Autor Wątek: Autorski system - uwagi itp.  (Przeczytany 4040 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline endrju

Autorski system - uwagi itp.
« dnia: Listopad 07, 2003, 09:02:39 pm »
Hejka, to moj pierwszy post na forum, wiec chcialem sie przywitac :-).
To po pierwsze. A po drugie: jestem w trakcie robienia autorskiego systemu bitewnego, oto kilka rzeczy na jego temat:
- realia: najblizsza przyszłość, bez specjalnych zmian polityczno/technicznych. Jeżeli chodzi o bronie, to nie mamy do czynienia np. z M-16 tylko z "karabinem maszynowym", po prostu nie ma prawdziwych nazw.
- gra nastawiona jest na walki niewielkich oddzialow najemnikow (do 6 figurek na strone), uzywa sie figurek w skali 25mm (konwersje z WH40k i Warzone'a)
- mechanika: tu jest sporo. Po pierwsze gra dzieli sie na tury, tury na fazy, fazy na sekcje. Przy czym sprawa sekcji wyglada tak, ze np. faza ruchu dzieli sie na sekcje chodzenia, biegu i skokow, nastepujace w okreslonej kolejnosci. Gracze moga przesuwac sekcje "o 1 w przod", przyspieszajac tym samym tempo gry. Jesli chodzi o testy, to uzywa sie tylko k6, 1 to porazka, 6 to sukces - w zwiazku z tym bardzo duza role odgrywaja modyfikatory (z cech i sytuacyjne). Jak na razie po wstepnych testach wyglada to tak, ze faktycznie "ciec" nie zdziala nic, a "paker" - nie ma zadnych problemow. Ostatnia notka o mechanice: postacie maja zawsze okreslona ilosc punktow akcji, kontrolowana za pomoca suwakow (spinaczy) na kartach.
To tyle na razie, jesli kogos to zainteresuje, postaram sie napisac wiecej. Bede wdzieczny za wszelkie uwagi, propozycje i (konstruktywna :-) )krytyke.
--Stuck inside while the mind is flying---

Offline endrju

khem, cdn. :-)
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 08, 2003, 09:44:00 pm »
No ok, niekonstruktywna tez moze byc :-). Naprawde wielka prosba - napiszcie co uwazacie i czy mam napisac cos wiecej (bo faktycznie nieduzo tu na razie jest). Z tego co widze, to ktos tu jednak luknal, wiec niech chocaz te osoby sie wypowiedza...
--Stuck inside while the mind is flying---

jenerał

  • Gość
Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 08, 2003, 10:10:55 pm »
Siemka endrju, juz jestesmy w trakcie tworzenia systemu bitewnego tu na forum, jednak w konwencji Drugiej Wojny Światowej. Na topicu Systemy bitew drugiej wojny światowej - dla twórców znajdziesz moze wiele wskazowek dot. jak tworzyc system, na jakie aspekty zwracac uwage itd. Moze wypowiedzialbys sie i na naszym topicu bo badz co badz nasze systemy duzo roznic sie nie moga ze wzgledu na czasy jakie beda odzwierciedlac. Mam nadzieje ze wesprzesz nas konstruktywna (lub destruktywna) krytyka bo tego potrzebujemy :). Pozdro!

Offline Christoph

Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 08, 2003, 10:54:35 pm »
Brzmi fajnie. 6 figsów to tak gdzieś 2 blisterki czyli koszty figurek by były całkiem nieduże :D
amiętaj: wszystko co napiszesz może zostać wykorzystane przeciwko Tobie.

