Autor Wątek: Gaslighting  (Przeczytany 2266 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Caenneth

Gaslighting
« dnia: Czerwiec 01, 2003, 02:17:58 pm »
W podręczniku do Ravenloft zamieszczono pewną bardzo interesującą "zahaczkę", jaką jest działanie zwane "gaslighting"- celowa próba doprowadzenia kogoś do obłędu. O ile pierwsza opisana tam metoda jest po prostu tak prymitywna, jak to tylko w D&D jest możliwe (czarem go, czarem!), to kolejna, polegająca na trwającym przynajmniej miesiąc przekonywaniu postaci, że jej zdrowie psychiczne wisi na włosku jest niezwykle pociągająca. Zastanawiam się jedynie, w jaki sposób należałoby przeprowadzić taki "gaslighting" na sesjach- co powinien przedwsięwiząć "wmawiający" bohater i jak rozegrać cały proces tak, by był on odpowiednio przekonywujący i przerażający dla "gaslightowanego" gracza. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie!
Powiadasz, że nie ma nadziei? Więc będziesz walczył bez niej. Padniesz, będziesz pełzał, krawił i konał bez nadziei. Bowiem jesteś Asur i niech Wieczysta Ciemność nas pochłonie jeśli oddamy jeden krok ziemi Ulthuan bez beznadziejnej walki." -Anonim

Offline Adam Waśkiewicz

Gaslighting
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 01, 2003, 03:14:28 pm »
Prawdę powiedziwawszy, nie zetknąłem się z czymś takim - w którym z podręczników do Ravenloftu znalazłeś te zasady? Czy zechciałbyś nieco je przybliżyć?

 Pozdrawiam,
 Zaciekawiony Adam

Offline Caenneth

Gaslighting
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 01, 2003, 04:35:32 pm »
Podręcznik główny do Ravenloft, 3ed. ("Dungeons and Dragons Campaign Setting: Ravenloft"), strona 70, Madness Saves => Determining the Madness Save DC => Gaslighting;
  Aby doprowadzić ofiarę do szaleństwa w niemagiczny sposób, sprawca musi zdobyć jej zaufanie i przez trzydzieści dni nieprzerwanie, stopniowo przekonywać ją o tym, że traci ona poczytalność. Po rzeczonych trzydziestu dniach, wykonywany jest test sporny ("Bluff" wpędzającego w obłęd przeciw "Sense Motive" ofiary). Jeżeli ofiara nie zda testu, popada w obłęd; efekt standardowo określa się poprzez rozmiary porażki ofiary.
Powiadasz, że nie ma nadziei? Więc będziesz walczył bez niej. Padniesz, będziesz pełzał, krawił i konał bez nadziei. Bowiem jesteś Asur i niech Wieczysta Ciemność nas pochłonie jeśli oddamy jeden krok ziemi Ulthuan bez beznadziejnej walki." -Anonim

Offline Kret

Gaslighting
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 01, 2003, 08:00:12 pm »
Ciekawe, do wykorzystania w sumie takze w innych systemach. Ale widze tu sporo trudnosci - wszyscy musza tu wspolpracowac - Mistrz Gry i inni gracze - zeby takiego Gracza faktycznie przekonac do obledu jego postaci.

Sugestia jest dosyc znana psychotechnika, ale zeby zadzialala, trzeba wspolpracowac z Mistrzem Gry (ktory nie powie w razie czego, ze tak naprawde masz juz iles  tam Punktow Obledu czy czegos odpowiadajacego im, albo nie zdradzi przez zapomnienie planow Gracza czy NPCa).

Pozdrawiam

Kret

 

anything