Autor Wątek: Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?  (Przeczytany 3260 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Cyel

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« dnia: Czerwiec 25, 2004, 10:39:51 am »
Prowadzenia uczyłem się dość klasycznie , na pierwszych numerach M&Ma i Kryształach Czasu. Mam dośc długi staż jako MG, ponad 10 lat (może nieregularnego, ale zawsze) prowadzenia... i wciąż mam ten sam problem.

Nigdy nie wiem, czy należy graczy nagradzać za rozsądną i rozważną gre, czy za działania odważne i brawurowe. Z jednej strony w M&Mie zawsze czytałem o tym, ze jeśli np. gracze mają ginąć, to na swoje własne życzenie, gdy robią coś nieprzemyślanego, głupiego, ze grając mają liczyć się z konsekwencjami i nie pakować w kłopoty... ale z drugej strony przecież gracze mają być poszukiwaczami a nie znajdywaczami przygód. Powinni pakowac się w kłopoty na własne zyczenie, robić rzeczy brawurowe, by potem wyplatywać się z kłopotów z gracja godną poszukiwaczy przygód właśnie. Jakim bohaterem byłby Indy Jones gdyby nie jego “Wymyslę coś po drodze...” Co to za opowieść o przygodach, gdy gracze nie pójdą do byle podziemi bez wczesniejszego wykupienia potrójnego ubezpieczenia na życie.

Co Wy nagradzacie : ryzykanctwo i brawurę czy ostrożność i rozwagę ?

Offline Wegecjusz

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 25, 2004, 11:07:20 am »
krótka odpowiedź: zależy od postaci;
nagradzam li tylko i wyłącznie grę zgodną z postacią, jaką mi przedstawiono;
przykład:
postacie z WoD'u
rosyjski marynarz, Khan, prosty, niezbyt rozgarnięty mięśniak;
wiceprezes fundacji, Shadow Lord, 'śliski', pozostający w cieniu;
mamy dwie postacie, mamy zupełnie inne ich podejście do świata, do rzeczywistości...nie mogą zachowywać się tak samo, bo jest to sprzeczne z ich naturą określoną przez tworzących je graczy (w tym wypadku akurat mnie :-) ): Khan będzie działał zupełnie nie kalkulując konsekwencji, Lord będzie kalkulował, często rezygnując z działania w ogóle...
reasumowywawewując: nagradzam odgrywanie postaci, rozsądek i brawura są zależne ich natury i tak powinny być odgrywane
pozdrawiam
ampires have risen from the dead, the grave and the crypt, but have
never managed it from the cat.
************
Punk ucieka hipis zmyka
Kiedy w dresach jest ekipa

Offline Beast

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 25, 2004, 08:41:04 pm »
Ja nagradzam i to i to.Chociaż bardziej pod uwagę biorę tzw. myślenie.Ponieważ uważam że:
Każda postać może powiedzieć: Co?Smok w jakini?Pewnie ide tem i go biorę!
Jednak nie każda postać może rozszyfrować zagadkę.

Offline dra

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 26, 2004, 07:33:57 am »
Tu nie chodzi o nagradzanie tylko o konsekwencje. Jesli robia cos glupiego i brawurowego niech stana przed konsekwencjami swoich czynow, niech maja male szanse na przezycie. Jezeli jednak na drodze wesolej improwizacji czy niezwyklego szczescia powiedzie im sie ta akcja - nagrodz ich. Niech jednak maja swiadomosc, ze wymkneli sie z objec smierci (badz np dla niektorych postaci w W:M moze byc to utrata reputacji, mienia czy wplywow). Akcent musi tu jednak lezec w tym, zeby autentycznie akcja byla trudna do wykonania i pierwszy z brzegu lapserdak z ulicy jej nie wykonal. Czesc graczy moze sie pozegna ze swymi alter ego? Indiana Jones tez tak mowil ale w filmie zawsze byl o krok od porazki.

Reasumujac, moja odpowiedz brzmi - nagradzam efekt. Czy osiagniety w glupi sposob czy w spokojnym, planowym podejsciu. Choc najczesciej jest to meiszanka dwoch powyzszych

PS: uwazam, ze schematy glupi miesniak i madry polityk etc sa splycajace gre a w WoD szczegolnie.

