trawa

Autor Wątek: Tworzenie uścisleń.  (Przeczytany 6662 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ushabti

Tworzenie uścisleń.
« dnia: Marzec 12, 2008, 01:23:10 pm »
Cytuj
Przyjmuję wyzwanie! Wink


Na razie tylko do combatu i niektóre kwestie mogą wydać się śmieszne, ale uważałem, ze większość wątpliwości należy wrzucić "na wszelki wypadek".

EN GARDE!!!

Kolejność działań, ruch itp.

1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić ;) )

3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?

13. Czy można biegać po trudnym terenie?

14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Strzelanie

21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Na razie tyle ;) Teraz wracam do roboty z wzorem domku.
Co do nazwy domeny to miastopotepionych jest trochę długie by to wklepywać w wyszukiwarkę i wolałbym tego użyć gdy już wszystko inne okaże się spalone.
No i przydałby się jakiś webmajster, który mógłby taki portalik postawić choćby w css, grafika się już skądś znajdzie, moja w tym głowa ;)

Co do stronki to trzeba by było jakiś inny temat gdzieś założyć... tylko gdzie? :D :D :D
url=http://www.najmita.net]Serwis społeczności Mordheim[/url]

Offline MK

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 12, 2008, 02:44:46 pm »
Na 3/4 z tych pytań są dokładne odpowiedzi w rulebooku lub Q&A z Annuala lub erraty.
Cytuj
1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

During the recovery phase you may attempt to rally any of your models who have lost their nerve. (...) During the recovery phase, warriors in your warband who have been stunned become knocked down instead and warriors who have been knocked down may stand up.
Jakie znaczenie ma tu kolejność  :?:
Cytuj
2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić Wink )

Test na zbieranie(rally) w recovery phase, ruchy w compulsory moves. Do tego są potrzebne znaczniki  :?: W czasie całej mojej działalności mordheimowej ani razu nie rzucałem na all alone, ani nie uciekałem - zawsze o tym zapominam ;).
Cytuj
3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

Deklaruje sie po kolei inaczej przejmowanie szarż nie miałoby sensu.
Cytuj
4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

A model can only run if there are no enemy models within 8" of it at the start of the turn (fleeing, stunned, knocked down and hidden models do not count).
Blokują, a czemu mieliby nie blokować?
Cytuj
5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

Patrz cytat wyżej.
Cytuj
6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

Jeżeli nie można go ominąć to tak.
Cytuj
7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

Nie można przesuwać.
Cytuj
8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

a) przechwycić szarżę szarżą? Nie można. Na rysunkach jest dokładnie pokazane co można.
b) jeżeli jest w zasięgu 2' od drogi szarży to czemu nie?   
Cytuj
9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

Jeżeli zadeklarujemy szarże na jednego to jednego, jeżeli na dwóch to na dwóch. Nie widzę problemu.
Cytuj
10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

Wyjaśnione w Annualu, nie chce mi się szukać.
Cytuj
11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

Jeżeli można szarżować to można i biegać. Chociaż to głupie.
Cytuj
12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?
A czemu miałyby nie móc ?
Cytuj
13. Czy można biegać po trudnym terenie?

Można z połową lub 1/4 ruchu.
Cytuj
14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

To już zależy od tego co jest na stole. IMO dach powinien być trudnym terenem, jakieś góry gruzów itp.
Cytuj
15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

Zejść można np na piętro niżej, a zeskoczyć tylko na sam dół.
Cytuj
16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

Jeżeli podstawka się mieści to można IMO.
Cytuj
17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

Upada się dokładnie pod miejscem z którego się zeskoczyło. O zadawaniu obrażeń nic w zasadach nie ma, więc nie można.
Cytuj
18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

a) Zdaje test ponownie
b) Nie zadaje. W zasadach nic o tym nie ma
Cytuj
19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

Normalnie można dobijać, a czemu by nie?
Cytuj
20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Nie. Trzeba rzucać na zranienie itd.
Cytuj
21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

IMO wszystko jedno.
Cytuj
22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

