Przepraszam za długi post ale rozwinąłem moją koncepcję rozegrania wielkiej bitwy. Mam nadzieję, że zrobiłem to zrozumiale.
Pomysł na dużą bitwę. Zasady ogólne.
Moim zdaniem, najważniejszą zaletą dużej bitwy jest możliwość wystawienia dużej ilości jednostek, co sprzyja ich różnorodności. Jednocześnie jednak w rozgrywaniu takiej bitwy pojawia się konieczność rozmieszczenia dużej ilości figurek. Aby przynajmniej częściowo rozwiązać ten problem oraz zwiększyć atrakcyjność takiej rozgrywki przedstawiam poniżej zasady ogólne do takiego starcia. Dodatkowym atutem takiej bitwy jest możliwość użycia armii nie klimatycznych np. walkę może rozpocząć armia Isengardu (1000pkt), którą będą wspierać, gobliny z morii (500pkt), a następnie armia Mordoru (500pkt). Tak więc, moja propozycja dotyczy rozegrania wielkiej bitwy na 2000 pkt (wziąłem pod uwagę realną możliwość wystawienia armii przeze mnie oraz mojego kolegę). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby ilość punktów lub graczy była większa.
Ograniczeniem jakie wziąłem pod uwagę w moim przypadku jest stół, którego wymiary wynoszą 160cm na 120 cm.
Przyjąłem założenie, że rozgrywana bitwa jest częścią jeszcze większego starcia, czego pochodną jest przyjęty system wprowadzania posiłków przez graczy.
Na początku bitwy obie strony wystawiają armie liczące np. po 1000 pkt. Strony dokonują losowania, z której strony rozstawiają swoje siły (wschód-zachód). Dokonują tego oczywiście poprzez rzut kostką albo poprzez porozumienie stron. Następnie ustawiają swoje jednostki w odległości 14 cm od krawędzi stołu.
Pierwsze posiłki (dla obu stron) liczące po 600 pkt mogą wejść do akacji od 8 tury. Warunkiem tego jest uzyskanie przez poszczególnych graczy 5 lub 6 przy rzucie jedną kością. W przypadku nie uzyskania takiego wyniku w turze 9 gracz musi uzyskać 4+ itd. tzn., że w razie nie uzyskania takiego rezultatu w turze 10 musi to być 3+, turze 11 - 2+, natomiast w turze 12 posiłki wchodzą na stół automatycznie.
Dodatkowo w przypadku uzyskania pozytywnego wyniku przy rzucie kością albo automatycznego pojawienia się posiłków w turze 12, strona losuje gdzie posiłki pojawiają się na polu bitwy. Dokonuje się tego według następujących zasad:
- rzut kością 1,2, 3 oznacza, że posiłki pojawiają się od strony, gdzie dany gracz rozpoczął grę w odległości maksymalnie 14 cm od krawędzi stołu (zasada ta obowiązuje przy każdym pojawieniu się posiłków);
- rzut kością na 4 oznacza, że posiłki pojawiają się na północnej krawędzi stołu, dodatkowo gracz losuje, na której jej połowie (1,2,3 oznacza, że na połowie z której gracz rozpoczął grę, 4,5, 6 na połowie przeciwnika);
- rzut kością na 5, że posiłki pojawiają się na południowej krawędzi stołu, dodatkowo gracz losuje, na której jej połowie (1,2,3 oznacza, że na połowie z której gracz rozpoczął grę, 4,5, 6 na połowie przeciwnika);
- rzut kością na 6, że posiłki pojawiają się na tyłach sił przeciwnika.
Druga część posiłków ( za 400 pkt) może pojawić się na stole w 12 turze przy zachowaniu analogicznych zasad jak przy wejściu pierwszej fali posiłków. Oczywiście w turze 16 wchodzą automatycznie.
Warunki zwycięstwa są następujące:
- zajęcie, przez co najmniej 6 jednostek, w tym jednego bohatera, „pola karnego” leżącego po przeciwnej krawędzi pola bitwy (tej z której zaczynał przeciwnik), pole te na moim stole ma wymiary 14cm na 20cm (głębokość i szerokość) przy jednoczesnym braku na tym polu oraz na swojej połowie jednostek przeciwnika (tj. w odległości 80 cm licząc od krawędzi stołu z której rozpoczęta została bitwa) albo
- wyeliminowanie z akcji wszystkich bohaterów lub zwykłych jednostek tak, aby uniemożliwić przeciwnikowi spełnienie powyższych warunków zwycięstwa.