Offline Eomer

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 26, 2004, 07:47:49 am »
Ja nie na gradzam ani jednego ani drugiego, ja nagradzam w jaki sposób coś zostało zrobione. Jeśli gracz1 otworzył magiczne przejście bo niechcący oparł się ścianę a jego druhowie godzinami poszukiwali przejsćia to nagroda będzie mierna albo żadna z kolei gdy np.gracz2 barwurowo wpada do jamy bestii i w pięknym stylu ją pokonuje ratując np.córkę porwanego burmistrza :lol: to nalęży sie nagroda pełną gębą.
Wiecie o co chodzi :D
Życie jest tylko nędznym aktorem, który swoja rolę przez pare godzin wygrawszy, w nicość przepada. Staje się tylko powieścią idioty."
Szekspir "Makbet, akt V, scena V"

Offline Hex

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 26, 2004, 09:52:10 am »
ja to wiedzę tak:
1.jeśli postać znajduje sie przed jaskinią smoka i mówi:"wlatuje tak i tne w lewo i prawo" to ... pewnie z tej jaskini nie wyjdzie. Chyba że przedtym zdrobił odpowiednią ilość przygotowań. [zła brawuwra]
2.jeśli postać znajduje się przed jaskinią smoka i goni go całe woisko i stwierdza że wchodzi do jaskini powinna zostać wynagrodzona,bo wybrała ,jej zdnaiem, mniejsze zło.  :evil: [dobra brawura w szczegulności gdy nie rzuci się na smoka]
Planowanie nie jest zawsze dobre. Więc nie zawsze powinieneś wynagradzać za planowanie. Czasem trzeba szybko podejmować decyzję a postać siedzi i duma...

Przy takim ocenianiu powinieś się dać na własny osąd i "poczucie sytuacji" (nie przychodzimi do głowy odpowiednie słowo).
Bądź nadzwyczaj drobiazgowy, aż do sztywnej formalności. Bądź niezwykle tajemniczy, aż staniesz się niezgłębiony. W taki sposób możesz stać się panem losu swego przeciwnika."
- Sun Tzu, Sztuka Wojny
"nie ważne kim jesteś, ale kim możesz się stać"

Offline dagobert

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 26, 2004, 11:59:03 am »
Cytuj
Co Wy nagradzacie : ryzykanctwo i brawurę czy ostrożność i rozwagę ?

Osobiście zawsze nagradzałbym ostrożność , rozwagę i pragmatyzm, ale zawsze dzieje się odwrotnie  :crazy: albo moi gracze notorycznie robią mi na złość albo juz poprostu tacy są  :giggle:

W praktyce jednak nagradzam dobrą zabawę i rozrywkę. Jesli wszyscy gracze są kreatywni, wczuwają sie w rolę, nie ziewają i nie "robią scen" wszytko zaczyna ze soba grać i wszycy są zadowoleni , a zadowolony mg zawsze chojniej sypnie z pedekami z rękawa :giggle:

Offline Jaskier

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 27, 2004, 02:12:27 am »
wszystko zalerzy od systemu, postaci, gracza i tego na co druzyna ma ochotę.no i nagrody też są rózne - dla złodzieja będzie nią udana ucieczka przed prześladowcami, a dla krasnoludzkiego Zabójcy kwieciście opisama heroiczna śmierć w obliczu przytłaczającej przewagi wroga i ratująca skórę współtowarzyszom (bohaterska obrona w korytarzu - wycinanie dziesiątków skavenów, kolejne rany, zmęczenie, strach wrogów, natarcie ostatkiem sił, aż w końcu upadek pociągający za sobą jeszcze jednego, czy 2 przeciwników)
w zasadzie jest to pytanie podobne do :
"Jaki proszek jest lepszy: do bieli czy do koloru?"

pozdrawiam

Offline pafnucy

Złoty środek
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 27, 2004, 10:44:59 am »
Witam

Cóż można tu powiedzieć. Jaki MG, takie nagradzanie; jacy Gracze, takie odgrywanie. I właśnie za to ja wynagradzam. Za odgrywanie i wczuwanie się w swoją postać. Bo chyba o to właśnie w RPG chodzi.

A złoty środek między brawurą a dumaniem robi sama drużyna. Bo trudno, żeby w drużynie byli sami napaleńcy, albo sami dumacze. Zawsze znajdzie się jakiś szlachcic, pod którym ziemia się pali i jakiś uczony, który pomyśli dwa razy, zanim coś zrobi. I to chyba Gracze są od wyważania sytuacji i robią często to całkiem nieświadomie. Przynajmniej tacy są moi Gracze. I za to ich cenię i za to ich wynagradzam. Za odgrywanie.

Pozdrawiam
uid rides? Mutato nomine de te fabula narratur - Horacy

Offline Hex

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 27, 2004, 01:16:42 pm »
Pafnucy ma rację.