IMO od głowy.
Cytuj
23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

Eee? 1 porażkę ? Gdzie to wyczytałeś? Jest tylko zasada "if you roll a 6, you automatically fail the test regardless of the model’s characteristic value.", ale to przy testowaniu na charakterystyki. W zasadach strzelania jest nawet tabelka pokazująca co trzeba wyrzucić zeby trafić. Przy BS 6 jest to 1 (bez modyfikatorów) oczywiście, więc można trafiać automatycznie.
Cytuj
24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

Wedle uznania ale chyba wszyscy korzystają z opcjonalnych.
Cytuj
25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

a) moim zdaniem nie można strzelać nadal są w walce
b) They must fight until they are either taken out of action, until they take out their enemies, or until one or the other breaks and runs. The exception to this rule is that if all a model’s close combat opponents are knocked down or stunned, he may move away from the combat if you wish, and even charge other enemies within range.
Cytuj
26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Moim zdaniem nie widać jeżeli chodzi o strzelanie. Zaszarżować jednak można. Mnie bardziej interesuje do czego (tzn do podstawki do figurki?) szarzujemy leżący model?

Jak dla mnie większość problemów wydumana i nie wymagająca żadnych uściśleń. Jedyny którego interpretacji jestem ciekawy to 26.

To chyba najdłuższy post w moim życiu, ale czego to sie nie robi żeby nie pisać magisterki ;).
ww.najmita.net - serwis społeczności Mordheim

Offline Skavenblight

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 12, 2008, 02:55:00 pm »
Hura! :)
Cytat: "Ushabti"

1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

Najpierw ewentualny RT, jako że to, czy modele będą się w ogóle podnosić do walki, zależy od szefa [lub jego zastępcy, jeśli szefu zszedł]. Następnie, jeśli RT został zdany, jest normalne zbieranie się z gruntu :) Wstawanie, zbieranie uciekających.

Cytat: "Ushabti"
2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić ;) )

Moim zdaniem po szarży, tak na logikę. Test zdaje się w recovery phase, bo wtedy się zbierają, ale ruchy są w fazie ruchu.

Cytat: "Ushabti"
3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

Po kolei. O to chodzi, żeby móc trochę pogłówkować, kto szarżę ewentualnie przejmie, kogo się dany model może przestraszyć i kim go w sytuacji niezdanego Ld można będzie zastąpić itp..

Cytat: "Ushabti"
4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

Wszyscy w zasięgu 8 cali uniemożliwiają, ponieważ nawet nie widząc wroga, ale słysząc jego obecność w pobliżu, należy być ostrożnym :)
Poza tym mogą zrobić diving charge.

Cytat: "Ushabti"
5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

Nie, ponieważ założeniem ukrycia się jest pozostanie niezauważonym [także nieusłyszanym/niewyczuwalnym], zatem nie widząc/czując zagrożenia model powinien móc swobodnie biegać.

Cytat: "Ushabti"
6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

Sądzę, że nie, ponieważ - zaraz Slaanesh wydyma kiciusia! - przyjazny model raczej nie będzie stał jak kołek widząc, że chcemy zaatakować wroga :)

Cytat: "Ushabti"
7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

Jak wyżej - zakładamy, że w bandzie jest minimalna współpraca i że przyjazny model nie będzie miał nic przeciwko, jeśli pomożemy mu w strzepaniu wroga ;)

Cytat: "Ushabti"
8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

a)Ciężko mi sobie wyobrazić taką sytuację. Piętro musiałoby być dość niskie, odległość budynku niewielka. Moim zdaniem można by było, ale wątpię, by należało to traktować jak diving charge - przejęcie szarży, to przejęcie szarży, a nie samodzielne zaszarżowanie modelu. Zatem byłoby to po prostu zablokowanie drogi wrogowi poprzez zeskok z piętra, bez plusów za diving charge. Tyle w kwestii logiki - wchodzi tu w grę jeszcze grywalność. Nie wiem, kto by chciał zeskakiwać z ryzykiem, że albo zleci, albo oberwie, a plusów zero ;) Zatem raczej byłabym przeciwko.
b)Chyba moja 30. strona jest na innej stronie ;) chodzi o tego szczura z Shooting? Jeśli widzi szarżującego i jest w zasięgu 2 cali, to może. Jeśli go nie widzi, to powinien rzucać na I.

