trawa

Autor Wątek: Pilnie poszukiwane opowiadania  (Przeczytany 5754 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Zaba

Pilnie poszukiwane opowiadania
« dnia: Grudzień 21, 2002, 03:48:44 pm »
Jak macie jakies fajne opowiadania albo strony z opowiadaniami o warhammerze a szczegolnie o Chaosie(moga byc tez o innej armi)napiszcie.Mozecie tez mi przeslac opowiadania i strony z opowiadaniami na moj e-mail:zaba_4@interia.pl
ear me mortals, for I am the Anointed

Offline Daemon Prince

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 24, 2002, 12:05:16 am »
mam www.gildia.com :twisted:  :twisted:  :twisted:
rew dla Boga Krwi! Czaszki dla tronu Khorna!

Offline Daemon Prince

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 24, 2002, 12:07:14 am »
rew dla Boga Krwi! Czaszki dla tronu Khorna!

Offline Vatt'ghern

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 24, 2002, 11:43:12 am »
nie moge, doszlo juz do tego, ze sie awatary powtarzaja. nawet nie mam sily was op***lic

Offline Korgan

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 24, 2002, 05:07:21 pm »
Ja mam opis twierdz Krasnoludzkich:
   Śmieszni zdawać się mogą ci, którzy nazywali twierdze krasnoludów kopalniami. Tym cudom architektury i pomysłowości daleko było do zwykłego wyrobiska. Były to całe, ogromne podziemne państwa-miasta, w których znalazło się miejsce zarówno na mieszkania, warsztaty pracy, kopalnie i wyrobiska, jak i świątynie i pałace. Niewielu jednak mogło obejrzeć te miejsca. Krasnoludy dobrze zabezpieczały swe królestwa zarówno przed wścibskim okiem ciekawskich, jak i toporem wroga. Przede wszystkim krasnoludy potrafiły odpowiednio ukryć twierdze. Były one piękne, ale każdy krzat uważał, że ich wspaniałość powinni podziwiać jedynie wybrańcy. Kamuflaż był często bardzo skomplikowany. Nadziemne części budowli były stylizowane na ruiny lub posągi. Oczywiście na powierzchni budowano jedynie strażnice i posterunki. Podziemia miały zawsze przynajmniej cztery wejścia. Każdy krasnolud wiedział, że ten, kto wchodzi do „jaskini” o jednym wyjściu, zasługuje na śmierć w niej. Jedno wejście było często słabiej ukryte lub wręcz widoczne. Budowano tak pod koniec epoki krasnoludów, kiedy twierdze miały albo wystarczającą obronę, albo wejście owo wcale nie prowadziło do królestwa. Częstokroć przeradzało się w labirynt korytarzy bez wyjścia, najeżony setkami pułapek i niebezpieczeństw. Krasnoludy nazywały je Tol Thereth. Kolejne wrota – jedne z trzech najważniejszych – nazywane były Tol Abrad, czyli Brama Południowa. Określenie to równało się z Bramą Główną. Były to główne wrota do kompleksu. Tylko za nimi znajdowały się pomosty i windy, którymi można było wprowadzić istotę większą od humanoida (choćby konia). Brama główna wychodziła na południe przede wszystkim dla celów obronnych. Gdyby okazało się, że trzeba walczyć w polu, wróg mógłby poczekać, aż słońce zaświeci w oczy obrońcą (gdyby brama wychodziła na wschód lub zachód) lub, aż zerwie się silny wiatr (tzw. Północny Zięb), który często powiewał w Górach Krańca Świata. Jeżeli doszłoby natomiast do walki wewnątrz kompleksu, obrońcy mogli długo utrzymać przeciwnika wśród wind i elewatorów, zarzucając go gradem strzał i pocisków.  Kolejna brama – Tol Bardal – Brama Królewska. Zawsze była pięknie zdobiona, lecz niewidoczna dla przeciętnego oka. Często wykuta w skale z taką precyzją, że trudno było ją nawet odróżnić od reszty krajobrazu. Najsłynniejsza Tol Bardal wzniesiona została w Karak-Varn, gdzie zamknięte wrota niczym zupełnie nie różnią się od skały, a aby je otworzyć, potrzeba za pomocą odpowiedniego pryzmatu pokierować promieniem słonecznym tak, aby trafił w wyznaczony punkt. Ostatnia brama – Tol Gilandil – Brama Inżyniera. To właśnie była ostatnia droga ucieczki dla krasnoludzkich dzieci w czasie natarcia. Jednakże rzadko korzystano z niej w ten sposób. Jeżeli miasto zostało oblężone, to właśnie stąd wysyłano sabotażystów, którzy mieli uszczuplić siły wroga. Brama ta miała najwspanialsze położenie strategiczne, gdyż umiejscawiano ją częstokroć kilka kilometrów od głównej części twierdzy. Zresztą, aby nią przejść w jedna lub drugą stronę, trzeba było pokonać ogromny labirynt.
   Jeżeli chodzi o nadziemne strażnice, to nigdy nie posiadały one wyjścia na zewnątrz. Krasnoludy budowały je na zboczach górskich tak, że przypominały bardziej wspaniałe tarasy, niż punkty obronne. Często roztaczał się z nich piękny widok... Jednakże pozory mogą mylić. Z pomocą dobrego sprzętu krasnoludzki wartownik miał widok na kilkanaście lub kilkadziesiąt (a czasem nawet więcej) kilometrów obszaru i mógł zawiadomić mieszkańców o niebezpieczeństwie już na kilka dni przed jego przybyciem. Oczywiście ze strażnic ciężko było dostrzec pojedynczego jeźdźca, jednakże kilkunastoosobowy oddział był już celem wystarczająco dużym... Co dopiero mówić o armii. Innym rodzajem posterunków były tak zwane „Przytupki”. Były to małe wioski, całkowicie odcięte od głównej części twierdzy, a wybudowane tuż pod gruntem. Zwykle przebywało w nich kilku do kilkudziesięciu żołnierzy z rodzinami. Pracowali tam często jako zbrojmistrze lub górnicy, kiedy zaś nadeszło wrogie wojsko, oceniali jego liczebność i jakość, a następnie wysyłali gońca do Tol Galandil. Reszta żołnierzy mogła później posłużyć do ataku na pozycje dział oblężniczych wroga. Tak zorganizowana linia pierwszej obrony i informacji była bardzo przydatna czego dowiodły pierwsze starcia z orkami, kiedy większość krasnoludów zajęta była ciężkimi bojami z elfami.
   Trzeba zaznaczyć, że twierdze krasnoludzkie w większości budowane były w głębi gór tak, że przed okiem niechcianej istoty broniły ich także pobliskie masywy. Można dojść do wniosku, że w takim wypadku użyteczność „Przytupek” lub tarasów malała. Otóż nie. Trzeba pamiętać, że tarasy były budowane bardzo wysoko, a każdy krasnoludzki obserwator był bardzo dobrze wyposażony w lunety. Oczywiście w mgliste dni jego szanse na dostrzeżenie czegoś mniejszego od tysięcznej armii były nikłe. Wtedy jednakże krasnoludy musiały polegać na „Przytupkach”, które budowano na najważniejszych szlakach, a można nawet rzec, że na wszystkich przejezdnych. Jednakże dobry zwiad wroga mógł oczywiście odkryć niewielkie wioski, a pokonanie nielicznych żołnierzy nie było problemem nawet dla małego podjazdu. Jednakże twierdza nie milczała jeżeli z jakiegoś posterunku nie przychodziły żądne wiadomości w należnym czasie. Od razu zaczynały wrzeć przygotowania do obrony. Należy zaznaczyć, że przynajmniej połowa z takich alarmów okazywała się fałszywymi, a goniec przybywał kilka dni później. Władca nie był jednak pobłażający w tej sprawie. Winnego czekał sąd wojenny, a jeżeli nie znalazły się okoliczności łagodzące, czekało go wygnanie. Wielu krasnoludów nie czekało na sąd, decydując się odejść i podjąć znany wszystkim zawód. Imiona tych, którzy odeszli z własnej woli były jednak zapisywane w księdze poległych, a nie w księdze zdrady. Krasnoludy uważały, że takie coś pomoże w zmyciu winy, kiedy wojownik stanie w końcu przed Grungnim.
   Przyjmijmy jednak, że pojawił się wróg na tyle silny by zagrozić twierdzy. Minął pierwsze posterunki jeszcze na 5-6 dni przed dotarciem do twierdzy. Od razu wysłano gońców. Pobiegli różnymi drogami dla zwiększenia szans. Nie wszyscy przedarli się obok wojsk wroga. Wielu dostało się do niewoli. Wiedzieli jednak dużo wcześniej jakie jest ryzyko. Wróg nic z nich nie wyciągnie... To pewne. Dwa dni później wroga dostrzeżono z tarasu. Tego samego dnia wpadł pierwszy, zdyszany goniec. Ogłoszono alarm, król został wezwany ze swych prywatnych komnat, kapłani zależnie od kultu zaczęli przygotowania do obrony, wzmacnianie magicznie murów i maszyn lub nawoływanie oddziałów do walki. Specjalnie wyznaczeni wojownicy stworzyli małe grupy uderzeniowe i zaszyli się w kryjówkach wokół twierdzy. Krasnoludy w swej historii przeważnie miały do czynienia z liczniejszym wojskiem wroga. Dlatego musiały polegać na męstwie i sprycie. Gońcy roznieśli już wieści do bliższych posterunków, rozdając różne rozkazy. Część żołnierzy miała od razu wracać do twierdzy, inni zostać i obserwować, a w razie potrzeby powiadamiać o zmianach, najodważniejsi zaś dostawali najcięższą misję. Mieli zaczekać na wojska, a następnie ściągnąć je do Tol Thereth. Częstokroć misja taka stawała się misją samobójczą. Właśnie teraz trzeba nadmienić o świątyniach i kuźniach kowali run. Kapłani odgrywali ogromną rolę w życiu krasnoludów. Nie tylko odprawiali ceremoniały, leczyli i przekazywali wolę bożą, ale także brali czynny udział w walkach. Część przygotowań przedstawiłem już wyżej. Jednakże istniały inne zadania. Dzień przed prawdopodobnym starciem kapłani bogów miłosierdzia zabierali wszystkie dzieci, większość kobiet i starców i kierowali się do Bramy Inżyniera. W podziemnych świątyniach – wspaniałych