Autor Wątek: co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?  (Przeczytany 11225 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ryceros

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 08, 2007, 10:10:08 pm »
Witam!

Adam Waśkiewicz napisał:
> rozległy świat daje więcej możliwości i opcji do tworzenia kampanii, ale z reguły oznacza to także że znaczne jego części pozostają w najlepszym razie jedynie naszkicowane.

Mijasz się trochę z prawdą.
Kiedy wychodzi jakiś system w obieg i trafia w ręce graczom czy mistrzom gry, nie kończy się na tym cała jego sława. Wręcz przeciwnie. To tylko zalążek możliwości rozkwitu. Opisane krainy nie są do końca pewnym gruntem, a wydawnictwo tylko czerpie z tego zysk i zaciera ręce, wydając kolejne dodatki do gry, głębiej wtapiające się, w niektóre, z mniej znanych terenów.

Ubogi, w teren do przebycia, świat, szybko traci na wartości. Coś opisane do perfekcji, też nie może być czystym RPG, gdyż funkcjonowanie wyobraźni, traci na wartości i zasypia. Obecność zakamarków na mapie, o których nawet twórcy gry nie wiedzą zbyt wiele, jest moim zdaniem mile widziana.

Np.: taka kraina, z której nikt nie wraca żywy i nikt dotychczas nie sporządził notatek, czy jakichś tam spisów ludności. Istnieją tylko jakieś strzępy informacji i domysły, nie wiadomo jak bardzo odbiegające od prawdy. A twórcy gry załamują ręce i nie wiedzą co odpisać na tysiące mail'i, w których zawarte są pytania o "wnetrze" tego niezbadanego obszaru, bo sami się nie wiedzą co się tam znajdowac może.

Adam napisał:
>A ja jednak wolę mieć jasno i konkretnie opisany taki kawałek, bo wielkiego świata postacie i tak raczej nie zwiedzą

A ja nie.
Planety ziemi też w całości nie zwiedzę, ale uważam, że jest za mała. To samo raczej tyczy się światów RPG. Nie chodzi o to, by bohater zwiedził cały świat, w którym osadzony jest system. Chodzi o to, żeby po jego, śmierci druga połowa była cały czas nieodgadnioną nicością. Krainą posiadającą faunę i florę, o której się nawet nieszczęsnikowi nie śniło.

Pozdrawiam!

Offline Adam Waśkiewicz

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 09, 2007, 06:16:14 pm »
Cytat: "Ryceros"
Mijasz się trochę z prawdą.
Kiedy wychodzi jakiś system w obieg i trafia w ręce graczom czy mistrzom gry, nie kończy się na tym cała jego sława. Wręcz przeciwnie. To tylko zalążek możliwości rozkwitu. Opisane krainy nie są do końca pewnym gruntem, a wydawnictwo tylko czerpie z tego zysk i zaciera ręce, wydając kolejne dodatki do gry, głębiej wtapiające się, w niektóre, z mniej znanych terenów.


 Jeżeli systemowa podstawka nie opisuje mi choćby kawałka świata wystarczającego do tego, by można w nim było sensownie osadzić kampanię, to nie jest to nic innego jak nachalne wyciąganie kasy z klienta. Dodatki powinny być właśnie dodatkami, opcją, a nie koniecznością. Jeżeli do grania podstawka do jakiegoś systemu jest niewystarczająca, to taki system znacznie traci w moich oczach.

Cytat: "Ryceros"
Planety ziemi też w całości nie zwiedzę, ale uważam, że jest za mała. To samo raczej tyczy się światów RPG. Nie chodzi o to, by bohater zwiedził cały świat, w którym osadzony jest system. Chodzi o to, żeby po jego, śmierci druga połowa była cały czas nieodgadnioną nicością. Krainą posiadającą faunę i florę, o której się nawet nieszczęsnikowi nie śniło.

 
 Czyli nic innego jak sztuka dla sztuki - po co opisywać rozbudowany świat równocześnie zakładając, że spora jego część ma pozostać niewykorzystana? Dla nabicia objętości podręcznika?

 Pozdrawiam,
 Adam

Offline Ryceros

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 10, 2007, 12:29:33 am »
Hej!

Adam Waśkiewicz napisał:
>Jeżeli systemowa podstawka nie opisuje mi choćby kawałka świata wystarczającego do tego, by można w nim było sensownie osadzić kampanię, to nie jest to nic innego jak nachalne wyciąganie kasy z klienta.

