Witam!
Jestem wielkim miłośnikiem gry Magia i Miecz. Razem z kumplem zaczęliśmy w nią grać jako małe dzieciaki, ale nadal zdarza nam się spotykać na partyjkę, mimo 24 lat
Sam wykonałem kilka plansz autorskich, stworzyłem sporo postaci i zrobiłem kilkaset kart.
Ze 3 lata temu przerobiliśmy zasady gry według naszego pomysłu opartego w głównej mierze na grach RPG. Zasady są sporo bardziej skomplikowane, ale dość łatwe do zrozumienia. Wystarczy chwilę pograć. Za każdym razem gdy się spotykamy, wymyślamy coś extra
Chciałbym się z Wami podzielić naszym pomysłem - polecam wypróbowanie tych zasad. Gra robi się duuuużo fajniejsza.
Zacznijmy od
KARTY POSTACI:
Każdy gracz musi mieć kartkę papieru, na której będzie sobie zapisywał co trzeba. Obok leży normalna karta postaci.
Postać ma siłę i moc taką jak na karcie. Zapisujemy to ołówkiem na kartce. Do tego miejsce do wpisywania Levelu, Armor Classa w walce wręcz i Armor Classa w walce psychicznej. Oraz obszerne rubryki na Punkty Życia, Manę i Punkty Doświadczenia.
Jak już mamy taką kartkę gotową, należy ustalić ile PŻ ma postać na początek. W tym celu rzucamy 4 x k10 + tyle razy k6, ile postać ma siły.
Aby policzyć bazowe punkty many, rzucamy tyle k6 ile mamy mocy.
EKWIPUNEK
W przeciwieństwie do orginału, u nas postacie mogą nosić ekwipunek w inny sposób. Tzn nie max 4 rzeczy. Tylko coś na głowie, zbroję, miecz, tarczę, buty itd (jak w RPGach komputerowych) + 4 rzeczy extra (takie jak butelka wody, różdżka itp). Reszta na mułach itd.
ARMOR CLASS
Liczymy go w następujący sposób. Tyle ile jest ścianek na kostce mogących nam uratować utratę punktu wytrzymałości od przedmiotów takich jak zbroja, tyle dodajemy do armor classa. Np normalnie zbroja daje ochronę na 4,5,6, więc dodajemy 3 do AC. Za tarczę 2, hełm 1. Ciężka zbroja 5. Płytowa 4. Itd.
Proste.
Normalny AC w walkach psychicznych nie działa oczywiście. Natomiast nasz AC w walkach psychicznych wynosi tyle, ile mamy punktów mocy.
WROGOWIE
Napotkani wrogowie mają tyle AC ile siły/mocy. Punktów Życia tyle co siły/mocy x 10. Czyli na przykład smok ma 70 PŻ i 7 AC.
DOŚWIADCZENIE (Exp)
Doświadczenie i poziomy można zdobywać w dwojaki sposób.
Metoda nr 1 to oczywiście walka. Za zabitego wroga dostajemy tyle Expa ile miał PŻ. Czyli za hobgoblina 30, za smoka 70 itd.
Druga metoda na zdobywanie doświadczenia to wykonywanie Questów (karczemne historie) i zwiedzanie plansz poza główną.
Np za wykonanie zadania z karczemnej historii jest 50 Expa, za przejście podziemii 100, a za przejście jakiejś trudnej planszy 200. Samemu można sobie ustalić wszystko.
Zdobyte doświadczenie sumujemy. Uzbieranie odpowiedniej ilości daje nam poziom
Progi:
30 - 1 poziom
100 - 2 poziom
200 - 3 poziom
400 - 4 poziom
800 - 5 poziom
itd
Progi te również są do ustawienia wg własnej woli.
Za każdy poziom dostajemy k10 PŻ, +1 do siły lub mocy do wyboru + extra k6 PŻ lub many, w zależności od tego, czy dodaliśmy sobie do mocy czy do siły.
Do tego gdy zdobywamy poziom, PŻ i Mana automatycznie się uzupełniają do pełna.
WALKA
Walki przebiegają następująco.
Jeśli wylosujemy kartę wroga mamy 2 możliwości. Możemy walczyć, lub uciekać (jeśli uważamy, że nie mamy szans =)).
W wypadku gdy uciekamy, tracimy połowę zdobytego doświadczenia oraz musimy się wykupić jednym dowolnym przedmiotem lub mieszkiem. Okup kładziemy na potworze. Kto go zabije zgarnia jego skarby =). Gdy nie mamy się czym wykupić, musimy walczyć. Jak postać zginie, to koniec. Należy wylosować nową.
