gildia.pl

Gildia Gier Bitewnych (www.bitewniaki.gildia.pl) => Mordheim => Wątek zaczęty przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 01:23:10 pm

Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 01:23:10 pm
Cytuj
Przyjmuję wyzwanie! Wink


Na razie tylko do combatu i niektóre kwestie mogą wydać się śmieszne, ale uważałem, ze większość wątpliwości należy wrzucić "na wszelki wypadek".

EN GARDE!!!

Kolejność działań, ruch itp.

1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić ;) )

3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?

13. Czy można biegać po trudnym terenie?

14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Strzelanie

21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Na razie tyle ;) Teraz wracam do roboty z wzorem domku.
Co do nazwy domeny to miastopotepionych jest trochę długie by to wklepywać w wyszukiwarkę i wolałbym tego użyć gdy już wszystko inne okaże się spalone.
No i przydałby się jakiś webmajster, który mógłby taki portalik postawić choćby w css, grafika się już skądś znajdzie, moja w tym głowa ;)

Co do stronki to trzeba by było jakiś inny temat gdzieś założyć... tylko gdzie? :D :D :D
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 02:44:46 pm
Na 3/4 z tych pytań są dokładne odpowiedzi w rulebooku lub Q&A z Annuala lub erraty.
Cytuj
1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

During the recovery phase you may attempt to rally any of your models who have lost their nerve. (...) During the recovery phase, warriors in your warband who have been stunned become knocked down instead and warriors who have been knocked down may stand up.
Jakie znaczenie ma tu kolejność  :?:
Cytuj
2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić Wink )

Test na zbieranie(rally) w recovery phase, ruchy w compulsory moves. Do tego są potrzebne znaczniki  :?: W czasie całej mojej działalności mordheimowej ani razu nie rzucałem na all alone, ani nie uciekałem - zawsze o tym zapominam ;).
Cytuj
3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

Deklaruje sie po kolei inaczej przejmowanie szarż nie miałoby sensu.
Cytuj
4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

A model can only run if there are no enemy models within 8" of it at the start of the turn (fleeing, stunned, knocked down and hidden models do not count).
Blokują, a czemu mieliby nie blokować?
Cytuj
5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

Patrz cytat wyżej.
Cytuj
6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

Jeżeli nie można go ominąć to tak.
Cytuj
7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

Nie można przesuwać.
Cytuj
8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

a) przechwycić szarżę szarżą? Nie można. Na rysunkach jest dokładnie pokazane co można.
b) jeżeli jest w zasięgu 2' od drogi szarży to czemu nie?   
Cytuj
9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

Jeżeli zadeklarujemy szarże na jednego to jednego, jeżeli na dwóch to na dwóch. Nie widzę problemu.
Cytuj
10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

Wyjaśnione w Annualu, nie chce mi się szukać.
Cytuj
11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

Jeżeli można szarżować to można i biegać. Chociaż to głupie.
Cytuj
12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?
A czemu miałyby nie móc ?
Cytuj
13. Czy można biegać po trudnym terenie?

Można z połową lub 1/4 ruchu.
Cytuj
14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

To już zależy od tego co jest na stole. IMO dach powinien być trudnym terenem, jakieś góry gruzów itp.
Cytuj
15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

Zejść można np na piętro niżej, a zeskoczyć tylko na sam dół.
Cytuj
16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

Jeżeli podstawka się mieści to można IMO.
Cytuj
17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

Upada się dokładnie pod miejscem z którego się zeskoczyło. O zadawaniu obrażeń nic w zasadach nie ma, więc nie można.
Cytuj
18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

a) Zdaje test ponownie
b) Nie zadaje. W zasadach nic o tym nie ma
Cytuj
19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

Normalnie można dobijać, a czemu by nie?
Cytuj
20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Nie. Trzeba rzucać na zranienie itd.
Cytuj
21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

IMO wszystko jedno.
Cytuj
22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

IMO od głowy.
Cytuj
23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

Eee? 1 porażkę ? Gdzie to wyczytałeś? Jest tylko zasada "if you roll a 6, you automatically fail the test regardless of the model’s characteristic value.", ale to przy testowaniu na charakterystyki. W zasadach strzelania jest nawet tabelka pokazująca co trzeba wyrzucić zeby trafić. Przy BS 6 jest to 1 (bez modyfikatorów) oczywiście, więc można trafiać automatycznie.
Cytuj
24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

Wedle uznania ale chyba wszyscy korzystają z opcjonalnych.
Cytuj
25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

a) moim zdaniem nie można strzelać nadal są w walce
b) They must fight until they are either taken out of action, until they take out their enemies, or until one or the other breaks and runs. The exception to this rule is that if all a model’s close combat opponents are knocked down or stunned, he may move away from the combat if you wish, and even charge other enemies within range.
Cytuj
26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Moim zdaniem nie widać jeżeli chodzi o strzelanie. Zaszarżować jednak można. Mnie bardziej interesuje do czego (tzn do podstawki do figurki?) szarzujemy leżący model?

Jak dla mnie większość problemów wydumana i nie wymagająca żadnych uściśleń. Jedyny którego interpretacji jestem ciekawy to 26.

To chyba najdłuższy post w moim życiu, ale czego to sie nie robi żeby nie pisać magisterki ;).
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 12, 2008, 02:55:00 pm
Hura! :)
Cytat: "Ushabti"

1. Jaka jest dokładna kolejność postępowania w fazie Recovery (wliczając w to wszystkie związane z nią cechy i zasady mające w nazwie „in recovery phase”) ?

Najpierw ewentualny RT, jako że to, czy modele będą się w ogóle podnosić do walki, zależy od szefa [lub jego zastępcy, jeśli szefu zszedł]. Następnie, jeśli RT został zdany, jest normalne zbieranie się z gruntu :) Wstawanie, zbieranie uciekających.

Cytat: "Ushabti"
2. Ucieczka/Zbieranie (Rally) uciekającego wcześniej modelu jest w Recovery Phase (jak to w opisie fazy zostało przedstawione) czy w Compulsory Moves zaraz po szarży, jak w jej opisie? (dokładniej – test zdaje się w fazie zbierania, ale biegnie się w fazie ruchów przymusowych... to by wymagało znaczników już dla mnie, ale jak powinniśmy to traktować żeby się nie pogubić ;) )

Moim zdaniem po szarży, tak na logikę. Test zdaje się w recovery phase, bo wtedy się zbierają, ale ruchy są w fazie ruchu.

Cytat: "Ushabti"
3. Deklarować należy wszystkie szarże jednocześnie, czy można to robić po kolei? (np. jak zabraknie miejsca albo szarże zostaną przejęte... jeśli deklarujemy wszystkie na raz ta jaki jest sens przejmowania szarż? i wszystkie inne wątpliwości które przyjdą wam do głowy a które mogą przewinąć się też dalej)

Po kolei. O to chodzi, żeby móc trochę pogłówkować, kto szarżę ewentualnie przejmie, kogo się dany model może przestraszyć i kim go w sytuacji niezdanego Ld można będzie zastąpić itp..

Cytat: "Ushabti"
4. Czy ludzie na wysokich piętrach (nie stanowiący najmniejszego zagrożenia) ale w zasięgu 8 cali także uniemożliwiają bieg?

Wszyscy w zasięgu 8 cali uniemożliwiają, ponieważ nawet nie widząc wroga, ale słysząc jego obecność w pobliżu, należy być ostrożnym :)
Poza tym mogą zrobić diving charge.

Cytat: "Ushabti"
5. Czy modele ukryte (hidden) więc z założenia niewidoczne dla modeli także uniemożliwiają bieg gdy znajdują się 8 cali od chcącego biec?

Nie, ponieważ założeniem ukrycia się jest pozostanie niezauważonym [także nieusłyszanym/niewyczuwalnym], zatem nie widząc/czując zagrożenia model powinien móc swobodnie biegać.

Cytat: "Ushabti"
6. Czy własny model stojący choć parę milimetrów na naszej drodze szarży uniemożliwia nam szarżę?

Sądzę, że nie, ponieważ - zaraz Slaanesh wydyma kiciusia! - przyjazny model raczej nie będzie stał jak kołek widząc, że chcemy zaatakować wroga :)

Cytat: "Ushabti"
7. Czy własny model walczący z celem można przesunąć kawałek podczas walki, by kolejny model mógł doszarżować, czy trzeba wokół nich „kołować” tracąc cenne tury? Czy może obowiązują tu zasady szarży jak zza rogu (te opierają się raczej na właściwym „wyryciu” wroga niż wymanewrowaniu)? Jeśli tak, to kiedy?

