Autor Wątek: Zasadniczo zasady...  (Przeczytany 71016 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline drachenfeles

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 08, 2003, 06:13:58 pm »
Kwestia umowna, ja osobiście gram tak, ze mozna, lecz wszystko nalezy ustalic z innymi grajacymi. GW pisal cos na ten temat, mianowicie mozna wspinac sie i wykonac szarze w tej samej turze, skoro tak, to dlaczego nie podejsc?

Offline Vatt'ghern

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 08, 2003, 06:36:59 pm »
chyba chodzilo im o to, ze mozna szarzowac tez w pionie, ze wspinaczka jest czescia ruchu szarzowego, a nie ze sie wspinasz, a potem jak gdyby nigdy nic szarzujesz

Offline nahar

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 09, 2003, 09:31:36 am »
chodzenie i szarzowanie to pewne wyjscie z problemu co zrobic jak w trakcie ruchu wyjdziemy zza roku i stajemy twarza w twarz z jakims paskudztwem.
osobiscie gram tak ze jesli nie widzisz wroga i nie wykryles go rzutem na I to nie mozesz szarzowac (chyba ze gram z drachem....), ale to kwestia umowy
jesli komus zelezy na szybkiej rozgrywce w ktorej przewage maja bandy z duza iloscia modeli preferujace HtH to zasady Dracha sa w sam raz.
A jak lubisz podchody i chowanie sie w domach to lepiej grac "normalnie"
paweł

Offline Pianandrill

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 09, 2003, 10:15:19 pm »
Cytat: "drachenfeles"
Kwestia umowna, gdyż niektórzy poprostu liczą 8" na szarżę i biegają zakosami, lecz zasady mówią, że biagać można tylko w linii prostej...


Nic podobnego! nigdzie nie jest napisane ze szarża ma być po lini prostej. Ma byc najkrótszą drogą do najbliższego przeciwnika.

Cytuje podręcznik:
You can charge an oposing model if you can draw an unobstructed (czyli bez przeszkód co nie znaczy to samo co prostą) line from your model to the target.

później jest jeszcze na temat tego ze można szarżować na model którego sie nie widzi, ale taki model musi być w zasięgu 4" - wtedy rzuca się na inicjatywę i jak wyjdzie to szarża udana, a jak nie to mozna strzelać i takie tam.

I tu sie pojawia kolejny problem. Co jeżeli ja nie będę szrżował na przeciwnika (bo jest dalej niż 4") ale wejdę (bo biegać nie można bliżej niż 8" od przeciwnika) w kontakt z jego figórką. Zasady mówią ze jedynym sposobem rozpoczęcia walki jest szarża, a ja w takim wypadku nie mogę szarżować ale mogę dojść do przeciwnika. Czy to znaczy ze nie moge go zaatakować czy ze nie moge zetknąć się z nim podstawkami?

No to jeszcze jednop ale: biegać nie mozna w odległości 8" od przeciwnika. Ale czy jak kogoś nie widzę to też nie mogę biegać? Szarżować na takiego typa nie mogę ale biegać kolo niego też nie! To jest dziwne...

I kolejna sprawa propo postu powyzej: nie robi się chodzenia i szarżowania - robi się TYLKO zarżowanie bez chodzenia. Deklarujesz szarżę na postać i szukasz najkrótszej drogi którą mozesz do niego dojść/dobiedz i atakujesz jak ci szarża wyszła.

Jeżeli się mylę poprawcie mnie.
hose who are about to die, we salute to you!

Offline Nilgar

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 10, 2003, 08:46:46 am »
Być może się mylisz, być może "line" oznacza tu prostą - nie pamiętam.

Offline drachenfeles

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 10, 2003, 11:54:05 am »
kłopot w tym, że pomysłów na to jak interpretować zasady GW jest tyle, co osób grających, ja tam byłbym za tym, żeby szarża była dowolna, tak jak mówisz na 8", byle do przeciwnika, lecz zwróć uwagę, że podręcznik mówi: 'charge is a running move' czyli wynikało by z tego, że obowiązuje linia prosta. W tym samym rozdziale znów autorzy tłumaczą (nieudolnie zresztą), że szarża to jednak nie to samo co bieganie. Mój qupmel np. uznaje, że szarża ma być po lini prostej. Więc doszliśmy do wniosku, że skoro tak to mając 4"M można podejść np 2" a następne 2 wykożystać na szarżę po linii prostej (biegnąc, czyli mając 4") nie jest to ani fajne ani zgodne, ale często tak grałem. Równie często poprostu liczyliśmy 8" i koniec, ile zakrętów i slalomów należałoby wykonać, nie było istotne.
GW natomiast daje nam do zrozumienia, że nic nie jest jasne:
Można wspinać się na ścianę (czyli poruszać się normalnym tempem) a jak zostanie ci M to zaszarżować kogoś, kto siedzi na dachu :-/ ?
jak dla mnie bomba...

