Girwan: Adres IP jak najbardziej ma też tutaj sporo "do gadania"
Postaram się to wyjaśnić w miarę prostym językiem
. Połączenia w sieci negocjowane są na kilka sposobów. Oczywiście najprościej podzielić je na połączenia wychodzące i przychodzące. Każde z tych połączeń otwiera sobie jeden z ponad 65 tys. dostępnych portów na jednym z dwóch protokołów (UDP, albo TCP). Jeżeli jesteś "schowany za NATem", czyli połączenia Twojego komputera przechodzą przez inne urządzenie podłączone bezpośrednio do sieci (nazywane routerem) a ty masz wewnętrzny adres IP (192.168.*.* lub 10.*.*.*) następują wtedy utrudnienia z połączeniami przychodzącymi. O ile ty sam jesteś w stanie nawiązywać połączenia od siebie (czyli wychodzące), komputery spoza Twojej sieci lokalnej nie będą w stanie wywołać połączenia z Tobą (połączenia przychodzące). Ale pamiętaj też że raz otwarte połączenia działać może już w oba kierunki. Jeżeli więc to Ty podłączasz się do jakiegoś serwera gry nie powinno być żadnego problemu. Problem zaistnieje jednak, jeżeli ty sam będziesz chciał założyć serwer. Wtedy każdy kto będzie chciał połączyć się z Tobą w istocie będzie "dobijał się" do zewnętrznego adresu IP (czyli adresu routera). A router żeby przekazał takie połączenie dalej musi zostać tego nauczony. Nazywa się to przekierowaniem portów. Administrator ustawia wtedy router tak, iż połączenia przychodzące na konkretny jego port kierowane są dalej do wybranego adresu sieci lokalnej.
Przykład: Dajmy na to, iż twoja ulubiona gra korzysta z portów 63200 UDP oraz 9859 TCP. Twój adres IP to 192.168.3.35 a adres zewnętrzny twojej sieci (czyli taki, z jakim na świat wychodzi router) to 153.19.231.111. Jeżeli to Ty podłączasz się do gry, docelowy adres IP jest Twojemu komputerowi znany. Jeżeli ty zakładasz serwer gry i chcesz być widoczny dla innych, Twój administrator musi ustawić przekierowanie w/w portów na Twój adres lokalny. W takim przypadku wszystkie połączenia jakie przyjdą ze świata na adres 153.19.231.111 na portach 63200 UDP oraz 9859 TCP będą przekierowane z automatu do adresu 192.168.3.35, czyli Twojego komputera! Proste, prawda?
To teraz skomplikuję Tobie życie jeszcze bardziej
. Administrator może dodatkowo na routerze (albo między Tobą a routerem) zainstalować dodatkowe urządzenie/oprogramowanie tzw. zapory ogniowej (firewall). Zapora ogniowa filtruje (blokuje) połączenia w dowolnie wybrany sposób i w dowolnym kierunku. Jeżeli Twój administrator ustawił firewall na politykę "blokuj wszystko w obu kierunkach, przepuszczaj tylko wybrane porty" (np. tylko strony WWW czyli porty 80 TCP i 443 TCP), wtedy niestety nie Będziesz mógł także podłączyć się do gry. Wszystko zależy od tego, jaką politykę bezpieczeństwa/dostępu do sieci realizuje twój administrator. Najlepiej zapytać się jego o dwie podstawowe sprawy:
1. Czy połączenia od i do twojego komputera są w jakikolwiek sposób filtrowane? Jeżeli tak, to czy da się tą politykę załagodzić w przypadku Twojego adresu IP?
2. Czy istnieje możliwość przekierowania wybranych portów do Twojego komputera?
Jak uzyskasz odpowiedzi na te pytania przekaż je nam tutaj na forum. Będziemy myśleć dalej. Są oczywiście różne "sztuczki i kruczki" pozwalające na ominięcie pewnych uniedogodnień, ale jest ich dużo, nie są takie banalne w wykonaniu i każdy z nich tak właściwie zależny będzie od tego, jakie informacje uzyskasz od administratora. Dlatego wstrzymamy się z tym do Twojej kolejnej wiadomości