trawa

Autor Wątek: "OCALENI" Tomasza Bereźnickiego  (Przeczytany 14011 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline bs

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« dnia: Czerwiec 26, 2007, 08:44:57 pm »
Od 21 czerwca w wybranych punktach w większych miastach, na hasło „konkurs Epizody Powstania Warszawskiego” można odebrać bezpłatny egzemplarz nowego komiksu o Powstaniu Warszawskim pt. „Ocaleni” Tomasza Bereźnickiego. Ilość egzemplarzy ograniczona

http://www.pw44.pl/konkurs/okl2_ocaleni.jpg

Komiks przedstawia autentyczną historię z ostatnich dni Powstania Warszawskiego. Tytułowi "ocaleni" to sanitariuszka i dwaj powstańcy, którym udało się uciec przed pożarem kamienic na Starym Mieście. Ukryci w piwnicy przeżyli niemal bez żywności i wody ponad 30 dni, aż do 6 października 1944 roku, kiedy zostali ocaleni przez pracowników szpitala przy ul. Płockiej.

Komiks „Ocaleni” został wydany w ramach promocji III edycji ogólnopolskiego konkursu „Epizody Powstania Warszawskiego”.
 
Szczegóły na oficjalnej stronie konkursu http://www.pw44.pl/konkurs.html .

Zapraszam do lektury. Komentarze i wrażenia mile widziane  :)

bs

Offline repek

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 29, 2007, 02:23:54 pm »
Byłoby fajnie, gdyby w takim standardzie wydana została antologia pokonkursowa - czyli kreda, taka jakość okładki przynajmniej.

Sami 'Ocaleni' mnie na kolana nie rzucili, ale kilka kadrów w pamięci pozostanie. Całość jest dla mnie za mało 'komiksowa', albo komiksowa z innej epoki [narracja w ramkach, żadnych dialogów, bardziej obrazki z rwanym opowiadaniem - niestety trzecioosobowym, co osłabia tutaj emocje]. Z drugiej strony przypomina dość mocno w podejściu pracę, która wygrała rok temu - jeśli komuś tamten komiks się podobał, również i ten zapewne doceni.

Pozdrówka

Offline Pointblack

Ocaleni
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 02, 2007, 11:01:29 am »
Od autora:

Rzeczywiście to jest mało komiksowy komiks:) Takie było założenie. Traktuję go bardziej jako ilustrację to tamtych wydarzeń. Scenariusz jest bardzo oszczędny i stylizowany trochę na film dokumentalny. Jak oglądamy stare kroniki to nie słyszymy dialogów, jest tylko komentarz lektora. Opowiadanie w pierwszej osobie byłoby bardzo ryzykowne, jest to prawdziwa historia, a bohaterka tego komiksu żyje, więc nie czułem się na siłach wchodzic w jej rolę. Na koniec: jest to komiks nie tylko promujący konkurs „Epizody Powstania Warszawskiego”, ale przede wszystkim dajacy przykład jak może wyglądać praca konkursowa. Takie demo;)

Pozdrawiam

www.tomasz.bereznicki.net

Offline repek

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 02, 2007, 05:11:33 pm »
Osobiście wolałbym jednak, by prace konkursowe jednak nie czerpały z tego wzorca. Oczywiście, to kwestia mojego gustu, ale wolę jednak nieco więcej ryzyka, nawet za cenę pewnego nadużycia lub prowokacji. Jeśli szukam ilustracji historycznej lub opowieści, to sięgam do książki z gatunku literatury faktu lub podręcznika szkolnego.

W pracy artystycznej wolałbym widzieć więcej interpretacji i autorskiego palucha. :) Niemniej - czekam na tegoroczne prace, oby był taki sam wzrost jakości jak między edycją 1 i 2.

Pozdrówka

Offline Maciej

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 02, 2007, 07:32:32 pm »
Takie coś może być?

