gildia.pl

Działy archiwalne (fora nieaktywnych gildii na portalu) => Forum LARP => Wątek zaczęty przez: Kret w Październik 04, 2004, 01:35:19 pm

Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Kret w Październik 04, 2004, 01:35:19 pm
Temat poważny i proszę o komentowanie reguł w sposób przemyślany. Wszelkie pytania i komentarze mile widziane.

Naszło mnie po LARPach na tegorocznym Zahconie. Świetne pomysły i lokacje, przestarzałe reguły. To sprawiało, że więcej czasu poświęcaliśmy wymyśleniu odegrania walki niż samej grze i interakcji z innymi postaciami graczy. Jak to powiedział Wilku, jakby nie patrzeć żyjemy jednak w dobie telefonów komórkowych.

Poniższy tekst jest wersją roboczą, której końcową wersję proponuję uznać za coś w rodzaju uniwersalnych reguł dla większych gier na żywo i w terenie. Tak, żeby niezależnie od konwencji i świata gry reguły były uniwersalne i łatwo przyswajalne dla nowych ludzi. Te reguły zostały sprawdzone w praktyce na kilku grach. Oczywiście nie jest to konkurencja dla klasycznych gier typu Orkon (gra główna oczywiście) ani próba narzucenia własnego systemu. Po prostu zasada Papier-Nożyce-Kamień nie sprawdza się na przykład jeśli przeciwnikiem postaci gracza jest strzelec wyborowy.

Nie roszczę sobie praw autorskich do tego tekstu i zachęcam do jego rozpowszechniania lub wykorzystania do własnych gier, choć to wersja robocza.

Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich

Kret




Zasady Obecności Fizycznej (ZOF)

Fizyczna obecność to nie tylko walka. To także wszelkiego rodzaju kontakty fizyczne które mają miejsce w normalnym świecie a które muszą mieć odwzorowanie w świecie gry. Oprócz walki jest to przemoc fizyczna, seks i uwodzenie, odurzanie się narkotykami i alkoholem i obecność maszyn lub pojazdów, a także wiele innych, które przychodzą do głowy dopiero tuż przed grą.

Przed grą wszelkie przedmioty do użycia w grze, w szczególności na innych graczach, muszą podlegać kontroli prowadzących. Jest oczywiste, że prowadzący jest najwyższą formą prawdy w świecie gry i nie ma możliwości przeciwstawienia się jego woli w świecie gry. Prowadzący powinni być niezależni od świata gry i nie powinni odgrywać żadnych ról.

Każdy gracz powinien przez cały czas trwania gry mieć na twarzy gogle ochronne przeciwodpryskowe. O własne gogle należy dbać i nie zdejmować ich nigdy w czasie trwania gry. Gogle powinny mieć właściwe atesty i wytrzymywać odpryski ostre do 45 m/s. Gogle chronią nie tylko przed kulkami, ale także przed gumowymi nożami lub strzałami z pacynkami.

Do tego typu gier powinni być dopuszczani wyłącznie pełnoletni gracze.

Kategorie

Są dwie kategorie - A i B. A oznacza osobę nietykalną, czyli skrót od "AlejaCięproszęniedotykajmnie". B jak "Bijmnieiponiżaj" to kategoria, w której wolno dotykać innych graczy w taki sposób, jaki wymaga tego rola. Kontakt kategorii A i B odbywa się na zasadach kategorii A, tylko dwóch graczy kategorii B może działać na zasadach zaawansowanych.

"Offgame"

"Offgame" oznacza powrót do świata realnego na chwilę lub na dobre. Dopuszczalne jest też wyrażenie "Poza grą". Należy to wyraźnie wypowiedzieć przed udzieleniem jakichkolwiek informacji istotnych dla Gracza a niekoniecznie ważnych lub dostępnych dla jego postaci. Stosować offgame należy jak najrzadziej, tylko w przypadkach szczególnych - np. ustalenie formy walki wręcz w kategorii B.


Walka

Zasady Walki w systemie ZOF dzielą się na sekcję Broń i sekcję Trafienie.


Broń

Określa jakie typy broni są reprezentowane w grze przez jakie rekwizyty. Poniższe to propozycje z "Ulicy Wolności", zmodyfikowane.