kompleksach ogromnych sal nieustannie odprawiano nabożeństwa. Wszyscy kapłani, którzy nie brali udziału w czynnych przygotowaniach, wznosili modlitwy o pomoc boską. Wszystkie świątynie krasnoludzkie budowane były w podobny sposóbm, zaś ich wielkość wskazywała na poważanie względem danego boga. Kształtem przypominały kwadrat z tym, że jedna ściana przy samym końcu zwężała się odrobinę – po bokach znajdowały się pomieszczenia kapłanów, a także święte miejsca przechowywania relikwii. Można rzec, że wielkość świątyni zależała od popularności danego kultu w twierdzy. Przykładowo słynną świątynię Grungniego w Karaz-a-Karak można obejść marszem w 3-4h, jej bok liczy prawie 1,5 kilometra! Wracając jednak do natarcia, władca twierdzy mógł zdecydować się w różny sposób poprowadzić obronę. Mógł wywieźć swoje wojska w pole i liczyć na atak z lepszych pozycji. Rzadko jednak do tego dochodziło. Krasnoludy szybko nauczyły się, że pozostawienie twierdzy bez obrony jest błędem. Lekcja ta zaczęła się, gdy gobliny zostały wsparte przez skaveny w trakcie oblężenia Karaz-a-Karak. Krasnoludy zostały zaatakowane ze swej własnej twierdzy. Najczęściej więc walka prowadzona była z wnętrza twierdzy. Na licznych mostkach i wśród kompleksów wind znajdujących się za wejściami, krasnoludy mogły długo powstrzymywać przeciwnika. Jeżeli to nie pomogło, desperaci próbowali wywieźć grupki nieprzyjaciół do odciętych korytarzy podziemnych miast i tam zasypać ich tonami gruzu. Oczywiście wszystko stawało się dużo prostsze, gdy przeciwnik wybrał złą bramę i wśród labiryntów Tol Tereth stracił znaczną część swojego wojska.
   Może jednak skończmy z teoriami na temat wojny i przygotowania twierdz do odparcia ataku, a powróćmy do samej architektury królestwa. Każda „kopalnia” rozbudowywana była najczęściej wokół miasta, które później stawało się centrum twierdzy. Krasnoludy w swym kunszcie tworzyli wspaniałe, nieopisane stolice swych twierdz. Pełne były one kuźni, posągów, każda uliczka była idealnie równa innej. Trzeba też pamiętać o umiłowania krasnoludów do ogromnych, wysokich sal, wypełnionych potężnymi schodami, kilkupoziomowych. W każdym mieście budowano pałac. Był to zwykle najpiękniejszy budynek, siedziba władcy i wszystkich arcykapłanów kultów, a także mędrca. O wspaniałościach pałaców władców krasnoludzkich mówi wiele pieśni. W mieście zamieszkiwała też elita społeczności krasnoludzkiej. Tu jednak trzeba pojąć, kogo krasnoludy uważały za godnego takiego wyróżnienia. Nie był to na pewno nikt, kto zgromadził największe skarby, gdyż pieniądz, jako forma płatności rzadko występowała wśród społeczeństwa niskiego ludu. Zwykle byli to mistrzowie rzemieślniczy, najlepsi kowale, płatnerze i jubilerzy. Miejsce dla siebie znajdywali tam również bohaterowie, wsławieni w obronie twierdzy. Każdy wybraniec musiał sam postawić swój dom, zaś jego piękność świadczyła właśnie o wspaniałości samego budowniczego. Tej zasady musieli przestrzegać zarówno inżynierowie, jak i wojownicy. Według starego porzekadła, każdy krasnolud winien znać się na górnictwie i budownictwie.
   Miasto stołeczne było dostępne dla wszystkich krasnoludów. To tutaj władca przemawiał do swoich poddanych, także tutaj odbywały się hucznie obchody wszystkich najważniejszych świąt. Wokół stolicy szybko powstawały całe sieci korytarzy, w których niektórzy budowali swe domy lub warsztaty. Wokół stolicy wykuwano również większość głównych świątyń i ogromne warsztaty. Tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na prowadzenie swojego prywatnego warsztatu, większość krasnoludów pracowało wspólnie w ogromnych halach, co zresztą przynosiło ogromne zyski. Wśród krasnoludów zamieszkujących twierdze nie znane było pojęcie zdrady, czy oszustwa, pieniądze i handel wymienny pojawił się po to, aby ukazać, kto więcej pracuje. Jednakże wszystkie złe cechy miały dopiero zawitać w progi krasnoludzkich królestw, skłócić ich mieszkańców i tym samym spowodować ich klęskę. Dalej wokół ogromnych pomieszczeń budowano mniejsze podziemne osadki, w których zamieszkiwali przede wszystkim górnicy. Był ku temu jeden ważny powód: kopalnie rud, kruszców i kamieni, z których brał początek cały przemysł, znajdowały się daleko od stolicy, więc i pracujący w nich górnicy musieli mieszkać od niej dalej. W tych wioskach również tworzono kaplice i świątynie. Niewielu w dzisiejszych czasach zdaje sobie z tego sprawę, ale religia w życiu każdego krasnoluda odgrywała naprawdę ogromną rolę. Krzat, który splugawił imię jakiegokolwiek bóstwa zwykle sam odchodził z twierdzy by nie plugawić swoją obecnością reszty swej rodziny.
   Gdy inżynierowie natrafili na jakieś większe wzniesienie, rozpoczynali pracę drążenia w gorę. Kiedy już przekroczyli poziom morza o dobre kilkaset metrów, przebijali się na zewnątrz tworząc piękne tarasy, ale i wartownie oraz strażnice (zależnie od usytuowania względem któregoś z wejść). W niektórych miejscach budowano także konstrukcje nadziemne, przede wszystkim wieże, które stojąc na uboczu mogły stać się idealnymi siedzibami astronomów i bardzo nielicznych czarodziei. W okolicy niektórych tarasów budowano również małe kompleksy mieszkalne, które mogły zapełnić się krasnoludami, gdy te potrzebowały chwili odpoczynku. Tak naprawdę miejsca te prawie cały czas stały puste, gdyż żaden honorowy krasnolud nie chciał przyznać się, że potrzebuje odpoczynku, że przepracował w kopalni już 200 lat i że nie widzi już prawie nic... Wolał umrzeć w kopalni, zasnąć i już nigdy się nie obudzić lub osunąć do szybu... Po takiej śmierci jego imię było zawsze zapisywane złotem na kamiennych tablicach ustawionych w samym pałacu. Taka śmierć przynosiła rodzinie zaszczyt. Tarasy w późniejszych czasach czasem zapełniały się gośćmi z zewnątrz lub wojownikami, którzy musieli leczyć rany po powrocie z wyprawy wojennej.
   Pisząc artykuł o twierdzach krasnoludzkich nie można zapomnieć o rodzinach krasnoludzkich. Otóż królestwo zwykle wznosiły dwa lubiące się rody (czasem jeden, jeszcze rzadziej trzy). Tutaj trzeba jednakże zaznaczyć, że rodziny krasnoludzkie były bardzo liczne. Stosunki w rodzinach były bardzo surowe, ale każdy krasnolud lubował się w ich dokładnym przestrzeganiu. Ojciec rodziny nie zawsze był osobą najstarszą w rodzie, był krasnoludem, który najwięcej przysłużył się twierdzy lub jej mieszkańcom. Władca był wybierany co sto lat i dokładnie co jeden wiek zmieniana była rodzina rządząca. Krasnoludy z rodu, który aktualnie sprawował władze musiały trzymać się jeszcze surowszego kodeksu. Niektórych może zdziwić, że zasady te nigdy nie zostały spisane, były po prostu wpajane krasnoludom od urodzenia, tak jak ludziom tłumaczy się jak chodzić, tak krasnoludom mówiono, dokładnie, kto w hierarchii rodziny stoi pod nimi, a komu są zobowiązane służyć. Przez wiele wieków żaden z krasnoludów nie złamał choćby w najmniejszym stopniu żadnej z zasad, ale kiedy ziarno chaosu wykiełkowało w podziemnych królestwach, tutaj również zaczęły pojawiać się czarne owce. W pierwszej fazie, krasnoludy uchybiały zwykle regulaminu w gniewie lub po alkoholu, szybko więc się zbierały i ruszały w świat wykonywać znany wszystkim zawód, jednakże później pojawiły się grupy, które łamały regulamin i nic sobie z tego nie zrobiły. Młode pokolenia krasnoludów przestały przestrzegać zasad, które wyniosły tą rasę na szczyty. To był początek upadku rasy inżynierów. Wiele jeszcze miało minąć czasu zanim ich kultura sięgnęła bruku. Do walki o przestrzeganie kodeksu powołano grupę inkwizytorów Grungniego. Rekrutowani oni byli z szeregów kapłanów boga krasnoludów. Ich kompetencje przekraczały nawet władzę królewską... I rzeczywiście, zdarzyło się dwa razy, że inkwizytor ukarał władcę twierdzy. Kary były przeróżne, ale większość uczynków kwalifikowała się jednak do wyroku śmierci lub banicji. Najgorsza była jednak kara marmuru... Jeżeli członek rodu dokonał jakiegoś naprawdę podłego czynu, jego nazwisko zostawało zapisane na czarnej, marmurowej płycie, którą następnie kruszono na kilka części toporem i umieszczano w pobliżu świątyni Grungniego. W ten sposób ukarana zostawała cała rodzina. Często zdarzało się tak, że karę marmuru nakazywał inkwizytor pochodzący z rodu, którego nazwisko miało zostać pohańbione. Prawo krasnoludów było jednak nieugięte, a inkwizytorzy nie czuli litości nawet przed sobą. W dzisiejszych czasach, gdy krasnoludy częściej zamieszkują miasta ludzi, niż podziemne twierdze, inkwizytorzy nadal wykonują swoją powinność, często odnajdując winowajców w miastach, daleko od twierdz. Rola inkwizytorów zresztą poszerzyła się poważnie. Teraz poszukują oni również krasnoludów, którzy, nawet nie związani z twierdzą, plugawią imię Grungniego. Profesja ta jest szanowana przez wszystkie narody.
We fight to protect our kinfolk, we fight to defend our clans, but more importantly wy fight to uphold our honour.