Jak wyżej - zakładamy, że w bandzie jest minimalna współpraca i że przyjazny model nie będzie miał nic przeciwko, jeśli pomożemy mu w strzepaniu wroga ;)

Cytat: "Ushabti"
8. Czy można przechwycić szarżę
a) modelem stojącym na piętrze i wykonując diving charge? Jeśli tak, to na jakich zasadach i odkąd mierzy się 2 cale?
b) modelem stojącym za osłoną (jak skaven A na rysunku na 30 str. podręcznika)

a)Ciężko mi sobie wyobrazić taką sytuację. Piętro musiałoby być dość niskie, odległość budynku niewielka. Moim zdaniem można by było, ale wątpię, by należało to traktować jak diving charge - przejęcie szarży, to przejęcie szarży, a nie samodzielne zaszarżowanie modelu. Zatem byłoby to po prostu zablokowanie drogi wrogowi poprzez zeskok z piętra, bez plusów za diving charge. Tyle w kwestii logiki - wchodzi tu w grę jeszcze grywalność. Nie wiem, kto by chciał zeskakiwać z ryzykiem, że albo zleci, albo oberwie, a plusów zero ;) Zatem raczej byłabym przeciwko.
b)Chyba moja 30. strona jest na innej stronie ;) chodzi o tego szczura z Shooting? Jeśli widzi szarżującego i jest w zasięgu 2 cali, to może. Jeśli go nie widzi, to powinien rzucać na I.

Cytat: "Ushabti"
9. Czy szarżując 2 modele stojące obok siebie musimy zaszarżować oba, czy możemy postawić się tak, by stykać się podstawkami tylko z jednym?

Jeśli jest miejsce [czyli np. nie stoją w ciasnej uliczce, a my nie szarżujemy szczuroogrem], to jak najbardziej można. Jeśli nie ma miejsca, to nie ma wyjścia - trzeba zaszarżować obu.

Cytat: "Ushabti"
10. Jaka jest minimalna wielkość przeszkody, za którą można się ukryć (hide)? Co znaczy, że model staje się widoczny zza przeszkody podczas ukrycia (zwłaszcza, gdy działają czary, które pozwalają nie używać przeszkody by się ukryć)?

Minimalna wielkość jest taka, by zakrywała model chociaż w "minimalnej większości" [przyjmując, że może on się skulić/kucnąć itp.]. Staje się widoczny, kiedy rzuci zaklęcie lub strzeli, albo ruszy się na tyle daleko, by było go widać. No i oczywiście jeśli wróg się zbliży za bardzo :) Jeśli przestaje być ukryty, ale był całkowicie zakryty ścianą czy inną zasłoną, nie można mu oczywiście nic zrobić, chyba że działaniem czarów obszarowych [ale wtedy wrogi mag musi widzieć inny cel w zasięgu czaru, by mógł on także dosięgnąć "byłego-ukrytego"]. Jeśli jednak widać go zza zasłony, to strzelanie jest normalne [z -1 za cover] i czary też.

Cytat: "Ushabti"
11. Liny i drabiny traktowane są jako otwarty teren... czy można po nich biegać?

Skoro są otwartym terenem, można. Wygrywa tu kwestia grywalności :)

Cytat: "Ushabti"
12. Czy psy i inne zwierzęta, które nie mogą wchodzić po drabinach i linach mogą wchodzić po schodach?

Kolejny kiciuś dla Slaanesha! Mogą wchodzić po schodach, jeśli się oczywiście zmieszczą.

Cytat: "Ushabti"
13. Czy można biegać po trudnym terenie?

IMO po trudnym tak, ale z połową normalnego biegu. Po bardzo trudnym natomiast nie. W podręczniku jest to opisane jako "bardzo niebezpieczny teren", zatem model będzie się po nim poruszał ostrożnie, niezależnie od pośpiechu.

Cytat: "Ushabti"
14. Co dokładnie powinno się traktować jako trudny teren?

Krzaczory, wysokie sterty gruzu, wszystko co sięga po kolana :) Oraz miejsca, z których można spaść [dachy].

Cytat: "Ushabti"
15. Jaka jest różnica w zsuwaniu się ze ściany (climbing down) a zeskokiem, poza tym, że pierwsze zjada nam ten kawałek ruchu a drugie nie?

Przy wysokich ścianach ma to znaczenie o tyle, że przy climbing down na Inicjatywę rzucasz raz, a przy zeskoku za każde pełne 2 cale. Większe ryzyko to zatem zeskok.

Cytat: "Ushabti"
16. Czy można przechodzić/ skakać/ szarżować przez okna? Jeśli „to zależy” to od czego dokładnie? (sprecyzować)

Od tego, czy okno jest otwarte czy zamknięte ;)
I od tego, czy model się tam zmieści - nurgling wlezie wszędzie, gorzej ze szczuroogrem.
TAK - mieszczenie się obejmuje także podstawkę! Jeśli podstawka nie przejdzie, to model też nie.

Cytat: "Ushabti"
17. Gdzie się upada dokonując diving charge? Czy jest możliwe, żeby upaść na przeciwnika (albo któregoś z jego kolegów jeśli stoją w kupie – grupie, nie stolcu) i zadać mu obrażenia?

Nie jest to możliwe, chyba że decydujesz się szarżować wszystkie te modele ;) Ale to nadal jest część szarży, a nie skutki uboczne.

Cytat: "Ushabti"
18. Ogłuszony lub przewrócony model 1 cal od krawędzi nie zdaje testu na inicjatywę i spada na niższe piętro.
a) i spada znów na cal od krawędzi kolejnego piętra i przetrwał. testuje inicjatywę ponownie?
b) spada na inny model. zadaje mu obrażenia?
(niby śmieszne, ale tak mi już raz przewrócony krasnolud spadł na innego ogłuszonego krasnoluda piętro niżej, a wiecie jak to jest z ranieniem leżących i ogłuszonych)

a)Nie. Nie było tu walki, nie ma mowy o zepchnięciu, leciało bezwładne ciało.
b)Nie. Grywalność :)

Cytat: "Ushabti"
19. Czy spadający leżący model wystarczy zranić by był OOA?

Znaczy, czy sam upadek [jeśli zrani] wystarczy, by zdjąć? Nie. Rzuca normalnie na obrażenia.

Cytat: "Ushabti"
20. Czy spadający ogłuszony model automatycznie staje się OOA?

Nie. Jak wyżej.

Cytat: "Ushabti"
21. To że nie strzela się wszystkimi na raz tylko wg. własnego uznania to wiemy z zasad. Czy czary traktujemy wtedy jako broń strzelecką i wszystko jedno kiedy je rzucimy? (są różne szkoły, mimo że zasady nic o tym nie mówią, przynajmniej nie na tym etapie)

Czary rzuca się w fazie strzeleckiej i tylko od gracza zależy, czy rzuci je przed strzałami z normalnej broni, czy po. Nie powinien tylko robić tego pomiędzy strzałami z normalnej broni strzeleckiej. Czary należą do fazy strzeleckiej, ale nie są elementem strzelania. Ujednoliciłabym tu nawet srebrne strzałki warlocka :)

Cytat: "Ushabti"
22. Linia widzenia – mierzymy ją od głowy strzelca czy skąd dokładnie? Czy stosujemy zasadę „skoro ty mnie widzisz, to ja ciebie” czy dopuszczane są wyjątki?

Nie zawsze jeśli ktoś widzi nas, to my widzimy jego :) Stosowałabym tę zasadę tylko wtedy, kiedy po obu stronach oznaczałoby to ewentualne strzelanie bez -1 za zasłonę.

Cytat: "Ushabti"
23. Trafianie na 1 i mniej: 1 oznacza zawsze porażkę, czy możliwe jest automatyczne trafianie z broni dystansowej przy dużym BS?

Można, tabelka jest.

Cytat: "Ushabti"
24. Trafienia krytyczne: korzystamy z zasad krytyków opcjonalnych, czy tej w zasadach strzelania?

Opcjonalnych, krytyki powinny być takie same dla wszystkich broni - i do walki wręcz i strzeleckich.