Broń palna - repliki na kulki kal. 6mm.
Broń biała - noże gumowe (trenażery) oraz "boffer weapons", czyli wszelką broń białą miękką, zrobioną na potrzeby LARPa (swego czasu dobry przepis na tego typu broń był na stronie Orkonu). Bronią białą jest plastykowa butelka traktowana jak "tulipan", czyli stłuczona butelka.
Broń ogłuszająca - pałki treningowe, plastykowa butelka traktowana jako maczuga (po pierwszym uderzeniu staje się bronią białą - "tulipanem"), pistolety na strzałki - wedle dopuszczenia do gry.

Trafienia

Określa jak identyfikować i odgrywać trafienia.

Ciało podzielone jest na sekcje: głowa, tors, kończyny. Trafienie w sekcje z broni palnej lub białej wyklucza sekcję z użytku, a więc głowa = natychmiastowa śmierć, tors = śmierć po ok. minucie jeśli nie nadejdzie pomoc, kończyny = brak możliwości używania trafionej kończyny i osłabienie organizmu.

Po trafieniu należy zawsze upaść, odegrać trafienie i leżeć chwilę w miejscu. Wszystko co rani jest równe - uderzenie nożem to to samo, co uderzenie kulką. Uderzenie pałką lub ogłuszenie to taki sam efekt, ale po kilku minutach ogłuszony może zacząć wracać do siebie. Standardowo jest to 5 minut.

Im lepsza znajomość anatomii tym większa możliwość prawidłowego odegrania trafienia.
UWAGA: Trafienie z bliskiej odległości może zostawić ślad na skórze a czasem nawet wybić ząb. Mimo posiadania gogli przez przeciwnika nie należy mierzyć w głowę z bliskiej odległości.

Walka wręcz rozgrywana jest w zależności od kategorii albo na zasadzie "papier - nożyce - kamieć" dla nietykalnych albo paski-do lub semi-contact po uzgodnieniu z Mistrzem Gry. Nie wolno użyć kolby broni palnej do uderzenia w walce wręcz, bo nie jest to replika miękka. Uderzenia traktowane są jak trafienia ogłuszające.

Trucizny i broń biologiczna - zasady ustala Mistrz Gry. Zazwyczaj wystarczą karteczki z objawami które wręcza się dyskretnie graczowi. To samo w przypadku zwykłych chorób.

Medycy

Instytucja medyka pozwala na powrót do gry ze zmniejszoną nieco sprawnością po odniesieniu ran. Osoba odgrywająca medyka jest takim samym graczem, ale dodatkowo może wspierać proces leczenia postaci graczy. Zazwyczaj dysponuje on odpowiednikiem pakietów medycznych (np. pustymi zapakowanymi strzykawkami i bandażami) i zużywa je w miarę udzielania pomocy.

UWAGA: Niezależnie od gry na większych grach powinna być też osoba obeznana z zakresem pierwszej pomocy i mająca dostęp do prawdziwej apteczki.

Gwałt i Tortury

Odbywają się tylko w obecności Mistrza Gry. Formę ustalają gracze, zazwyczaj gwałt jest to przytrzymanie w odpowiedniej pozycji ofiary przez około pół minuty. Kategoria A naturalnie nie podlega kontaktowi fizycznemu. W przypadku tortur konieczna jest najpierw konsultacja prowadzącego z ofiarą tak, aby w razie czego mógł on wspomóc przesłuc**jących i przesłuchiwanego informacjami o ich stanie.


Uwodzenie i seks

W kategorii A są to statuty opisowe, które można jedynie odgrywać. W kategorii B dozwolone są zachowania realistyczne. Jeśli którykolwiek z graczy poczuje dyskomfort psychiczny lub fizyczny, ma prawo użyć "Offgame". Należy jednak pamiętać, że odgrywanie tego typu zachowań jest bardzo trudne i niebezpieczne, tak więc należy zachować szczególną uwagę i troskę o dobre samopoczucie drugiego gracza.


Alkohol i narkotyki

UWAGA: gracz nie może stosować używek drastycznie zmieniających jego percepcję lub zachowanie. Wszystko się odgrywa.
Alkohol symuluje odpowiednio wyglądający napój bezalkoholowy. Narkotyki, ich działanie i formę odgrywania ustala Mistrz Gry (np. karteczki z opisami objawów).