Offline Nilgar

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 10, 2003, 12:39:12 pm »
Żeby zostało Ci ruchu na szarżę po wspięciu się na ścianę to chyba cel musi stać dosyć blisko krawędzi, a w takim wypadku to może jest widoczny?! Idea atakowania po zauważeniu kogoś za rogiem niespecjalnie mi się podoba - tamten drugi powinien być lepiej przygotowany. Atak po teście na Inicjatywę to już co innego, zawsze można usłyszeć kogoś idącego i przygotować się do ataku po wyskoczeniu za róg, tak mi się wydaje... :?:

Offline Vatt'ghern

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 10, 2003, 01:00:04 pm »
Cytat: "Pianandrill"

I tu sie pojawia kolejny problem. Co jeżeli ja nie będę szrżował na przeciwnika (bo jest dalej niż 4") ale wejdę (bo biegać nie można bliżej niż 8" od przeciwnika) w kontakt z jego figórką. Zasady mówią ze jedynym sposobem rozpoczęcia walki jest szarża, a ja w takim wypadku nie mogę szarżować ale mogę dojść do przeciwnika. Czy to znaczy ze nie moge go zaatakować czy ze nie moge zetknąć się z nim podstawkami?


nie mozesz wejsc w kontakt z figurka przeciwnika inaczej jak wykopnujac szarze. kazdy inny ruch czy zdazenie losowe musisz zakonczyc min. 1" od przeciwnika.

Cytuj

No to jeszcze jednop ale: biegać nie mozna w odległości 8" od przeciwnika. Ale czy jak kogoś nie widzę to też nie mogę biegać? Szarżować na takiego typa nie mogę ale biegać kolo niego też nie! To jest dziwne...


nie mam przy sobie zasad do mordy, ale w necromundzie jest tak, ze jak bedziesz biegl i wybiegniesz na taka pozycje, ze widzisz przeciwnika w 8", musisz sie zatrzymac. podkreslam, ze tak jest w necro, wiec nie nalezy sie tym kierowac

Offline drachenfeles

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 10, 2003, 04:29:05 pm »
jeszcze jedno podręcznik mówi: ruch, który spowoduje, że wejdziesz w kontakt z przeciwnikiem to szarża z definicji, czyli niezależnie czy podchodzisz, czy pdbiegasz jeżeli doprowadzi cię to do spotkania z wrogim modelem to liczy się to jako szarża.

<ciach>

i owszem zasady mówią, że nie można biegać jeżeli jesteś 8" od przeciwnika, ale chodzi o to, że albo na niego szarżujesz, albo nie, w drugim przypadku poprostu nie możesz zbliżyć się do wrogiego modelu, bo on cię przejmie i będzie się to liczyć jako atak, czyli nie atakując nie możesz obok niego przebiec.