Dużo częściej jednak będziemy staczać walkę. Najpierw sprawdzamy kto ma więcej siły nie licząc bonusów z przedmiotów, przyjaciół itd. Kto ma więcej, ten zaczyna walkę i atakuje pierwszy. Gdy jest po równo, to decyduje rzut kostką. Należy wziąć tyle kostek ile ma się siły włącznie ze wszystkimi bonusami, rzucić i zsumować wynik. Od tego wyniku odejmujemy AC trafionego i otrzymujemy wynik oznaczający ilość zadanych PŻ. I tak na zmianę, aż ktoś polegnie =)
Przykład:
Zawadiaka na 0 levelu z mieczem i hełmem walczy z goblinem siła 2. Zawadiaka ma siły 3, więc zaczyna. Rzuca 4 kostkami (3 siły + 1 za miecz). Wypada 1,3,4,5 = 13. Goblin ma 2 AC więc traci 11 (13-2) PŻ. Zostaje mu 9.
Potem goblin atakuje i rzuca 1,6. Zawadiaka traci więc 6 PŻ, bo ma jeden AC za hełm. Następnie zawadiaka rzuca 5,5,6,6 i dobija goblina. Zgarnia za niego 20 Expa.
CZARY:
Należy wg uznania podzielić czary na 5 poziomów. Od najsłabszych na 1 poziomie, do najpotężniejszych na 5 poziomie.
Należy mieć odpowiednią ilość Mocy, aby rzucać czary z danego poziomu. Mniej więcej tak:
1-2 Mocy – brak możliwości czarowania
3-5 Mocy – 1 poziom
6-8 Mocy – 2 poziom
9-12 Mocy – 3 poziom
13-16 Mocy – 4 Poziom
17 + Mocy – 5 Poziom
Wszystkie czary, które zdobywamy podczas gry, traktujemy jako Zwoje (nie wliczają się do przedmiotów). Zwoje mają to do siebie, że nie wymagają zużycia many i są jednorazowego użytku.
Ponadto można się uczyć czarów na pamięć. Ilość i poziom możliwych do opanowania na pamięć czarów zależy od Mocy poszukiwacza.
1-2 Mocy – brak możliwości zapamiętania czaru
3-5 Mocy – brak możliwości zapamiętania czaru
6-8 Mocy – 1 czar z 1 poziomu
9-12 Mocy – 1 czar z 2 poziomu, 2 czary z 1 poziomu
13-16 Mocy – 1 czar z 3 poziomu, 2 czary z 2 poziomu, 3 czary z 1 poziomu
17-21 Mocy – 1 czar z 4 poziomu, 2 czary z 3 poziomu, 3 czary z 2 poziomu, 4 czary z 1 poziomu
22+ Mocy - 1 czar z 5 poziomu, 2 czary z 4 poziomu, 3 czary z 3 poziomu, 4 czary z 2 poziomu, 5 czarów z 1 poziomu
Oczywiście czary te można się nauczyć tylko ze Zwojów, które się zdobyło. Czary wyuczone wymagają zużycia many przy rzucaniu. Ilość punktów many potrzebnych do rzucenia czaru określamy mnożąc jego poziom x 10. Czyli czar z 1 poziomu kosztuje 10 many, a z 5 poziomu 50 many.
Aby regenerować manę, należy medytować tracąc tury. Należy ustalić przed bitwą, ile many można odzyskać kosztem jednej utraconej tury, np. 10 punktów, 10% many, tyle many ile mocy itd.
PUNKTY ZDOBYWANE/TRACONE W CZASIE GRY
Podczas gry na planszy zdobywa/traci się w zwykłej grze punkty siły, mocy i wytrzymałości (np. u czarodziejki).
W naszych zasadach działa to inaczej. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Siły, należy jedynie dodać/odjąć sobie k6 PŻ. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Mocy, należy jedynie dodać/odjąć sobie k6 many. Gdy zdobywamy/tracimy Punkt Wytrzymałości, należy jedynie dodać/odjąć sobie k10 PŻ.
Ważne!
Gdy jesteśmy zdrowi/mamy pełno many, zdobyte punkty dodajemy do wartości bazowej naszych PŻ/Many, czyli zwiększa nam się ich maksymalny limit.
Natomiast gdy jesteśmy ranni/mamy wyczerpaną manę, zdobywane PŻ/Mana uzupełniają nam jedynie aktualny stan, czyli leczymy się/regenerujemy manę. Limit maksymalny się nie zmienia.
No i to są w sumie najważniejsze rzeczy. Można według uznania sobie te zasady przerabiać oraz dodawać nowe, tak jak my to czynimy =). U nas już nawet budowane są zamki, formowane armie i przeprowadzane oblężenia
Ale to już bardzo zaawansowana sprawa. Jeśli ktoś kiedyś zechce, to podzielę się zasadami.
Gorąco polecam wypróbowanie powyższych zasad. Dodają one grze nowego ducha, odświeżają ją i czynią dużo atrakcyjniejszą (i co ważne trudniejszą!).
Pamiętajcie tylko o jednym – należy zachować rozsądek w interpretacji niektórych sytuacji, zasad itd. Bo mogą wystąpić pewne konflikty miedzy zasadami moimi, a starymi kartami, zasadami postaci itd. Ale z praktyki wiem, że nie są to sprawy nie do rozwiązania =).
Pozdrawiam!
Ps. Dajcie znać, jak Wam się te zasady sprawdzają i podobają.