Cytat: "Ushabti"
9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

Jeśli jest miejsce [czyli np. nie stoją w ciasnej uliczce, a my nie szarżujemy szczuroogrem], to jak najbardziej można. Jeśli nie ma miejsca, to nie ma wyjścia - trzeba zaszarżować obu.

Cytat: "Ushabti"
10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

Minimalna wielkość jest taka, by zakrywała model chociaż w "minimalnej większości" [przyjmując, że może on się skulić/kucnąć itp.]. Staje się widoczny, kiedy rzuci zaklęcie lub strzeli, albo ruszy się na tyle daleko, by było go widać. No i oczywiście jeśli wróg się zbliży za bardzo :) Jeśli przestaje być ukryty, ale był całkowicie zakryty ścianą czy inną zasłoną, nie można mu oczywiście nic zrobić, chyba że działaniem czarów obszarowych [ale wtedy wrogi mag musi widzieć inny cel w zasięgu czaru, by mógł on także dosięgnąć "byłego-ukrytego"]. Jeśli jednak widać go zza zasłony, to strzelanie jest normalne [z -1 za cover] i czary też.

Cytat: "Ushabti"
11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

Skoro są otwartym terenem, można. Wygrywa tu kwestia grywalności :)

Cytat: "Ushabti"
12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?

Kolejny kiciuś dla Slaanesha! Mogą wchodzić po schodach, jeśli się oczywiście zmieszczą.

Cytat: "Ushabti"
13. Czy można biegać po trudnym terenie?

IMO po trudnym tak, ale z połową normalnego biegu. Po bardzo trudnym natomiast nie. W podręczniku jest to opisane jako "bardzo niebezpieczny teren", zatem model będzie się po nim poruszał ostrożnie, niezależnie od pośpiechu.

Cytat: "Ushabti"
14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

Krzaczory, wysokie sterty gruzu, wszystko co sięga po kolana :) Oraz miejsca, z których można spaść [dachy].

Cytat: "Ushabti"
15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

Przy wysokich ścianach ma to znaczenie o tyle, że przy climbing down na Inicjatywę rzucasz raz, a przy zeskoku za każde pełne 2 cale. Większe ryzyko to zatem zeskok.

Cytat: "Ushabti"
16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

Od tego, czy okno jest otwarte czy zamknięte ;)
I od tego, czy model się tam zmieści - nurgling wlezie wszędzie, gorzej ze szczuroogrem.
TAK - mieszczenie się obejmuje także podstawkę! Jeśli podstawka nie przejdzie, to model też nie.

Cytat: "Ushabti"
17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

Nie jest to możliwe, chyba że decydujesz się szarżować wszystkie te modele ;) Ale to nadal jest część szarży, a nie skutki uboczne.

Cytat: "Ushabti"
18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

a)Nie. Nie było tu walki, nie ma mowy o zepchnięciu, leciało bezwładne ciało.
b)Nie. Grywalność :)

Cytat: "Ushabti"
19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

Znaczy, czy sam upadek [jeśli zrani] wystarczy, by zdjąć? Nie. Rzuca normalnie na obrażenia.

Cytat: "Ushabti"
20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Nie. Jak wyżej.

Cytat: "Ushabti"
21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

Czary rzuca się w fazie strzeleckiej i tylko od gracza zależy, czy rzuci je przed strzałami z normalnej broni, czy po. Nie powinien tylko robić tego pomiędzy strzałami z normalnej broni strzeleckiej. Czary należą do fazy strzeleckiej, ale nie są elementem strzelania. Ujednoliciłabym tu nawet srebrne strzałki warlocka :)

Cytat: "Ushabti"
22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

Nie zawsze jeśli ktoś widzi nas, to my widzimy jego :) Stosowałabym tę zasadę tylko wtedy, kiedy po obu stronach oznaczałoby to ewentualne strzelanie bez -1 za zasłonę.

