trawa

Autor Wątek: Nauka rysowania  (Przeczytany 86078 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

N.N.

  • Gość
Nauka rysowania
« Odpowiedź #60 dnia: Sierpień 08, 2003, 11:37:51 pm »
Szkoła robi9enia komiksów nie uczy jedynie robienia rysunków. To także - a może nawet przede wszystkim - szkoła tworzenia opowieści, umiejętnego montażu, kompozycji, itp... Oczywiśce, że żadna szkoła nie pomoże komuś, kto nie ma talentu.Temu jednak kto ma talent - wiele ułatwi i pozwoli mu poznać rzeczy, które inaczej musiałby poznawać lub odkrywać (czy wynajdować) na własną rękę, niejednokrotnie żmudną i czasochłonną metodą prób i błędów.
W wielu wypadkach dla amatorów probnlemem są proste odpowiedzi na pytania: czym rysować, na jakim papierze, jak uzyskiwać taki, czy inny efekt itp...

N.N.

  • Gość
Nauka rysowania
« Odpowiedź #61 dnia: Sierpień 09, 2003, 09:10:55 am »
Cytat: "sqty"
Początki nauki malarstwa francuskich impresjonistów zaczynały się właśnie podczas wielu godzin spędzonych w Luwrze na kopiowaniu starych mistrzów. Nie przeszkodziło to im póżniej w stworzeniu własnego ,odrębnego i rewolucyjnego kierunku w sztuce.Jedynie wzbogaciło warsztat i wiedze malarską.

Dokładnie rzecz biorąc to, o czym pisze sqty, jest praktyką stosowaną w owych czasach w Akademii francuskiej. Studenci zaczynali tam naukę od robienia portretów rzeźbom i kształcili się robiąc kopie dzieł starych mistrzów. W ten sposób kształcili warsztat, poznawali tajniki uprawiania zawodu, doskonalili rzemiosło. Ale efektem było właśnie rzemiosło. Impresjoniści zbuntowali się przeciwko takiemu podejściu do malarstwa, rzucili hasło, że trzeba wyjśc na ulicę (w plener) i malować to, co widać, tak, jak widać. I zrewolucjonizowali malarstwo. Przyznać trzeba, że w dziele tym akademickie wykształcenie bardzo im się przydało.
Na ile ich przyklad można odnieść do robienia komiksów - nie wiem. W końcu rysowanie historyjek nie polega na dokonywaniu rewolucji, ale na żmudnym, rzemieślniczym powtarzaniu ujęć, pokazywaniu tego samego z różźnych punktów widzenia itp.
Każda metoda kształcenia własnego rzemiosła jest dobra. Ważne jest tylko, żeby się w tym nie zagubić i w ostatecznym rozrachunku nie zostać tylko naśladowcą kogoś innego.

Offline sqty

Nauka rysowania
« Odpowiedź #62 dnia: Sierpień 09, 2003, 11:10:54 am »
Cytat: "N.N."

 Przyznać trzeba, że w dziele tym akademickie wykształcenie bardzo im się przydało.
Na ile ich przyklad można odnieść do robienia komiksów - nie wiem. W końcu rysowanie historyjek nie polega na dokonywaniu rewolucji, ale na żmudnym, rzemieślniczym powtarzaniu ujęć, pokazywaniu tego samego z różźnych punktów widzenia itp.
Każda metoda kształcenia własnego rzemiosła jest dobra. Ważne jest tylko, żeby się w tym nie zagubić i w ostatecznym rozrachunku nie zostać tylko naśladowcą kogoś innego.


Dla mnie komiks może być takim samym środkiem artystycznej wypowiedzi ,jak inne sztuki,na równi z nimi,a miejscami nawet lepszym,bo bardziej komunikatywnym.To ,w jakim stopniu tak jest zależy tylko od twórcy(no i nie oszukujmy się -od wydawców też).Uważam ,że rewolucja w komiksie możliwa jest tak samo jak w malarstwie i innych sztukach.Rzecz w tym aby komiks traktował o rzeczach istotnych,a nie był tylko i wyłącznie płaską rozrywką dla tępych mas lub dla dzieci.To Moebius kiedyś powiedział,że komiks rzadko traktuje o sprawach ważkich,egzystencjalnych.Rzadko porusza zagadnienia z dziedziny filozofii,humanizmu.Myślę,ze czas to zmienić.