A tak przy okazji - Iced Earth rządzi :D

Offline endrju

Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 10, 2003, 07:29:22 am »
Dzieki za odpowiedzi :-). Jeneral: chetnie lukne na Wasz temat, ale z tego co na razie widzialem nasze systemy roznia sie nieco zarowno jesli chodzi o skale bitew jak i trzymanie sie realiow historycznych (u mnie raczej luzne :-) ). Co do kosztow: faktycznie zalozenia sa takie, zeby mozna bylo sie w ten systemik bawic przy minimalnych kosztach. Jak na razie wykosztowalem sie na pudelko Catachanow (moze piekni nie sa, ale konwersje wychodza super). A co do systemu, to zeby nie pozostawac przy ogolnikach, przedstawiam podzial tury na sekcje i fazy, wraz z przykladowymi dzialaniami mozliwymi w danych sekcjach:

1. Rzyt na inicjatywe
2. Faza ruchu:
- sekcja chodzenia (zmiana pozycji czolganie/kucniecie/postawa stojaca, chodzenie)
- sekcja biegu (bieg, nie inaczej :-) )
- sekcja skokow (skoki, uniki a'la Max Payne)
3. Faza strzalu:
- sekcja serii
- sekcja strzalow pojedynczych
- sekcja strzalow mierzonych
4. Faza szturmu:
- zapora ogniowa (dostepna tylko dla gracza posiadajacego inicjatywe, umozliwia oslone np. medyka leczacego rannych czy postaci biegnacej od jednej zaslony do drugiej)
- ostrzal (naprzemiennie po jednym strzale pojeynczym lub serii)
- szturm (ruch, tylko biegiem)
5. Przegrupowanie
- testy Psychiki (uwaga: efektem moze byc nie tylko standardowa panika ale tez np. szal bojowy)
- przeladowanie broni

To, co jest wypisane od myslnikow, to poszczegolne sekcje. Jak juz mowilem, mozna "przeskakiwac" (tylko do przodu) o jedna sekcje, takze np. gracz posiadajacy inicjatywe moze zaczac ruch od biegu, wtey jego przeciwnik nie moze juz wykonac czynnosci przyporzadkowanych do chodu. Oczywiscie taki podzial wprowadza pewne uogolnienia, ale ma za zadanie po pierwsze uporzadkowac mozliwe dzialania a po drugie odwzorowac sytuacje na polu bitwy w ktorej ubiegniecie akcji przeciwnika daje zdecydowana przewage. Tyle na razie, bedzie wiecej :-).
--Stuck inside while the mind is flying---

Offline endrju

no to dalej...
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 13, 2003, 04:06:16 pm »
Oki, poprzedni post spotkal sie raczej z niewielkim odzewem :D. A wiec cos konkretniej, tzn. specjalne zasady dla min, granatow, ladunkow wybuchowych i gazow bojowych (a przynajmniej probka tych zasad)
1. Miny czyli co widac a co nie
Kwestia min zostanie rozwaizana dosc nietypowo - gracz, ktory wczesniej znalazl sie (jesli gramy kampanie) w posiadaniu danego sektora (tego, na ktorym toczymy walke), to dostaje on przed gra okreslona liczbe zetonow - przy czym czesc z nich to blefy. Miny odwraca sie na druga strone po nadepnieciu na nie, lub uzyciu wykrywacza metalu.
2. Granaty, czyli kiedy to wybuchnie
Jasnym jest, ze nie zawsze chcemy, by granat eksplodowal od razu po jego rzuceniu (chocby wtedy, jesli chcemy dac naszym kompanom czas na ucieczke). Jesli postac rzuca granat, to albo wykonuje zwykly rzut za 1 PA (wszystkie ladunki eksploduja pod koniec fazy szturmu), albo zuzywa 2 PA - drugi punkt akcji zostaje poswiecony niejako na przytrzymanie granatu po wyciagnieciu zawleczki - wtedy wybuch zaraz po rzucie.
3. Ladunki wybuchowe i gazy bojowe
Kazdy ladunek wybuchowy i gaz bojowy znaczymy zostawiajac na polu bitwy k6 ustawiona na 6. W wypadku gazow bojowych czy zaslony dymnej w promieniu x cali od kostki obowiazuja okreslone warunki, przy czym pod koniec kazdej tury przestawia sie kostke o 1 nizej, gdy liczba osiagnie zero - gaz sie rozwiewa.
W wypadku ladunkow wybuchowych stosjemy zblizona zasade, ale oczywiscie z wyjatkami: nie ma tu mowy o zadnych specjalnych warunkach wokol kostki, podkladajacy ladunek moze wybrac liczbe od ktorej zacznie sie odliczanie oraz zejscie do zera powoduje eksplozje, a nie rozwianie sie :D (dziwne, nie :-) )
Powiedzcie co myslicie o tych zasadach, choc jak mowilem, to tylko wycinek i to z tego co mozna nazwac "special rules".
--Stuck inside while the mind is flying---