Cytat: "Ushabti"
23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

Można, tabelka jest.

Cytat: "Ushabti"
24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

Opcjonalnych, krytyki powinny być takie same dla wszystkich broni - i do walki wręcz i strzeleckich.

Cytat: "Ushabti"
25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

a)Póki nie opuści walki - nie można. Leżący nie stanowi osłony. Uznajemy, że walka trwa.
b)Nie musi, może opuścić walkę i zaszarżować gdzie indziej.

Cytat: "Ushabti"
26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Jeśli nie widać modelu całego, to moim zdaniem nie.
Cytat: Kapitan Hak
No właśnie, apeluję do posiadacza toksycznych skarpet papy Noigula o bezzwłoczne wypranie ich w święconej wodzie Sigmara.

Offline Ushabti

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 12, 2008, 04:17:31 pm »
Cytuj
Jak dla mnie większość problemów wydumana i nie wymagająca żadnych uściśleń. Jedyny którego interpretacji jestem ciekawy to 26.

Sądząc po ilości użytych przez Ciebie zwrotów typu "moim zdaniem" czy "IMO" i różnicach w Twoich i Skaven interpretacjach to wręcz przeciwnie ;)
Fakt, że niektóre z tych zasad brałem przez analogię z WFB gdzie dana zasada istnieje, a w Mordheim nie ma o niej ni słowa, ale nie zapominajmy, ze wielu ludzi sugeruje się mechaniką WFB jako bliźniaczą, więc uściślenia się czasem przydają.

Niby sprawy są oczywiste, ale na przykład prosty punkt 1. w żadnej wypowiedzi nie wziął pod uwagę animozji, niektórych scenariuszy w których modele pojawiają się na krawędzi planszy przychodząc z zewnątrz itp. A o to chodziło (jeśli nie było to jasne to teraz to prostuję).

ad.2.
Cytuj
Moim zdaniem po szarży, tak na logikę. Test zdaje się w recovery phase, bo wtedy się zbierają, ale ruchy są w fazie ruchu.

I tu mi się przydaje znacznik, bo jak napisał MK najłatwiej o tym zapomnieć ;)

ad.3. No i ta kolejność już jest fajna i możemy stwierdzić, że przez zasiedzenie ustalona. ALE w przeciwieństwie do strzelania w podręczniku o tym nie było ni słowa, a i w erracie nic nie znalazłem - pierwsze uściślenie ;)

ad. 4 i 5 - niby oczywiste, ale dwa tygodnie temu spotkałem się z grą, w której było powiedziane "to albo się kryjesz i nie wiem że tam jesteś, albo wiem, że tam jesteś"

ad. 6 i 7 - no i mamy pierwszą nieścisłość, którą trzeba wytłumaczyć, bo pojawiły się dwie sprzeczne opinie.

ad. 8a. Wysokość piętra to u mnie zwykle 2-2,5 cala. Wysokość modelu to około 28mm (ponad cal). Koleś spoza domku szarżuje na kolesia w domku, a nad jego linią szarży stoi koleś chętny do skoczenia mu na łeb podczas też szarży...
8.b. Tak, o tego szczura z shooting chowającego się za ścianą. Koleś będzie przebiegał 2 cale od niego, ale przyjmijmy że ten koleś strzelający stoi bardziej w tył i chce szarżować a nie strzelać ;)

ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy? ;)

ad.10. Czyli ponad pas wystarczy? Czy nie bardzo?

ad.11. Początkujący czasem o to pytają... a i z doświadczonymi grając dowiadywałem się, że dla nich to było niemożliwe... Podobnie rodzi się pytanie o kładki: czy są tym ryzykownym terenem, czy nie?