Pojazdy i maszyny

Gra z pojazdami lub maszynami jest atrakcyjna, ale bardziej niebezpieczna. Pojazdy powinny poruszać się po w miarę jasno wytyczonych trasach, jeździć powoli i ostrożnie. Maszyny powinny być obsługiwane zgodnie z przepisami BHP. Zarówno pojazd jak i maszyna powinny mieć znacznik na obudowie (na wys. żywotnych elementów) który jest celem dla ewentualnych sabotażystów - zniszczenie znacznika (np. kawałek styropianu na silniku) powoduje zniszczenie sekcji i unieruchomienie. Zasady specjalne dla użycia broni ciężkiej wymyślają organizatorzy.
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Derianna w Październik 04, 2004, 02:50:15 pm
Zasady bardzo dobre, ale pytanie czy to aby napewno sprawdzi sie na LARPach konwentowych. Jak wiadomo gracze sa rozni z wlasnych doswiadczen pamietam, ze zdrzaly sie jednostki a nawet ich grupy uwielbiajace 'niestosowanie' sie do zasad. Byc moze czasy sie zmienily i gracze rowniez. Nie mniej jednak sprawa warta wprowadzenia :)
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: darksphere w Grudzień 13, 2004, 10:59:09 pm
Cytuj
Uwodzenie i seks - także tortury i gwałty - inne działania aspołeczne lub intymne
W kategorii A są to statuty opisowe, które można jedynie odgrywać. W kategorii B dozwolone są zachowania realistyczne. Jeśli którykolwiek z graczy poczuje dyskomfort psychiczny lub fizyczny, ma prawo użyć "Offgame". Należy jednak pamiętać, że odgrywanie tego typu zachowań jest bardzo trudne i niebezpieczne, tak więc należy zachować szczególną uwagę i troskę o dobre samopoczucie drugiego gracza.


W zasadzie punkt ten wyczerpuje zagadnienie, lecz należaloby wspomnieć o jednym problemie związanym z kategorią B. Otórz odgrywanie gwałtów inaczej wygląda w larpie gdzie gracze znają się, a inaczej w czasie gry z "przypadkowymi" ludźmi. Jeśli gracze są grupą przyjaciół lub znajomych granice są oczywiste i mało kto przekracza je świadomie. Spotkania na imprezach gdzie spotkają się ludzie nieznający się powinno być ograniczone wyłącznie do kategorii A. Dlaczego?
Odgrywanie scen przemocy powinno być tylko opisowe, albo w wypadkach gdy "posiadamy" rozsądnych graczy można dopuścić stosowanie określonych póz i/lub zakładania opasek na oczy "ofierze" w celu lepszego odczucia odgrywanej roli ofiary...

Cytuj
Walka wręcz rozgrywana jest w zależności od kategorii albo na zasadzie "papier - nożyce - kamieć" dla nietykalnych albo paski-do lub semi-contact po uzgodnieniu z Mistrzem Gry. Nie wolno użyć kolby broni palnej do uderzenia w walce wręcz, bo nie jest to replika miękka. Uderzenia traktowane są jak trafienia ogłuszające.

Określanie rezultatów starcia z osobami posiadające kategorię A mogą być rozstrzygane za pomocą zwykłych kości (K6). Oczywiście dodatkowo można wprowadzić, podczas rozstrzygania wyników bonusy w postaci dodatkowych kostek (rodzaj broni / biegłość / bronie specjalne i magiczne).  Wprowadzenie do gry kości może budzić pewien opór jednak taka forma "walki" daje dobre rezultaty i jest losowa (oczywiście im więcej/mniej kostek tym rezultat jest lepszy)
Semi- contact wzbudza najwięcej problemów. Nie zawsze gracze potrafią się pogodzić z werdyktem moderatora. W skrajnych przypadkach (czytaj - kluczowe elementy gry) gracze potrafią zapomnieć o regułach - wniosek:
moderator powinien przewidywać i przeprowadzać walki tylko wtedy gdy ma pewność, co do aktorów biorących udział w dramie...
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: KAFTAN w Grudzień 26, 2004, 09:42:06 am
"Określanie rezultatów starcia z osobami posiadające kategorię A mogą być rozstrzygane za pomocą zwykłych kości (K6). Oczywiście dodatkowo można wprowadzić, podczas rozstrzygania wyników bonusy w postaci dodatkowych kostek "