Offline Christoph

Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 13, 2003, 08:30:39 pm »
Mi osobiście jakoś nie podchodzi podział na sekcje i to przesuwanie ich do przodu. Jeśli akurat jest strzelanie seriami a ja mam inicjatywę i przesunę się do strzałów mierzonych to przeciwnik już nie może strzelać serią?  :x   Myślę że gra nie straciłaby dużo bez tych sekcji...
amiętaj: wszystko co napiszesz może zostać wykorzystane przeciwko Tobie.

A tak przy okazji - Iced Earth rządzi :D

Offline endrju

Christoph
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 14, 2003, 05:29:24 pm »
dokladnie tak sprawa wyglada. Jak mowie, moze sie to wydawac abstrakcyjne, tudziez sprawiac ze gra wydaje sie niesprawiedliwa, ale to OBAJ gracze moga sekcje przesuwac. Przy okazji: z serii mozna przesunac najwyzej do strzalow pojedynczych, a z pojedynczych - do mierzonych. A nawet wtedy sytuacja taka bez problemu odwzorowuje sytuacja mozliwa w rzeczywistosci, tzn.:
Jeden z najemnikow posiadajacych inicjatywe oddaje serie (teraz przeciwnik moze przesunac sekcje do strzalow pojedynczych - robi to). Strzelec drugiego gracza oddaje pojedynczy strzal w kierunku przeciwnika. I teraz snajper pierwszego gracza moze (przesuwajac sekcje) wykonac strzal mierzony, co zreszta robi. W tym wypadku mamy do czynienia z ostatnia akcja tej fazy - przyjmujemy, ze jesli nic sie nie zdarzylo, gdy snajper mial czas, by wycelowac, to znaczy ze inni najemnicy nie mieli czasu. Ale ciagle moga odpowiedziec seria w fazie szturmu...
--Stuck inside while the mind is flying---

jenerał

  • Gość
Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 14, 2003, 06:02:18 pm »
Coz, mysle ze wszystko wyjdzie na playtestach. Nie za bardzo jednak kumam kwestii z sekcjami... Czy chodzi tu o przesuwanie sekcji w ramach jednej tury czy calej potyczki? Fakt, dzieki temu gra wyrwie do przodu a sama rozgrywka nabierze jeszcze bardziej taktycznego smaczku :).

Offline Bagpiper

Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 14, 2003, 06:56:57 pm »
endrju - a nie lepiej stworzyc cos jak GURPS czyli uniwersalny system zasad, i coby sobie ludzie dopasowywali wlasne realia i figorki?
Bo twoj swiat zabardzo mi sie nie podoba, poprostu nie ma w nim nic wciagajacego; ,,niedaleka przyszlosc, bez zmian politycznych" NUDY!
Ale mechanika ok!
 :hmm:  weno to spisz w jakim formacie i masz :)
jak ce jak najbardziej zostac testerem :)

Offline endrju

ehh te sekcje :D
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 14, 2003, 07:01:47 pm »
Playtesty trwaja, na razie na nieco "golej" wersji mechaniki, wlasnie zeby sprawdzic czy ma sens z sekcjami i ich kolejnoscia. Jak na razie jest dobrze, po pierwsze, tak jak mowi jeneral - przed kazdym swoim ruchem musisz pomyslec nad tym, co to da twojemu przeciwnikowi, po drugie - sama rozgrywka jest dzieki temu (i naprzemiennosci dzialan) szalenie efektowna - przyklad autentyczny: postac jednego gracza biegnie w kierunku postaci drugiego, wchodzi w walke wrecz. Zaatakowany wygrywa ja, odrzuca przeciwnika i wchodzi w walke wrecz - tym razem z doskoku (zeby "skasowac" przeciwnikowi dalsza mozliwosc biegu). Kolejna wygrana walka wrecz i atakowany (ktory na poczatku tury wygral inicjatywe) strzela do pokonanego (bo po skokach nastepuje faza strzelania).
Jeneral: sekcje przesuwa sie w granicach jednej fazy, ale tylko "o jeden" np. z chodzenia do biegu, a z biegu do skoku. Pierwszy ruch w kazdej fazie (nie sekcji!) ma zawsze gracz z inicjatywa.
--Stuck inside while the mind is flying---