ad.12. Niby kiciusie dla slaanesha, ale w zasadach zaznaczone jest na mój gust to, że nie mogą się wspinać... nie wiem jak wy, ale nawet o zakazie łażenia po linach i drabinach jeszcze nic nie znalazłem, choć wciąż szukam...

ad. 13. To zasada WFBkowa, wg której nie można biegać po ciężkim terenie. W zasadach nic o tym nie ma, więc pytanie raczej teoretyczne.

ad. 14. A kładki? Gruzowiska? Barykady? Beczki i skrzynki które nie wystają na ponad 1 cal ponad powierzchnię, ale można na nich stanąć? Zagruzowane wnętrza budynków?

ad. 15. Tłumaczenie Skaven do mnie przemawia, MK już nie - mam piętra na które mogę zeskakiwać, a potem z nich na kolejne itd. Gdybym zeskakiwał z całości to bym miał lot na 4 cale do przodu ;)

ad.16. To w końcu musi się zmieścić model, czy podstawka?

ad.17. No dobra, czyli mogę położyć model obok w dowolnym miejscu... ale będzie w tej walce wręcz czy nie?

ad.18.a. Skaven- połóż coś na schodach i zepchnij tylko z pierwszego schodka. Zawsze zatrzyma się na drugim? ;)
18.b. Grywalność ponad wszystko, ale nie ukrywam, że jak jeden z moich pancernych kraśków spadał na drugiego, to nie miałem pojęcia co będzie sprawiedliwsze ;) Nie chciałbym ledwo leżeć i oberwać talowym klocuszkiem...

ad. 19 i 20. - jak przy strzelaniu, niby się rozumie... sęk w tym, że spotykałem się tez ze sprzecznymi opiniami.

ad.21. No właśnie skąd myśl, żeby nie mieszać jednego z drugim?

ad.22. Pytanie z kategorii formalnych, ale wątpliwości czasem budzi - warto więc sprecyzować.

ad.23. Pamiętam jak jeszcze niedawno na to pytanie zbyto mnie tutaj słowami "a co się przejmujesz, na turniejach i tak nikt do takiego BS nie dochodzi, więc nie mamy takiego problemu". W WFB sprecyzowano że szansa trafienia może spaść do 1+ albo i mniej, ale na 1 zawsze się oblewa... to samo w przypadku pancerzy... W Mordheim tego nigdzie nie napisano, więc analogicznie mogę twierdzić, że jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

ad.24. To najczęściej wybierana opcja. To jakie bronie zaliczamy do których krytyków omówimy jak dojdziemy do broni.

ad.25.a. - my zawsze stwierdzaliśmy, że nie stanowi osłony i strzelać można - nasz się przewrócił, to kolesia chcącego go dobić możemy zastrzelić... po Hollywoodzku - dramatycznie i z jajami.
25.b. - tu tez zdania u nas zwykle bywały podzielone, inaczej bym nie pytał

ad.26. podstawka ma 20mm lub więcej. W przypadku krasnala to tyle co wysokość figurki, a to by znaczyło, że nie ważne czy stoi czy leży. Mówiąc o oknach mam na myśli okno, a nie dziurę w ścianie, która zaczyna się przy kostkach a kończy pod sufitem ;)

*****

Cieszę się, ze mimo "oczywistości" niektórych z tych pytań je zadałem, bo to jakaś szansa na rozwianie wszystkich wątpliwości... Może w Annualu były odpowiedzi na większość z nich, ale Annual to najtrudniej dostępny podręcznik na chwilę obecną jakby nie patrzeć, więc większość graczy w kraju opiera się na Rulebooku i Erracie (o ile czują potrzebę zajrzenia do niej). Ja na przykład żyję z drukowanym podręcznikiem bez erraty zaimplementowanej w środek i przypuszczam, że wielu ludzi nie ma świadomości, że on naprawę się różni od LRB ze strony SG.