Offline Wręcemocny

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 24, 2002, 09:12:35 pm »

Offline Zaba

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 25, 2002, 10:49:31 am »
Dziekuje wam za to wszystko i przosze o wiecej :D
ear me mortals, for I am the Anointed

Offline Daemon Prince

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 25, 2002, 04:42:40 pm »
Wszystkie daty podano według kalendarza krasnoludzkiego. Ażeby otrzymąć daty w/g kalendaża ludzkiego należy odjąc 3000 lat!


DATA WYDARZENIE
-3000 Krasnoludowie rozpoczynają swoją migrację na północ. Powolna kolonizacja gór Starego Świata.
-1500 Pierwsze spotkanie krasnoludów i wysokich elfów. Ustanowienie pokojowych relacji.
-1119 Polączona armia krasnoludów i wysokich elfów niszczy i wypędza ostatnich wyznawców Chaosu ze Starego Świata.
0 Złoty wiek krasnoludów. Założenie ich królestwa w Górach Starego Światai ustanowienie stolicy w Karaz-a-Karak.  
161 Układ o przyjaźni krasnoludzko-elfickiej.
500 Sojusz pomiędzy krasnoludami i elfami. Dominacja obu ras w całym Starym Świecie.
995 "Wielka Zdrada" niszczy stosunki pomiędzy elfami i krasnoludami. Elfy są obwiniane o rozpoczęcie wojny (i słusznie :)), pomimo że to ciemne elfy ją zprowokowały.
1003 "Wojna Brody" ("Wojna Zemsty") rozpoczyna się. Trwać będzie ona przez następne 400 lat.
1026 Syn Wielkiego Króla Krasnoludzkiego zostaje zgładzony przez Króla Wysokich Elfów CALEDORA II.  
1032 Bitwa o Oeragor.
1052 Elfickie miasto Athel Maraya zostaje zrównane z ziemią przez armię krasnoludzką.
1440 Bitwa o 3 Wieże w Bramie Tor Alessi. Krasnoludowie zwyciężają elfów. Król Feniks Calendor II zostaje zgładzony (dobrze mu tak :)) przez krasnoludzkiego króla GOTREKA STARBREAKERA. Korona Króla elfickiego zostaje zabrana przez krasnoludów jako rekompenstata za straty wojenne.
1499 Wysokie elfy uciekają ze Starego Świata ! Krasnoludowie, pomimo że zostali zdziesiątkowani odnoszą zwycięstwo!
1500 Aktywność Wulkaniczna niszczy krasnoludzkie królestwo.
1501 Rozpoczęcie "Wojen Goblińskich". Karak Ungor pierwszą krasnoludzką twierdzą która upadła pod naporem wojsk goblińskich. Karak Varn pod naciskiem przeważających sił wroga również pada. Rozpoczyna się okupacja "zielonych"
1502 Krasnoludzkie kopalnie w w Grzbiecie Smoka. Przełęcz Szalonego Psa i twierdza na Górze Gunbad zdobyte przez gobliny!
1613 Wojna o Srebrny Szlak rozpoczęta! Będzie ona trwała przez następne 20 lat.
1633 Kolejna krasnoludzka twierdza pada! Tym razem na górze Srebrenej Włóczni.
1750 Trole przyłączają się do działań wojennych przeciwko krasnoludom!
1755 Krasnoludowie odzyskują kontrolę nad ziemiami pomiędzy Karak Kadrin a przełęczą Wściekłego Psa.
1815 Karak Varn po 49 latach niewoli spowrotem w rękach krasnoludzkich.
1864 Wojska Skaveńskie wsparte oddziałami Orków odbijają KaraK Varn.
2025 Bitwa Tysiąca Nieszczęść. Krasnoludzka armia podejmuje próbę odbicia Karak Ungor, niestety kończy się ona klęską.
2250 Karak Azul zajęte przez wojska goblińskie na następne 10 lat. Mimo to niektóre strażnice w mieście wciąż się bronią!
2500 Nawiązanie stosunków pomiędzy ludźmi a krasnoludami.
2531 Karak Azul ostatecznie pada! Orki niszczą a następnie opuszczają miasto.
2534 Karak Dron upada!
2630 Wojska goblińskie i oddziały orków pokonane w bitwie nad Czarną Wodą.
2750 Krasnoludowie zwiększają wymianę handlową z ludźmi zamieszkałymi na terytorium przyszłego Imperium.
3000 Krasnoludowie w Sojuszu z wojskiem Imperialnym pod dowództwem Sigmara Młotodzierżcy wypędzają goblinowatych z Mrocznych Krain.
3287 Krasnoludzcy górnicy odkryli grotę smoka Madaka w górach na południe od Karak Azul.
3657 Thori Gundikson odkrył GROMRIL w górach na zachód od Czarnej Wody.
3662 Odkrycie zagubionego Kamiennego Serca Aldina Getgoldaw Grzbiecie Smoka.
3665 Kopalnie w okolicach Czarnej Wody zniszczone przez Skavenów.
3684 Odkrycie AXE OF DAIL (sorkii co znaczy DAIL ? :)) w ruinach Karak Varn. Topór powraca do Wilekigo Króla Krasnoludów do Karaz-a-Karak.
3685 Skóra smoka FYRSKARA podarowana Wielkiemu Królowi Krasnoludzkiemu.
3726 Synowie Wielkiego Króla Krasnoludzkiego uwolnione z wież w Czarnym Urwisku ( ex Karak Ungor), gdzie byli więzieni przez gobliny.
3892 Kragg Grim, najdłużej żyjący i najpotężniejszy ze wszystkich kowali runów wykuwa swój pierwszy run.
4032 Zabójca smoków Shalf zabija smoka Granga Groźnego za co domaga się tytułu króla Karak Azgal. Jednak krasnoludowie nie podejmują próby odbicia miast z rąk "zielonych".
4034 W zamian Shalf i jego potomkowie zakładają nowe miasto.
4420 Ziemie wokól Karak Kadrir dręczone przez smoka SKALADRAKA INCARAADINEA.
5205 Bitwa o "Czarne Wodospady" zakończona krasnoludzkim zwycięstwem! Obie armie straciły dowódzców.
5302 Karaz-a-Karak na pierwszej lini ognia podczs Wojny przeciw Chaosowi. Miasto utrzymało się!
5420 Wódz gobliński Grom "Pięść" pokonuje armię krasnoludzką w bitwie o Żelazną Bramę.
5473 Belegar potomek króla Lunn, odbija i zasiedla na nowo część Karak 8-szczytów. Miasto jednak pozostaje w oblężeniu.
5498 Bitwa Szczęk. Armia orków zniszczona przez krasnoludów na zachód od Przełeczy Wściekłego Psa.
5500 Orki wycofują się z Karak Azul.
rew dla Boga Krwi! Czaszki dla tronu Khorna!