powiecmy z efajny pomysl ale...
kosci w kieszeni moga sie pogubic albo podczas czolgania wypasc pozatym "papier kamien i nozyce" to szybszy sposob
 nie wydziwiajmy juz z kosciami glosniejszym bekaniem czy cos w tym stylu :)
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Miedza w Listopad 06, 2005, 05:52:47 pm
Moim skromnym zdaniem rozwiązanie powinno być proste i nie wymagające używania dodatkowych przedmiotów. Można zastosować pospolitego marynarza.
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: NavySEAL w Listopad 21, 2005, 03:04:30 pm
A jak to jest "na marynarza"?  :oops:
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Velazkez w Luty 18, 2008, 10:01:21 pm
Przeczytałem te zasady kilka razy i szczerze mówiąc jakoś nie widzę ich jako zasady uniwersalne. Osobiście wychowałem się na larpach Poznańskich a larpy poza granicami mego miasta nie są mi obce i wielokrotnie  na takowych bywałem. Ale te zasady zostały stworzone głównie na larpy s-f. I jest to odczuwalne chodzby przez brak opisu magii. W zasadzie ograniczę się chyba jednak do krytyki tegoż tekstu.

Fizyczna obecność to nie tylko walka. To także wszelkiego rodzaju kontakty fizyczne które mają miejsce w normalnym świecie a które muszą mieć odwzorowanie w świecie gry. Oprócz walki jest to przemoc fizyczna, seks i uwodzenie, odurzanie się narkotykami i alkoholem i obecność maszyn lub pojazdów, a także wiele innych, które przychodzą do głowy dopiero tuż przed grą.
O ile takie aspekty jak przemoc fizyczna, uwodzenie, odurzenie narkotyczne oraz alkoholowe, obecność maszyn można odegrać. O tyle odegranie gwałtu jest dla mnie nie wyobrażalne. Tak jak to pisał darksphere leżu tu poważny problem. Pomijam fakt iż tak samo na larpie fabularnie gwałtu można dokonać na kobiecie tak samo można na męszczyznie, ale sam aspekt fizyczny. Samo nawet udawanie dokonania gwałtu może być nieprzyjemnie nie tylko dla postaci jak i dla gracza.

Przed grą wszelkie przedmioty do użycia w grze, w szczególności na innych graczach, muszą podlegać kontroli prowadzących. Jest oczywiste, że prowadzący jest najwyższą formą prawdy w świecie gry i nie ma możliwości przeciwstawienia się jego woli w świecie gry.

Bardzo nieprezycjnie użyłeś sformułowania "wszelkie przedmioty do użycia w grze". Może to być równomiernie miecz jak i but gracza. Za każdym razem wymaga to sprecyzowania ażeby nie było niedomówień oraz nie potrzebnego kłopotu przy sprawdzaniu danych rzeczy.

Prowadzący powinni być niezależni od świata gry i nie powinni odgrywać żadnych ról.

Kwestia bardzo dyskusyjna. Tak naprawdę zależy to tylko od podejścia MG do gry.

Każdy gracz powinien przez cały czas trwania gry mieć na twarzy gogle ochronne przeciwodpryskowe. O własne gogle należy dbać i nie zdejmować ich nigdy w czasie trwania gry. Gogle powinny mieć właściwe atesty i wytrzymywać odpryski ostre do 45 m/s. Gogle chronią nie tylko przed kulkami, ale także przed gumowymi nożami lub strzałami z pacynkami.

O ile w wypadku larpów gdzie używa się broni ASG to się zgodzę iż należy ich używać. Jednak w wypadku larpów fantasy całkowicie się to nie sprawdza i psuje klimat.
Co do atestów nie jestem oczywiście znawcą ale nie spotkałem się nigdy aby jakieś gogle miały jakieś atesty.
Co do gumowych noży i strzał wystarczy zaznaczyć tylko ażeby w wypadku noży nie rzucać w głowę, a strzał ażeby łuki miały wystarczająco mały nacią ażeby nie wyrządziły żadnej szkody( typowe łuki z PCV mają naciąg około 2 kilko maksimum ).

Do tego typu gier powinni być dopuszczani wyłącznie pełnoletni gracze.

Całkowicie się nie zgodzę, z prawnego punktu widzenia za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają rodzice. Natomiast kto powiedział iż osoba mająca lat 16, 17 jest gorszym graczem od osoby np. 19 letniej.
W tym wypadku wystarczy ustalić pewien pułap wiekowy i tyle.