Sądze, że nikt nie poszedł by na to i się z Tobą zgadzam, ale cały czas mnie nie rozumiesz.

Systemowa podstawka, systemową podstawką. Znasz może planszówkę "Miecz i magia"? (co ja się pytam, na pewno znasz ;) ) Mając podstawową plansze, możesz nawet wygrać "koronę władzy", ale gra ma wtedy w pełni rozwinięte skrzydła, gdy nabędziesz cały komplet plansz, kart, ekwipunku, poszukiwaczy. Myślenie moje włanie na podobnym schemacie się teraz opiera. Kawałek świata jest na tyle opisany, iż możesz w nim bez poblemu rozegrać nawet wielką kampanię, ale kupując dodatki (swoją drogą niezbędne) dopiero wtedy odkrywasz całą przepiękna krainę marzeń i wachlarz możliwości dla bohatera (+ dodatkowe pomysły na sesje, kreacje bohaterów, nowy ekwipunek mogący pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po nowych terenach).

Adam napisał:
>...po co opisywać rozbudowany świat równocześnie zakładając, że spora jego część ma pozostać niewykorzystana? Dla nabicia objętości podręcznika?

Nie każdy musi się urodzić w Altdorfie. Ktoś może sobie rozgrywać wszystkie swoje scenariusze poza granicami imperium i nigdy do Altdorfu nie trafić. Gracz może sobie cenić cisze i szerokie pola, i lasy, a nie motłoch miejski. Lepiej żeby system miał w zanadrzu atrakcji ponad miarę, a nie ich brak, lub ilość niewystarczającą. Wolę jak system przewyższa moje oczekiwania, niż je tylko zaspokaja, czy nawet nie do końca zaspokaja, pozostawiając w głębi duszy tzw. "niedosyt".

Pozdrawiam,
Ryceros

Offline Cala

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 10, 2007, 10:51:23 am »
Teoretycznie ja się z Wami wszystkimi zgadzam.

Że mechanika jest ważna, bo musi być przystępna i nie zmieniać najprostszych potycznek w serie rzutów tak długą w skomplikowaną, że pozostali gracze mogliby pójść zrobić herbatę i nic nie stracić.

Że świat powinien być tak skonstruowany, żeby pozwolić graczom się poznać ale bez ograniczania ich wyobraźni...
Swoją drogą ja wyznaje zasadę, że zamiast danych wyglądających jak dane z Głównego Biura Statystycznego podstawka powinna zaproponować bardziej opisowe przedstawienie świata ze sporą liczbą smaczków, żeby temu nadać klimat....

Ze to, że tamto.

A ja tam jestem zwolennikiem czynnika ludzkiego (albo elfiego jak już ktoś musi). I twierdze, że nawet najbardziej kretyński system może działać jeśli ma odpowiednich bohaterów. Fakt, że dobrzy gracze zawsze i wszędzie są w stanie stworzyć dobre postacie. Fakt, że dobry MG jest potrafi wymyślić kampanię i BNów.
Ale ja lubię jak mi system oferuje kilka BNów już w podstawce. Ze statystykami i historią, z manieryzmami i krótkimi opowiastkami opisującymi ich sposób bycia i mówienia. I nie po to, żebym miała kim grać kiedy mi się nie chce tworzyć postaci. Ale po to, żebym miała choćby ogólne pojęcie jakich ludzi tworzy ten system. Jak bardzo prawdopodobne jest, że ktoś zachował swoją niewinność w systemie postapokaliptycznym i czy te drzewa faktycznie do tej postaci mówią czy ma po prostu nierówno pod sufitem...
t's like riding a biker. You did it once, you know how to play
--
"Moje 27 mówi, że trafiłem. A moje 13 twierdzi że w drzewo."

Offline Ryceros

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 10, 2007, 12:11:59 pm »
Witam!

Cala napisala:
>mechanika jest ważna, bo musi być przystępna i nie zmieniać najprostszych potycznek w serie rzutów

Ta uwaga pojawiła się juz wyżej w tym wątku.
To prawda że, system bez dobrze opracowanej mechaniki i jej przystępności, a zarazem logiki i prostoty, nie może być dobrym. Traci w oczach każdego gracza i nie ma przed nim większej przyszłości.

