Wszystkich obliczeń będę dokonywał sam i Wy musicie tylko grac
i zgłaszać mi wyniki w formie podanej w regulaminie. Jednak gdyby ktoś chciał wiedzieć co sie dzieje z jego punktami, a nie chciał się specjalnie wgryzać w opis systemu, który zamieściłem to poniżej umieszczam praktyczny przykład w jaki sposób wszystko jest przeliczane.
Na początek podam skrócony przykład dotyczący tylko rankingu głównego – rankingu punktów z bitew. Później podam pełen przykład obliczania wyników i zmian w obydwu rankingach.
Żeby nie używać suchych pojęć jak gracz A, gracz B posłużę się Supłem i Motorem (bo wiem, że nie będą mi mieć tego za złe
). Zatem niech graczem A będzie Supeł, a graczem B Motor.
Przykład uproszczony:
W pierwszym spotkaniu w bitwie na 1400 punktów zwyciężył Supeł zdobywając 1531 małych punktów. Motorowi udało się tym razem zdobyć tylko 748 małych punktów. Zatem różnica w małych punktach wynosi 783 na korzyść Supła. Teraz odczytujemy z tabeli podstawowej (patrz pierwsza tabela w regulaminie) wynik w dużych punktach. Po sprawdzeniu okazuje się, że jest to wynik z przedziału 700 – 839. Zatem starcie zakończyło się wynikiem: 15 dużych punktów dla Supła i 5 duże punkty dla Motora. Jednak zanim taki wynik zostanie zapisany do rankingu trzeba sprawdzić czy obydwaj gracze prezentują równy poziom, czy może któryś z nich jest lepszy. W tym celu otwieramy ranking Prawdziwej Siły (PS) i sprawdzamy PS dla obydwu graczy. Okazuje się, że Supeł miał przed bitwą PS równe 860, a Motor miał PS równe 600. Zatem różnica ich PS wynosi 260. Teraz, aby dowiedzieć się, jaki wpływ na wynik podstawowy ma taka różnica klas graczy trzeba zajrzeć do tabeli mnożników (patrz druga tabela w regulaminie):
Podana różnica PS graczy mieści się w przedziale 220 – 350. Zgodnie z tabelą wynik Motora (jako gracza o mniejszym PS) należy pomnożyć przez 1,14 zaś wynik Supła (jako gracza o większym PS) trzeba pomnożyć przez 0,86. Zatem efektywne wyniki uzyskane przez obydwu graczy wynoszą:
- dla Motora ->
5x1,14 = 5,7 dużych punktów - dla Supła --->
15x0,86 = 12,9 dużych punktów. Dopiero taki wynik zostanie wliczony do rankingu podstawowego.
Przykład pełny (W tym przykładzie są odniesienia do tabel i wzorów znajdujących się dokumencie z opisem systemu rankingowego ->
System rankingowy.pdf):
Minęło trochę czasu i Supeł z Motorem umówili się na rewanż. Tym razem postanowili jednak zagrać bitwę na 2300 punktów. Ale jeszcze przed rozegraniem bitwy można było określić przewidywany wynik starcia na podstawie różnicy PS obydwu graczy. Ponieważ w międzyczasie obydwaj zagrali trochę bitew, to ich PS uległo zmianie i obecnie wynosiło: 921 PS u Supła i 542 PS u Motora. Na podstawie wzoru 3.1 można określić spodziewany wynik bitwy dla Supła.
W tym wzorze EA jest spodziewanym wynikiem bitwy dla Supła (gracza A), RA jest to wartość PS Supła (gracza A), zaś RB jest to wartość PS Motora (gracza B). Po podstawieniu i wykonaniu obliczeń otrzymamy spodziewany dla Supła wynik EA = 0,81.
W bardzo podobny sposób (patrz wzór 3.2) można obliczyć spodziewany wynik bitwy dla Motora (EB). Lub skoro już mamy spodziewany wynik dla Supła obliczyć spodziewany wynik dla Motora w odejmując wynik Supła od jedynki. Zawsze suma spodziewanych wyników dwóch graczy daje 1. Zatem dla Motora EB = 1 – RA =1 – 0,81 = 0,19. No dobrze, ale co to oznacza. Żeby się tego dowiedzieć sprawdzamy w tabeli praktycznych wyników (tabela 3.2). W tej tabeli można wyczytać, że wynikowi 0,80 odpowiada 16 dużych punktów, zaś wynikowi 0,20 odpowiadają 4 duże punkty. Zatem spodziewamy się, że w tej bitwie Supeł zdobędzie 16 dużych punktów, zaś Motor 4 duże punkty.
Jednak po rozegraniu meczu okazało się, że niespodziewanie Motor miażdżąco wygrał z Supłem zdobywając 1953 punkty przewagi (licząc w małych punktach). Zgodnie z tabelą podstawową (tabela 2.1) wynik podstawowy wyniósł 18 – 2 w dużych punktach dla Motora. Żeby obliczyć wynik efektywny starcia podobnie jak poprzednio sprawdzamy, jaka była różnica PS graczy przed bitwą. Tym razem wyniosła ona 921 – 542 = 379. Sprawdzamy modyfikatory wyników w tabeli mnożników (tabela 4.1) i obliczamy wynik efektywny:
- dla Motora mnożnik wynosi 1,21 zaś efektywny wynik: 19x1,21 = 22,99
- dla Supła mnożnik wynosi 0,79 zaś efektywny wynik: 1x0,79 = 0,79.
Te wyniki są zapisywane do rankingu głównego.
Ale oprócz wpływu na ranking główny bitwa ma też wpływ na ranking poboczy, czyli ranking PS. Ponieważ spodziewanym wynikiem Supła było 16 punktów, a zdobył jedynie 1 punkt to PS Supła musi być zmniejszone, bo obecna wartość źle oceniała jego możliwości. Dla Motora odwrotnie, ponieważ stara wartość PS niedoceniała Motora to należy tę wartość zwiększyć. Mówiąc w skrócie Supeł zagrał gorzej niż wskazywało jego PS, więc jego PS spadnie, zaś u Motora odwrotnie zagrał on lepiej niż jego PS wskazywało, więc jego PS musi być zwiększone. Im większa różnica między wynikiem spodziewanym a osiągniętym tym większy efekt na ranking PS. Aby obliczyć awans/spadek w rankingu PS trzeba skorzystać ze wzoru 3.3.
Supeł w miejsce RA podstawi wartość PS sprzed bitwy (921 PS), w miejsce SA i EA odpowiednio wynik praktycznie osiągnięty i wynik spodziewany. K jest stałym współczynnikiem o wartości 30. Przypomnijmy sobie, że na podstawie wcześniejszych obliczeń wyszło nam, że spodziewany wynik Supła wynosi EA=0,81. Z kolei wynik praktyczny to 1 duży punkt, a zgodnie z tabelą praktycznych wyników (tabela 3.2) oznacza to że względnie osiągną praktyczny wynik równy SA=0, 05. Podstawiając do wzoru obliczymy jak zmieni się po bitwie PS Supła:
921+ 30x(0,05 – 0,81) = 921-22.8 = 898 w zaokrągleniu. Dla Motora można zmianę PS obliczyć analogicznie jak dla Supła, lub przyjąć, że jego PS wzrośnie o tyle samo co spadło PS Supła, czyli o 23.
Mam nadzieje, że teraz już wszystko dla wszystkich jest jasne i proste. Jeżeli nie to nic nie szkodzi bo obliczenia to i tak moje zmartwienie