Kategorie
Są dwie kategorie - A i B. A oznacza osobę nietykalną, czyli skrót od "AlejaCięproszęniedotykajmnie". B jak "Bijmnieiponiżaj" to kategoria, w której wolno dotykać innych graczy w taki sposób, jaki wymaga tego rola. Kontakt kategorii A i B odbywa się na zasadach kategorii A, tylko dwóch graczy kategorii B może działać na zasadach zaawansowanych.

Jest to dość duże komplikowanie samej rozgrywki. A z doświadczenia wiem iż w sytuacji dynamicznej (ucieczki, bijatyki w karczmie problem może nawet powstać na dużej bitwie) wszelkie takowe systemy załamują się i nie sprawdzają.

"Offgame" oznacza powrót do świata realnego na chwilę lub na dobre. Dopuszczalne jest też wyrażenie "Poza grą". Należy to wyraźnie wypowiedzieć przed udzieleniem jakichkolwiek informacji istotnych dla Gracza a niekoniecznie ważnych lub dostępnych dla jego postaci. Stosować offgame należy jak najrzadziej, tylko w przypadkach szczególnych - np. ustalenie formy walki wręcz w kategorii B.

Jedyna część zasad z którą się zgadzam.

Ciało podzielone jest na sekcje: głowa, tors, kończyny. Trafienie w sekcje z broni palnej lub białej wyklucza sekcję z użytku, a więc głowa = natychmiastowa śmierć, tors = śmierć po ok. minucie jeśli nie nadejdzie pomoc, kończyny = brak możliwości używania trafionej kończyny i osłabienie organizmu.

Samych koncepcji na tą cześć larpa było chyba od groma. Natomiast jest to wielce uproszczona koncepcja. Nie sprawdzająca się w larpach Fantazy. Poza tym sam strzał czy uderzenie w głowę może być niebezpieczne, według większości zasad z którymi się spotkałem głowa, szyja oraz krocze
wyłącza się z jakich kolwiek trafień.

Odbywają się tylko w obecności Mistrza Gry. Formę ustalają gracze, zazwyczaj gwałt jest to przytrzymanie w odpowiedniej pozycji ofiary przez około pół minuty. Kategoria A naturalnie nie podlega kontaktowi fizycznemu. W przypadku tortur konieczna jest najpierw konsultacja prowadzącego z ofiarą tak, aby w razie czego mógł on wspomóc przesłuc**jących i przesłuchiwanego informacjami o ich stanie.

"Przytymanie w odpowiedniej pozycji"- Mimo że biorę udział w larpach już od 9 lat nigdy nie pozwoliłbym na takie coś w postaci odegrania. Przypominam gwałt nie oznacza tylko stosunków męsko-damskich.
Co się tyczy tortur nie rozumiem jaki jest sens zwoływania MG skoro tak naprawdę tortury mają odgrywać się larpowo a nie realnie. Przykładowo torturą może być na larpie oblanie kwasem które w świecie rzeczywistym będzie tylko oblaniem wodą, natomiast to już problem gracza jak on to odegra.

Uwodzenie i seks
W kategorii A są to statuty opisowe, które można jedynie odgrywać. W kategorii B dozwolone są zachowania realistyczne. Jeśli którykolwiek z graczy poczuje dyskomfort psychiczny lub fizyczny, ma prawo użyć "Offgame". Należy jednak pamiętać, że odgrywanie tego typu zachowań jest bardzo trudne i niebezpieczne, tak więc należy zachować szczególną uwagę i troskę o dobre samopoczucie drugiego gracza.

Twórca trochę namieszał w tym punkcie, ja osobiście mam dość twarde spojrzenie w tej kwestii. W wypadku uwodzenia postać uwodzona może na samym początku porostu odmówić albo może to ciągnąc dla swoich własnych celów fabularnych, materialnych itp. itd. Samo odrywanie uwodzenia nie musi oznaczać od razu aspektów fizycznych typu np.: całowanie. Jednak w wypadku kiedy osoba która uwodzi za bardzo wejdzie w swoją "role" możliwości jest tak naprawdę kilka albo osobą uwodzona może przystać na taki stan rzeczy, może odmuwic, lub może odmówić ale bez skutków że strony przeciwnej. I tu pojawia się problem. Wyjścia są dwa albo zakazać całkowicie takowych zachowań a umiejętność uwodzenie usunąć z zasad larpa albo zdać się na rozsądek graczy.
Co się tyczy seksu według mnie wszelkie przejawy w tym wypadku odegranie lub realne zajście na lapie jest niedopuszczalne. O ile w wypadku gdy dani gracze ustalają tylko fakt fabularnego takowego zajścia z MG problem nie występuje, niestety wszelkie inne aspekty prowadzą do niedomówień i różnego rodzaju chmmm nazwijmy to kłopotów.

