należy ustalić przed bitwą, ile many można odzyskać kosztem jednej utraconej tury, np. 10 punktów, 10% many, tyle many ile mocy itd.

PUNKTY ZDOBYWANE/TRACONE W CZASIE GRY
Podczas gry na planszy zdobywa/traci się w zwykłej grze punkty siły, mocy i wytrzymałości (np. u czarodziejki).
W naszych zasadach działa to inaczej. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Siły, należy jedynie dodać/odjąć sobie k6 PŻ. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Mocy, należy jedynie dodać/odjąć sobie k6 many. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Wytrzymałości, należy jedynie dodać/odjąć sobie k10 PŻ.
Ważne!
Gdy jesteśmy zdrowi/mamy pełno many, zdobyte punkty dodajemy do wartości bazowej naszych PŻ/Many, czyli zwiększa nam się ich maksymalny limit.
Natomiast gdy jesteśmy ranni/mamy wyczerpaną manę, zdobywane PŻ/Mana uzupełniają nam jedynie aktualny stan, czyli leczymy się/regenerujemy manę. Limit maksymalny się nie zmienia.


No i to są w sumie najważniejsze rzeczy. Można według uznania sobie te zasady przerabiać oraz dodawać nowe, tak jak my to czynimy =). U nas już nawet budowane są zamki, formowane armie i przeprowadzane oblężenia :D Ale to już bardzo zaawansowana sprawa. Jeśli ktoś kiedyś zechce, to podzielę się zasadami.
Gorąco polecam wypróbowanie powyższych zasad. Dodają one grze nowego ducha, odświeżają ją i czynią dużo atrakcyjniejszą (i co ważne trudniejszą!).
Pamiętajcie tylko o jednym – należy zachować rozsądek w interpretacji niektórych sytuacji, zasad itd. Bo mogą wystąpić pewne konflikty miedzy zasadami moimi, a starymi kartami, zasadami postaci itd. Ale z praktyki wiem, że nie są to sprawy nie do rozwiązania =).

Pozdrawiam!

Ps. Dajcie znać, jak Wam się te zasady sprawdzają i podobają.
eźdźcy Hardkoru jadą do oporu!!

Offline Hamtaro666

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 18, 2007, 02:47:24 pm »
Chłopie ja mam tylko trzy uwagi:

1. Pdziwiam Cię, że Ci się chciało to opisać

2. Czy nie lepiej byś się przerzucił na jakiś skomplikowany RPG w stylu Kryształy Czasu?

3. Weź czasem wyjdź na miasto i zobacz, że w realnym świecie są o wiele ciekawsze rozrywki niż turlanie kostkami.

pozdrawiam

Offline Kołata

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 18, 2007, 03:05:37 pm »
Cytat: "Hamtaro666"
Chłopie ja mam tylko trzy uwagi:

1. Pdziwiam Cię, że Ci się chciało to opisać

2. Czy nie lepiej byś się przerzucił na jakiś skomplikowany RPG w stylu Kryształy Czasu?

3. Weź czasem wyjdź na miasto i zobacz, że w realnym świecie są o wiele ciekawsze rozrywki niż turlanie kostkami.

pozdrawiam


1. Lubię się dzielić dobrymi i sprawdzonymi pomysłami.

2. W RPG gram bardzo rzadko, i to najwyżej na kompie. Tylko w WFB gram sporo.

3. LOL. Uwielbiam ludzi, którzy oceniają innych wogóle ich nie znając. Dla Twojej informacji gram w MiM 1-2 razy w roku (zazwyczaj w wakacje). "Na miasto" może codziennie nie wychodzę, ale właśnie wróciłem z dwutygodniowego pobytu z Francji, a po weekendzie wybieram się z dziewczyną na Mazury. Nie martw się o mnie, zajmij się sobą. Zwłaszcza popracuj nad wyzbyciem się maniery pouczania innych.

Pozdr!
eźdźcy Hardkoru jadą do oporu!!

Offline Shinue

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 18, 2007, 10:21:09 pm »
osobom zainteresowanym Magią i Mieczem/Talismanem
polecam rozbudowane forum poświęcone tym grom:
http://gamekeeper.offnet.pl/forum/index.php

Offline [rollerboy] thorgal ;]

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 20, 2007, 07:11:39 am »
Cytat: "Hamtaro666"
Jeśli chodzi o czasopismo Magia i Miecz to mam od pierwszego numeru do momentu kiedy od rpg bardziej mnie zaczęła interesować literatura s-f. Złotego Smoka mam wszystkie numery - na szczęście nie kupiłem prenumeraty - ale potem pojawił się Talizman i wtedy kupiłem i byłem w plecy na sporą jak na ucznia kasę.


