Przepraszam bardzo ale "Gołe" D&D to brak świata (właściwie bardzo ubogi GreyHawk), mając własny pomysł bez problemu można prowadzić własny świat autorski mając 3 podstawowe podręczniki do D&D. Ponadto wielość dostępnych światów to jeden z wielu "HAKÓW" D&D.
1. LIVING GREYHAWK - świat który tworzą gracze, świat mroczny, ale bez przesady, mamy złe potęgi (np. Iuz). Generalnie jest to średni Heroic ze sporą dawką mroku. Grając u zarejstrowanych MG gracze wpływają na rozwój świata - niestety Polski jako regionu nie ma.
Ale ISA podobno coś załatwia.
2. Forgoten Realms : każdy chyba zna, bardzo heroiczno-magiczny świat, znany z Baldursów. Haków cała masa : Drowy wyłażące z Podmroku, spiski Czarnej Sieci, wbrew pozorom FR też zawiera sporą dawkę mroku, są kraje gdzie jest mroczniej niż w Młotku.
3.RavenLoft : Mroczny Gotyk, wampiry, wilkołaki, świat-więzienie, masa Domen. Ciekawy, smutny świat, wg. mnie lepszy dziesięć razy od Młotka i znacznie mroczniejszy.
4. DarkSun : taki Postapokaliptyk Fantasy, mroku nie ma
w końcu większość świata to pustynie. Brak wody, metali, powszechne niewolnictwo, składanie ofiar, halflingi - ludożercy, elfy bandyci i złodzieje
No i TriKreeny - takie fajne duże Modliszki - tylko samice - i też żreją innych, lubią zwłaszcza mózgi. Magia jest tu nie mile widziana, w końcu to magowie doprowadzili planetę do obecnego stanu - Psionika za to wszechobecna. Bardzo mroczny i niebezpieczny świat. Taki MadMax tyle że Fantasy.
5.DragonLance - też nie będę dużo pisał, bo jest masa informacji o DL, bardzo heroiczny.
6. SpellJammer : super świat, właściwie masa światów, generalnie ujmując to takie Fantasy w Kosmosie, gwiezdne żaglowce (SpellDżamery) przemierzające wszechświat, potwory kosmiczne, drowy, piraci i cała reszta. Wyobraźcie sobie skrzyżowanie Piratów z Karaibów ze Star Treckiem, Gwiezdnymi Wojnami i zamiast technologi dajcie magię. Super klimatyczny świat z super Hakiem.
Dalej nie będę wymieniał bo mi się nie chce pisać
Jedno jest pewne, po polsku właściwie tylko D&D sę wydaje, Monastyr miał być pogromcą D&D, a brak właściwie informacji co dalej. Czy będą dodatki czy nie? W D&D mamy sprawę jasną : dokończenie serii z 3 edycją i następnie polskie wydanie 3.5.
Co się po polsku ukaże do D&D :RavenLoft, DragonLance, EverQuest, Warcraft. Tyle ISA. Stalowa Twierdza wyda jako świat do D&D (D20) Labirynt Światów czyli set oparty na prozie Lewandowskiego (Trop Kotołaka, Różanooka itp). WolFang (L5K PL i 7SEA PL) wyda Crystalicum, ciekawie się zapowiadający RPG z sporą dawką Mangi, w prawdzie ma mieć swoją mechanikę ale wg ostatnich wieści będą albo zasady konwersji na D&D lub od razu Dualne Statystyki. Jako świat do polskiej edycji D20 MODERN wydany zostanie Wolsung. A co wyszło nie na D20 w ostatnim czasie ? Monastyr, Po Za Czasem i Arkona. L5K i 7 SEA nie liczę bo to specyficzny RPG i świetnie funkcjonuje równolegle z D&D. Oba zresztą wyszły na D20. Jeśli konwersja 7 SEA jest słaba to L5K na D&D to cudo. Właściwie to mechanika D20 w L5K sprawdza się idealnie. W "starych" L5K drażniło mnie jedno : wspaniały pojedynek dwóch samurajów, szybkie ciosy, a mechanicznie : garści K10 i dodawanie, zatrzymywanie. W D&D mamy rzut jedną kością i po sprawie. I niech mi nikt nie ględzi że D20 w L5K jest nie klimatyczne, jak nie potrafi wczuć się w klimat na D20 to i na mechanice oryginalnej też nie da rady. W L5K klimat to zachowanie, zwroty słowne, i cała otoczka kultury a nie mechanika. No i większość zapomina że L5K to największy HEROIC jaki widziałem. Walczysz z potworem ? W innych systemach jak oberwiesz to się raczej wycofasz a w L5K ? Jak twój senior kazał to walczysz i zginiesz. To jest heroizm, do kwadratu.