Alkohol i narkotyki

UWAGA: gracz nie może stosować używek drastycznie zmieniających jego percepcję lub zachowanie. Wszystko się odgrywa.
Alkohol symuluje odpowiednio wyglądający napój bezalkoholowy. Narkotyki, ich działanie i formę odgrywania ustala Mistrz Gry (np. karteczki z opisami objawów).

Na większości Polskich larpów obowiązuje całkowity zakaz spożywania napojów alkoholowych oraz wejścia na teren rozgrywki pod wpływem narkotyków(także używania takowych na samej rozgrywce). Natomiast samo odegranie skutków takowych używek na larpie jest wskazane. Jak i ukazuje to klasę danego gracza jak i jego możliwości aktorskie.

Pojazdy i maszyny

Gra z pojazdami lub maszynami jest atrakcyjna, ale bardziej niebezpieczna. Pojazdy powinny poruszać się po w miarę jasno wytyczonych trasach, jeździć powoli i ostrożnie. Maszyny powinny być obsługiwane zgodnie z przepisami BHP. Zarówno pojazd jak i maszyna powinny mieć znacznik na obudowie (na wys. żywotnych elementów) który jest celem dla ewentualnych sabotażystów - zniszczenie znacznika (np. kawałek styropianu na silniku) powoduje zniszczenie sekcji i unieruchomienie. Zasady specjalne dla użycia broni ciężkiej wymyślają organizatorzy.

Tutaj autor zapomniał wspomnieć o możliwości wystąpienia na larpie różnego rodzaju wózków. Samo używanie pojazdów spalinowych jest po prostu niebezpieczne, oczywiście sytuacja używania pojazdów zaprzęgniętych na przykład w żywe konie(jednak na żadnym polskim larpie takowy fakt nie wystąpił) także.
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Abdel5 w Luty 20, 2008, 07:00:03 am
JA stoję na pozycji, że zasady powinny być tworzone pod świat gry a nie świat gry pod zasady. To automatycznie eliminuje możliwość wystąpienie zasad uniwersalnych chyba, iż przyjmiemy że świat gry również stworzymy uniwersalny. Tego sobie jednak nie wyobrażam.
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Velazkez w Luty 20, 2008, 02:07:13 pm
Zgodzę się z stwierdzeniem, iż stworzenie świata uniwersalnego jest niemożliwe.
Natomiast wydaje mi się ,że stworzenie zasad uniwersalnych jest możliwe. Ale jest to obwarowane kilkoma zastrzeżeniami:
-Walka: sam system walki prawie na każdym larpie oznacza inną strefę trafień tak i choćby wartość ochronną pancerzy czy nawet wrażliwości na czary. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest tutaj grupa larpa Noiracon która ma jedne zasady i do gry głównej, i mini larpików. Same zmiany w zasadach występują bardzo rzadko i są to raczej poprawki sporadyczne.
Inny przykład w przeciwną stronę to choćby już nieistniejąca Isbandia, która na każdą inną odsłonę prawie całkowicie zmieniała zasady, czasem nawet na noc przed larpem.
-Magia: każdy świat gry zakłada mniej lub bardziej odmienny system używania magii, pozyskiwania, działania ,że nie wspomnę o efektach.
-Handel: Bezapelacyjnie zawsze jest on powiązany że światem gry.
Według mnie, są to 3 podstawowe problemy przy tworzeniu zasad uniwersalnych. Jednak jeśli ktoś by się postarał istnieje dość duża możliwość stworzenia takowych. W wypadku zasad uniwersalnych, reguły takowe powinny być podzielone na dane działy, w których ingerencja w jeden nie spowoduje poważnych problemów w innym. Nie polegałoby to na tym,iż zaakceptowano by takowe zasady całe, jednak po dokonaniu pewnych zmian były by możliwe do szerszego zastosowania. W Polsce wprowadzenie takowych reguł jest niemożliwe ze względu na małe kontakty między poszczególnymi grupami larpowymi(nie, Abdel, nie wklejaj teraz swojej reklamy o larp.pl, bo poza stworzeniem strony w zasadzie niewiele robisz).
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Abdel5 w Luty 24, 2008, 10:22:24 am
Cytat: "Velazkez"
Zgodzę się z stwierdzeniem, iż stworzenie świata uniwersalnego jest niemożliwe.
Natomiast wydaje mi się ,że stworzenie zasad uniwersalnych jest możliwe. Ale jest to obwarowane kilkoma zastrzeżeniami:
-Walka: sam system walki prawie na każdym larpie oznacza inną strefę trafień tak i choćby wartość ochronną pancerzy czy nawet wrażliwości na czary. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest tutaj grupa larpa Noiracon która ma jedne zasady i do gry głównej, i mini larpików. Same zmiany w zasadach występują bardzo rzadko i są to raczej poprawki sporadyczne.
Inny przykład w przeciwną stronę to choćby już nieistniejąca Isbandia, która na każdą inną odsłonę prawie całkowicie zmieniała zasady, czasem nawet na noc przed larpem.
-Magia: każdy świat gry zakłada mniej lub bardziej odmienny system używania magii, pozyskiwania, działania ,że nie wspomnę o efektach.
-Handel: Bezapelacyjnie zawsze jest on powiązany że światem gry.
Według mnie, są to 3 podstawowe problemy przy tworzeniu zasad uniwersalnych. Jednak jeśli ktoś by się postarał istnieje dość duża możliwość stworzenia takowych. W wypadku zasad uniwersalnych, reguły takowe powinny być podzielone na dane działy, w których ingerencja w jeden nie spowoduje poważnych problemów w innym. Nie polegałoby to na tym,iż zaakceptowano by takowe zasady całe, jednak po dokonaniu pewnych zmian były by możliwe do szerszego zastosowania. W Polsce wprowadzenie takowych reguł jest niemożliwe ze względu na małe kontakty między poszczególnymi grupami larpowymi(nie, Abdel, nie wklejaj teraz swojej reklamy o larp.pl, bo poza stworzeniem strony w zasadzie niewiele robisz).