Znalazłem na digarcie.  :)
url=http://www.forum.gildia.pl/login.php?logout=true&sid=d50706ce8e8e80cb43136eb5a41e6082]super strona z gołymi babami!!![/url]

Offline Jaszcząb

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 02, 2007, 08:20:01 pm »
Jest jeszcze taki

Offline gunman

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 02, 2007, 08:29:51 pm »
Cytat: "Maciej"
Takie coś

hełm sie inaczej pisze...
No news in the truth and no truth in the news.

Offline mazol

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 02, 2007, 09:57:53 pm »
Mysle ze problem z komiksami konkursowymi zamyka sie w pewnych ustaleniach regulaminu, a mianowicie:

3. Przedmiotem konkursu jest wykonanie pracy konkursowej; komiksu o tematyce dotyczącej wydarzeń opartych na faktach z Powstania Warszawskiego

oraz

Wszystkie prace i scenariusze powinny zawierać informacje o wykorzystanych źródłach historycznych na podstawie których został napisany scenariusz

- przez co prace konkursowe sa poprawne historycznie (politycznie) ale i zamkniete w utartych formulach. To troche tak jak z komiksami Wróblewskiego z Reklaksu które bawiac uczyły (np. o złych bandach UPA itp.). Oczywiscie i na faktach mozna oprzec ciekawą fabułe ale mimo wszystko szkoda ze nie postawiono  na troche ryzyka, bo mysle ze album undergroundowych komiksów o powstaniu napewno wywolal by szum medialny i niezle sie sprzedal zwazywszy ze czesc osób wlasnie czegos takiego oczekuje, a inni kupili by zeby sie zbulwersowac. Nie dosc ze same prace byly by ciekawsze to i grupa targetowa znacznie szersza.

i teraz mam nadzieje ze to czyta jakis wydawca....

Offline Maciej

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 02, 2007, 10:04:06 pm »
Mazolu, na wzgląd na Papcia Chmiela poczekajmy jeszcze kilka lat.

A regulamin wcale nie zakłada poprawności politycznej. Gdzieś Ty to wyczytał?
url=http://www.forum.gildia.pl/login.php?logout=true&sid=d50706ce8e8e80cb43136eb5a41e6082]super strona z gołymi babami!!![/url]

Offline głowonuk

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 02, 2007, 10:08:38 pm »
regulamin jej nie zakłada, ale sam wiesz co pójdzie.

a co podrą.

(Papcio bez urazy)

(Państwo Maciejowie też bez urazy. zrobiliście tam świetny komiks)
częstochowa
rzadkochowa
czały czas manawierzchu

Offline Pointblack

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 02, 2007, 10:17:02 pm »
Cytat: "repek"
Osobiście wolałbym jednak, by prace konkursowe jednak nie czerpały z tego wzorca. Oczywiście, to kwestia mojego gustu, ale wolę jednak nieco więcej ryzyka, nawet za cenę pewnego nadużycia lub prowokacji. Jeśli szukam ilustracji historycznej lub opowieści, to sięgam do książki z gatunku literatury faktu lub podręcznika szkolnego.
W pracy artystycznej wolałbym widzieć więcej interpretacji i autorskiego palucha. :) Niemniej - czekam na tegoroczne prace, oby był taki sam wzrost jakości jak między edycją 1 i 2.


Ja też bym wolał by nikt nie czerpał z tego wzorca. To jest przykład, a nie ściąga dla gimnazjalistów ;) Poczekamy i zobaczymy co będzie w tym roku.
Pozdr

Offline mazol

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 02, 2007, 10:17:37 pm »
Chodzilo mi Macieju o poprawnosc polityczna wynikajaca z poprawnosci historycznej, np Konwicki nie mogl by napisac w swoim obrazoburczym stylu scenariusza na konkurs (oczwiscie pomijajac fakt ze nigdy komiksow nie pisal), bo musial by sie oprzec na faktach historycznych co jest podkreslone w 3 punkcie regulaminu. Komiks Glowonuka tez sie nie nadaje. Wiec pomijajac juz sprawy wyboru jury, regulamin zapewnia pewien poziom poprawnosci fabul

