Jak już napisali inni forumowicze:
D&D 3E to trzecia edycja systemu, AD&D była drugą, różnią się mechaniką, ale w znacznej mierze są kompatybilne.
d20 to czysta mechanika, odarta z jakichkolwiek konotacji światowo - konwencyjnych. W oparciu o nią tworzone są liczne podręczniki wydawane przez innych niż WotC wydawców, który jest posiadaczem praw do trzeciej edycji D&D.
Do grania niezbędny jest Podręcznik Gracza, i jego zakup zalecałbym w pierwszej kolejności. Przewodnik Mistrza Podziemi i Księga Potworów to drugi co do ważności zakup, poza tym polecałbym także nabycie podręcznika z opisem jakiegoś świata - w tej chwili w języku polskim dostępny jest dodatek opisujący Greyhawk, planowane jest wydanie Zapomnianych Krain (Forgotten Realms) i Ravenloftu.
Co do kwestii "dostępności" podręczników dla graczy i MG - wszystkie podręczniki z założenia są przeznaczone przede wszystkim dla prowadzącego, i wyłącznie od niego zależy, czy i w jakim zakresie udostępni je dla swoich graczy. Bestiariusz, wbrew temu co napisał Stormcrow, raczej nie powinien stanowić lektury graczy; choć MG może udostępnić któremuś graczowi pewne zawarte w nim informacje, jeśli jego postać posiada odpowiednią wiedzę na dany temat (knowledge: nature, knowledge: demons, knowledge: undead, etc.).
Na dobrą sprawę nawet Podręcznik Gracza nie powinien być czytany w całości przez wszystkich graczy - np. barbarzyńca z zapadłej dziury będzie miał w najlepszym razie nikłe pojęcie o zasadach działania magii, czy efektach konkretnych czarów. No, ale to juz kwestai dojrzałości i odpowiedzialności graczy.
Początkującemu MG polecałbym także nabycie jednej z gotowych przygód, jakie zostały opublikowane po polsku do D&D, najlepiej po zapoznaniu się z recenzją Cetiego na Nowej Gildii. Wprawdzie te scenariusze nie stanowią może arcydzieł sztuki mistrzowania, ale dają niejakie pojęcie o schemacie konstruowania przygód (czemu zresztą nieco miejsca poświęcono także w Przewodniku Mistrza Podziemi).
Pozdrawiam,
Adam