Autor Wątek: The Dark Eye System - czyli jak to działa? Podstawy  (Przeczytany 7174 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Wujo

The Dark Eye System - czyli jak to działa? Podstawy
« dnia: Luty 01, 2009, 09:44:24 pm »
Witam!
Od jakiegoś czasu pogrywam sobie w Drakensang, a jako że wcześniej nie miałem nic do czynienia z systemem The Dark Eye, to dużo czasu spędziłem na poszukiwaniu informacji jak dokładnie działa ten system. Niestety na polskich stronach internetowych nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania a instrukcja załączona do gry jest bardzo ogólna, więc poczytałem troszkę oficjalne niemieckie forum tej gry.  Trafiłem tam na post, który w sposób bardzo przejrzysty wyjaśnia działanie tego systemu. Postanowiłem oprzeć się na nim i napisać coś podobnego, aby nowi gracze w Drakensang wiedzieli jak ten system działa i przez to czerpali więcej przyjemności z tej gry. Jednocześnie chce zaznaczyć, że gra ta jest na tyle łatwa, że można ją przejść bez wgryzania się w szczegóły, dokładne obliczenia itp., ale na pewno jest dużo osób, które chcą wiedzieć jak to dokładnie działa.
http://forum.dtp-entertainment.com/viewtopic.php?f=147&t=9241 to jest do forum niemieckiego

OK, więc zaczynamy

Każda postać posiada następujące Atrybuty: Odwaga (ODW); Spryt (SPR); Intuicja (INT); Charyzma (CHA); Zręczność (ZRĘ); Zwinność (ZWI); Budowa (BD) oraz Siła (SI). Atrybuty te mogą przyjmować wartości od 8 do 20. Wartości te można zwiększać poprzez wykorzystywanie punktów doświadczenia, magiczne przedmioty czy też czary.

Punkty doświadczenia wydajemy również na różnego rodzaju umiejętności (podnosząc ich poziom liczony w punktach umiejętności PU): kradzież kieszonkową, zielarstwo, wiedzę o zwierzętach czy umiejętności bojowe w posługiwaniu się daną bronią.

Wymienione atrybuty oraz poziomy umiejętności są bardzo ważne, gdyż stanowią podstawę całego systemu The Dark Eye. Za każdym razem, gdy postać chce otworzyć zamkniętą skrzynie, zerwać jakieś zioła lub zaatakować przeciwnika, wykonywane są testy, dające odpowiedź, czy ta czynność powiedzie się czy nie. Test wykonywany jest za pomocą rzutu kostką dwudziestościenną 1K20 (chodzi po prostu o wylosowanie liczby z przedziału od 1 do 20). W przypadku omawianych umiejętności wykonuje się dokładnie trzy rzuty, aby przetestować trzy atrybuty.
Testowane są tylko te atrybuty, które związane są z daną umiejętnością. I tak w przypadku zrywania ziół testowane są SPR, INT oraz ZRĘ, a do otwierania zamków INT, ZRĘ oraz jeszcze raz ZRĘ. Gdy wylosowane liczby dla każdego atrybutu są niższe lub równe poziomowi atrybutu, to czynność powiedzie się. Gdy natomiast któraś wylosowana liczba przewyższa dany atrybut, to wówczas wykorzystuje się punkty z poziomu tej umiejętności po odpowiednim zmodyfikowaniu. Punktu te wykorzystywane są do obniżenia wylosowanej liczby do poziomu atrybutu. Gdy w ostatecznym rachunku postać zachowa punkty umiejętności w ilości większej lub równej zeru, to czynność zakończy się sukcesem, w przeciwnym razie niestety czynność nie powiedzie się.

Przykład:
Chcemy zerwać Wiroziele wyszkoloną na łuczniczkę Rhulaną. Postać ta ma umiejętność zielarstwa rozwiniętą na 13 poziomie (PU=13), jednocześnie jej atrybuty przedstawiają się następująco: SPR=10, INT=12 a ZRĘ=10, w skrócie (10;12;10)
System testuje każdy z atrybutów i losuje następujące liczby (13;17;9). Wylosowane liczby dla dwóch pierwszych atrybutów są wyższe od ich wartości więc system wykorzystuje PU do ich obniżenia. Pierwszy atrybut ulega obniżeniu z 13 do 10 (tracimy 3PU), drugi z 17 do 12 (tracimy 5PU), ostatnia wylosowana liczba jest niższa od atrybutu więc nie tracimy PU. Jednocześnie wiroziele posiada modyfikator obniżający nam PU o 2 (zioła mają różne modyfikatory więc niektóre często udaje się zebrać, inne nie, modyfikatory sprawdzamy po wykonaniu czynności wyświetlając konsole czyli klikając w znak zapytania, nie wiem czy można wcześniej sprawdzić modyfikator). Na początku obniżamy PU o modyfikatory sprawdzając czy wartość jest dodatnia czy ujemna, a następnie odejmujemy wykorzystane PU:

13(PU)-2(Modyfikator)=11 –wartość dodatnia, przypadek z wartością ujemną zostanie omówiony później
I dalej: 11(PU)-3(PU)-5(PU)=3
Otrzymana końcowa wartość nie spadła poniżej zera, więc wiroziele zostanie zerwane.

