witam:)
zostałem zmuszony do poszukania głębiej w książce, o co chodzi z tymi zasadami, bo - jak widzę - ilu grających, tyle zasad. Więc po kolei.
1. podejście i wykonanie szarży:
Nie jest możliwe wykonanie takiego ruchu. Szarża od początku do końca musi być szarżą. Opisany tutaj przykład z GW dotyczący wspinaczki i szarży w rzeczywistości dotyczy innego przypadku: Jumping down, strona 28 podręcznika. Dokładniej: jeżeli jest się wyżej od przeciwnika, można wykonać szarżę, zeskakując różnicę poziomów, doliczając wysokość (w calach) do odległości szarży, wraz z obowiązkowym rzutem na zeskok. Przy wspinaczce (czy to w górę czy w dół) jednak również można szarżować. Również skok przez jakąkolwiek szczeliną (jumping over gaps) może być cząścią szarży. Odnośnie wspinaczki - str.27: "any model [..] can climb up or down fences, walls etc. He must be touching what he wants to climb at the start of his movement phase. He may climb up his total Movement in a single movement phase (but cannot run while he is climbing). Any remaining moves can be used as normal." i z Q&A podanego przez GW:
Q: Can you really climb up a wall and then charge someone? [..]
A: You can, as otherwise buildings would be too good positions.
wynika z tego, że wspinaczka również może być częścią szarży, ale wtedy od początku do końca jest szarżą, jednakże wysokość wspinaczki jest pokonywana z normalną szybkością, resztę ruchu robimy z M*2.
Więc jeżeli szarża, to od początku do końca, z zamiarem wykonania szarży. Przy wspinaczce przed jej wykonaniem postać musi być przy krawędzi. Przy zeskoku nie jest to ważne. NIE MOŻNA wykonać ruch a później zaszarżować.
pytanie: w jaki sposób zobaczyć postać na górze aby wykonać szarżę?
odpowiedź: po pierwsze, kiedy możemy wykonać szarżę? podręcznike, s.26: "You can charge any oppsing model if you can draw an unobstructed line from you model to the target". Czyli - linia nie musi być prosta, jedynie musi być to linia ciągła - nieblokowana (unobstucted).
i dalej - Q&A str.1 -
Q: If you can see an enemy through the windows of a house, can you then charge him by: a) going through the windows? b) going around the house?
A: a) Yes, if window is big enough. (things like Rat Ogres won't fit through most!); b) If the window is too small, yes. Remember you charge via the MOST DIRECT ROUTE.
po drugie - postać może być widoczna, np przy krawędzi. (podejrzewam, że jeżeli jest widoczna przez inną postaćz twojej bandy, to ona może poinformować tą szarżującą... ale nie jestem pewien.)
po trzecie: s.26- if your warriors wants to charge an enemy model within 4" that he can't see (eg. because it is behind the corner) but has _not_ declared as hidden, he must pass an Initiative test to detect it. If he fails the roll, your model may not charge this turn, but may move his normal distance, shoot and cast spell"
czyli można szarżować postać której się nie widzi! i wynika też z tego, że jeżeli nie wykona się szarży, można jedynie strzelać lub czarować, nie można wejść w zwarcie. Czyli - można szarżować na postać znajdującą się wyżej, niewidoczną.
Nie można szarżować na modele ukryte, ale trzeba pamiętać, że każdy wojownik w odległości 3 cali od ukrytego przeciwnika automatycznie go wykrywa.
Nigdzie nie jest powiedziane, jak to jest z "wejściem" na przeciwnika - ale podoba mi się konieczność zatrzymania się 1" przed nim. Jezeli taki wypadek nastąpił, np przy wyjściu za róg to człowiek jest nieco zaskoczony i nie myśli o ataku, ALE może strzelić lub rzucić czar.
Bieganie i 8". s.28 - "A model can only run if there are no enemy models within 8" of it start of the turn" -nie liczą się jednostki uciekające, ogłuszone i ukryte. Dystans należy sprawdzić po deklaracji szarż. (i juz tutaj widać, że nie można zajpierw wykonać ruchu potem szarżować!). dalej: "if there are enemies closer than 8" at the start of the turn, the model prepare to fight instaed and so unable to run. The running model can move closer than 8" to an enemy as it moves"
i od razu Q&A:
Q: Can a model run past an enemy model without engaging in HTH? (presuming of course that the enemy model was more than 8" away at the start of the turn). I would presume not for the same reasons as the intercept rule but unless I am blind the rule book does not specify and I was wondering how you played it.
A: No, it's quite legal to do so. But since the moving model has to start more than 8" away from all enemy models (even ones he can't see) chances are he will be setting himself up to be charged by the enemy. He
can't run so close to the enemy that he would be in base-to-base, though, as that would be a charge.
wynika z tego jasno, że nie można biegać w momencie, gdy ruch rozpoczyna się w promieniu 8" od "aktywnego" przeciwnika, nawet, jeżeli nie jest w polu widzenia (?). Jednakże można przebiegać przez tą strefę. Ale jak wtedy z intercept? coś mi tu nie pasi:) podejrzewam, że intercept można wykonać normalnie.
ufff, wymęczyłem, ciekawe, czy ktoś to przeczyta:) ale chyba ująłem tu sporo... mam jeszcze pytanie dotyczące warband: sporo jest band "niefirmowych" - jak to jest z ich używaniem? turnieje muszą to jakoś jasno definiować - nie można pewnie pojawić się tam z jakąć kartką pełną wampirów za 10 gc sztuka - jak to wygląda? oraz zasady - są dokładnie podręcznikowe, czy zaawansowane, czy też takie jak np w mordheim 1.5? i czy te z 1.5, w gruncie rzeczy niefirmowe, mają jakieś znaczenie (poza zapaleńcami?)?
na razie tyle
pozdrawiam
Descartes