Cytat: "Ushabti"
25. Czy przewrócony model liczy się jako wiążący walką wręcz?
a) czy do stojącego modelu można wtedy strzelać i czy leżący stanowi osłonę?
b) czy stojący walczący musi nawalać w leżącego w swojej walce, czy może np. zaszarżować gdzie indziej?

a)Póki nie opuści walki - nie można. Leżący nie stanowi osłony. Uznajemy, że walka trwa.
b)Nie musi, może opuścić walkę i zaszarżować gdzie indziej.

Cytat: "Ushabti"
26. Czy przewrócony model widać zza przeszkód terenowych i okien, skoro wystaje zza nich tylko podstawka?

Jeśli nie widać modelu całego, to moim zdaniem nie.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 04:17:31 pm
Cytuj
Jak dla mnie większość problemów wydumana i nie wymagająca żadnych uściśleń. Jedyny którego interpretacji jestem ciekawy to 26.

Sądząc po ilości użytych przez Ciebie zwrotów typu "moim zdaniem" czy "IMO" i różnicach w Twoich i Skaven interpretacjach to wręcz przeciwnie ;)
Fakt, że niektóre z tych zasad brałem przez analogię z WFB gdzie dana zasada istnieje, a w Mordheim nie ma o niej ni słowa, ale nie zapominajmy, ze wielu ludzi sugeruje się mechaniką WFB jako bliźniaczą, więc uściślenia się czasem przydają.

Niby sprawy są oczywiste, ale na przykład prosty punkt 1. w żadnej wypowiedzi nie wziął pod uwagę animozji, niektórych scenariuszy w których modele pojawiają się na krawędzi planszy przychodząc z zewnątrz itp. A o to chodziło (jeśli nie było to jasne to teraz to prostuję).

ad.2.
Cytuj
Moim zdaniem po szarży, tak na logikę. Test zdaje się w recovery phase, bo wtedy się zbierają, ale ruchy są w fazie ruchu.

I tu mi się przydaje znacznik, bo jak napisał MK najłatwiej o tym zapomnieć ;)

ad.3. No i ta kolejność już jest fajna i możemy stwierdzić, że przez zasiedzenie ustalona. ALE w przeciwieństwie do strzelania w podręczniku o tym nie było ni słowa, a i w erracie nic nie znalazłem - pierwsze uściślenie ;)

ad. 4 i 5 - niby oczywiste, ale dwa tygodnie temu spotkałem się z grą, w której było powiedziane "to albo się kryjesz i nie wiem że tam jesteś, albo wiem, że tam jesteś"

ad. 6 i 7 - no i mamy pierwszą nieścisłość, którą trzeba wytłumaczyć, bo pojawiły się dwie sprzeczne opinie.

ad. 8a. Wysokość piętra to u mnie zwykle 2-2,5 cala. Wysokość modelu to około 28mm (ponad cal). Koleś spoza domku szarżuje na kolesia w domku, a nad jego linią szarży stoi koleś chętny do skoczenia mu na łeb podczas też szarży...
8.b. Tak, o tego szczura z shooting chowającego się za ścianą. Koleś będzie przebiegał 2 cale od niego, ale przyjmijmy że ten koleś strzelający stoi bardziej w tył i chce szarżować a nie strzelać ;)

ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy? ;)

ad.10. Czyli ponad pas wystarczy? Czy nie bardzo?

ad.11. Początkujący czasem o to pytają... a i z doświadczonymi grając dowiadywałem się, że dla nich to było niemożliwe... Podobnie rodzi się pytanie o kładki: czy są tym ryzykownym terenem, czy nie?

ad.12. Niby kiciusie dla slaanesha, ale w zasadach zaznaczone jest na mój gust to, że nie mogą się wspinać... nie wiem jak wy, ale nawet o zakazie łażenia po linach i drabinach jeszcze nic nie znalazłem, choć wciąż szukam...

ad. 13. To zasada WFBkowa, wg której nie można biegać po ciężkim terenie. W zasadach nic o tym nie ma, więc pytanie raczej teoretyczne.

ad. 14. A kładki? Gruzowiska? Barykady? Beczki i skrzynki które nie wystają na ponad 1 cal ponad powierzchnię, ale można na nich stanąć? Zagruzowane wnętrza budynków?

ad. 15. Tłumaczenie Skaven do mnie przemawia, MK już nie - mam piętra na które mogę zeskakiwać, a potem z nich na kolejne itd. Gdybym zeskakiwał z całości to bym miał lot na 4 cale do przodu ;)

ad.16. To w końcu musi się zmieścić model, czy podstawka?

ad.17. No dobra, czyli mogę położyć model obok w dowolnym miejscu... ale będzie w tej walce wręcz czy nie?

ad.18.a. Skaven- połóż coś na schodach i zepchnij tylko z pierwszego schodka. Zawsze zatrzyma się na drugim? ;)
18.b. Grywalność ponad wszystko, ale nie ukrywam, że jak jeden z moich pancernych kraśków spadał na drugiego, to nie miałem pojęcia co będzie sprawiedliwsze ;) Nie chciałbym ledwo leżeć i oberwać talowym klocuszkiem...

ad. 19 i 20. - jak przy strzelaniu, niby się rozumie... sęk w tym, że spotykałem się tez ze sprzecznymi opiniami.

ad.21. No właśnie skąd myśl, żeby nie mieszać jednego z drugim?

ad.22. Pytanie z kategorii formalnych, ale wątpliwości czasem budzi - warto więc sprecyzować.

ad.23. Pamiętam jak jeszcze niedawno na to pytanie zbyto mnie tutaj słowami "a co się przejmujesz, na turniejach i tak nikt do takiego BS nie dochodzi, więc nie mamy takiego problemu". W WFB sprecyzowano że szansa trafienia może spaść do 1+ albo i mniej, ale na 1 zawsze się oblewa... to samo w przypadku pancerzy... W Mordheim tego nigdzie nie napisano, więc analogicznie mogę twierdzić, że jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

ad.24. To najczęściej wybierana opcja. To jakie bronie zaliczamy do których krytyków omówimy jak dojdziemy do broni.

ad.25.a. - my zawsze stwierdzaliśmy, że nie stanowi osłony i strzelać można - nasz się przewrócił, to kolesia chcącego go dobić możemy zastrzelić... po Hollywoodzku - dramatycznie i z jajami.
25.b. - tu tez zdania u nas zwykle bywały podzielone, inaczej bym nie pytał

ad.26. podstawka ma 20mm lub więcej. W przypadku krasnala to tyle co wysokość figurki, a to by znaczyło, że nie ważne czy stoi czy leży. Mówiąc o oknach mam na myśli okno, a nie dziurę w ścianie, która zaczyna się przy kostkach a kończy pod sufitem ;)

*****

Cieszę się, ze mimo "oczywistości" niektórych z tych pytań je zadałem, bo to jakaś szansa na rozwianie wszystkich wątpliwości... Może w Annualu były odpowiedzi na większość z nich, ale Annual to najtrudniej dostępny podręcznik na chwilę obecną jakby nie patrzeć, więc większość graczy w kraju opiera się na Rulebooku i Erracie (o ile czują potrzebę zajrzenia do niej). Ja na przykład żyję z drukowanym podręcznikiem bez erraty zaimplementowanej w środek i przypuszczam, że wielu ludzi nie ma świadomości, że on naprawę się różni od LRB ze strony SG.

Póki co chyba czekamy na odpowiedzi kolejnych ludzi i te najbardziej kontrowersyjne pytania omówi się gdzie indziej... Nie wiem kiedy zabiorę się za pytania dotyczące samego combatu i przedmiotów (a tu będzie maniana), ale myślę, że aktualne nam zapewnią dyskusję na długo jeszcze ;)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 12, 2008, 04:36:53 pm
Ale dawkuj nam te pytania Karolu, bo ciężko naraz tak połknąć taką ilość :)

ad.10. Za pas wystarczy.
ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.
ad.14. Kwestia rozsądku ;) Nigdy nie wiesz, jakie ktoś zbuduje miasto. Niestety takie rzeczy trzeba uściślać na bieżąco...
ad.16. Jeśli którekolwiek [model lub podstawka] się nie mieści, to nie można.
ad.17. Będzie.
ad.18.a. Jasne, że nie :) Ale schodki są zwykle węższe niż piętra.
ad.21. Dobre pytanie, skąd ;) Z dziada pradziada tak zwanego, czyli "u nas w kołchozie/klubie to się tak zawsze grało" ;)  Po prostu zawsze oddzielaliśmy czary od strzelania. Łączyło je tylko to, że są w jednej fazie i można ustalić kolejność.
ad.23. Ja często walczę przeciwko ludkom z save'em na 1+ ;) co za problem, krytyk albo palnąć takiego z dwuraka ;) przecież save też się redukuje.
ad.25.a. Ale walka trwa, póki ktoś nie zejdzie lub nie opuści leżącego przeciwnika...
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 05:02:05 pm
Cytuj
ad. 15. Tłumaczenie Skaven do mnie przemawia, MK już nie - mam piętra na które mogę zeskakiwać, a potem z nich na kolejne itd. Gdybym zeskakiwał z całości to bym miał lot na 4 cale do przodu

Chodziło mi o to, że np możesz wyjść przez okno na drugim piętrze i i zejść do okna na pierwszym. Pytałeś o różnicę. Ja podaję przykład kiedy coś takiego można wykorzystać.
Cytuj
ad.16. To w końcu musi się zmieścić model, czy podstawka?