Póki co chyba czekamy na odpowiedzi kolejnych ludzi i te najbardziej kontrowersyjne pytania omówi się gdzie indziej... Nie wiem kiedy zabiorę się za pytania dotyczące samego combatu i przedmiotów (a tu będzie maniana), ale myślę, że aktualne nam zapewnią dyskusję na długo jeszcze ;)
url=http://www.najmita.net]Serwis społeczności Mordheim[/url]

Offline Skavenblight

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 12, 2008, 04:36:53 pm »
Ale dawkuj nam te pytania Karolu, bo ciężko naraz tak połknąć taką ilość :)

ad.10. Za pas wystarczy.
ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.
ad.14. Kwestia rozsądku ;) Nigdy nie wiesz, jakie ktoś zbuduje miasto. Niestety takie rzeczy trzeba uściślać na bieżąco...
ad.16. Jeśli którekolwiek [model lub podstawka] się nie mieści, to nie można.
ad.17. Będzie.
ad.18.a. Jasne, że nie :) Ale schodki są zwykle węższe niż piętra.
ad.21. Dobre pytanie, skąd ;) Z dziada pradziada tak zwanego, czyli "u nas w kołchozie/klubie to się tak zawsze grało" ;)  Po prostu zawsze oddzielaliśmy czary od strzelania. Łączyło je tylko to, że są w jednej fazie i można ustalić kolejność.
ad.23. Ja często walczę przeciwko ludkom z save'em na 1+ ;) co za problem, krytyk albo palnąć takiego z dwuraka ;) przecież save też się redukuje.
ad.25.a. Ale walka trwa, póki ktoś nie zejdzie lub nie opuści leżącego przeciwnika...
Cytat: Kapitan Hak
No właśnie, apeluję do posiadacza toksycznych skarpet papy Noigula o bezzwłoczne wypranie ich w święconej wodzie Sigmara.

Offline MK

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 12, 2008, 05:02:05 pm »
Cytuj
ad. 15. Tłumaczenie Skaven do mnie przemawia, MK już nie - mam piętra na które mogę zeskakiwać, a potem z nich na kolejne itd. Gdybym zeskakiwał z całości to bym miał lot na 4 cale do przodu

Chodziło mi o to, że np możesz wyjść przez okno na drugim piętrze i i zejść do okna na pierwszym. Pytałeś o różnicę. Ja podaję przykład kiedy coś takiego można wykorzystać.
Cytuj
ad.16. To w końcu musi się zmieścić model, czy podstawka?

W Q&A w Annualu na podobne pytanie:
a) Any model may pass through any portal (door, window, hole etc.)?
b) The model must be able to resonably fit through the portal ?
c) It's really up to those plying to agree on how that is to be handled?

C is only sensible answer (...)
Opcja z podstawkami wydaje mi sie najmniej konfliktogenna.
Cytat: "Skavenblight"
ad.16. Jeśli którekolwiek [model lub podstawka] się nie mieści, to nie można.

To by znaczyło, że gdybym miał skonwertowanego powiedzmy skavena tak, że by się nie mieścił reszta bandy (prócz rat ogra oczywiście) przechodzi a on nie. Troszkę bez sensu.
Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

Cytuj
ad.25.a. - my zawsze stwierdzaliśmy, że nie stanowi osłony i strzelać można - nasz się przewrócił, to kolesia chcącego go dobić możemy zastrzelić... po Hollywoodzku - dramatycznie i z jajami

Dopóki model nie odejdzie z walki nadal w niej jest, a więc nie można strzelać.
Cytuj
25.b. - tu tez zdania u nas zwykle bywały podzielone, inaczej bym nie pytał

Wyżej podałem cytat z rulebooka który chyba ucina dyskusję ;).

Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?

ww.najmita.net - serwis społeczności Mordheim

Offline Skavenblight

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 12, 2008, 05:17:49 pm »
Cytat: "MK"

Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

A redukcja siłą?
No i krytyki...
Cytat: Kapitan Hak
No właśnie, apeluję do posiadacza toksycznych skarpet papy Noigula o bezzwłoczne wypranie ich w święconej wodzie Sigmara.

Offline MK

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 12, 2008, 05:35:41 pm »
Cytat: "Skavenblight"
Cytat: "MK"

Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

A redukcja siłą?
No i krytyki...