Offline Halfing

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 25, 2002, 06:20:45 pm »
WOW  :!:  :!:

Offline Daemon Prince

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 25, 2002, 06:24:07 pm »
niezłe co mam to samo ale o całym Starym świecie
rew dla Boga Krwi! Czaszki dla tronu Khorna!

Offline Korgan

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 25, 2002, 07:26:14 pm »
Dawaj Daemon Prince :D
czekam
We fight to protect our kinfolk, we fight to defend our clans, but more importantly wy fight to uphold our honour.

Offline Daemon Prince

Pilnie poszukiwane opowiadania
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 25, 2002, 07:29:12 pm »
-5000 I.C.
DWARVES:
          Dwarves begin their slow colonization of the Worlds
               Edge Mountains.  
          Time of the Ancestor Gods.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -4500 I.C.
          The coming of Chaos.  
DWARVES:
          Disappearance of the Ancestor Gods.  
          Dwarves and High Elves meet for the first time and
               friendly relationship established.
ULTHUAN:
-4500     The first Phoenix (High) King defends the Shrine of
               Asuryan against the Chaos Horde of Morkar.  
-4498     War against Chaos begins in earnest.  
-4480     Forces of Chaos driven back.  
          Phoenix King marries Everqueen.  
-4471     Forces of Chaos attack Avelorn.  
          Everqueen slain and children lost.  
-4461     Caledor Dragontamer starts repairing and expanding
               ancient network of Standing Stones (which stood on
               Ulthuan since dawn of time) so as to drain the
               Winds of Magic from the world.  
-4459     Malekith, future Witch King of Naggaroth, is born.
-4422     Battle of the Isle of Dread results in a magical vortex
               which drains the world of the magic, thereby
               weakening the Chaos forces.  
          The first Phoenix King dies.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -4200 I.C.
          First massive migration of Human tribes from the south.
          Ancestors of the Romany peoples.
DWARVES/ELVES:
-4119     Dwarves and High Elves combine armies and finally drive
               the last remnants of Chaos from Old World.
          Trade between both races flourish and the Dwarves
               establish many new strongholds.
NEW WORLD:
-4164     The foundation of the first High Elf colonies on the
               east coast.
          Malekith defeats an Orc army and saves the city of
               Athel Toralien.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -3500 I.C.
ULTHUAN:  
-3419     Cult of Pleasure begins its slow spread through
               Nagarythe and across all Ulthuan.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -3200 I.C.
ARABY:
          First Human civilization rises in Nippur, on the banks
               of the Rivers Tigis and Phrates in eastern Araby.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -3000 I.C.
ARABY:
          The Pharaohs (God-Kings) unite Upper and Lower Kemet
               (Pharaonia) along the banks and delta of the River
               Nyllus.
DWARVES:
-3000     Golden Age begins as Dwarven Empire founded and
               establishment of Karaz-a-Karak as capital.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2900 I.C.
DWARVES/ELVES:  
-2839     Pledge of friendship between Dwarves and Elves.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2800 I.C.
BORDER PRINCES:
          Rise of Midean civilization.
NEW WORLD:
-2723     Dark Elves establish themselves in the cold land of
          Naggaroth, with its capital of Naggarond.
          Native tribes of Ikadians in the area are scattered and
               destroyed.
ULTHUAN:
-2774     Cult of Pleasure is revealed as being secretly given
               over to the worship of Slaaneesh.  
-2751     Massacre at the Shrine of Asuryan.  
          Malekith fails in bid to become Phoenix King.  
-2749     Elven civil war commences, rages for 25 years.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2600 I.C.
ARABY:
          Assurian Empire dominates in Tigis/Phrates valley.
               Clashes with Kemet to the west.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2500 I.C.

ARABY:
          Most of the Great Pyramids and tombs (clusters of which
               were called Necropolises) for the pharaohs were
               constructed during this time.
DWARVES/ELVES:
          Alliance between two races facilitates taming of the
               Old World.
FAR EAST:
          First Dynasty rises in Cathay, consolidating victory
               over local warlords.
ULTHUAN:
-2466     Sulring Durgul, future necromancer, is born.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2300 I.C.
ULTHUAN:
-2219     Last of Dark Elves driven from northern Ulthuan.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2200 I.C.
ELVES:  
-2188     High Elves return to Old World.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2100 I.C.
DWARVES/ELVES:
-2005     The Great Betrayal mars relationship between Dwarves
               and Elves.  Elves are blamed for attacks on
               Dwarves, even though Dark Elves are the
               perpetrators.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -2000 I.C.
          Second massive migration of Human tribes, this time
               from eastern Steppes.  Ancestors to the future
               nations, kingdoms, and city-states of the Old
               World.
ARABY:
-2000     Birth of Nagash.
-1968     Group of errant Dark Elves teaches Dark Magic to
               Nagash, High Priest of Khaine, in Khermi (capital
               of Kemet).
          Nagash then defeats the Dark Elf leaders in a sorcerous
               duel and has survivors entombed alive in the Great
               Pyramid.
-1960     Death of Pharaoh Ormahkaten.
          Civil War breaks out in Kemet.
-1959     Nagash slays High Priest of Orierus and seizes power in
               Khermi.
-1950     Nagash begins to prolong his fading youth by distilling
               an elixir from Human blood.  Recruits other
               depraved noblemen to join him.
          Nagash orders the construction of the Black Pyramid,
               destined to be larger than the Great Pyramid of
               Khemri.
BORDER PRINCES:
          Midean civilization mysteriously vanishes.
DWARVES/ELVES:
-1997     War of the Beard (War of Vengeance) begins and lasts
               for 400 years.  
-1974     Son of Dwarf High King slain by High Elf King Caledor
               II.
-1968     Battle of Oeragor.  
-1948     Elf city of Athel Maraya is burned to the ground by
               Dwarf Army.
FAR EAST:
          Civilization rises in Ind.
TILEA:
-2000     City of Tumas is established.  
          Rapidly grows to become the largest city in the Old
               World.  
-1950     Wandering Dwarf clan takes up residence there and
               further builds city.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1900 I.C.
ARABY:
-1892      Hettite forces crush Assurian Empire, conquers Lower
               Kemet.
TILEA:
-1880     Humans begin construction of their great temple with
               Dwarf help.  
          Work goes on continuously the next 100 years.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1800 I.C.
ARABY:
-1750     Priest-Kings from other nearby City-States become
               afraid of Nagash's growing power and form a great
               confederation against him.
          War breaks out.
TILEA:
-1780     Temple of Tumas is completed and warpstone starts to
               rain down on the city from M˘rrslieb.  
          Within a year city is overrun by swarms of giant
               matched rats and disappears in the Blighted
               Marshes.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1700 I.C.
ARABY:
-1650     Nagash's power is broken and he is forced to flee.
          Priest-King of Lahmia takes away Nagash's books which
               were left behind in the Black Library in Khermi.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1600 I.C.
DWARVES/ELVES:
-1560     Battle of Three Towers at the gate of Tor Alessi.  
          Dwarves defeat Elves in a cataclysmic battle.  
          Phoenix King Caledor II slain by Dwarf King Gotrek
               Starbreaker.  
          Phoenix Crown taken by Dwarves as recompense.  
-1501     High Elves withdraw from Old World to battle resurgent
               Dark Elves from Naggaroth.  
          Dwarves are left victorious, but decimated with the
               ending of the War of Vengeance.
ELVES:
-1501     Athel-Loren, the Wood Elf capital, is founded.
TILEA:
-1600     First true Skaven emerge as masters of Skavenblight
               (formerly Tumas).  
          First experiments with magic.  
          Warpstone sought further afield.
          Tunnel system under Skavenblight expanded to
               accommodate rapidly increasing population.
ULTHUAN:
-1599     Dark Elves invade Shadowlands.  
          Intermittent war begins.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1500 I.C.
ARABY:
-1500     Hettite forces withdraw from Lower Kemet to meet Goblin
               threat in north.
BADLANDS:
-1500     Goblinoids overrun land, threaten Hettite capital.
DWARVES:
          Volcanic activity destroys realms.  
-1499     Start of Goblin wars as Karak Ungor is the first
               Dwarfhold to fall to Goblins.  
          Karak Varn is flooded and occupied by Goblins and
               Skaven.  
-1498     Dwarf mines in Dragonback Mountains fall.  
-1457     Mad Dog Pass and Gunbad fall.
NEW WORLD:
          Almeca civilization rises in the south as Slann Empire
               recedes into Lustria.
TILEA:
-1500     Earthquakes triggered by Skaven society devastates
               population of Skavenblight.  
          The twelve Grey Lords arise forming the first Council
               of Thirteen and the Order of the Grey Seers.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1400 I.C.
DWARVES:  
-1387     Silver Road Wars begin and lasts 20 years.  
-1367     Mount Silverspear falls.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1300 I.C.
DWARVES:  
-1250     Troll Wars begin.  
-1245     Dwarves regain control of area between Karak Kadrin and
               Mad Dog Pass.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1200 I.C.
ARABY:
-1200     Alliance of Priest- Kings led by Pharoah Alcadizzar
               defeat and drive out the followers of Nagash.
-1169     Nagash launches a sudden war on the Priest-Kings.
-1162     Nagash's first assault is defeated.
-1160     Plague is unleashed in Kemet.
-1152     Undead army invades the lands of the Priest-Kings and
               sweep all before them.
          Khermi is abandoned to the Undead.
          Pharoah Alcadizzar is brought in chains to Nagash.
-1151     Nagash is cut down by Alcadizzar who was freed by the
               Skaven for this purpose.
-1149     War of Death begins.
          Arkham the Black sacks the city of Bel-Aliad.
BADLANDS:
-1147     Body of Alcadizzar discovered by Kadon.
          Undead empire of Morgheim is established.
DWARVES:
-1185     Karak Varn is reoccupied for 49 years.
-1136     Orcs and Skaven renew pressure and force Dwarves to
               depart.
NEW WORLD:
          Miyan civilization rises to the east of the Almeca.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1100 I.C.
BADLANDS:
-1020     Empire of Morgheim comes to an abrupt end as Orcs
               overrun the land.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -1000 I.C.
BORDER PRINCES:
          Rise of Hellene City-States.  
          The renowned city-state of Myrmidens is founded.
               Achaen League forms to battle Goblinoids from
               Badlands.
DWARVES:
-975      Battle of a Thousand Woes.  
          Dwarf attempt to recapture Red Eye Mountain (Karak
               Ungor) fails.
NEW WORLD:
          Almeca civilization disappears suddenly.  