W Q&A w Annualu na podobne pytanie:
a) Any model may pass through any portal (door, window, hole etc.)?
b) The model must be able to resonably fit through the portal ?
c) It's really up to those plying to agree on how that is to be handled?

C is only sensible answer (...)
Opcja z podstawkami wydaje mi sie najmniej konfliktogenna.
Cytat: "Skavenblight"
ad.16. Jeśli którekolwiek [model lub podstawka] się nie mieści, to nie można.

To by znaczyło, że gdybym miał skonwertowanego powiedzmy skavena tak, że by się nie mieścił reszta bandy (prócz rat ogra oczywiście) przechodzi a on nie. Troszkę bez sensu.
Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

Cytuj
ad.25.a. - my zawsze stwierdzaliśmy, że nie stanowi osłony i strzelać można - nasz się przewrócił, to kolesia chcącego go dobić możemy zastrzelić... po Hollywoodzku - dramatycznie i z jajami

Dopóki model nie odejdzie z walki nadal w niej jest, a więc nie można strzelać.
Cytuj
25.b. - tu tez zdania u nas zwykle bywały podzielone, inaczej bym nie pytał

Wyżej podałem cytat z rulebooka który chyba ucina dyskusję ;).

Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?

(http://images32.fotosik.pl/175/b33f6f582ef9aee9.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 12, 2008, 05:17:49 pm
Cytat: "MK"

Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

A redukcja siłą?
No i krytyki...
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 05:35:41 pm
Cytat: "Skavenblight"
Cytat: "MK"

Cytuj
jeśli jakimś cudem dociągnę Save`a na 1+ to jestem w 100% odporny na takie ataki (pomijając krytyki) ?

Wątpie żeby się dało, ale jeżeli tak no to 100% odporność.

A redukcja siłą?
No i krytyki...

Ja mówię o sytuacji "bezkrytykowej" bez żadnych modyfikatorów. Chodziło mi o pokazanie, że nie ma takiej zasady że 1 zawsze "oblewa".
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Dwalthrim w Marzec 12, 2008, 05:51:41 pm
Cytat: "Skavenblight"

ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.


Sama sobie Natalio zaprzeczasz  :p , niby dlaczego zwierzaki nie miały by chodzić po kładkach???  :roll:  A jesli kładka jest szeroka tak jak np. ta nasza klubowa na 2 podstawki i do tego ma barierki to niby tez nie będą mogły po niej chodzić ???  :D
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 12, 2008, 05:57:44 pm
Cytat: "Dwalthrim"
Cytat: "Skavenblight"

ad.11. IMO kładki, to jak drabiny - czyli nie.
ad.12. Ale schody to przecież normalny teren. Otwarty, ponadto nie trzeba mieć kończyn chwytnych, żeby po nim chodzić.


Sama sobie Natalio zaprzeczasz  :p , niby dlaczego zwierzaki nie miały by chodzić po kładkach???  :roll:  A jesli kładka jest szeroka tak jak np. ta nasza klubowa na 2 podstawki i do tego ma barierki to niby tez nie będą mogły po niej chodzić ???  :D

Ale to było a propos trudnego terenu... teren trudny a teren nie do przejścia dla zwierząt to trochę co innego [przynajmniej w pewnych przypadkach istnieje rozbieżność]. Kładki i drabiny nie są trudnym terenem. Po kładkach jednak mogą chodzić zwierzęta - z powodów które podałeś :)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 06:26:46 pm
Cytuj
Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?

(http://images32.fotosik.pl/175/b33f6f582ef9aee9.jpg) (http://www.fotosik.pl)


 :shock:  :shock:  :shock:
Jaja sobie robisz, prawda? :?

Chyba nie mam litości dla kiciusiów... Slaanesh!!! Gdzie jesteś?!
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 09:32:20 pm
Cytuj
Jaja sobie robisz, prawda?

A co jest złego w takim dostawianiu podstawek ?
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Wojtek_Krz w Marzec 12, 2008, 09:49:46 pm
Cytat: "MK"

Cytuj
ad.9. kwestia definicji kiedy jest wyjście a kiedy nie... wyobraźmy sobie, że jakiś gracz postawi sobie ludzi w zwartym szyku podstawka w podstawkę. Co wtedy?

(http://images32.fotosik.pl/175/b33f6f582ef9aee9.jpg) (http://www.fotosik.pl)


Nie rozumiem na czym polega zagadnienie. Jesli szarzujesz dwóch musisz dostawić sie do obydwu tak by wychodziło, poł podstawki na rpzeciwnika.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 09:57:26 pm
Cytuj
Nie rozumiem na czym polega zagadnienie.

Jak tak teraz przeczytałem to już też nie wiem o.c.b. Chyba zaszedł tu mały misunderstanding ;).
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 09:57:51 pm
No właśnie zawsze wydawało mi się, że dostawienie podstawki to co najmniej linia w linię... Wiem, że zdroworozsądkowe podejście nie ma tu nic do rzeczy (biedne kiciusie), ale samotna szarża na zwartą linię kończy się zwykle oberwaniem od każdego, a tu zaproponowałeś rozwiązanie, które mnie po prostu ścięło z nóg. Dla mnie w tej sytuacji najmniej ryzykownym rozwiązaniem była szarża na 2 przeciwników, najbardziej - na 3.
Nie wiem jak inni zapatrują się na takie dostawianie szarżujących figurek, ale mi choć wydaje się naprawdę twórcze i genialne w swej prostocie jakoś dziwnie kojarzy się z wykorzystywaniem nieścisłości w zasadach właśnie. :?
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Wojtek_Krz w Marzec 12, 2008, 10:00:23 pm
naginanie :] musisz sie dostawic przynajmniej połową podstawki, żadnymi rogami. Tyle
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 10:13:46 pm
A nie, to jednak dobrze zrozumiałem. W podręczniku napisane jest, że podstawki mają się stykać, nie jest napisane którymi częściami. Ja np mam pieski ustawione w ten sposób na podstawce (inaczej się nie dało) i "szarżuje rogiem" bo to lepiej wygląda na stole.
(http://images20.fotosik.pl/88/4574995d5f310befm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=4574995d5f310bef)
Cytuj
naginanie :] musisz sie dostawic przynajmniej połową podstawki, żadnymi rogami. Tyle

A jak dostawie się 2/5 lub 1/4 to już nie mogę szarżować?
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 12, 2008, 10:43:58 pm
Nie no... nie bądźmy formalistami... figurki sie na podstawki przykleja tak jak lecą, albo jak najładniej będą wyglądać, z tego względu figsy walczące mogą stać od siebie podstawkami nawet pół cala i nadal wszyscy wiedzą, że są one w walce... ale żeby dzięki temu tak unikać walki z większa ilością przeciwników? Mam mieszane uczucia... To jest właśnie kwestia, którą należy sprecyzować na przyszłość :D
A zaraz po tym się okaże, że na stołach zaczną królować oddziały Reiklandzkich swordsmenów chodzących w zwartych szykach ;)
Nawet fluffowo by się zgadzało :P
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 12, 2008, 10:48:26 pm
Ja tylko podałem sposób jak moim zdaniem można to zrobić. Sam w takim wypadku wolę szarżować na większą ilość modeli, gdyż wychodzę z założenia, że lepiej szarżować niż być szarżowanym :D.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Mistrz wałków :) w Marzec 13, 2008, 01:21:01 am
Panowie.. stykanie sie podstawkami jest dowolne. I rogi są jak najbardziej dozwolone.