W temaci rzemiosła popieram w 100%.Komiks to rzemiosło nawet bardziej niż w innych sztukach z racji własnie swojej ciągłej powtarzalności formalnej.Z racji powielania.I każda metoda wzbogacania warsztatu może tutaj pomóc komiksiarzowi,byle nie zatracił swojego Ja.
lt;<<<<<<<<<<St@y R3b3l>>>>>>>>>>>>

Offline Gościu

Nauka rysowania
« Odpowiedź #63 dnia: Sierpień 09, 2003, 11:37:03 am »
Po pierwsze: nikt nie nauczy się rysować czytając internetowe forum. Dyskusja o akademikach i impresjonistach ma tyle z komiksem co van Gogh a z Batmanem.


Młodemu założycielowi topicu zalecam rysować rysować rysować i oglądać prace profesjonalistów oglądać oglądać.
Być może pomocny będzie jakiś podręcznik. Wyszło tego dużo w Polsce (ja mam "Jak rysować i malować" Bagnalla i "Tajemnice warsztatu artysty" Smitha - ta pierwsza dla początkującego w sam raz)

Offline Killah

Nauka rysowania
« Odpowiedź #64 dnia: Sierpień 09, 2003, 12:12:07 pm »
Ok. To ja jeszcze raz się wypowiem.

Uważam, że człowiekowi, który nigdy w życiu żadnego komiksu, rysunku itp. nie przerysował bardzo długo zajmie na własną rękę wytworzenie jakiegoś innowacyjnego stylu i co -zacznie rysować komiksu po 60-ce? Chyba nie tędy droga. Czy jest obecnie w branży komiksowej ktoś, w czyim stylu nie widać wpływu tego, lub innego artysty? I don't think so.
A za przykład podam teraz mojego guru, Travisa Charesta. Jeśli ktoś widział jego rysunki za czasów pracy w wildstorm, albo i jeszcze wcześniej to wie, że wyglądały one bardzo podobnie choćby do tych Jima Lee ( którego tworczóścią zainspirował się czytając numery "Uncanny X-Men" - czytałem to w jakimś wywiadzie z nim  :wink: ). Czy przeszkodziło mu to w wytworzeniu własnego stylu już w Wildcats vol.2, albo Metabaronach . Nie. Chodzi mi o to, że czytając komiksy człowiek się inspiruje, ale to, czy pozostanie zwykłą kserokopiarką zależy tylko od niego...
Pain don't hurt" - Patrick Swayze

N.N.

  • Gość
Nauka rysowania
« Odpowiedź #65 dnia: Sierpień 10, 2003, 04:40:00 pm »
Cytat: "sqty"

Dla mnie komiks może być takim samym środkiem artystycznej wypowiedzi ,jak inne sztuki,na równi z nimi,a miejscami nawet lepszym,bo bardziej komunikatywnym.To ,w jakim stopniu tak jest zależy tylko od twórcy(no i nie oszukujmy się -od wydawców też).

Napisałeś to w odpowiedzi na mój post, chociaż w żadnym momencie nie twierdziłem, że komiks nie może być dobrym środkiem wypowiedzi artystycznej. Rzecz w tym, że sztuka komiksu opiera się na opowiadaniu przy pomocy następujących po sobie obrazków, które pokazują kolejne etapy jakichś zdarzeń. Zeby te zdarzenia narysować, trzeba operować pewnym warsztatem. Posiadanie zdolności technicznych nie przeszkadza natomiast w posiadaniu duszy artysty, a nawet wręcz przeciwnie - bywa pomocne w wyrażeniu tego, co komu w duszy gra.

Cytat: "sqty"

Uważam ,że rewolucja w komiksie możliwa jest tak samo jak w malarstwie i innych sztukach.Rzecz w tym aby komiks traktował o rzeczach istotnych,a nie był tylko i wyłącznie płaską rozrywką dla tępych mas lub dla dzieci.To Moebius kiedyś powiedział,że komiks rzadko traktuje o sprawach ważkich,egzystencjalnych.Rzadko porusza zagadnienia z dziedziny filozofii,humanizmu.Myślę,ze czas to zmienić.