--------------------------------------------------------------------------------

                    -800 I.C.
DWARVES:
-750      Karak Azul partially occupied by Goblins for 10 years.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -700 I.C.
ULTHUAN:
-692      Last of the Dark Elves in Ulthuan are destroyed.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -600 I.C.
DWARVES:
-513      Karak Eight Peaks falls to Orcs, Goblins, and Skaven.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -500 I.C.
          Rise of Humanity in northern Old World.  
          First dealings with Dwarves.  
          Establishment of numerous petty states throughout rest
               of Old World.
DWARVES:
-469      Orcs destroy and abandon Karak Azgal.  
-466      Karak Drazh falls and is renamed Black Crag.
ESTALIA:
          Founding of Bilbali and Magritta.
TILEA:
          Founding of the towns of Luccini, Miragliano, and
               Remas.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -400 I.C.
DWARVES:
-370      Orcs and Goblins beaten back at Battle of Black Water.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -300 I.C.
ARABY:
-230      Alesandr conquers ancient kingdoms of Assuria, Het,
               Kemet, and Nippur.  
-229      Alesandr establishes the city of Hellenia as the new
               capital of Kemet near the mouth of the River
               Nyllus.
-224      Alesandr dies from an illness in Nippur and is entombed
               in Kemet while Hellenic Empire divided among his
               heirs.
BADLANDS:
-234      Alesandr leads Hellene armies against Goblinoids, frees
          coast of the Black Gulf.
BORDER PRINCES:
-239      Alesandr of Achaes succeeds his father, Philus, as
               leader of the League.  
-237      Subdues City-State of Myrmidens.  
DWARVES:
-250      Dwarves intensify trading contacts with Humans in lands
               which will become the Empire.
TILEA:
-210      Rise of Remean Republic.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -200 I.C.
TILEA:
-190      Remas leads Tilean League against invading Hellenic
               Empire and expels it from southern Tilea.  
-130      Saratosa founded.

--------------------------------------------------------------------------------

                    -100 I.C.
EMPIRE:
-85       Founding of Reikdorf [Altdorf].
-50       Founding of Middenheim.
-30       Sigmar Heldenhammer born in Reikdorf.
-20       Founding of Nuln.  
-15       Rescues Dwarven King Kargan from Goblin warbands.
-  5      Founding of Talabheim.    
-  1      Battle of Black Fire Pass where Sigmar leads alliance
               of Humans and Dwarves and crushes the Goblinoid
               army.  Drives remaining Goblinoids back into the
               Dark Lands.
TILEA:
-80       Tobaro founded.  
-50       Remas battles neighbors until it dominates Tilea.

--------------------------------------------------------------------------------

                    0 I.C.
          First period of tolerance of sorcery begins and lasts
               200 years.
ARABY:
 0        Remean Legions conquer Kemet and neighboring kingdoms.
          Last pharaoh of Kemet, Amun-Ramsus XIII, slain.
BADLANDS:
15        Remean Legions crush Goblins near Black Gulf and drives
               them back into the Dark Lands.
BRETONNIA:
25        Remas establishes presence in the south.
EMPIRE:
 0        Establishment of Empire.
 1        Sigmar crowned Emperor by High Priest of Ulric.
          Sigmar grants Krugar title to lands along Talabec.
15        Battle of the River Reik where Sigmar defeats Undead
               army led by Nagash.
50        Sigmar abdicates and disappears in Worlds Edge
               Mountains.
52        Establishment of electoral system.
73        Establishment and expansion of Cult of Sigmar, open
               conflict with Cult of Ulric begins.
          Johann Helstrum becomes first Grand Theogonist of
               Sigmar.
ESTALIA:
35        Remean Legions conquer Magritta.
50        Remean Legions conquer Bilbali.  Clashes with native
               Keltoi peoples.
FAR EAST:
10        Nippon unites for first time under a single Emperor
               warlord, Yamyakyuki I.
WASTELAND:
90        Marius the Fen Wolf, first Baron of Westerland, founds
               the city of Marienburg.

--------------------------------------------------------------------------------

                    100 I.C.
BRETONNIA:
100       Avoiding Remean fleets, Undead ships raid northern
               Bretonnian coasts for sacrificial victims.

--------------------------------------------------------------------------------

                    200 I.C.
          Secret societies of sorcerors form across Old World as
               the various Cult hierarchies lead in the
               oppression of the Sorcerous Arts.  
          The loss and destruction of many magickal treasures
               occur during this period.
DWARVES:
287       Miners discover nest of the dragon Mordrak in the
               mountains south of Karak Azul.

--------------------------------------------------------------------------------

                    500 I.C.
          Intensive deforestation and cultivation takes place in
               Old World as Humanity spreads.
ARABY:
510       Establishment of City of Constantium (renamed from
               Hellenia) as capital of Remean Kemet.
BRETONNIA:
504       Legions clash with Keltoi peoples as Remean Empire
               expands.
512       Founding of the city of Brionne.
530       Founding of the city of Bordeleux.
537       Founding of the city of Moussillon.
540       Founding of the city of Quenelles.  
560       Founding of the city of L'Anguille.
562       Founding of the city of Couronne .
570       Founding of the city of Gisoreux .
592       Founding of the city of Parravon.
EMPIRE:
555       Empire grants Middenheim charter to avoid city's
               secession.  
          Creation of first Knight Eternal to represent
               Middenheim.
KISLEV:
520       Establishment of Erengrad.
572       Establishment of Dorogo.

--------------------------------------------------------------------------------

                    600 I.C.
DWARVES:
657       Thori Gundrikson discovers Gromril in caves west of
               Black Water.  
662       Discovery of Lost Heartstone of Aldin Getgold in the
               Dragonback Mountains.  
665       Mines near Black Water destroyed by Skaven.  
684       Discovery of the Axe of Dail deep in the ruins of Karak
               Varn and return to High King in Karaz-a-Karak.  
685       Skin of the dragon Fyrskar brought to High King.
FAR EAST:
698       Representatives of the Phoenix King of the High Elves
               arrive in Cathay.  
          Trade between east and west begins to flourish.