Inaczej doszło by do kuriozum nieszarrzowalnych strzelców. Banda zaszywa sie w budynku i w każdym oknie staje delikwent ustawiony podstawką pod kontem. I mamy pewne zwycięstwo ponieważ szarże na nas są niemożliwe :)

He he :)

Ushabti. Branie mordheim na logike mija się z celem. Tutaj obdarty zelot z dwoma toporami statystycznie lepiej łoi niż rycerz z mieczem tarczom i l. zbroja który kosztuje 4 razy tyle.
Dlaczego bo zelota ma 2 ataki i dużą szanse na krytyka :)


Co do dywagacji z savem na 1+, delikwent taki jest niezdejmowalny. Zasady podręcznikowe mordheima powstawały na początku 5 ed battla. I wtedy właśnie na stołach panowali chaosniccy wybrancy który majac sava na 1+ byli odporni na ataki z siłą mniejszą od 4 :) (sam tego doświadczyłem :))

A jesli chodzi o model nieśmierlenego to doskonałym przykałdem może by ork na dziku który wyciaga rekordową liczbę sava wartą 0+ i mając T7 jest absolutnie odporny na S3:) A siła 4 jedynie z krytykiem ma szanse coś zdziałąc :) ( z wyjątkiem samu prochu z karabina lub sztuce zabijania assasina)

Wracjąc jednak do tematu.
W pełni zgadzam się z MK. Jedyne pytanie które budzi moje wątpliwości i słyszałem na jego temat z 100 wersj,i to kolejnośc deklarowania i wykonywania szarż w stosunku do ich przejmowania.

1.Dla mnie wszystkie powinny by deklarowane na raz.. A następnie w wybranej kolejności przez deklarującego wykonywane. (i tak graliśmy w naszym środowisku :))

Inaczej deklarujac i wykonujac po kolei dochodzimy do oszystwa na tle mierzenia odległości (wcześniejsze szarze dają nam zbyt dużo informacji).
A także odbieramy szanse taktycznych odpowiedzi naszego przeciwnika dozwalajac w domyśle na zmianę clów naszych szarż.

I jeszcze słówko w sprawie czarów.. Wedle zapisu podrecznikowego wykonujemy je w fazie strzeleckiej dlatego NIE ma przeciwskazan aby je wykonywa na przemiennie z strzelaniem. To wszystko dzieje sie w jednej chwili i zajmuje cała fazę strzelecką.
Dlatego skavenblight w tym przypadku nie ma racji, a chcąc jeszcze ujednolicic swoja zasade w stosunku do strzałek, popełnia gafe merytoryczna, zaprzeczajac  zapisowi tego czaru dla ktorego obowiazuja wszelkie zasady strzeleckie.

Jak znajde jutro czas odpowiem na każde z zadanych tu pytań podpierając sie odpowiednimi cytatami z podręcznika :)
(na te pytania poza szarzami można opdowiedziec z podrecznikiem w rece i odrobina zdrowego rozsadku, niemniej jednak podziekowania dla Karola za trud wyszukiwania problemów - jaja sie zaczną przy przedmiotach :))
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 13, 2008, 08:44:53 am
Co do tej podstawki to się chyba znów nie rozumiemy ;)
Nie chodzi o to czy to możliwe czy nie: model to model, podstawka jest po to, by mógł na niej stać. Ważne są nie tyle krawędzie i rogi (bo mogłaby być przecież okrągła) co jej szerokość. Normalnie liczymy że wynosi ona 20mm. Jeśli postawimy ją pod kątem, to na mój gust wcale nie zrobi się w tym momencie węższa na potrzeby kontaktu, a szersza, bo liczyć powinniśmy przekątną. Dlaczego? Ano z tego prostego względu, że to modele mają być w kontakcie, a ich budowa nie zawsze pozwala na połączenie podstawkami. Normalnie w grze towarzyskiej jest to o wiele prostsze, bo "to widać", przy teoretyzowaniu już niekoniecznie i jak widać ciężko to logicznie uściślić.

No i kolejne pytanie mnie natchnęło co do upadania:

Koleś stoi na schodkach bez barierki i od strzału się przewraca. Każdy schodek jest takiej wielkości, że można na nim stanąć (ponad 20x20mm). Wysokość schodka 1cm, czyli poniżej 1 cala (upadek powiedzmy z S1), punktu w którym stoi 3 cale (upadek z siłą 3). Spada "ze schodów" co stopień zdając inicjatywę i uderzenia z siłą 1, czy leci z całości przez wirtualną "barierkę" i zdaje raz na S3?

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem byłby rzut pół na pół, ale to warto moim zdaniem jako problem omówić także :)

Kurde... niezły jestem w szukaniu dziur w całym ;)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Mistrz wałków :) w Marzec 13, 2008, 12:39:38 pm
Dotychczasowe problemy wydaja mi sie jak narazie niezwykle proste w interpretacji. Może jest to wykładnia letniego doświadczenia w sędziowaniu.

Problemy jednak w tym systemie mozna spotkac wiekszego kalibru, gdzie sedzia musi podejmowac decyzje na goraco, uzywajajc juz jedynie własnego zdrowego lub co gorsza niezdrowego rozsądku.

Oto kilka z nich jakie w mojej karieze "pana i wałdcy" przyszło mi rozwiązywać:

1.Szarże przez przeszkody ponizej 1 cala (wedle zasad nie wymagaja testu incjatywy czyli nie obowiazuja zasady wspinania sie i dlatego sa możliwe) ograniczaja długośc szarzy o ten jeden cal czy nie??

Moja interpetacja: NIE

2.Krytyki dla takich broni jak: rekawica gladiatora czy bat (na tych dyskusjach połamałem sobie zeby)

Moja interpretacja: obydwa przypadki obuchowe. Jeśli chodzi o baty niezależnie od dywagacji czy rany sa cięte czy obuchowe od łańcucha (baty sióstr) za moją interpretacją przemawiaja sam rodzaj krytyków.
Takie efekty jak wytrącenie broni czy, wytracenie przeciwnika z równowagi - nie oddaje (np. przez strzelenie w oczy), niedziałanie hełmów pasują wręcz idealnie do tych broni :)

3.Zasady do ziółek leczniczych. Ile razy mozemy z nich korzystac. Raz na na jedno kupno, raz w grze czy w kazdej rundzie??

Moja interpretacja: raz na rundę. W zapisie nic co by nie pozwalało nam korzystac z nich co rundę.
(narkotyki o podobnym działaniu maja wyszczególniony czas działania)

4.Zasady do bom zapalajacych. Ile razy je uzywamy?? Znów: 1 na kupno? raz na bitwę czy do woli??

Moja interpretacja: raz na kupno. Interpretacja na podstawie zapisu stosowania zasad strzeleckich jak wody świeconej. Gdyby mozna było więcej zapis stosował by się do nozy rzucanych. Z drugiej strony 35 gc za jeden rzut to IMO za duzo. (problem z typu "co autor miał na mysli??")

5.Po zmianie zasad z erraty w stosunku do zasłon w strzelaniu uściślenie zasad przysłaniania sobie linie strzeleckiej. Liczymy linię od głowy w stosunku do podstawki czy moze wedle gabarytów modelu? Do tego ta sama zabawa z firebolem-Kreska nie moze zawadzic o model czy podstawkę?

Moja interpretacja: Wedle gabarytów modelu (niech zyja halfingi, które nie zasłaniaja niczego :)). Choc zastanawiam się czy nie lepszym rozwiązaniem było by podejście z podstawkami aby ominac trudności w ocenie sytuacji granicznych (czy ten łokiec zasłania czy nie?)

6.Wspomniana juz max ilośc modeli w walce wręcz.

Moja interpretacja: o tych samych podstawkach 6.

7.Problematyka szarż.. Czyli juz omawiany problem na poczatku tego tematu. Nadal nierozstrzygnięty.

Moja interpretacja: podałem 2 posty wyżej

8.Walka z ruznicami wysokości. Czyli czy modele które stoją w stosunku do siebie np. 1 cal moga z soba walczyć. Tzn. chłopek stoi na murku i szarzuje go np. ogr. Albo dokładniej jaka dopuszczalna jest róznica wysokości? Inaczej jeśli sprowadzimy wszystko do parteru to modele stojace na parapecie nie są moziwe do szarzy. Dalej.. Co z modelami walczacymi na drabinach? Czy okupując domek wystarczy stanąc przy wylocie drabiny i na skutek niemożliwości dostawienia modelu jesteśmy nie do zaszarzowania? A jesli dozwalamy to jak zaznaczyc te modele w drodze po drabinie/ścianie.