siema  ;)  kiedyś kupowałem magie i miecz czasopismo było super nawet karty do gry dodatkowe kiedyś zamieścili  ;)  

ps.jak byłeś kase w plecy? wziołeś prenumerate i nie zwrócili ci kasy? przegięcie opisz mi sprawe na gg6276247 pozdro
Porady w doborze Łyżworolek kom 607-436-892
Darmowe warsztaty i doskonalenie jazdy na rolkach pierwsza sobota miesiąca zapraszam
Sklep z rolkami Poznań Lodowisko Bogdanka Pn-Nd 14-20 tel. (61) 8 53 22 15
Ul. Księcia Józefa / Północna 9

Offline Shinue

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 20, 2007, 12:28:19 pm »
ja kiedys zaprenumerowałem Mangazyn (dla niewtajemniczonych: miesięcznik o mandze i anime) i tez mi prawie cała kasa przepadła :( bo pismo po kilku numerach upadło...

Offline [rollerboy] thorgal ;]

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 01, 2007, 09:15:19 am »
witam, ostatnio kupiłem MiM na jarmarku, były tam też czasopisma o anime i mandze, wiec jak chcesz to pewnie za "grosze" da sie je wyjąć  ;)  
a do MiM poszukuje postaći które ukazały się w czasopiśmie MiM pozdro
Porady w doborze Łyżworolek kom 607-436-892
Darmowe warsztaty i doskonalenie jazdy na rolkach pierwsza sobota miesiąca zapraszam
Sklep z rolkami Poznań Lodowisko Bogdanka Pn-Nd 14-20 tel. (61) 8 53 22 15
Ul. Księcia Józefa / Północna 9

Offline Shinue

magia i miecz ;] pierwszy prze kozak w Polsce ;]
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 01, 2007, 12:52:02 pm »
znalezienie tych postaci w oryginale graniczy z cudem. natomiast skany powinny być osiągalne.

Offline Ryceros

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 17, 2007, 12:14:55 am »
Amen!

Podziwiam poświęcenie.

Ja, z tego co pamiętam, strasznie mi sie nie podobało, że po pewnym czasie, postać w MiM była "niezniszczalna". Działo się tak, w skutek tego, że zbierało się pokonane stwory jako trofea i wymieniało na pkt. siły (z tego co pamiętam, za każde zsumowane siedmiu pkt. siły wrogów napotkanych i pokonanych, dodawało się +1 do siły bohatera).
Miałem na starych zasadach nie raz ponad 20 siły + rumak i dużo mocy. Rozwalałem króla smoków bez rzucania kostką. :roll:

Z braćmi moimi, zmieniliśmy zasadę, że dodawaliśmy 1 pkt. do siły w momencie, kiedy zsumowana wartość pkt. siły pokonanych wrogów równała się (lub przewyższała) pomnożonej sile bohatera przez 15. Uważałem to za fenomynalną modernizację i gra znów zaczęła się robić ciekawa, a smoki (z dodatku do mim'a "smoki") były na serio niebezpieczne ;)

Z fajniejszych zasad, wymyślonych przez nas, to było, że po wygranej walce z poszukiwaczem, można było ukraść do wyboru: przyjaciela, dowolny (nieważne jak głęboko ukryty) przedmiot, lub całe złoto.

Przerobienie MiM na takiego RPG'a to fajna sprawa. Podziwiam raz jeszcze i mam pytanie: Jak z regeneracją pkt życia?

Pozdrawiam.

Offline Hamtaro666

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 17, 2007, 09:36:21 am »
Cytat: "Kołata"
Zwłaszcza popracuj nad wyzbyciem się maniery pouczania innych.


Nie ma to jak hipokryzja :badgrin:  :roll:

Offline Ryceros

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 17, 2007, 01:11:29 pm »
Hamtaro666 napisał:
>Nie ma to jak hipokryzja :badgrin:  :roll:

LoL, nie masz racji kochany ;)

Offline Manowar

MiM - zasady autorskie :)
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpień 17, 2007, 07:43:54 pm »
Jak dla mnie twórczość własna ma swoje korzyści. Człowiek rozwija się, nawet upgradując stworzone już gry lub tworząc choćby własne planszówki. Znam kilka osób, które w młodości (a nawet w wieku nieodrośniętego jeszcze od ziemi człowieczka) projektowało własne gry planszowe, a teraz pisują do czasopism fantastycznych czy wydają własne powieści. Ach grywało się w amatorskie gry, choćby "Kolonizator" nigdy nie wydrukowany przez żadną firmę, od którego, przykro mi stwierdzić, ale Twilight Imperium mógłby wiele zaczerpnąć. Wydaje mi się, że na samej ziemi polskiej powstało wiele świetnie pomyślanych i dopracowanych gier, które nigdy nie ujrzały półek sklepowych.

 

anything