--------------------------------------------------------------------------------

                    700 I.C.
ARABY:
758       Revolt in Kemet put down by Remeans.  
779       Establishment of Constantium as second capital of
               Remean Empire.
BRETONNIA:
756       Remean Legions retreat to south as troubles plague its
               Empire.
DWARVES:
742       Sons of the High King are rescued from the dungeons of
               Black Crag.
NEW WORLD:
753       Dark Elf slave-ships begin to roam the globe and begin
               to bring entire tribes to Naggaroth in chains.
TILEA:
760       Civil War erupts and lasts for 30 years.
WASTELAND:
765       Barony and Norse conclude treaty at the Althing of
               Traktatsey ending latter's raiding.

--------------------------------------------------------------------------------

                    800 I.C.
DWARVES:
892       Destined to be the greatest and most long lived
               Runesmith of his age, Kragg the Grimm forges his
               first rune.
EMPIRE:
876       Vampire Luthor Harkon escapes witchhunters by
               overcoming crew of the ship "Hellesport" and
               disappears to the west.
ESTALIA:
820       Remas crushes revolt in Bilbali.
NEW WORLD:
          Rise of the Anatuzi, Cliff-Dwellers, in the arid west.

--------------------------------------------------------------------------------

                    900 I.C.
ARABY:
996       The prophet, Mulhaed al-Quyat, born.
BADLANDS:
995       Goblinoid forces destroy Remean settlements along Black
               Gulf.
BORDER PRINCES:
999       Suffering great losses, Remean Legions defeat invading
               Goblinoids.
BRETONNIA:
936       Duchy of Moussillon and Barony of L'Anguille at war.
977       Gilles le Breton of Gisoreux begins 70 years of
               dynastic conquests that leads to unification of
               Bretonnia.  
980       Orcs and Goblins retreat to Grey Mountains and northern
               forests.  
982       Remean Legions begin a 10 year campaign to recover lost
               territories and clashes frequently with le
               Breton's army.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1000 I.C.
ARABY:
1005      Constantium becomes center of Remean Empire as the rest
               of Empire collapses in much of Old World.  
1050      Mulhaed al-Quyat begins preaching of the One True God.
1060      Mulhaed al-Quyat begins 200 year jihad against
               Constantian Empire.  
1065      Mulhaed al-Quyat dies.  
BORDER PRINCES:
1022      Escaping le Breton's forces, some of Bretonnia's
               nobility and their retinue invade and carve out
               their own petty realms.
BRETONNIA:
1002      Declining Remean Empire authority collapses.  
1005      Le Breton sweeps Remean armies out of Bretonnia.
DWARVES:
1032      Skalf Dragonslayer slays the dragon Graug the Terrible
               and claims the kingship of Karak Azgal.  
          Dwarves make no attempt to recapture hold infested with
               Goblins, Skaven, and other foul creatures.  
1033      Instead, Skalf and descendants establish a town in the
               valley below the old entrance.
EMPIRE:
1000      Emperor Ludwig the Fat issues royal charter to the
               Halflings of the Moot granting them administrative
               autonomy and an Imperial vote.  
1053      62 year reign of Boris the Incompetent begins.
          Corruption prevalent throughout his reign.
ESTALIA:
1002      Remean authority collapses and Legions withdraw.
          Establishment of petty kingdoms in the wake.
TILEA:
1001      Civil War erupts
1015      Remas domination ends.  
          Rise of the Tilean City-States.
WASTELAND:
1087      Marienburg concludes treaty with eastern kingdoms of
               Albion.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1100 I.C.
1102      Second period of tolerance of sorcery begins and lasts
               for 40 years.
1110      Devastating outbreak of Black Plague begins in the
               Empire and spreads throughout Old World over the
               next five years.
ARABY:
1142      Eastern provinces of Constantian Empire fall to the
               Arabian forces  
1152      The Western provinces fall.
BRETONNIA:
1142      Guillaume, the third Bretonnian King, defeats a large
               Orc army at the Battle of Armandur and drives the
               last of the Orcs from northern Bretonnia.
1176      Undead fleet is defeated by Admiral Henri Lamorte at
               Savage Point near Bordeleaux.
EMPIRE:
1111      Skaven erupt to take advantage of the plague.  
          Many small settlements abandoned.
          In Sylvania, Necromancer van Hal raises Undead army and
               turns back Skaven.
1112      Skaven and Vanhal begin twelve year war.
1115      Death of Emperor Boris Goldgatherer the Incompetent.
          No successor elected during ensuing anarchy.  
          Skaven start to systematically enslave the surviving
               Human settlements.  
1124      Vanhal is assassinated by Skaven and Undead horde is
               wiped out.
          Count Manfred Skavenslayer finally drives out the
               Skaven and is elected Emperor.
1152      Assassination of Emperor Manfred by Skaven assassins.
          Inconclusive Electoral Council starts the 200 year Age
               of Wars .  
          Middenheim annexes Middenland.
NEW WORLD:
          Rise of the Alomas, first of the Mound Builders, in the
               Alhio River basin of the eastern woodlands.
ULTHUAN:
1131      Dark Elves rebuild citadel of Anlec in the Shadowlands.
1133      Begins war with siege of Griffon Gate.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1200 I.C.
ARABY:
1205      Central provinces fall and the 55 year siege of
               Constantium begins.  
1260      Constantium falls to Arabian forces and is renamed
               Istrabul.
EMPIRE:
1207      Dieter Helsnicht is discovered to be a Necromancer and
               driven from Middenheim.
1244      Battle of Beeckerhoven finds Dieter Helsnicht and his
               Undead army defeated.
ESTALIA:
1212      Arabian forces begin conquest of Estalian kingdoms.
1224      Although greatly reduced, the kingdom of Astarios and
               its capital Magritta stands despite repeated
               setbacks.
1225      Bilbali falls.
1233      Remnants of the Estalian realms (Tigarre, Obregon, and
               Cantonia) withdraw to the Irrana Mountains to
               continue the struggle.
NEW WORLD:
          Aloma culture vanishes after 180 years.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1300 I.C.
BRETONNIA:
1342      Arabian forces lay siege to Brionne and threaten the
               south of Bretonnia.  
1344      Rollo d'Chinon dislodges the Arabians.
1347      d'Chinon drives them back to Estalia.
EMPIRE:
1359      Imperial capital moves from Altdorf to Nuln with
               election of Grand Duke of Stirland to Emperor.  
1360      Ottilia of Talabheim declares herself Empress with
               support of High Priest of Ulric.  
          High Priest of Ulric leaves Middenheim for Talabheim.
          Start of Imperial Civil War.  
1361      Ottilia outlaws Cult of Sigmar in Talabecland.  
          Ulrican extremists begin the Sigmarite Heresy doctrine.
LUSTRIA:
          Chevan civilization rises in the mountainous west.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1400 I.C.
ARABY:
1435      Sultan Jaffar, a powerful Arabian sorcerer, wields
               together a coalition of several desert tribes.  
1436      Jaffar expands his city-state to a small empire with
               the capture of Al-Haikk, Copher, Martek, and
               Lashiek in western Araby.  
1442      The Sultan of All Araby, Daryus-e Qabir, declares jihad
               against the infidels of the Old World.  
1448      Skaven convince Jaffar that he should extend his empire
               into Estalia and overthrow the corrupt and soft
               ruling Almarvid regime and crush the Estalians.  
1450      Start of 600 year Crusadings.
DWARVES:
1420      Lands around Karak Kadrin are tormented by the great
               dragon Skaladrak Incarnadine.
ESTALIA:
1448      Invasion by fresh Arabian army led by Sultan Jaffar
1450      Fall of Estalian kingdom of Astarios and most of
               Magritta.
          Only the citadel and harbor remain in Estalian hands.
          Start of 600 year Crusadings.  
          Estalian kingdoms lead fighting as Arabian forces
               suppress Old World religions in Arabian-held
               Estalia.  
1452      Fall of Bilbali to the Crusading forces.  
1457      Founding of the Order of the Blazing Sun.  
          Magritta liberated by Crusading forces.  
          Only Arabian kingdom of Alhabra remains in Estalia.
NEW WORLD:
          Tulen civilization rises in the plateaus west of the
               Miyan jungle realms.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1500 I.C.
EMPIRE:
1540      Founding of the Order of Knights Panther.  
1547      High Priest of Ulric and Graf Heinrich of Middenheim
               achieve rapprochement by Cult accepting vow of
               celibacy for all priests.  
          Heinrich's bid for the throne fails, but declares
               himself Emperor.  
          Age of Three Emperors begins.
KISLEV:
1503      First wave of Gospodar peoples migrate through Northern
               Pass from Farside by pressure from Ungol people
               [who moved into steppes from region in northern
               Cathay].  
1510      Norse princes of Ropsmann peoples raid Gospodar
               settlements along Lynsk River
1523      Norse princes establish themselves as ruling minority
               in Erengrad.
NORSCA:
1505      Population pressure leads to sporadic raiding along the
               coasts of the Sea of Claws.
ULTHUAN:
1502      High Elf army routs Dark Elves.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1550 I.C.
EMPIRE:
1550      Steady disintegration over the next 430 years sees
               increase in the number of Daemonologists and
               Necromancers, proliferation of secret Chaos
               worship.
TILEA:
1563      City of Tobaro is overrun by Skaven breaking through
               the ancient Elf-carved network of tunnels which
               riddle the cliffs around it.  
1565      Tobaro is recaptured by a mercenary army led by Meldo
               Marcelli.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1600 I.C.
NEW WORLD:
          Rise of the Holamkis, second of the Mound Builders, in
               the Misipia and Alhio River basins of the eastern
               woodlands.
TILEA:
1601      Village of Escantos in the south is completely devoured
               by swarm of rats.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1650 I.C.
1681      Night of the Restless Dead.  For one night throughout
               the Known World the dead stir and walk the land,
               sowing terror and confusion.  Entire villages and
               towns are overrun and destroyed before the night
               of terror ends.
ARABY:
1688      Crusading forces, led by Knights Panther, sack
               Istrabul.
1689      Arabian forces drive Crusaders back towards sea.
BADLANDS:
1666      Arabian forces destroy Goblinoid strongholds and
               driving them towards Dark Lands.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1700 I.C.
BORDER PRINCES:
1712      Arabian forces attack petty kingdoms, overcoming the    
   