Załóżmy, że te same liczby zostały wylosowane, gdy chcieliśmy zerwać pleśniohubkę. Modyfikator tego zioła wynosi z kolei 6. Otrzymujemy:
13(PU) -6(Modyfikator)=7
7(PU)-3(PU)-5(PU)= -1
Wartość ta jest niższa od 0, więc czynność kończy się niepowodzeniem.

Przypominamy sobie jednak, że mamy w sakwie sierp do zbierania ziół (chyba tak się nazywa ale nie jestem pewien), który podnosi poziom umiejętności zielarstwa o 2. Zobaczmy, jak wyglądałoby zbieranie pleśniohubki z tym sierpem. Znów bierzemy pod uwagę te same wylosowane liczby.
13(PU)+2(Sierp)-6(Modyfikator)= 9
9(PU)-3(PU)-5(PU)=1
A więc, przy użyciu sierpa czynność zakończyłaby się sukcesem.


Podobne obliczenia przeprowadzane są za każdym razem, gdy otwieramy zamkniętą skrzynię, chcemy kogoś okraść, rzucić czar czy w trakcie walki z przeciwnikiem. W tym momencie możemy wykorzystać szereg opcji, jakie daje nam ten system. Przedstawię to na przykładzie otwierania zamków.

Przykład
Zamki otwiera nam Gladys. Jej poziom umiejętności w otwieraniu zamków wynosi 17, a atrybuty wykorzystywane w tej umiejętności INT=14 oraz ZRĘ=12 (INT, ZRĘ, ZRĘ). Otwieramy skrzynie bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Skrzynia ma modyfikator równy 5 (im wyższy, tym mniejsze prawdopodobieństwo na jej otwarcie). Oprócz tego otrzymujemy karę za otwieranie zamka bez narzędzi w wysokości 10. System losuje (11;15;9). Otrzymujemy:
17(PU)-10(kara)-5(modyfikator)=2
2(PU)-3(PU za drugi atrybut)= -1
Niestety zamek nie został otwarty

Teraz używamy szpilki, która niweluje karę i jednocześnie zwiększa poziom umiejętności o 1. Przy tych samych ustawieniach otrzymujemy:
17(PU)+1(Szpilka)-5(modyfikator)=13
13-3(PU za drugi atrybut)=10
Skrzynia otwarta

Zmieniamy założenia. Gladys posiada otwieranie zamków na poziomie 10, Atrybuty pozostają te same. Otwiera szpilką skrzynię, której modyfikator wynosi 15. Otrzymujemy:
10(PU)+1(szpilka)-15(modyfikator)= -4
W tym przypadku otrzymujemy już na samym początku wartość ujemną, co oznacza, że wszystkie atrybuty obniżają się o tą liczbę. Więc otrzymujemy: INT=10 oraz ZRĘ=8. Niestety nie mamy wolnych PU i aby skrzynia została otwarta system musi wylosować wartości niższe lub równe nowym atrybutom. Test na INT/ZRĘ/ZRĘ będzie skuteczny np. przy (5;8;4), a nieskuteczny np. dla (10;7;10). W tym drugim przypadku nie mamy wolnych PU aby obniżyć trzeci atrybut z 10 do 8.

Zauważmy, że Gladys do otwierania zamków wykorzystuje dwa razy ten sam atrybut – ZRĘ. Żeby zwiększyć szansę na otwarcie zamka można podnieść wartość tego atrybutu – za pomocą przedmiotów lub czarów. No właśnie, przecież Gladys może czarować i rzucić na siebie czar zwiększający ZRĘ. Dochodzimy więc do czarów, dla których podobne testy też są przeprowadzane.

Warto jednak zauważyć, że w przypadku czarów bardzo duże znaczenie odgrywa ilość PU (dokładnie w przypadku czarów mówi się o BZ), jaka zostanie nam po wyrównaniu atrybutów. Dla zbierania ziół wartość ta nie ma znaczenia, ważne żeby wynosiła 0 lub więcej, a czynność się powiedzie. Dla czarów wartość ta ma bardzo duże znaczenie, decyduje bowiem o sile rzuconego czaru.