Offline gunman

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 03, 2007, 10:02:33 am »
Cytat: "mazol"
Oczywiscie i na faktach mozna oprzec ciekawą fabułe

a owszem. historie o powstaniu zwykle trzymają sie obowiązkowego martyrologicznego klimatu, podczas gdy jest to material na film akcji jakich malo.
moja ulubiona historia z powstania- niestety nazwisk i dat nie pomne- bylaby swietną ripostą na obcykany w filmach akcji motyw, gdy ktoras z postaci drugoplanowych mowi do glownych bohaterow "idzcie- ja ich powstrzymam!" po czym ginie w tylez bohaterski co glupi sposob. zawsze chcialem zobaczyc jak taka postac powraca po paru scenach, z dymiącą spluwą, i mowi "powstrzymalem"- i taka wlasnie historie przeczytalem kiedys we wspomnieniach powstancow, wiec niech hollywood ssie:} chociaz Wrog u bram byl niczego sobie, i chetnie zobaczylbym o powstaniu TAKI film. a poki co jakis taki komiks prosze.
No news in the truth and no truth in the news.

Offline bs

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 03, 2007, 11:17:46 am »
Cytat: "repek"
Całość jest dla mnie za mało 'komiksowa', albo komiksowa z innej epoki [narracja w ramkach, żadnych dialogów, bardziej obrazki z rwanym opowiadaniem  
Zobacz prace nagrodzone lub opublikowane w poprzednich latach, we wszystkich prawie dialogi są - delikatnie mówiąc - oszczędne. Jednym z problemów komiksów „historycznych”, jest małe pole manewru, nie można za bardzo pofantazjować i nie wszystkie dostępne sztuczki można tu wykorzystać. Ale tutaj zarzutem, jak rozumiem, jest proporcja między narracją a dialogami. I to jest kierunek w jakim twórcy powinni dążyć, choć pewnym ograniczeniem jest też objętość pracy konkursowej. Może to się zmieni jak zaczną powstawać „pełnometrażowe” albumy o Powstaniu.  

Cytat: "mazol"
(...) mysle ze album undergroundowych komiksów o powstaniu napewno wywolal by szum medialny
Mam mieszane odczucia czy najważniejszy w twórczości jest akurat „szum medialny”. Czy z komiksów chcesz robić tabloidy?

Cytat: "mazol"
Chodzilo mi o poprawnosc polityczna wynikajaca z poprawnosci historycznej,
Ja bym to nazwał: zgodnością historyczną. I nie mieszałbym tego z poprawnością polityczną, bo wyniku Powstania (lub jak wolisz: pewnych faktów historycznych) nie zmienisz, nawet jakby ta „poprawność polityczna” obróciła się o 180 stopni.    

Cytat: "gunman"
zawsze chcialem zobaczyc jak taka postac powraca po paru scenach, z dymiącą spluwą, i mowi "powstrzymalem"- i taka wlasnie historie przeczytalem kiedys we wspomnieniach powstancow,
Nic nie stoi na przeszkodzie abyś taki scenariusz stworzył ;)

bs


PS. Od wydawcy
Cytat: "repek"
Byłoby fajnie, gdyby w takim standardzie wydana została antologia pokonkursowa - czyli kreda, taka jakość okładki przynajmniej.
To już obiecałem na finale II edycji – w tym roku antologia będzie na kredzie. A taka okładka była już rok temu :)

Offline gunman

"OCALENI" Tomasza Bereźnickiego
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 03, 2007, 12:24:49 pm »
Cytat: "bs"
Nic nie stoi na przeszkodzie abyś taki scenariusz stworzył ;)

przyjdzie taki dzien:)
No news in the truth and no truth in the news.

 

anything