               easternmost.  
1724      Battle of Matorca halts the Arabian advance in the
               southeastern region of the Old World.
EMPIRE:
1707      Orc Warlord Gorbad Ironclaw invades Empire from Black
               Fire Pass.  
          Capital moves to Altdorf as Nuln is sacked, Mootland is
               devastated, and Sudenland overrun.  
1708      Large Imperial army led by Count of Wissenland is
               destroyed in Battle of Grunberg.  
          Altdorf is besieged, but holds out.  
          Emperor Sigismund is killed by Orc wyverns.  
1709      Orc army disperses after Warlord Ironclaw dies.
FAR EAST:
1731      Rise of the Tialanese Empire in the lands south of
               Cathay.  
1745      Ungol horde, led by Kanai-Khan, sweep through northern
               Cathay.  
1749      Overthrows the Ling Dynasty.
ULTHUAN:
1703      Norse raids begin.  
          Magnus the Mad besieges Lothern with 200 men.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1750 I.C.
BRETONNIA:
1786      Bordeleaux loses one third of its population to
               outbreak of Red Pox in a single week.  
          Baron Giscard Du'ponte orders poor quarter burned to
               ground which halted Pox immediately.
EMPIRE:
1797      Vlad von Carstein becomes the first of the Vampric
               Counts of Sylvania, and ,arries Countess Isabella
               von Drak.
FAR EAST:
1798      Ungol invasion fleet sinks off Nippon during a sudden
               storm.
KISLEV:
1752      Ungol hordes invade.  
1754      Norse princes subdue the Ungol horde in the north.
1755      The Ungol become rulers along the Rivers Talabec and
               Urskoy.  
1762      Prince Vermund establishes Cult of Ulric in north .
LUSTRIA:
          Decline of the Chevan civilization.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1800 I.C.
ARABY:
1806      Crusaders carve out petty kingdoms.
1814      Crusaders capture Istrabul.
BRETONNIA:
1806      King Louis VIII (the Simple) dies leaving no clear
               heirs.
1808      Central authority collapses.
1809      Duchies and baronies war against one another for next
               250 years.
1812      Southern Bretonnia is ravaged by another outbreak of
               Red Pox.
          Great fire of Brionne razes three quarters of city.
1813      Two Skaven armies appear, razing several villages and
               small towns along the River Brienne.
          Brionne and Quenelles are besieged.
          Skaven army defeated and driven off by Wood Elves and
               Bretonnian knights from Pavarron.
          Red Pox brought under control.
EMPIRE:
1812      Middenland lays siege to Middenheim and are repulsed
               with the aid of Dwarves.
1813      Dwarves seal Middenheim's "Undercity".
1848      Norse raids resume on coast.
TILEA:
1813      Northern Tilea is ravaged by outbreak of Red Pox.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1850 I.C.
1870      Third period of tolerance of sorcery begins in the
               Tilean City-States.
BRETONNIA:
1854      Norse raids begin on the northern coast.
NORSCA:
1850      Norse raiding parties cross the Sea of Claws and Middle
               Sea.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1900 I.C.
EMPIRE:
1901      Ungol warband threatens Talabheim.
1904      Emperor in Talabheim acknowledges sovereignty of Ungol
               chief Utilla over all lands east of Talabheim.
KISLEV:
1903      Development of loose confederation of states, centered
               on the city-state of Erengrad [under Ingjold the
               Red] and ruled by Norse Ropsmann princes.
1910      Ungol capital of Dorogo becomes cosmopolitan city.
NEW WORLD:
          Holamki and Tulan civilizations vanish.
ULTHUAN:
1903      Facing increasing Norse raids, Mages of Saphery draw a
               shroud of mists over eastern sea approaches.