Offline Descartes

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 12, 2003, 12:31:37 am »
witam:)
zostałem zmuszony do poszukania głębiej w książce, o co chodzi z tymi zasadami, bo - jak widzę - ilu grających, tyle zasad. Więc po kolei.
1. podejście i wykonanie szarży:
Nie jest możliwe wykonanie takiego ruchu. Szarża od początku do końca musi być szarżą. Opisany tutaj przykład z GW dotyczący wspinaczki i szarży w rzeczywistości dotyczy innego przypadku: Jumping down, strona 28 podręcznika. Dokładniej: jeżeli jest się wyżej od przeciwnika, można wykonać szarżę, zeskakując różnicę poziomów, doliczając wysokość (w calach) do odległości szarży, wraz z obowiązkowym rzutem na zeskok. Przy wspinaczce (czy to w górę czy w dół) jednak również można szarżować. Również skok przez jakąkolwiek szczeliną (jumping over gaps) może być cząścią szarży. Odnośnie wspinaczki - str.27: "any model [..] can climb up or down fences, walls etc. He must be touching what he wants to climb at the start of his movement phase. He may climb up his total Movement in a single movement phase (but cannot run while he is climbing). Any remaining moves can be used as normal." i z Q&A podanego przez GW:
Q: Can you really climb up a wall and then charge someone? [..]
A: You can, as otherwise buildings would be too good positions.
wynika z tego, że wspinaczka również może być częścią szarży, ale wtedy od początku do końca jest szarżą, jednakże wysokość wspinaczki jest pokonywana z normalną szybkością, resztę ruchu robimy z M*2.
Więc jeżeli szarża, to od początku do końca, z zamiarem wykonania szarży. Przy wspinaczce przed jej wykonaniem postać musi być przy krawędzi. Przy zeskoku nie jest to ważne. NIE MOŻNA wykonać ruch a później zaszarżować.
pytanie: w jaki sposób zobaczyć postać na górze aby wykonać szarżę?
odpowiedź: po pierwsze, kiedy możemy wykonać szarżę? podręcznike, s.26: "You can charge  any oppsing model if you can draw an unobstructed line from you model to the target". Czyli - linia nie musi być prosta, jedynie musi być to linia ciągła - nieblokowana (unobstucted).
i dalej - Q&A str.1 -
Q: If you can see an enemy through the windows of a house, can you then charge him by: a) going through the windows? b) going around the house?
A: a) Yes, if window is big enough. (things like Rat Ogres won't fit through most!); b) If the window is too small, yes. Remember you charge via the MOST DIRECT ROUTE.
po drugie - postać może być widoczna, np przy krawędzi. (podejrzewam, że jeżeli jest widoczna przez inną postaćz twojej bandy, to ona może poinformować tą szarżującą... ale nie jestem pewien.)
po trzecie: s.26- if your warriors wants to charge an enemy model within 4" that he can't see (eg. because it is behind the corner) but has _not_ declared as hidden, he must pass an Initiative test to detect it. If he fails the roll, your model may not charge this turn, but may move his normal distance, shoot and cast spell"
czyli można szarżować postać której się nie widzi! i wynika też z tego, że jeżeli nie wykona się szarży, można jedynie strzelać lub czarować, nie można wejść w zwarcie. Czyli - można szarżować na postać znajdującą się wyżej, niewidoczną.
Nie można szarżować na modele ukryte, ale trzeba pamiętać, że każdy wojownik w odległości 3 cali od ukrytego przeciwnika automatycznie go wykrywa.
Nigdzie nie jest powiedziane, jak to jest z "wejściem" na przeciwnika - ale podoba mi się konieczność zatrzymania się 1" przed nim. Jezeli taki wypadek nastąpił, np przy wyjściu za róg to człowiek jest nieco zaskoczony i nie myśli o ataku, ALE może strzelić lub rzucić czar.
Bieganie i 8". s.28 - "A model can only run if there are no enemy models within 8" of it start of the turn"  -nie liczą się jednostki uciekające, ogłuszone i ukryte. Dystans należy sprawdzić po deklaracji szarż. (i juz tutaj widać, że nie można zajpierw wykonać ruchu potem szarżować!). dalej: "if there are enemies closer than 8" at the start of  the turn, the model prepare to fight instaed and so unable to run. The running model can move closer than 8" to an enemy as it moves"
i od razu Q&A:
Q: Can a model run past an enemy model without engaging in HTH? (presuming of course that the enemy model was more than 8" away at the start of the turn). I would presume not for the same reasons as the intercept rule but unless I am blind the rule book does not specify and I was wondering how you played it.
A: No, it's quite legal to do so. But since the moving model has to start more than 8" away from all enemy models (even ones he can't see) chances are he will be setting himself up to be charged by the enemy. He
can't run so close to the enemy that he would be in base-to-base, though, as that would be a charge.
wynika z tego jasno, że nie można biegać w momencie, gdy ruch rozpoczyna się w promieniu 8" od "aktywnego" przeciwnika, nawet, jeżeli nie jest w polu widzenia (?). Jednakże można przebiegać przez tą strefę. Ale jak wtedy z intercept? coś mi tu nie pasi:) podejrzewam, że intercept można wykonać normalnie.
ufff, wymęczyłem, ciekawe, czy ktoś to przeczyta:) ale chyba ująłem tu sporo... mam jeszcze pytanie dotyczące warband: sporo jest band "niefirmowych" - jak to jest z ich używaniem? turnieje muszą to jakoś jasno definiować - nie można pewnie pojawić się tam z jakąć kartką pełną wampirów za 10 gc sztuka - jak to wygląda? oraz zasady - są dokładnie podręcznikowe, czy zaawansowane, czy też takie jak np w mordheim 1.5? i czy te z 1.5, w gruncie rzeczy niefirmowe, mają jakieś znaczenie (poza zapaleńcami?)?
na razie tyle
pozdrawiam
Descartes
ance with the Sword

Offline Vatt'ghern

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 12, 2003, 12:44:57 am »
z interceptem chyba jest wyjasnione, ze nie dziala, kiedy tylko przebiegasz kolo kogos, poniewaz to nie jest szarza. proste.

