"jednym dodatkowym" - nie rozumiem. Chodzi o czerń i biel czy trójkolorowy komiks?
"dodatkowy kolor" nawiazuje do nazewnictwa stosowanego przez polskich wydawcow, przy komiksach tego typu stosuja oni opis "komiks dwukolorowy" (w odroznieniu od "czarno-bialego"). Potrzebujesz listy?
to tak na szybko:
"Sin City", "5 to liczba doskonala", "Kobieta mego zycia, kobieta moich snow", "Ghost World", "Samotnosc rajdowca"
warto tez pomyslec o kolorach przypisanych do postaci np. w amerykanskim mainstreamie action comics, np. tu:
http://forums.comicbookresources.com/showthread.php?t=281501Tak czy inaczej, właśnie tymi wyliczeniami mi pomogłeś. Szczególnie "zredukowana paleta", o której już sobie myślałem wcześniej nadaje się do wykorzystania w referacie. Chciałem postawić pytanie i wyjaśnić, dlaczego początkowo komiksy były "ubogie kolorystycznie" i pokazać ograniczenia (kwestie opłacalności ale nie tylko) wysokonakładowego druku. Niestety mam problem z literaturą na ten temat.
to moze zacznij szukac od podstaw?
np. wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Colora dalej sobie poszperasz w guglu i wynajdziesz dlaczego wczesniej byly "trojkolorowe" a w chwili obecnej mowimy o "pelnym kolorze" (Image Comics fajnie to pokazalo realizujac "wstecznie" komiksy z postaciami ze swoich serii w stylizacji drukarskiej na dane "komiksowe epoki").
do tego dochodzi "zredukowana paleta" jako celowy zabieg (artystyczny, finansowy, technologiczny), np. "Wszysko zle" Kozy, "Projekt: Czlowiek" Endo, albo takie akcje jak produkcje z wydawnictwa Nobrow, gdzie swiadomym ograniczeniem jest wybrana technologia druku, itd. itp.
Co do przykładów... Fajnie by było pokazać jakieś wybitne dzieła sztuki komiksu (jakieś klasyki) i omówić na ich przykładzie wykorzystanie różnych technik nakładania koloru - jaki efekt chciał autor osiągnąć (na przykład określenie charakteru postaci działających w Sin City poprzez trzeciego koloru: Yellow Bastard, Goldie itp.).
Tutaj tez musisz zaczac praktycznie od poczatku, czyli od "Yellow Kida", potem "Little Nemo", "Tintin", malowanie na blaudrukach, pierwsze, rewolucyjne eksperymenty Corbena, wczesniej rewolucja w wykonani Brecci, niesamowite komiksy z cylku "Marcenary" Segrellesa czy "Storm" Dona Lawrenca, Bilal, Druillet, zmiana swiadomosci tak tworcow jak i czytelnikow pod wplywem ""Metal Hurlant"/"Heavy Metal" etc. duuuuuzo tego.