--------------------------------------------------------------------------------

                    1950 I.C.
1993      Religious pressures bring a bloody end to the third
               period of tolerance of sorcery.
ARABY:
1958      Fall of the Crusading Kingdoms.
BRETONNIA:
1952      Baron Henri d'Amateu of L'Anguille grants the Norse
               Skajad the Bastard land in the Armorica region to
               end the Norse raids.
EMPIRE:
1979      Magritta of Marienburg becomes last elected Empress for
               400 years.
          "Wizard's War" begins in Middenheim and spreads
               throughout the Empire.
1980      Grand Theogonist of Sigmar refuses to acknowledge
               election of Magritta and Imperial system is
               effectively ended.
          Dark Ages spread as central authority completely
               collapses for next 320 years.
1991      "Wizard's War" ends in the banishment and execution of
               a number of Daemonologists and Necromancers.
LUSTRIA:
          Chevan civilization declines.
NEW WORLD:
          The Anatuzi culture declines as the Molgolan
               civilization rises just to the south.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2000 I.C.
EMPIRE:
2010      Wars of Vampric Counts begin with devastation of
               Ostermark by Vlad von Carstein.
          Undead armies rampage between Stirland and northern
               border.
          Battle of Hunger Wood.
          Dwarves take part in the Night Siege of Castle
               Tempelhof and the defeat of Vampire Countess
               Emmanuelle.
ESTALIA:
2032      The last of the Arabians withdraw from Estalia.
KISLEV:
2003      Ungol aristocracy slowly assimilated into Gospodar
               culture.
2011      Ropsmann princedoms establish overland trade with
               Dorogo.
NEW WORLD:
          Miyan civilization declines.
NORSCA:
2000      Erald the Wanderer becomes first Human to reach the
               Elven Kingdoms, but is prevented from entering by
               Sea Elves.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2050 I.C.
EMPIRE:
2051      Vlad von Carstein is slain at the Siege of Altdorf and
               Countess Isabella commits suicide rather than
               continuing on.
          Undead army fragmented.
2094      Konrad von Carstein emerges as the most powerful of the
               Vampric Counts.
FAR EAST:
2064      Tialanese Empire collapses under weight of attacks from
               the Cathanese Imperial Army.
NEW WORLD:
          Rise of the Misipians, third and greatest of the Mound
               Builders, in the Misipia, Alhio, and lower Misori
               River basins of the eastern woodlands.
          Founding of the mound-dominated city of Cahoken.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2100 I.C.
EMPIRE:
2100      Battle of the Four Armies.
          Imperial forces stop Konrad von Carstein's
               devastations.
2121      Konrad von Carstein is defeated in the Battle of Grim
               Moor by combined Imperial and Dwarven armies.
2132      Manfred von Carstein launches surprise attack during a
               battle between two Imperial armies.
          Manfred almost succeeds in capturing Altdorf, but
               forced to retreat to Sylvania.
2145      Battle of Hel Fen.
          Manfred von Carstein, last of the Vampire Counts of
               Sylvania, is destroyed along with his Undead
               horde.
KISLEV:
2100      Igor the Terrible, prince of Erengrad, invites Prince
               of Dorogo to join the Confederacy of Kislevite
               States.
2101      When Prince refuses, Igor sends army to reduce Dorogo.
               Renames city Kislev and embarks on campaign to
               consolidate various minor states and
               principalities of southern and central Kislev.
2134      Igor's campaign stalls at foothills of Worlds Edge
               Mountains and Farside Steppes region.
2135      Declares both territories part of Confederated States
               of Imperial Kislev and names himself Tsar of all
               Kislev.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2150 I.C.
BADLANDS:
2198      Goblinoid forces overrun Arabian villages.
2199      Arabians withdraw to the Marg beh-Mard Desert.
BORDER PRINCES:
2179      Last of the Crusading forces drive the Arabians out of
               the Old World.
LUSTRIA:
          Rise of the Nazcas in the western mountains and
               highlands.
          Trade commences with the declining Slann.
TILEA:
2169      Battle of the Blight.
          Miraglianese army and allies drive the Skaven back to
               the deepest reaches of the marshes.
          Thousands of Skaven die, but Tileans fail to utterly
               destroy them.
WASTELAND:
2150      Sea Elves return to Old World.
          Marienburg signs treaty granting them exclusive trading
               rights with Sea Elves.
2151      Re-establishment of Sea Elves in ancient, ruined
               Star-Gem fortress.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2200 I.C.
BRETONNIA:
2201      Beginning of the Errantry Wars when Louen Orc Slayer,
               King of Bretonnia, declares intention to rid
               Bretonnia of Orcs.
2232      Alliance of northern Estalian kingdoms invade and
               conquer southern Bretonnia.
DWARVES:
2205      Battle of Black Falls ends in rout of Goblin army by
               Dwarves after both sided lost their leaders.
KISLEV:
2203      After several increasingly weak and ineffective Tsars,
               coalition of government bureaucrats and priests
               conspire to govern through puppet Tsars.
2206      Establishment of first agricultural colonies in
               Farside.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2250 I.C.
BRETONNIA:
2267      All provinces send troops to drive out the Estalian
               invaders.
2274      Siege of Brionne results in the end of Estalian  
               domination.
ESTALIA:
2270      Rise of the Inquisition.
NEW WORLD:
2261      Rise of the Aztla¤os in the plateaus where the Tulan
               civilization once stood.
TILEA:
2254      Estalian kingdom of Astarios establishes an empire by
               conquering southern Tilea.
2283      Riots in Luccini violently suppressed.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2300 I.C.
DWARVES:
2302      Karaz-a-Karak is attacked during Great War against
               Chaos, but holds out.
2321      Battle of Bloodwater Sound ends with Dwarf Ironclads
               from Barak Varr defeating Skaven Fleet in the
               Black Gulf.
EMPIRE:
2301      Incursion of Chaos.
2302      Magnus the Pious appears in Nuln and unites Empire.
2303      Eternal alliance with Kislev.
          Minor plagues break out in Nuln and Talabheim.
2304      Magnus elected Emperor.
ESTALIA:
2321      Estalian coast suffers from Skaven raiding throughout
               summer.
KISLEV:
2300      Establishment of Romanoff dynasty.
2301      Incursion of Chaos.
2302      Praag falls and siege of Kislev and Erengrad begins.
          Tsar Alexis Romanoff appeals to Magnus for aid.
2303      Battle of Grovod Forest results in defeat for Chaos
               hordes. Imperial and Kislevite forces with Norse
               allies drive Chaos forces back.
2303      Kislevite chapter of the Order of the White Wolf
               founded.
NEW WORLD:
          Six nations of the Eraquati in the northeastern forests
               free themselves from the Dark Elf domination.
          Continuous war between native Humans and Dark Elves
               begins.
NORSCA:
2301      Incursion of Chaos.
2303      Harald the Wolf leads Norse and Norse Dwarves against
               Chaos hordes and drive them back.
TILEA:
2319      Skaven warships are spotted in waters off Tilea.
2321      Tilean coast suffers from Skaven raiding throughout
               summer.
ULTHUAN:
2301      Incursion of Chaos led by Dark Elves.
2303      Dark Elves and Chaos allies are driven out.
WASTELAND:
2302      Graf Paulus van der Maacht, last Baron of Westerland,
               dies in battle against Chaos.
2303      Minor plague hits Marienburg.
2305      Magnus decrees the cessation of the Barony and
               establishes Province of Westerland, governed by an
               appointed Council drawn from the burghers of
               Marienburg.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2350 I.C.
EMPIRE:
2369      Death of Magnus the Pious.
          Empire does not pass to his brother, Gunther von
               Bildhofen, but to Count Leopold Unf„higer of
               Stirland.
2387      Prince Karsten of Waldenhof employs Skaven to undermine
               the walls of Castle Siegfried in Sylvania.
          Karsten is lynched when all the children in Waldenhof
               disappear.
FAR EAST:
2355      Nipponese armies invade Imperial Cathay.
          Start of 120 year war between the two great Empires.
LUSTRIA:
          Nazca Empire grows as Chuano civilization subjugated.
WASTELAND:
2378      Merchant fleets and militias from Marienburg conduct a
               highly successful campaign against pirates.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2400 I.C.
2429      Renaissance of sorcerous studies across entire Old
               World.
BORDER PRINCES:
2420      Bretonnian knights win a huge victory against Orcs at
               Blood River.
BRETONNIA:
2419      Accession of Charles I L'enorm (Charles the Enormous)
               marks beginning of Bretonnia degeneration.
2420      King Charles L'enorm announces intention to carry the
               Errantry Wars east into the Border Princes and
               beyond.
DWARVES:
2420      Goblin Warlord Grom the Paunch defeats Dwarf army in
               the Battle of Iron Gate.
EMPIRE:
2420      Grom the Paunch, a notorious Goblin King, commences
               4-year rampage throughout the Empire before
               setting sail for Ulthuan.
2429      Removal of Dieter IV, last Unf„higer, from Imperial
               throne.
          Prince Wilhelm Holswig-Schliestein of Altdorf becomes
               Emperor Wilhelm III.
2430      Capital returns to Altdorf from Nuln.
KISLEV:
2400      Abandonment of last Farside colony.
LUSTRIA:
2402      Discovery of Lustria by Old Worlders.
2410      Colonization begins.
2412      First encounter with ancient, degenerated civilization
               of the Slann.
NEW WORLD:
2429      Discovery of New World by Old Worlders.
2449      Colonization begins.
SOUTHLANDS:
2421      Norse Losterikson discovers a great inland bay on the
               west coast, south of the equator.
2430      Colonization begins on "New Coast".
TILEA:
2400      City-States free themselves of Estalian yoke.
ULTHUAN:
2425      Goblin horde from Old World invades eastern Ulthuan and
               ravages land until defeated.
WASTELAND:
2429      Burgomeisters of Marienburg declare the Wasteland's
               independence and secede from Empire.
          Battle of Grootscher Marsh deals decisive blow to
               Imperial designs.
          Emperor Wilhelm III recognizes Wasteland independence.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2450 I.C.
BRETONNIA:
2488      Bretonnian army is defeated by Orc army in the Battle
               of Death Pass.
          King Charles II declares Errantry Wars at an end.
DWARVES:
2473      Belegar, descendant of King Lunn, recaptures and
               resettles parts of Karak Eight Peaks.
          The Dwarfhold remains in a permanent state of siege.
2498      Battle of the Jaws.
          Orc army is defeated at west end of Mad Dog Pass by
               Dwarves.
EMPIRE:
2452      Emperor Wilhelm III legalizes the practice of the four
               sorcerous academic disciplines and establishes the
               four academies of sorcery and magickal guilds.
KISLEV:
2475      Last Romanoff Tsar, psychotic Ivan, murdered by a
               fanatic priest.
          Radii Bokha rises to power with the support of the
               military and aristocracy.

--------------------------------------------------------------------------------

                    2500 I.C.
          Incursions of Chaos are growing increasingly active.
BRETONNIA:
2500      Charles Tete d'Or ascends throne as King Charles III.
DWARVES:
2503      Orc army occupies Karak Azul for four years before
               retreating from a Dwarf army.
2510      Dwarf army defeats rampaging Orc army in the Battle of
               Broken Leg Gully.
EMPIRE:
2502      Election of Karl-Franz, last of the
               Holswig-Schliesteins, as Emperor Karl-Franz I.
2512      Huge army of Orcs begin rampage in the northern Empire.
2514      Assassination of Karl-Franz I.
          Outbreak of Civil War.
          Election of Heinrich Todbringer of Middenheim as
               Emperor Heinrich X as Empire rebuilds.
KISLEV:
2514      Tsar Radii Bokha dies under mysterious circumstances.
          Daughter Katarina ascends throne as Tsarina Katarina
               II, the Ice Queen.
ULTHUAN:
2502      Erik Redaxe raids Cothique at head of a great fleet of
               Norse reavers.
          High Elf war fleet defeats Norse.

--------------------------------------------------------------------------------
rew dla Boga Krwi! Czaszki dla tronu Khorna!