Offline Mart

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 12, 2003, 08:32:19 am »
Przeczytałem całość i zawsze tak grałem z jednym wyjątkiem wojownik wykrywa ukrytego przeciwnika na odległość swojej I liczonej w calach ,a nie z odległości 3 cali.

Offline Pianandrill

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 12, 2003, 09:57:43 am »
No czyli widzisz Descartes ;) jednak mozna biegac w obrbie 8" odkolesi jak sie zaczyna ruch poza 8".
Patent z tym 1" tez mi się podoba - ma sens, jak ktoś wyskoczy na przciwnika i sie troszkę zaskoczy to go to wytrąci z biegu i ciężko wtedy wykonać sensowny atak.

Nadal będę bronił tego ze szarża jest od początku (co Descartes napisał i ja tez) i moze być krzywą - line nie oznacza prostej tylko linię. I ma sens to ze biegne lekko zakosami aby wyskoczyć na kolesie i wkomponować w niego kawałek żelaza.

Można szarżować modele których sie nie widzi (tez to napisałem) ale jak model jest wiecej niz 4 cale a ja moge do niego dojsc to tutaj zasada 1" jest super (wystarczająco blisko zeby się spodkać, ale za daleko zeby zaatakować - przeciwnik ma szanse, bo w końcu on widzi jak my wyskakujemy na niego)
hose who are about to die, we salute to you!

Offline Descartes

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 12, 2003, 11:46:17 am »
witam
Vatt'ghern: racja, pewnie za długo przy tym siedziałem i sam zacząłem się motać:) w każdym razie bieganie w pobliżu przeciwników nie może doprowadzić do zwarcia.
Mart: też się zgadza. Nie wiem, skąd wzięła mi się na stałe odległość 3". W rzeczywistości jest tak jak piszesz - wykrywa postać automatycznie na odległość inicjatywy liczopnej w calach.
Pianandrill: nie twierdziłem wcześniej, że nie jest możliwe bieganie w strefie 8". Zadałem pytanie i później spróbowałem odpowiedzieć. Reszta Twej wiadomości jest powtórzeniem mojej.
I powtórzę może pytania: (dla tych, któzy nie wytrzymali wcześniejszego postu:) )
sporo jest band "niefirmowych" - jak to jest z ich używaniem? turnieje muszą to jakoś jasno definiować - nie można pewnie pojawić się tam z jakąć kartką pełną wampirów za 10 gc sztuka - jak to wygląda? oraz zasady - są dokładnie podręcznikowe, czy zaawansowane, czy też takie jak np w mordheim 1.5? i czy te z 1.5, w gruncie rzeczy niefirmowe, mają jakieś znaczenie (poza zapaleńcami?)? Nawiasem mówiąc, te zasady są _naprawdę_ dobre...
Jeszcze do szarży - Most Direct Route oznacza: najkrótszą możliwą drogę, czyli może to być droga wokół drzewa, droga z wnętrza domu przez okno, lub przez drzwi a potem wzdłuż sciany.
pozdrawiam
Gorm Bezeki Dammaz Kronn, Dumdrengi, Bezeki Dron
Descartes
ance with the Sword

Offline Pianandrill

Zasadniczo zasady...
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 12, 2003, 02:26:24 pm »
spoko Descartes, skoro wiedziałes ze mozna biegac kolo przeciwników to dlaczego kazałes mi odmierzac odegłoś M gdy wszedłem w 8" :| ??
...poza tym przerzucamy sie powtórzeniami... jakbyś nie zauważył - lepiej powiedziec cos dokładnie na 4 sposoby niz podręcznikowo: raz a nie-dobrze.

propos zasad to jeszcze pytanko własnie związane z tymi warbandami: skoro jest ich az tyle i to na stronie gildii jest ich sporo, to moze to jakos upożądkować, zbalansować, przetestować. Niektóre bandy są naprawde dziwne i wprowadzają małe zamieszanie - zbyt silne?

tak... to jest temat a osobny topic...
hose who are about to die, we salute to you!

 

anything