Ja mówię o sytuacji "bezkrytykowej" bez żadnych modyfikatorów. Chodziło mi o pokazanie, że nie ma takiej zasady że 1 zawsze "oblewa".
ww.najmita.net - serwis społeczności Mordheim

Offline Dwalthrim

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 12, 2008, 05:51:41 pm »
Cytat: "Skavenblight"

ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.


Sama sobie Natalio zaprzeczasz  :p , niby dlaczego zwierzaki nie miały by chodzić po kładkach???  :roll:  A jesli kładka jest szeroka tak jak np. ta nasza klubowa na 2 podstawki i do tego ma barierki to niby tez nie będą mogły po niej chodzić ???  :D
JAH RASTAFARAI-SIGMAR HELDENHAMMER EMPEROR I!!!"


Offline Skavenblight

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 12, 2008, 05:57:44 pm »
Cytat: "Dwalthrim"
Cytat: "Skavenblight"

ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.


Sama sobie Natalio zaprzeczasz  :p , niby dlaczego zwierzaki nie miały by chodzić po kładkach???  :roll:  A jesli kładka jest szeroka tak jak np. ta nasza klubowa na 2 podstawki i do tego ma barierki to niby tez nie będą mogły po niej chodzić ???  :D

Ale to było a propos trudnego terenu... teren trudny a teren nie do przejścia dla zwierząt to trochę co innego [przynajmniej w pewnych przypadkach istnieje rozbieżność]. Kładki i drabiny nie są trudnym terenem. Po kładkach jednak mogą chodzić zwierzęta - z powodów które podałeś :)
Cytat: Kapitan Hak
No właśnie, apeluję do posiadacza toksycznych skarpet papy Noigula o bezzwłoczne wypranie ich w święconej wodzie Sigmara.

Offline Ushabti

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 12, 2008, 06:26:46 pm »
Cytuj
Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?



 :shock:  :shock:  :shock:
Jaja sobie robisz, prawda? :?

Chyba nie mam litości dla kiciusiów... Slaanesh!!! Gdzie jesteś?!
url=http://www.najmita.net]Serwis społeczności Mordheim[/url]

Offline MK

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 12, 2008, 09:32:20 pm »
Cytuj
Jaja sobie robisz, prawda?

A co jest złego w takim dostawianiu podstawek ?
ww.najmita.net - serwis społeczności Mordheim

Offline Wojtek_Krz

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 12, 2008, 09:49:46 pm »
Cytat: "MK"

Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?



Nie rozumiem na czym polega zagadnienie. Jesli szarzujesz dwóch musisz dostawić sie do obydwu tak by wychodziło, poł podstawki na rpzeciwnika.

Offline MK

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 12, 2008, 09:57:26 pm »
Cytuj
Nie rozumiem na czym polega zagadnienie.

Jak tak teraz przeczytałem to już też nie wiem o.c.b. Chyba zaszedł tu mały misunderstanding ;).
ww.najmita.net - serwis społeczności Mordheim

Offline Ushabti

Tworzenie uścisleń.
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 12, 2008, 09:57:51 pm »
No właśnie zawsze wydawało mi się, że dostawienie podstawki to co najmniej linia w linię... Wiem, że zdroworozsądkowe podejście nie ma tu nic do rzeczy (biedne kiciusie), ale samotna szarża na zwartą linię kończy się zwykle oberwaniem od każdego, a tu zaproponowałeś rozwiązanie, które mnie po prostu ścięło z nóg. Dla mnie w tej sytuacji najmniej ryzykownym rozwiązaniem była szarża na 2 przeciwników, najbardziej - na 3.
Nie wiem jak inni zapatrują się na takie dostawianie szarżujących figurek, ale mi choć wydaje się naprawdę twórcze i genialne w swej prostocie jakoś dziwnie kojarzy się z wykorzystywaniem nieścisłości w zasadach właśnie. :?
url=http://www.najmita.net]Serwis społeczności Mordheim[/url]

 

anything