Hmm... czyli w zasadzie zgadzamy się, że jest to niemożliwe :-) ze względu na różnice w światach. Defacto każde zasady były by jedynie pochodną zasad uniwersalnych więc niewiele by się zmieniło.

Co do larp.pl to nie wiem o co chodzi :P. Stronka ma być bazą larpów a nie integrować poszczególne grupy (no może jedynie w ten sposób żeby ludzie wiedzieli co się dzieje). Zresztą nie widzę powodu, dla którego miałbym robić coś więcej ;-) niż to na co mam akurat ochotę :-)
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Velazkez w Luty 24, 2008, 10:58:30 pm
Nie nazwał bym takowych zasad pochodnymi. Raczej stwierdził bym iż człon zasad mógł by być identyczny natomiast poszczególne sekcje które wymieniłem mógł by być autorskie MG. A nawet taki człon ułatwił by dostosowanie się do zasad poszczególnym graczom w chwili kiedy by znali zasady uniwersalne.
Co do larp.pl nie mówię co masz zrobić tylko mówię co możesz zrobić. Uznaj to za konstruktywną krytykę. Bo sam projekt jest ciekawy, natomiast nie widać żeby sięjakoś specjalnie rozwijał.
Tytuł: Uniwersalne reguły
Wiadomość wysłana przez: Abdel5 w Luty 27, 2008, 02:04:35 pm
Cytat: "Velazkez"

Co do larp.pl nie mówię co masz zrobić tylko mówię co możesz zrobić. Uznaj to za konstruktywną krytykę. Bo sam projekt jest ciekawy, natomiast nie widać żeby sięjakoś specjalnie rozwijał.

Ale co ty tam chcesz rozwijać? Dodaliśmy szablony i zaczęliśmy ujednolicać strony imprez. Nad bazą ja nie pracuje za to odpowiada kto inny - ma niedługo wgrać zgromadzone przez nas pliki i zasoby dotyczące polskich larpów. Niemniej jak masz pomysł i chęć coś jeszcze tam umieścić zapraszam do edycji.