Moja interpertacja: rozsądek podpowiadał by walkę do 1 calowej róznicy wysokości.. inaczej powinniśmy sie wspinac do przeciwnika. Z drugiej jednak strony ratrak który mimo że pysk ma na wysokosci głowy niziołka nie moze go zaszarzować bo hlafas stoi na parapecie który ma 1,1 cala wygląda śmiesznie :(
Tutaj temat jest wyjatkow drażliwy :(

9. Czy można sie wspinac zatrzymując domyślnie w połowie ściany? Jesli nie to oznacza np. że krasnal majacy 3 cale ruchu nigdy nie wejdzie na domek pietrowy o kondygnacji wyrzszej niz te 3 cale. Wierze przestaną byc dostepne??

Moja interpretacja: mozna. tylko jak zaznaczyć ten fakt dla przeciwnika, który wpadnie na pomysł strzelania do nas ?

10. Czy mozliwe jest wspinanie sie pod kątem (tzn nie idealnie pionowo w górę?

Moja interpretacja: Tak.. Inaczej wystarczyło by postawić model na piętrze na wysokości wspinaczki i przeciwnik nigdy by do nas nie dotarł. Zeby zmnieć tor ruchu musiał by poswiecać turę (na początku wspinaczki musi sie stykać z ścianą!) a my byśmy go znów blokowali.

11.Czary do walki wręcz. Miecz rezebala, pałka orków, młoty sigmara. Jak je interpretować? Zadja krytyki? A jesli tak to wedle broni która dzierżą nasi boh czy tego co nam wyczarowało w ręce (np. miecz). I jak jest z tym magiem. Czarujac miecz miecz ma go wręce a w drugiej swoją lage i atakuje dwoma atakami z 5S a jednym z 3S.

Moja interprretacja: W walce wręcz zadaja krytyki. Opis broni nie jest wiązący. Czar w prost powiększa swpółczynniki postaci.. A nie zadne cuda jaja kapłan ma dwa młoty bo w nazwie jest liczba mnoga, a mag biega z wyczarowanym mieczem. Dla nie przekonanych?? Chcecie mi powiedzieć że mag atakuje 2 atakami z 5S i 4Ws a jednym z 3 s i 2 ws?? W opisie "model otrzymuje profity" a nie jedna jego broń!!
Interpretujac inaczej (bez krytyków) possesed tez po eye of good traci krytyki??

12.animozje orków?? Tu prawdziwa kopalnia problemów. Jak goblin nie zda i rzuci 1 to majac najblizej orka ignoruje test czy rzuca sie na najbliższego goblina? A jak ma łuk??

Moja interpretacja: Patrzymy kto jest nas najblizej i jesli spełnia wymogi ataku wykonujemy go w innym przypadku ignorujemy to. "Kolega ork ostudził nasze zapały"

13. Ruch squigów i fanatyków. A dokładnie szarż. W opisie mamy że jesli w wyniku ruchu sie zetknie to mamy combat, a zarazem uwage że odnosimy sie do zasad szarzy. Czyli co?? Deklarujemy szarże i rzucamy 2k6 czy w fazie czystego ruchu ruszamy i wtedy po zetknieciu modeli dochodzi do walki? A jesli robimy to w fazie ruchu to mozna przejąc taką ruszaną szarże? Mozna szarzowac niewidoczne modele?

Moja interpretacja: Tak jak sie juz przyjeło wszystko dobywa sie w ruchu i nasze squigi staja sie mordercami :)

14. Czy squigi sa spowalniane w ruchu??

Moja interpretacja: Bedąc konsekwentnym nie.

15. Zasada nabytego frenzy/nienawiści i odporności na psychologię
Czy slayer któremu to tak pasuje nie moze byc szalony.

Moja interpretacja: Po trudach sumienia.. modele takie moga mieć frenzy. Ale patrzac na zapis podrecznikowy bliższy chyba prawdy byłby zakaz tego poączenia

POZOSTAWIAM WAS Z TYMI MAŁO WYBREDNYMI PROBLEMAMI, CIEKAWY WASZYCH OPINI:)





Odpowiadajac na problem uschabtiego.. Spada w dół. Poniewaz 1 calowego updaku nie bierzemy pod uwagę tak jak nie wspinamy sie poniżej 1 cala. Sprawa sie komplikuje kiedy schody sa wyższe (zabic architekta!!!). Ja jednak nadal bym kazał spadac z boku :) A schody sobie odpuscił poniewąz liczymy krawedzie schoda a nie stopnia! Bez jaj.
Inaczej dojdziemy do testów czy halfasowi nie zbiera sie aktualnie na kichnięcie przez strzałem :)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 13, 2008, 02:32:57 pm
Wypisze te z których interpretacjami sie się nie zgadzam.

Cytuj
2.Krytyki dla takich broni jak: rekawica gladiatora czy bat (na tych dyskusjach połamałem sobie zeby)


Rękawica gladiatora - cięte, tutaj argumentem za będzie oryginalna figurka gladiatora do Mordheim:
(http://es.games-workshop.com/especialista/mordheim/images/bestiario/pitfighter09p.jpg)
To ewidentnie jest ostrze.
Co do bata też jestem za obrażeniami ciętymi, bo nie wyobrażam sobie bata zadającego obuchowe obrażenia (miażdżenie)... ale to już każdy we własnym sumieniu oceni ;).

Jako ciekawostke w zinie LoD#1 znalazłem coś takiego (jak widać wszyscy mieli z tym problemy):
FLEXABLE WEAPONS
Whips, Ropes, Chains, Morningstars etc)
1-2 Entangle. The weapon has wrapped around
the target's body or legs, allowing the wielder to pull the
target off- balance. One wound is caused as normal, with
armor saves, and the target also receives a Knocked
Down result if it fails a Strength roll, which is not subject
to armor saves, but may be affected by special saves or
skills.
3-4 Whiplash! The weapon inflicts a stinging
blow, causing two wounds instead of one. Armor saves
as normal.
5 Disarm. Your opponent's weapon is
entangled and wrenched from his hand. If he is carrying
two weapons, roll to see which one he loses. Roll to
wound and take armor saves as normal.
6 Choke! The weapon has wrapped around
the target's neck. Roll two wounds, ignoring armor saves,
with +2 to any Injury rolls.

Ale to już oczywiście HR.

Cytuj
5.Po zmianie zasad z erraty w stosunku do zasłon w strzelaniu uściślenie zasad przysłaniania sobie linie strzeleckiej. Liczymy linię od głowy w stosunku do podstawki czy moze wedle gabarytów modelu? Do tego ta sama zabawa z firebolem-Kreska nie moze zawadzic o model czy podstawkę?

IMO podstawkę, inne rozwiązania mocno konfliktogenne. Analogicznie  jak z przechodzeniem przez okna/dziury.

Cytuj
7.Problematyka szarż.. Czyli juz omawiany problem na poczatku tego tematu. Nadal nierozstrzygnięty.

Deklarujemy szarżę po kolei, potem po kolei mierzymy.
Cytuj

8.Walka z ruznicami wysokości. Czyli czy modele które stoją w stosunku do siebie np. 1 cal moga z soba walczyć. Tzn. chłopek stoi na murku i szarzuje go np. ogr. Albo dokładniej jaka dopuszczalna jest róznica wysokości? Inaczej jeśli sprowadzimy wszystko do parteru to modele stojace na parapecie nie są moziwe do szarzy. Dalej.. Co z modelami walczacymi na drabinach? Czy okupując domek wystarczy stanąc przy wylocie drabiny i na skutek niemożliwości dostawienia modelu jesteśmy nie do zaszarzowania? A jesli dozwalamy to jak zaznaczyc te modele w drodze po drabinie/ścianie.


O i w takim wypadku przydałyby sie ew. uściślenia. Można powiedzieć że dla normalnego modelu 1 cal dla large targetu 2 cale - to tylko propozycja.
Szarżowanie na modele na drabinie powinno być możliwe, my dla uproszczenia zestawialiśmy je po prostu na ziemię (ale nie uważam żeby to było dobre rozwiązanie)
Cytuj

9. Czy można sie wspinac zatrzymując domyślnie w połowie ściany? Jesli nie to oznacza np. że krasnal majacy 3 cale ruchu nigdy nie wejdzie na domek pietrowy o kondygnacji wyrzszej niz te 3 cale. Wierze przestaną byc dostepne??