Cala napisala:
>ja lubię jak mi system oferuje kilka BNów już w podstawce.

A ja średnio ;)
Daje to oczywiście pewien obraz i przykład pokroju człowieka w danym świecie, ale dla mnie nie pełni to roli kluczowej. Myślę, że dobrze opisany świat i jego realia, powinny tak działać na wyobraźnię, żeby już czytając opisy miast i okolic, powstawały w mojej głowie czarne charaktery i beztroskie typy, których potem, przy pomocy kartki i długopisu, mogę wpleść w swoją przygodę i rozkoszować się ich grą, i obecnością.

Pozdrowienia!

Offline xsid

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 20, 2007, 10:05:28 am »
Jestem MG. Garam w WFRP ed2. Najbardziej lubie wkręcać BG w jakieś dziwne sytuacje. Ostatnio jak z nimi grałem to otrzymali pewien amulet, chcieli go sprzedać u jubilera. Gdy jubiler zobaczył ten amulet wezwał osiłków którzy zabrali ich do jakiejś pieczary. Okazało się że to był amulet wampirów i musieli troszkę porobić żeby nie zostać zjedzonym.

Offline edric-von-krauze

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 20, 2007, 05:46:12 pm »
Dla mnie najważniejsza jest realistyka!! Nawet kiedy psuje troche płynność gry!
Bogactwo, wiedza, doświadczenie — to wszystko przychodzi za późno w życiu" - Andre Gide

Offline Darken

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 01, 2008, 11:42:12 pm »
Najważniejszy w grze jest tematyka. Wtedy jestem w stanie określić, czy chcę po tę grę sięgnąć czy nie.
Dalej, wszystko w grze powinna wspierać założoną tematykę. Jeżeli system jest o ludziach walczących ze złem i próbujących nie zdradzić swoich ideałów, to gra powinna dawać mi konkretne porady jak MG ma tworzyć sytuację w których przed graczami będą trudne wybory, a gracze powinni mieć do dyspozycji porady jak radzić sobie z takimi wyborami, jak dążyć do osiągnięcia własnych celów itp.
Gra nie ma opisywać wszystkiego, bo wszystko nie jest potrzebne. Wszystko powinno być skrojone na miarę.
Ww. tematyka obejdzie się bez tabelek sprzętu i dokładnych opisów zbroi, bo gra nie traktuje o handlowaniu sprzętem.
The Shadow of Yesterday
Zgarnij Podręcznik nadchodzącego systemu postapo-fantasy!

Offline siekienrod

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 02, 2008, 06:07:21 pm »
logika
innowacja
ekspresja
estetyka
forma

pozdrawiam
siekienrod
t in arcadia ego

Offline Adam Waśkiewicz

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 03, 2008, 07:55:01 am »
Cytat: "siekienrod"
logika
innowacja
ekspresja
estetyka
forma


 A tak bardziej konkretnie? Jednowyrazowe hasełka niewiele mówią.

 Pozdrawiam,
 Adam

Offline Newarr

co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #25 dnia: Kwiecień 07, 2008, 06:56:05 pm »
No to ja napiszę kolejne jednowyrazowe hasełko - klimat. Słowo pojemne, ale już rozwijam. Moim zdaniem najważniejsze jest to jak gracz się czuje w danym systemie. Czy wie że może zbawić świat (D&D), czy czuje się jak robak w wielkim świecie opanowanym przez potężne siły (Warhammer). Oczywiście podałem dwie skrajności, bo jest wiele stanów pośrednich, ale te przykłady pozwolą załapać o co mi chodzi.
No i co z tego że świat będzie taki a taki, skoro w sumie wszystkie są podobne. Wszystkie są w mirę spokrewnione. Tylko zabiegi kosmetyczne je różnią. A takie zabiegi tworzą właśnie ów klimat, który wpływa na zachowanie graczy, co moim zdaniem jest najważniejsze.
http://napiszmydoeuropy.onet.pl/
Gigantyczna szansa dla polski - wystarczy podpisać list...

Offline norbertt

Odp: co dla Ciebie jest najważniejsze w systemie rpg?
« Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 14, 2008, 02:19:00 pm »
ja najbardziej cenię sobie innowacje, chociażby w systemach walki etc, no i sposób rozwoju postaci,

ale ja i tak wolę pogrywać w  cRPG :)