Offline Christoph

Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 14, 2003, 10:27:06 pm »
Endrju: Na podstawie pobieżnego opisu trudno dokładnie powiedzieć czy taka mechanika działa czy nie. Tak więc do czasu wydania przec Ciebie pełnych zasad muszę wierzyć na słowo, że pomysł z sekcjami działa :)
amiętaj: wszystko co napiszesz może zostać wykorzystane przeciwko Tobie.

A tak przy okazji - Iced Earth rządzi :D

Offline endrju

bagpiper: historia + mechanika
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 15, 2003, 08:37:26 am »
Coz, zalozenia sa takie, ze jest to niedalek przyszlosc bez wiekszych zmian polityczno-technicznych, ale nie bez zadnych. Na pewno w podreczniku znajdzie sie jakis opis realiow, zwlaszcza tych, ktore nie sa skutkiem tego co znamy na codzien (czyli np. opisy jakichs nowo powstalych w najblizszych latach panstewek, gdzie sytuacja ciagle jest nieustabilizowana, stanowiacych niezle miejsce na rozegranie kampanii). Co do wspomnianych zmian technicznych - mialem na mysli brak np. wszczepow, jakich "latajek" a'la W40k itp. Ale pojawi sie np. troche fikcyjnej broni - z tym ze znowu nie jest tu mowa a o jakichs turbolaserach czy czyms takim ale przyklad pierwszy z brzegu - ciezki pistolet o bardzo duzym kalibrze, zabojczy na krotkie dystanse.
Zrobienie czegos jak GURPS moim zdaniem raczej odpada, bo czesc mechaniki jest dopasowana do formy starc jakie zaklada gra - uniwersalizm bedzie tutaj raczej polegal na mozliwosci wybrania sposobu gry (kampania, w ktorej mozna zdobywac kolejne obszary i ich bronic bedzie wymagala zupelnie innego sposobu myslenia niz pojedynczy scenariusz itp.)
--Stuck inside while the mind is flying---

jenerał

  • Gość
Autorski system - uwagi itp.
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 16, 2003, 07:11:25 pm »
I wreszcie nastąpiła ta długo oczekiwana chwila! Oficjalna strona WWW 'Blitzkriegu' jest już w sieci! :) Możecie sobie ją obejrzeć pod adresem:
http://www.blitzkrieg.bitewny.prv.pl/
tam są dostępne zasady podstawowe systemu, a niedługo będą także dostępne opisy armii. Tam też będą zamieszczane wszystkie uaktualnienia gry.

Offline endrju

blitzkrieg
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 16, 2003, 07:26:57 pm »
Jeneral: gratuluje ukonczenia pracy! BTW: chyba te 2 posty to za malo, zeby mnie zaraz wpisywac na liste autorow, ale mam nadzieje ze sie jeszcze przydam (coby nie miec wyrzutow sumienia, ze sie tam znalazlem :-) ). Swoja droga, teraz gdy jest to na sieci, to chyba sie kopne w najblizszym czasie po pare workow malych figurek :-). Kiedy beda jakies armylisty?
A zeby nie offtopiczyc w wlasnym topicu :-) to krotka informacja na temat mojego systemiku: spisalem zasady dotyczace strzalow, koncze te zwiazane z ruchem. Pod koniec miesiaca bedzie gotowa wersja beta systemu tzn. opisujaca podzial tury, poszczegolne czynnosci oraz zawierajaca odpowiednio okrojony arsenal (prawdopodobnie ponizej 10 z planowanych 20-30 broni) oraz sklad osobowy (charakterystyki 5-6 najemnikow, w sam raz na male potyczki - w wersji finalnej do wynajecia bedzie 20 postaci "na starcie" plus kolejne w uaktualnieniach, jesli sytem sie Wam spodoba). Pozdrawiam.
--Stuck inside while the mind is flying---

 

anything