Moim zdaniem nie może. Dorzucam cytat z podręcznika.
Cytuj
Any model (except animals!) can climb up or down fences, walls, etc. He must be touching what he wants to climb at the start of his movement phase. He may climb up to his total Movement in a single movement phase (but cannot run while he is climbing). Any remaining movement can be used as normal. If the height is more than the model’s normal move, he cannot climb the wall.


Cytuj
11.Czary do walki wręcz. Miecz rezebala, pałka orków, młoty sigmara. Jak je interpretować? Zadja krytyki? A jesli tak to wedle broni która dzierżą nasi boh czy tego co nam wyczarowało w ręce (np. miecz). I jak jest z tym magiem. Czarujac miecz miecz ma go wręce a w drugiej swoją lage i atakuje dwoma atakami z 5S a jednym z 3S.


Cytat z Erraty:
Cytuj
Q: Can spells cause critical hits?
A: Directly, no. Indirectly, yes. The reference on page 56 to spells not causing critical hits specifically refers to spells that cause direct damage such as Word of Pain. These spells never cause critical hits. However, if a warrior is benefiting from a spell that enhances his ability to fight, such as The Hammer of Sigmar, he will be able to cause critical hits with these attacks.

Moim zdaniem to wyraźnie wskazuje na to że krytyki powinny być zadawane w zależności od tego jaka broń zostanie wyczarowana.
W przypadku np worlocka ma wtedy 2 bronie tak samo w przypadku szamana i warrior priesta. Z resztą wystarczy przeczytać opisy czarów:
Sword of Rezhebel
A flaming sword appears in the hand of the wizard, promising red ruin to all who stand in his way.
Clubba
A huge, green club appears in the hand of the Shaman.
The Hammer of Sigmar
This weapon of the faithful glows with a golden light, imbued as it is with the righteous power of Sigmar.
To oczywiście fluff ale moim zdaniem udowadnia, że broń fizycznie pojawia się w rękach rzucajacego czar/modlitwę.

To chyba by było wszystko. Jak wymyśle coś więcej napiszę :).
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Mistrz wałków :) w Marzec 13, 2008, 04:45:30 pm
W przypadku 9 i 10 mnie zagiełeś.. Jak się okazuje roczna przerwa dała się e znaki :)

Jednak z czarami będę podtrzymywał swoje zdanie na temat omijania fluffu. Nie bez powodu jest pisany kursywą. Moj umysł jest czysto scisły i jak zasada mi mówi że mag gains-dostaje dodatki do współczynników to tak należy to interpretowac.

Dla mnie bieganie shamanem z sztyletem i generowanie czaru pałki, a nastepnie twierdzenie że dzięki temu model zyskuje nie tylko siłe ale również atak za dwie bronie, jest mocnym nagięciem zasad.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 13, 2008, 04:48:59 pm
MK, skoro sugerujemy się wyglądem figurek, to spójrz sobie na figurkę ze steel whipem - co taki łańcuch przetnie? To dla mnie jest ewidentnie broń obuchowa.

Co do postu Kamila, odpiszę na to, z czym się nie zgadzam lub nie do końca zgadzam :)

Cytat: "Kamil"
2.Krytyki dla takich broni jak: rekawica gladiatora czy bat (na tych dyskusjach połamałem sobie zeby)

Zgadzam się z batem - nic dodać, nic ująć, napisałam wyżej.
Co do rękawicy, do tej pory uściślaliśmy na unarmed, ale już od dawna zastanawiam się, czy to właściwa interpretacja. Jednak uściślając takie rzeczy, patrzę też na najwyższy krytyk w danej kategorii. Przeciwko ciętym krytykom mam wyraźne zastrzeżenie: nijak nie wydaje mi się, by dało się nawet tym sztyletowatym ostrzem w rękawiczce zrobić "sliced". Przeciwko obuchowym - hm, OoA jednym ciosem z rękawicy też nie bardzo pasuje.

Cytat: "Kamil"
3.Zasady do ziółek leczniczych. Ile razy mozemy z nich korzystac. Raz na na jedno kupno, raz w grze czy w kazdej rundzie??

Nigdzie nie napisano, to racja :)
My uściślaliśmy raz na bitwę, żeby nie było za słodko [cena!].

Cytat: "Kamil"
11.Czary do walki wręcz. Miecz rezebala, pałka orków, młoty sigmara. Jak je interpretować? Zadja krytyki? A jesli tak to wedle broni która dzierżą nasi boh czy tego co nam wyczarowało w ręce (np. miecz). I jak jest z tym magiem. Czarujac miecz miecz ma go wręce a w drugiej swoją lage i atakuje dwoma atakami z 5S a jednym z 3S.

Zadają krytyki, z tego co nam się wyczarowało.
Tak jak MK, po fluffie interpretując.

Cytat: "Kamil"
15. Zasada nabytego frenzy/nienawiści i odporności na psychologię
Czy slayer któremu to tak pasuje nie moze byc szalony.

No nie bardzo. Nieczuły to nieczuły. Jeśli jest odporny na oddziaływania psychologiczne, to raczej nie wpadnie w szał. Choć slayer powinien móc...
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 13, 2008, 06:53:06 pm
Cytat: "Skavenblight"

Cytat: "Kamil"
15. Zasada nabytego frenzy/nienawiści i odporności na psychologię
Czy slayer któremu to tak pasuje nie moze byc szalony.

No nie bardzo. Nieczuły to nieczuły. Jeśli jest odporny na oddziaływania psychologiczne, to raczej nie wpadnie w szał. Choć slayer powinien móc...

Tzn., że nie mógłby dostać frenzy w wyniku rzutu serious injury? Czy chodzi o jakieś narokotyki? Czy i to i to ?
Cytuj
Przeciwko ciętym krytykom mam wyraźne zastrzeżenie: nijak nie wydaje mi się, by dało się nawet tym sztyletowatym ostrzem w rękawiczce zrobić "sliced".

O unarmed nie pomyślałem, bo w końcu to jakaś broń jest. Mimo wszystko łatwiej wyobrazić mi sobie "sliced" niż "clubbed" czy "bludgeoned", szczególnie patrząc na obrazek:
(http://es.games-workshop.com/especialista/mordheim/images/bestiario/hsigmar20p.jpg)
(Heh, jak widać spór faktycznie można toczyć w nieskończoność, BTW ktoś pytał o to modów na SG?)
Cytuj

Dla mnie bieganie shamanem z sztyletem i generowanie czaru pałki, a nastepnie twierdzenie że dzięki temu model zyskuje nie tylko siłe ale również atak za dwie bronie, jest mocnym nagięciem zasad.

Mi też i do tej pory zawsze grałem, że podstawowa broń szamana/warlocka nie jest używana, ale w sumie w zasadach nie ma o tym mowy...
Z resztą pałkę wcale nie tak łatwo wyczarować i bieganie z samym sztyletem mogłoby być ryzykowne, szczególnie że pała to 3 gc.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 13, 2008, 07:31:53 pm
Unarmed było dlatego, że to rękawica, którą trudno uznać za broń masowego rażenia, raczej wzmocnienie walki pięścią. Do tego krytyki z unarmed wcale biedne nie są...
Jak jednak mówiłam, od dłuższego czasu zastanawiam się nad lepszą interpretacją.

A obrazek figurki z biczem nadal mnie przekonuje o słuszności krytyków obuchowych ;)
[można w nieskończoność :p]

Cytat: "MK"
Tzn., że nie mógłby dostać frenzy w wyniku rzutu serious injury?

Tak.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Inquisitor_Matematicus w Marzec 13, 2008, 08:31:48 pm
Cytat: "Skavenblight"
A obrazek figurki z biczem nadal mnie przekonuje o słuszności krytyków obuchowych ;)
[można w nieskończoność :p]


Dla mnie jest to oczywiste że są to obuchowe i w takim wypadku trzeba by zagłosować.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: MK w Marzec 13, 2008, 09:08:51 pm
Cytat: "Skavenblight"

A obrazek figurki z biczem nadal mnie przekonuje o słuszności krytyków obuchowych ;)

Szczerze powiedziawszy ta dyskusja nie ma większego sensu bo zarówno krytyki cięte i obuchowe są na podobnym "poziomie mocy", więc proponuje EOT :).
Cytat: "Skavenblight"

Cytat: "MK"
Tzn., że nie mógłby dostać frenzy w wyniku rzutu serious injury?

