Hura!
1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?
Najpierw ewentualny RT, jako że to, czy modele będą się w ogóle podnosić do walki, zależy od szefa [lub jego zastępcy, jeśli szefu zszedł]. Następnie, jeśli RT został zdany, jest normalne zbieranie się z gruntu
Wstawanie, zbieranie uciekających.
2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić )
Moim zdaniem po szarży, tak na logikę. Test zdaje się w recovery phase, bo wtedy się zbierają, ale ruchy są w fazie ruchu.
3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)
Po kolei. O to chodzi, żeby móc trochę pogłówkować, kto szarżę ewentualnie przejmie, kogo się dany model może przestraszyć i kim go w sytuacji niezdanego Ld można będzie zastąpić itp..
4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?
Wszyscy w zasięgu 8 cali uniemożliwiają, ponieważ nawet nie widząc wroga, ale słysząc jego obecność w pobliżu, należy być ostrożnym
Poza tym mogą zrobić diving charge.
5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?
Nie, ponieważ założeniem ukrycia się jest pozostanie niezauważonym [także nieusłyszanym/niewyczuwalnym], zatem nie widząc/czując zagrożenia model powinien móc swobodnie biegać.
6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?
Sądzę, że nie, ponieważ - zaraz Slaanesh wydyma kiciusia! - przyjazny model raczej nie będzie stał jak kołek widząc, że chcemy zaatakować wroga
7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?
Jak wyżej - zakładamy, że w bandzie jest minimalna współpraca i że przyjazny model nie będzie miał nic przeciwko, jeśli pomożemy mu w strzepaniu wroga
8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)
a)Ciężko mi sobie wyobrazić taką sytuację. Piętro musiałoby być dość niskie, odległość budynku niewielka. Moim zdaniem można by było, ale wątpię, by należało to traktować jak diving charge - przejęcie szarży, to przejęcie szarży, a nie samodzielne zaszarżowanie modelu. Zatem byłoby to po prostu zablokowanie drogi wrogowi poprzez zeskok z piętra, bez plusów za diving charge. Tyle w kwestii logiki - wchodzi tu w grę jeszcze grywalność. Nie wiem, kto by chciał zeskakiwać z ryzykiem, że albo zleci, albo oberwie, a plusów zero
Zatem raczej byłabym przeciwko.
b)Chyba moja 30. strona jest na innej stronie
chodzi o tego szczura z Shooting? Jeśli widzi szarżującego i jest w zasięgu 2 cali, to może. Jeśli go nie widzi, to powinien rzucać na I.
9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?
Jeśli jest miejsce [czyli np. nie stoją w ciasnej uliczce, a my nie szarżujemy szczuroogrem], to jak najbardziej można. Jeśli nie ma miejsca, to nie ma wyjścia - trzeba zaszarżować obu.
10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?
Minimalna wielkość jest taka, by zakrywała model chociaż w "minimalnej większości" [przyjmując, że może on się skulić/kucnąć itp.]. Staje się widoczny, kiedy rzuci zaklęcie lub strzeli, albo ruszy się na tyle daleko, by było go widać. No i oczywiście jeśli wróg się zbliży za bardzo
Jeśli przestaje być ukryty, ale był całkowicie zakryty ścianą czy inną zasłoną, nie można mu oczywiście nic zrobić, chyba że działaniem czarów obszarowych [ale wtedy wrogi mag musi widzieć inny cel w zasięgu czaru, by mógł on także dosięgnąć "byłego-ukrytego"]. Jeśli jednak widać go zza zasłony, to strzelanie jest normalne [z -1 za cover] i czary też.
11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?
Skoro są otwartym terenem, można. Wygrywa tu kwestia grywalności
12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?
Kolejny kiciuś dla Slaanesha! Mogą wchodzić po schodach, jeśli się oczywiście zmieszczą.
13. Czy można biegać po trudnym terenie?
IMO po trudnym tak, ale z połową normalnego biegu. Po bardzo trudnym natomiast nie. W podręczniku jest to opisane jako "bardzo niebezpieczny teren", zatem model będzie się po nim poruszał ostrożnie, niezależnie od pośpiechu.
14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?
Krzaczory, wysokie sterty gruzu, wszystko co sięga po kolana
Oraz miejsca, z których można spaść [dachy].
15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?
Przy wysokich ścianach ma to znaczenie o tyle, że przy climbing down na Inicjatywę rzucasz raz, a przy zeskoku za każde pełne 2 cale. Większe ryzyko to zatem zeskok.
16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)
Od tego, czy okno jest otwarte czy zamknięte
I od tego, czy model się tam zmieści - nurgling wlezie wszędzie, gorzej ze szczuroogrem.
TAK - mieszczenie się obejmuje także podstawkę! Jeśli podstawka nie przejdzie, to model też nie.
17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?
Nie jest to możliwe, chyba że decydujesz się szarżować wszystkie te modele
Ale to nadal jest część szarży, a nie skutki uboczne.
18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)
a)Nie. Nie było tu walki, nie ma mowy o zepchnięciu, leciało bezwładne ciało.
b)Nie. Grywalność
19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?
Znaczy, czy sam upadek [jeśli zrani] wystarczy, by zdjąć? Nie. Rzuca normalnie na obrażenia.
20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?
Nie. Jak wyżej.
21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)
Czary rzuca się w fazie strzeleckiej i tylko od gracza zależy, czy rzuci je przed strzałami z normalnej broni, czy po. Nie powinien tylko robić tego pomiędzy strzałami z normalnej broni strzeleckiej. Czary należą do fazy strzeleckiej, ale nie są elementem strzelania. Ujednoliciłabym tu nawet srebrne strzałki warlocka
22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?
Nie zawsze jeśli ktoś widzi nas, to my widzimy jego
Stosowałabym tę zasadę tylko wtedy, kiedy po obu stronach oznaczałoby to ewentualne strzelanie bez -1 za zasłonę.
23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?
Można, tabelka jest.
24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?
Opcjonalnych, krytyki powinny być takie same dla wszystkich broni - i do walki wręcz i strzeleckich.
25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?
a)Póki nie opuści walki - nie można. Leżący nie stanowi osłony. Uznajemy, że walka trwa.
b)Nie musi, może opuścić walkę i zaszarżować gdzie indziej.
26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?
Jeśli nie widać modelu całego, to moim zdaniem nie.