Przykład:
Gladys rzuca na siebie czar zwiększający ZRĘ, aby zwiększyć prawdopodobieństwo otwierania zamków. Dla tego czaru testowane są atrybuty SPR,CH,ZRĘ. Załóżmy że Gladys posiada te atrybuty na następujących poziomach: SPR=14 CH=14 oraz ZRĘ=12 a sam czar rozwinięty jest na 9 poziomie (BZ-biegłość zaklęcia). W opisie czaru czytamy, że siła czaru obliczana jest w następujący sposób: BZ/3+1.
Rzucamy czar, system losuje liczby (17;13;15). Punkty BZ muszą zostać obniżone w wyniku testowania pierwszego atrybutu o 3 i trzeciego atrybutu o 3. Mamy więc:
9(BZ)-3-3=3(BZ)
Podstawiamy wartość do wzoru na siłę czaru i otrzymujemy: 3/3+1=2
Atrybut ZRĘ Gladys zwiększa się o 2! W tym przypadku maksymalny wzrost atrybutu może wynieść 4, a to wtedy gdy w trakcie testów nie musimy wykorzystywać BZ do obniżania atrybutów. Mamy wówczas 9/3+1=4


Jak wpłynie to na prawdopodobieństwo otwierania zamków? Sami możecie teraz to sobie już wyjaśnić.

Inne czary też często wykorzystują poziom BZ, który pozostał nam po obniżaniu atrybutów. Np. siłę gromu obliczamy za pomocą wzoru 2K6+BZ, co oznacza że z samych kostek otrzymujemy obrażenia  od 2 do 12, no i jeszcze dodajemy BZ. Gdy czar ten mamy np. na 12 poziomie i nie straciliśmy żadnych BZ w trakcie testowania atrybutów, to wówczas maksymalne punkty obrażeń zadane tym czarem mogą sięgnąć 24!!

Uwaga! Testy atrybutów są automatycznie udane, gdy system wyrzuci dwie jedynki, np. (1;16;1), natomiast nie udają się automatycznie wówczas, gdy wyrzucone zostaną dwie 20, np. (20;20;12). To że podniesiemy atrybuty i jednocześnie rozwiniemy daną umiejętność to jeszcze nie oznacza, że będziemy mieć 100% skuteczność. Zawsze bowiem, gdy wypadną dwie 20 test będzie nie udany.

- w instrukcji podane są skróty PU, WPU, BU, BZ, PBZ oraz WBZ. Odnoszą się one do punktów umiejętności oraz do zaklęć. Niestety nie za bardzo wiem co jest co więc używałem tylko podstawowych
- jeżeli chodzi o system walki to już inna historia, ale też bardzo to wszystko ciekawie wygląda, być może też go opiszę  :)

Czekam na wasze uwagi, propozycje i korekty. Sam nie jestem na 100% pewien czy właśnie tak to działa, więc z chęcią się dowiem czy dobrze to opisałem.

Wujo
« Ostatnia zmiana: Luty 13, 2009, 04:35:32 pm wysłana przez Wujo »

Offline Mar Tian

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 02, 2009, 08:17:18 am »
Fajne wyjaśnienie, wielkie dzięki. Jak widać niemiecki może się przydać nie tylko przy sprowadzaniu używanego auta :-)

Pytania: jak to jest z testami spornymi? W grze są (chyba) dwa czary obezwładniające o obszarowym działaniu (Aerofugo Vacuum i Morowy oddech, nie pamiętam dokładnie). Zdaje się, że powodują nieprzytomność. Zastanawiam się, czy poprzez BZ, pozostałe po teście, ma się wpływ na ich skuteczność (na prawdopodobieństwo obezwładnienia, bo np. o czasie trwania czy obszarze działania informują w opisach). I jak się to ma do odporności na magię?

Mój problem polega generalnie na znalezieniu w miarę niezawodnego sposobu na wycelowanie fireballa  - do leżących byłoby łatwiej :-) Fireball ma korzystny przelicznik PO/EA, ale niepodobne jest rzucać na każdego jednego przeciwnika Sen Tysiąca Owiec (4 akcje), a potem dopiero wycofać wojowników ze strefy zagrożenia i rzucić Fireballa (8 akcji).


Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 02, 2009, 12:37:00 pm »
Bardzo fajnie opisane, tego mi brakowało. Bo to co można znaleźć w instrukcji do gry czy tym pożal się poradniku dostępnym w sieci (ale cały czas chyba jedynym) to było niewystarczające. niby w konsoli są rzuty, lecz wyglądało to dosyć mgliście i nie było informacji jak te rzuty się mają do współczynników, czy poziomu umiejętności. Wielkie dzięki, bo to kawał dobrej roboty był!

Offline Jaskier

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 02, 2009, 05:51:36 pm »
Świetne informacje - instrukcja jest strasznie fragmentaryczna (żeby nie powiedzieć, że jest po prostu do dupy)a bardzo nie lubię grać po macku w tego typu gry. Nasuwa się jednak pytanie - takie czary jak magiczna zbroja czy wezwanie sługi żywiołów też mają przydzielone atrybuty ale nie bardzo widzę w jaki sposób wpływają one na moc danego czaru. Wszystko wydaje się być uzależnione od poziomu bohatera i poziomu rozwoju czaru. Wie ktoś jak one dokładnie działają?

Offline Wujo

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 02, 2009, 09:21:50 pm »
Co do czaru magiczna zbroja to ja rozumiem to tak:
w opisie czytamy że czar ma modyfikator +1 na każdy poziom i jednocześnie nie może on być wyższy niż BZ/2. Jednocześnie mamy +1 WPancerza na modyfikator.
Zakładając że czar ten mamy rozwinięty na 12 poziomie, to w sumie możemy zwiększyć nasza obronę o 5 na cały pancerz. Obronę o 1 zwiększamy nawet gdy czar ten mamy rozwinięty na 1 poziomie, ale wraz z poziomem 3, 6, 9, oraz 12 dochodzimy do 5. Tylko w momencie rzucania czaru ogranicza nas BZ. Gdy zachowamy wszystkie punkty BZ (nie wydajmy i w trakcie testów na obniżenie atrybutów) to wówczas podnosimy zbroję o 5, ale gdy zostanie nam na przykład tylko 7BZ, to wówczas maksymalny modyfikator obniża się do 7/2=3,5 czyli do 3 modyfikatorów (jeżeli tak się to zaokrągla) i wówczas  zbroja zwiększa się o 3.

Jeżeli chodzi o czary o obszarowym działaniu (Aerofugo Vacuum i Morowy oddech) to niestety nie wiem jak one działają bo nie ma do nich dostępu. Gram ogólnie wojem, z magii korzystam tylko wtedy gdy muszę a jestem dopiero przed krwawymi górami. No niestety przez głupie wykasowanie zapisów gry musiałem zacząć wszystko od początku :) a juz byłem chyba w połowie, ehh
Wujo

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 12, 2009, 03:21:46 pm »
A mnie od jakiegoś czasu nurtuje, jak się mają kary za noszenie zbroi i obciążenie do statystyk? Na ogół w cRPG postać przeciążona nie mogła się ruszać lub była spowolniona, ale tutaj nic takiego nie zauważyłam. Ktoś wie?

Offline bomen

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2009, 07:10:07 pm »
Jak klikniesz na "karę" jest w prawym dolnym rogu tuż pod obciążeniem to jest tam dosyć dokładny opis jak ta kara jest liczona. Nie mam teraz gry przed sobą, ale na pewno założenie zbroi obniżało WA.

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 12, 2009, 07:29:23 pm »
Acha, dzięki, sprawdzę to, ale co z obciążeniem?

Offline Wujo

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 13, 2009, 10:26:57 am »
Właśnie jestem w trakcie pisania postu, w którym wyjaśniam system walki i rozwój postaci, tam opisze też obciążenia, trochę tego będzie do czytania a że dzisiaj wreszcie mam czas więc może go skończę
Wujo

Offline usagi01

  • Kawaler Bractwa Św. Jerzego
  • ****
  • Wiadomości: 540
  • Total likes: 0
  • Płeć: Kobieta
  • Łuczniczka
Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 13, 2009, 10:36:14 am »
to będzie post, czy epopeja? ;)

W sumie, może sam powinieneś wydać płatny poradnik, tak jak to w gry-online zrobili? Przypuszczam, ża Twój będzie lepszy...

Offline Wujo

Odp: The Dark Eye System - czyli jak to działa?
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 13, 2009, 10:41:25 am »
to będzie post, czy epopeja? ;)

W sumie, może sam powinieneś wydać płatny poradnik, tak jak to w gry-online zrobili? Przypuszczam, ża Twój będzie lepszy...

Postaram się żeby było krótko, zwięźle i treściwie (na ile to możliwe oczywiście :)) a resztę dopiszą pozostali forumowicze, taką mam nadzieję ...

 

anything