To jest złoty środek którego szukacie panie i panowie.
Bądź nadzwyczaj drobiazgowy, aż do sztywnej formalności. Bądź niezwykle tajemniczy, aż staniesz się niezgłębiony. W taki sposób możesz stać się panem losu swego przeciwnika."
- Sun Tzu, Sztuka Wojny
"nie ważne kim jesteś, ale kim możesz się stać"

Offline Wegecjusz

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 28, 2004, 08:21:31 am »
dra>
to było przerysowane uproszczenie, jeśli piłeś do mnie
;)
ja nagradzam odgrywanie postaci - jeśli po konsekwencjach dożyje do końca sesji będzie nagrodzona niezależnie od tego co spowodowała; może za bardzo cenię spychologizowanie, ale, jak pisałem, dla mnie najważniejsze jest dobre odegranie postaci i tyle
pozdrawiam
ampires have risen from the dead, the grave and the crypt, but have
never managed it from the cat.
************
Punk ucieka hipis zmyka
Kiedy w dresach jest ekipa

Offline dra

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 28, 2004, 09:29:57 am »
Cytat: "Wegecjusz"
dra>
to było przerysowane uproszczenie, jeśli piłeś do mnie
;)
ja nagradzam odgrywanie postaci - jeśli po konsekwencjach dożyje do końca sesji będzie nagrodzona niezależnie od tego co spowodowała; może za bardzo cenię spychologizowanie, ale, jak pisałem, dla mnie najważniejsze jest dobre odegranie postaci i tyle
pozdrawiam


Ja tez najbardziej cenie dobre odgrywanie postaci. Wlasnie dlatego zareagowalem, bo choc jest to przerysowanie to niektorzy mogliby wziasc to na powaznie, tu jest duzo poczatkujacych jak da sie zauwazyc po niektorych postach (jakie wspolczynniki ma chomik etc ;))

Offline pafnucy

Moje 3 grosze...
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 29, 2004, 12:13:03 pm »
Witam

To może ja dorzucę swoje trzy grosiki do dysputy między dra a Wegecjuszem. Moim skromnym zdaniem kluczem do dobrego odgrywania jest właśnie konsekwencja. Każde zachowanie postaci ma swój skutek, a każdy skutek takiego czy innego postępowania ma swoją przycznę. Poza tym konsekwencja też musi być w wyciąganiu wniosków z zaistniałych wydarzeń i sytuacji. A wszystko wynika z tego czegoś, co trudno opisać - czyli z tego, iż czuję się daną postać.

Hmmm... To chyba wszystko.

Pozdrawiam
uid rides? Mutato nomine de te fabula narratur - Horacy

Offline Heimnar

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 464
  • Total likes: 0
  • Fire For The FORGE!!!
Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 27, 2004, 02:54:17 pm »
Należałoby oddzielić brawurę od odwagi. W moim pojęciu tego słowa "brawura"="głupota". Brawurowe zachowanie nie wynika z odwagi, tylko z niezdawania sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Z tego też powodu głupiej brawury nie nagradzam.
Co innego, jeśli mówimy o odwadze i męstwie. Są to cechy jak najbardziej pozytywne i ich "uzewnętrznianie" powinno być jak nagradzane. Jeżeli jeden z BG poświęca się tylko po to, by ratować resztę drużyny, bądź niewinnych ludzi - do licha, ciężko go wtedy zabić (choć sytuacja by tego wymagała).

Oczywiście nie należy zapominać o bardzo cennych komentarzach dotyczących odgrywanie postaci. Jeżeli ktoś gra np. jakims rzezimieszkiem, czy złodziejem to w jego przypadku bardziej zasługiwałby na nagrodę spryt i umiejętność wyczucia niebezpieczeństwa (i jego uniknięcia), niż nawet największa odwaga i niepotrzebne narażanie się.

Co do nagradzania rozwagi i planowania, to słusznie ktoś zauważył, że nie ma co z tym przesadzać - są przygody, gdzie jest to nieporządane, a bardziej na miejscu jest szybka, budująca nastrój akcja.
www.myspace.com/hellforgehammer <-Nasza muzyczna kuźnia
podpisano - Kot BEHEMOT

Offline Comar

Co nagradzać :brawurę czy ostrozność ?
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 28, 2004, 11:08:01 am »
Oprócz charakteru postaci wazny wydaje mi się też system w jaki gracie. Jeśli heroic to zgodnie z nazwą powinieneś nagradzać brawurę, a jeśli np. Cthulhu to wręcz przeciwnie.
-Not bad. Congratulations. Tell me, was it necessary that you kill all of them? I only told you to scare them.
-People scare better when they're dying.

 

anything