Myślę, że ta rewolucja w światowym komiksie już dawno się dokonała, a w polskim dokonuje się na naszych oczach. Biorący udział w tej dyskusji murtaugh (Mateusz Skutnik - przedstawił się w temacie o "Rewolucjach") jest autorem komiksu, który bez wahania nazwę mądrym, głębokim, filozoficznym, traktującym o sprawach ważkich, egzystencjalnych i artystycznym we właściwym znaczeniu tego słowa.

Offline sqty

Nauka rysowania
« Odpowiedź #66 dnia: Sierpień 11, 2003, 07:54:23 am »
Cytat: "N.N."
Cytat: "sqty"

Dla mnie komiks może być takim samym środkiem artystycznej wypowiedzi ,jak inne sztuki,na równi z nimi,a miejscami nawet lepszym,bo bardziej komunikatywnym.To ,w jakim stopniu tak jest zależy tylko od twórcy(no i nie oszukujmy się -od wydawców też).

Napisałeś to w odpowiedzi na mój post, chociaż w żadnym momencie nie twierdziłem, że komiks nie może być dobrym środkiem wypowiedzi artystycznej. Rzecz w tym, że sztuka komiksu opiera się na opowiadaniu przy pomocy następujących po sobie obrazków, które pokazują kolejne etapy jakichś zdarzeń. Zeby te zdarzenia narysować, trzeba operować pewnym warsztatem. Posiadanie zdolności technicznych nie przeszkadza natomiast w posiadaniu duszy artysty, a nawet wręcz przeciwnie - bywa pomocne w wyrażeniu tego, co komu w duszy gra.


Nie każda odpowiedź na Twoje posty musi być na niego atakiem.Zgadzałem się z tym co napisałeś,miałem zamiar jedynie dopowiedzieć coś od siebie w  Twoich dywagacjach,jakobyś nie wiedział na ile kopiowanie u impresjonistów ma odniesienie do komiksu.Dla mnie ma.

Cytat: "sqty"

Uważam ,że rewolucja w komiksie możliwa jest tak samo jak w malarstwie i innych sztukach.Rzecz w tym aby komiks traktował o rzeczach istotnych,a nie był tylko i wyłącznie płaską rozrywką dla tępych mas lub dla dzieci.To Moebius kiedyś powiedział,że komiks rzadko traktuje o sprawach ważkich,egzystencjalnych.Rzadko porusza zagadnienia z dziedziny filozofii,humanizmu.Myślę,ze czas to zmienić.

Myślę, że ta rewolucja w światowym komiksie już dawno się dokonała, a w polskim dokonuje się na naszych oczach. Biorący udział w tej dyskusji murtaugh (Mateusz Skutnik - przedstawił się w temacie o "Rewolucjach") jest autorem komiksu, który bez wahania nazwę mądrym, głębokim, filozoficznym, traktującym o sprawach ważkich, egzystencjalnych i artystycznym we właściwym znaczeniu tego słowa.[/quote][/quote]
To prawda- ta rewolucja ,według mnie ,na pewno się zaczęła na zachodzie już dawno.Natomiast w Polsce wg mnie dopiero się zaczyna.Napisałem tak ponieważ sądze,że ani na zachodzie ani tym bardziej w Polsce nie ma ona dużego udziału w sprzedaży rynkowej,tak myśle.Myślę,że jest to swego rodzaju nisza rynkowa,na zachodzie wypełniona po brzegi,u nas dopiero powstająca.Moim życzeniem jest aby uległa rozrostowi,aby się upowszechniła dla mas.Aby komiks na skalę masową nie ogłupiał ale poszerzał horyzonty.
lt;<<<<<<<<<<St@y R3b3l>>>>>>>>>>>>

N.N.

  • Gość
Nauka rysowania
« Odpowiedź #67 dnia: Sierpień 11, 2003, 07:03:09 pm »
Moja odpowiedź na  Twoją odpowiedź też nie była atakiem. Miło tak czasem coś powiedzieć na dwa głosy.

Offline sqty

Nauka rysowania
« Odpowiedź #68 dnia: Sierpień 12, 2003, 12:40:13 am »
(':D')Bałdzo mi miło-ŁobeŁt jestem 8)  :D siemanko stary 8)
lt;<<<<<<<<<<St@y R3b3l>>>>>>>>>>>>