Tak.

Ojj to już naciągane IMO. W wyniku obrażeń coś mu się w mózgu przestawia i tyle.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Kapitan_Hak w Marzec 13, 2008, 10:06:51 pm
Cytuj
Ojj to już naciągane IMO. W wyniku obrażeń coś mu się w mózgu przestawia i tyle.

On ma już i tak nieźle narąbane we łbie ;).

Swego czasu była na SG dyskusja w tej sprawie i grono modów (wiem, że bywają czasami wątpliwości co do ich kompetencji, ale jednak swoją wiedzę i doświadczenie mają...) jednogłośnie orzekło, że od odporności na psychologię zabójców nie ma wyjątków.

Zgadzam się z tym w zupełności, zresztą jest to zgodne z prawidłowymi zasadami wykładni (lex specialis, czyli w tym przypadku zasada odporności, umieszczona bezpośrednio przy charakterystyce naszego zabójcy, derogat legi generali, czyli wszelkie zasady ogólne, łącznie z ogólną zasadą krasnoludów - nienawiścią do zielonoskórych ;)).

Czy jest to zdroworozsądkowe? No cóż... [miauczenie kiciusia] Takie są jednak zasady. Na marginesie, zauważcie, że zabójcy mogą nabyć trzy specjalne umiejętności - dwie z nich poniekąd zastępują zasady frenzy i hatred.

P.S. Tak zupełnie na marginesie moja prywatna opinia: odporność na strach w przypadku zabójców zupełnie by wystarczyła; odporność na psychologię to już nieco za dużo - to wg. mnie cecha pasująca raczej do stworzeń absolutnie nieczułych, często niematerialnych - jakieś duchy, demony, etc.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 14, 2008, 12:14:47 pm
No i szlag jasny trafił pomysł zajęcia się wszystkim "po kolei", żeby to potem można było ładnie w .pdf wrzucić bez kłopotów z szukaniem ;)

I weźcie pod uwagę, że to co wydaje nam się dziecinnie proste i oczywiste nie wszystkim się takim wydaje, bo początkującym nadal sprawia to wiele problemów, a nie każdy chce się przedzierać przez prawie 200stron tematów o zasadach które można znaleźć i tutaj i na BP z nadzieją, że a nuż coś znajdą (zwłaszcza, że opcja "szukaj"  działa jak działa).

Jeśli byłaby taka możliwość byłbym wdzięczny, jakby się okazało, że te "oczywiste" pytania doczekały się wreszcie po jednaj, a nie dwóch-trzech różnych odpowiedzi...
Dałoby się?
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Inquisitor_Matematicus w Marzec 14, 2008, 06:39:16 pm
Cytat: "Ushabti"
Jeśli byłaby taka możliwość byłbym wdzięczny, jakby się okazało, że te "oczywiste" pytania doczekały się wreszcie po jednaj, a nie dwóch-trzech różnych odpowiedzi...
Dałoby się?


Ludzie czekajta!

Potrzebujemy na to osobne forum.

MSZ postępowanie powinno być następujące:
1. Ushabtii lub ktoś inny umieszcza pytania.
2. Odpowiadamy na pytania. Puki mówimy jednogłośnie lub zostaną znaleźne odpowiednie klarowne cytaty to sprawę zamykamy!
3. Jeśli pojawiają się dwa glosy z różna interpretację to otwieramy nowy watek dla tej jednej konkretnej zasady!
4. Koordynator spisuje klaryfikacje.

Najlepiej by było mieć osobne forum. Koordynator powinni albo powinny to być moderatorzy tego forum, odpowiadający za poziom dyskusji i klarowność wątków czyli to co zwykle do ich obowiązków należy..

Radze na razie przystopować bo bałagan się robi.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Motorek w Marzec 14, 2008, 06:43:48 pm
Inkq ma rację, jeden temat to za mało osobne forum podzielone na działy CC, Shooting, Movment etc. Nie ma co działać na hura, inicjatywa dobra, ale potrzeba nam spokojnego podejścia.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Inquisitor_Matematicus w Marzec 14, 2008, 06:52:42 pm
Cytat: "Motorek"
Inkq ma rację, jeden temat to za mało osobne forum podzielone na działy CC, Shooting, Movment etc. Nie ma co działać na hura, inicjatywa dobra, ale potrzeba nam spokojnego podejścia.


Mogę sie zająć Koordynatorstwem=Moderatorstwem.


Teraz pytanie gdzie tworzymy forum:

Gildia?
BP?
Czy jakieś własne?
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Skavenblight w Marzec 14, 2008, 06:54:51 pm
BP będzie przenoszone w najbliższym czasie na nowy serwer, tak że raczej dopiero potem będzie to możliwe.
Nie wiem, co na ten pomysł admini NG.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Motorek w Marzec 14, 2008, 07:14:26 pm
Nowe, a na BP i NG dać linki do niego.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Inquisitor_Matematicus w Marzec 14, 2008, 07:31:41 pm
Cytat: "Skavenblight"
Nie wiem, co na ten pomysł admini NG.


Sądzę, że jest to do zrobienia.

Ale tez byłbym za nowym. Ma ktoś jakieś doświadczenie w stawianiu stabilnego, nie wieszającego i non stop działającego forum internetowego?

P.S. Mogę założyć na szybkiego, ale czy na dłuższą metę w postaci portalu Mordheimowego pomysł MSZ byłby chybiony. więc to pytanie o forum głównie tyczy sie Ushabtiego.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 14, 2008, 07:58:24 pm
Jeszcze nie mam informacji czy serwer ma już podczepioną domenę, jak tylko ją dostaniemy możemy tam wchodzić z całym portalem nawet. Na początek pewnie całkowicie okrojonym z grafiki, ale forum powinno działać mam nadzieję w przeciągu tygodnia.

Pytanie czy chcemy to na CMS Dragonfly czy Yomli uważam za drugorzędne: wszystko jedno na czym, byle ruszyło :)

Póki co jest idea, żeby na stronie nie było żadnych artykułów poza streszczeniami tych zawartych w e-zinach, uściśleniami (w .pdf`ach) i samymi zasadami po Polsku (o ile autor się zgodzi).

A co do samego e-zinu to fajnie by było jakby udało nam się do niego zebrać wszystkie jakościowo dobre artykuły dotyczące Mordheim z rodzimej sieci (oczywiście z podaniem tego, gdzie były pierwotnie umieszczone i za zgodą autorów), więc jeśli na jakieś natraficie albo macie własne zapasy to chyba trzeba by było już je gdzieś składować i planować pierwszy numer ;)
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Inquisitor_Matematicus w Marzec 15, 2008, 10:29:48 am
Cytat: "Ushabti"
Jeszcze nie mam informacji czy serwer ma już podczepioną domenę, jak tylko ją dostaniemy możemy tam wchodzić z całym portalem nawet. Na początek pewnie całkowicie okrojonym z grafiki, ale forum powinno działać mam nadzieję w przeciągu tygodnia.


Jak już założysz forum Ushabti to zróbmy je zamknięte. Tzn. rejestracja powinna przebiegać w ten sposób że kandydat przysyła adminowi maila np. z nickiem  innego forum Mordheimowego. Jest nas na tyle mało że taka rejestracja uchroni nas od Botów i Trolli a dostęp będzie miał każdy zainteresowany.
Tytuł: Tworzenie uścisleń.
Wiadomość wysłana przez: Ushabti w Marzec 15, 2008, 11:23:52 am
Cytuj
Jak już założysz forum Ushabti to zróbmy je zamknięte. Tzn. rejestracja powinna przebiegać w ten sposób że kandydat przysyła adminowi maila np. z nickiem innego forum Mordheimowego. Jest nas na tyle mało że taka rejestracja uchroni nas od Botów i Trolli a dostęp będzie miał każdy zainteresowany.

Akceptacja admina powinna wystarczyć... a że będzie ich trzech to już w ogóle będzie po problemie. Najfajniej by było, jakby można się było na nie dostać w ogóle tylko przez zaproszenie (dla podkreślenia rangi), ale nie wiem jak to wygląda od strony technicznej: informatykiem nie jestem i raczej nigdy nie będę ;)
Może dziś coś się w jego sprawie już wyjaśni...
Pozdrawiam!